حرمت
ملاک حرمت دروغ چیست؟
ارسال شده توسط محسن .. در چهارشنبه, ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۱۱:۰۹سلام
ملاک حرمت دروغ چیست؟ عدم تطابق با واقع است و یا اغراء به جهل؟
اثر این دو نظریه در کجا ظاهر میشود؟
آیا نظریه های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد؟
آیا رفتن به دستشویی با به همراه داشتن مهر یا تسبیح تربت کربلا بد است؟
ارسال شده توسط صدور انقلاب در جمعه, ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ - ۱۸:۰۵البته مسلما این کار حرام نیست. ولی از نظر بی احترامی به تربت کربلا و تاثیرات معنوی آن منظور است.
حرمت چادر
ارسال شده توسط مدیون در چهارشنبه, ۱۳۹۴/۰۶/۲۵ - ۱۹:۱۳سلام.وقتتون بخیر.به نظرتون اگریک خانم چادری روسری رنگی بپوشه حرمت چادرشوشکسته؟؟؟لطفاراهنمایی کنید
نفسی که نباید با آن مبارزه کرد
ارسال شده توسط خرافه ستیز در سهشنبه, ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۱۲:۲۸سلام و عرض ادب
در مورد عزت نفس جستجو می کردم در سایتها به دو اصطلاح برخوردم
یکی خود حقیقی یا نفس واقعی و دیگری ناخود یا نفسی که باید با آن مبارزه کرد
گفته شده نفس واقعی حرمت داره و نباید باهاش مبارزه بشه و صوفیه کار اشتباهی می کردند که باهاش مبارزه می کردند
ولی آن نفس دومی باید ریاضت ببینه و شکسته بشه
لطفا یه توضیحی بدهید که این دو چه هستند و فرق بین این دو چیست
حفظ حرمت
ارسال شده توسط سادات در یکشنبه, ۱۳۹۰/۰۸/۲۹ - ۱۰:۰۴




شبی در مسجد محله بعد از نماز مغرب و عشاء امام جماعت این آیه شریفه را تلاوت كردند.
«یا ایها الذین امنوا لاتقولوا راعناً و قولوا أنظرنا و اسمعوا و للكافرین عذاب الیم؛
ای كسانی كه ایمان آوردهاید كلمه «راعنا» را نگوئید و به جای آن بگوئید «انظرنا» و بشنوید و برای كافران عذاب دردناكی است».(سورهٔ بقره،آیهٔ 104)
سپس در توضیح و شأن نزول آن گفتند:«راعناً» یعنی «رعایت حال ما را بكن».«أنظرنا» یعنی «به ما نگاه كن» داستان اصحاب پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم از این قرار بود كه هنگامی كه خدمت آن حضرت میرسیدند تا آیات قرآن را برایشان بخوانند یا احكام را برایشان بیان كنند خطاب به حضرت میگفتند:«راعناً» یعنی مراعات حال ما را بكن تا،مطلب را درك كنیم یا هنگام صحبت كردن به ما نگاه كن تا ما بیشتر متوجّه حرف های شما بشویم.
یهودیان كه دشمنان اصلی مسلمانان بودند از این حرف سوء استفاده كرده و هنگام خطاب قرار دادن پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم لفظ «راعنا» را به معنی دیگری كه در نظر آنان دشنام و حرف زشتی بود میگرفتند. و با گفتن این كلمه از دید خودشان به پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلم اهانت می كردند.
خداوند برای حفظ منزلت اسلام و شخصیت پیامبرشصلیاللهعلیهوآلهوسلم با این آیه مسلمانان را از گفتن این لفظ نهی كرده و از آنان خواست كه لفظی شبیه آن به كار ببرند به معنی «انظرنا». بعد امام جماعت توضیح دادند كه مسلمانان باید مراقب باشند و كوچكترین بهانهای به دست دشمن ندهند تا سوژه تبلیغاتی علیه مسلمانان درست شود.حال كه اسلام تا این اندازه اجازه نمیدهد مسلمانان بهانه به دست دشمن بدهند وظیفهٔ مسلمانان در مورد مسائل بزرگتر روشن است.
حرفهای امام جماعت مرا به فكر واداشت و با خود فكر كردم شاید تبلیغات سوئی كه علیه رسول گرامی صلیاللهعلیهوآله وسلم و دین اسلام در جهان میشود خود ما هم تا حدودی مقصر هستیم و چون زمان زیادی از تاسوعا و عاشورای حسینی نمیگذشت به یاد عمل قمه زنی كه از طرف تعدادی از مردم در ملأ عام صورت گرفته بود افتادم و تا حدودی جواب سوال خود را یافتم كه چرا كشورهای غربی و اروپایی، مسلمانان و به خصوص شیعیان را جنگ طلب و تروریست خطاب میكنند؟
شاید بسیاری از اعمال و رفتار ما و یا حرفهایمان باعث شده كه چنین تصویری در ذهن آنان ایجاد شده است و بر آن دامن میزنند و علیه مسلمانان و شیعیان از آن استفاده میكنند.
من قصد تقبیح قمه زنی را ندارم چون این كار در وادی عشق به امام حسین علیهالسلام و شهدای كربلا و ابراز همدردی با آنان ممكن است قابل توجیه باشد!!
ولی این سؤال مطرح است كه آیا انسان مجاز است علاقه و عشق خود را به امام حسین علیهالسلام این گونه ابراز كند؟!
آیا نمیشود قمه زنی در انظار و در جمع مردم نباشد تا دشمنان از این حركت محبّان حضرت علیهالسلام بر علیه خود آنان استفاده نكنند؟
چرا كه در نظر آنان كسی كه به خودش رحم نكند و خود را این گونه زخمی كند چگونه میتواند به دیگران رحم كند؟و ممكن است كه برای كشتن دیگران بنام عشق اقدام كند. حال كه آیات قرآن این چنین به طور دقیق و حساب شده مردم را راهنمایی میكند و از آنان میخواهد به هیچ نحو بهانه به دست دشمن ندهند تا اعمال و رفتار و حركات و گفتار آنان از سوی دشمنان داخلی و خارجی سبب تفسیرهای سوء و بهرهگیری بلند گوهای تبلیغاتی آنان نشود
وقت آن نرسیده كه ما هم اندكی در رفتار خود تجدید نظر كنیم و با سرمشق قرار دادن كتاب الهی و سنّت نبوی و سیره ائمه علیهالسلام در زندگی،دهان دشمنان داخلی و خارجی اسلام و مسلمانان را ببندیم؟