النساء : 3 وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا : و اگر بترسيد كه مبادا درباره يتيمان (ازدواج با دختران يتيم) مراعات عدل نكنيد پس آن كس از زنان را به نكاح خود درآريد كه شما را نيكو (و مناسب با عدالت) است: دو يا سه يا چهار (نه بيشتر) و اگر بترسيد كه (چون زنان متعدّد گيريد) راه عدالت نپيموده و به آنها ستم مىكنيد پس تنها يك زن اختيار كنيد و يا چنانچه كنيزى داريد به آن اكتفاء كنيد، كه اين نزديكتر به عدالت و ترك ستمكارى است. ( الهی قمشه ای )
مترجم از ظن خود عبارت " ازدواج با دختران یتیم " را به متن ترجمه اضافه کرده است و برخی از مترجمین هم واژه الْيَتامى را به " دختران یتیم " ترجمه کرده اند که در این صورت پرسشهای زیر به ذهن متبادر می شود:
آیا کسی می تواند با دختران یتیم ازدواج کند با این پیش فرض که یتیم به کودکی اطلاق می شود که به سن بلوغ نرسیده است؟
چرا حضرت الله در جایی که منظور از یتیمان ، دختران یتیم است از عبارت يَتامَى النِّساءِ استفاده فرموده اند:
النساء : 127 وَ يَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّساءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتيكُمْ فيهِنَّ وَ ما يُتْلى عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ في يَتامَى النِّساءِ اللاَّتي لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْيَتامى بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَليما : اى پيغمبر درباره زنان، از تو سؤال كنند بگو آنچه از آيات قرآن خدا بر شما تلاوت ميشود در حق زنان و دختران يتيم كه مهر و حقوقى كه درباره آنها نوشته شده هر گاه مايل بازدواج با آنان هستند و در حق فرزندان ناتوان دستور ميدهد كه درباره يتيمان بعدالت رفتار كنيد و هر كار نيكويى بجا آوريد خداوند بر آن آگاهست.
در زبان عربی یتیم به دختر یا پسر نابالغی اطلاق می شود که پدرش فوت کرده است و پس از رسیدن به سن بلوغ دیگر نمی توان این شخص را یتیم نامید. در انسانها با مرگ پدر ، دختر یا پسر نابالغ یتیم می شوند و در حیوانات با مرگ مادر ، مثلا کره های او یتیم می شوند.
در زبان عربی به دختر یا پسر نابالغی که مادرش مرده است عجی و به دختر یا پسر نابالغی که هر دو والدش یعنی هم پدرش و هم مادرش مرده اند لطیم گفته می شود.
در آیه سوم سوره النساء حضرت الله می فرمایند که شما تنها هنگامی می توانید بیش از یک زن و تا 4 زن بگیرید که پای یتیمداری در میان باشد یعنی یا زنی که می خواهید بگیرید دارای فرزند یا فرزندان یتیم باشد یا شما دارای فرزندان یتیم باشید مثلا هنگامی که تکفل فرزندان برادر مرده خود را به عهده گرفته اید یعنی مجوز ازدواج با بیش از یک زن تنها هنگامی است که شما مسئولیت یتیمان را به عهده بگیرید و در غیر این صورت مجاز نیست ولی شهوت پرستان معنای این آیه را بدینگونه تحریف کرده اند که هر مردی می تواند تحت هر شرایطی تا چهار زن بگیرد.