دیه
پرداخت دیه توسط شخص مظلوم
ارسال شده توسط amir7248 در دوشنبه, ۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۲۳:۱۵دیهی اعصاب
ارسال شده توسط دل شکســـته در سهشنبه, ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۱۵:۵۲سلام.فرض کنید که، کسی به خاطر، ناملایمات و برخورد ها و رفتار چند نفر از نزدیکانش دچاربیماری های شدید اعصاب و روان میشه.به نحوی که از تحصیل باز می مونه.ماه ها و بلکه سالها، دچار شکنجه میشه ازبابت بیماری و قرص و داروهایی که می خوره.بسیار بسیار از استعداداش نابود میشه یا فرصت شکوفا شدن پیدا نمی کن]، با اینکه شخص می دونه و مطمئنه اگر بیمار نمی شد، قطعا یک شخص بزرگ می شد.خیلی بزرگ.این شخص بعد از چند سال، تا حد زیادی خوب شد، اما همچنان بیماری با او هست و امکان رشد و شکوفایی رو نمی ده به او.صرفا دیگر اون شکنجه های عصبی از بین رفته.ولی وضعیت ایده آل نیست. و هنوز آنطور که باید و شاید امکان رشد و شکوفایی را نمی دهد به او.این شخص که کمترین چیزی که از دست دادن، امکان تحصیل بوده، می تواند و این حق را دارد که از اون اشخاص مسبب این بیماری بابت این وضعیت دیه بگیره؟؟
این دیه، حد و حدودش چه اندازه هست، چه قیمت هست؟
چطور می شه ثابتش کرد؟؟
صرفا جهت اطلاع می پرسم.همین.مرسی.
ملاک های تعیین دیه
ارسال شده توسط احمد در سهشنبه, ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۱۹:۱۸باسلام واحترام
مستندا باتوجه به فقه وقواعد وفتاوای فقهی ایا دیات منحصر در یکی از امور ششگانه تشریح شده درفقه است یااین موارد تمثیلی است؟
چرا دیه ی در آوردن چشم نابینا کمتر از دیه ی کندن یک پرده ی بینی است؟
ارسال شده توسط علی پارساپور(a.p) در سهشنبه, ۱۳۹۶/۰۳/۰۲ - ۱۸:۱۲با سلام
به یقین در صد سال آینده نابینایی قابل درمان است و حتی با پیشرفت های حاضر مواردی نیز درمان شده است حال کسی بیاید چشمی که در آینده قابلیت بینایی دارد را نابود و درآورد و دیه اش کمتر از پرده ی بینی باشد،آیا این منطقیست
این مواد را بخوانید
برگرفته از قانون م ا
ماده ۵۹۴ ـ از بین بردن هریک از پره های بینی یا پرده میان دو سوراخ، موجب یک سوم دیه کامل است.
و این ماده
ماده ۵۹۹ ـ دیه از بین بردن نوک بینی که محل چکیدن خون است، نصف دیه کامل میباشد.
و این هم جالب است
ماده ۵۹۱ ـ شکافتن هریک از پلک های بالا، موجب یک ششم دیه و شکافتن هر یک از پلک های پایین، موجب یک چهارم دیه است.
و حال این ماده را بخوانید
ماده ۵۸۹ ـ دیه درآوردن و یا از بین بردن هر چشمی که بینایی ندارد یک ششم دیه کامل است.
مگر احکام اسلام برای تمام زمان ها نیست
تعیین دیه بر اساس شتر
ارسال شده توسط احمد در شنبه, ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۲بسم الله الرحمان الرحیم
باسلام وعرض ادب
درخصوص تعیین دیه دراسلام درکتاب های مختلفی ازجمله مبانی تکمله المنهاج مرحوم خویی درابتدای کتاب بحث شده ونتیجه این شده که باتوجه به برسی احادیث ونظر اکثریت فقها تعیین دیه دراسلام براساس شتر است ودرگزر زمان برای راحت ترشدنش ورواج پول شهرنشینان پول میدادند و گوسفند داران گوسفند و..اما مبنای همه اینها ۱۰۰شتر بود یعنی قیمت ۱۰۰شتر رابراورد سپس پول یا به تناسبش گوسفند وحله و..میدادند انچه واضحه این حکم که ظاهرا اجماع هم بران وجود دارد جامعه رافلج کرده وموجب عسروحرج شده چراکه برای ثبات بازار شتر سالانه میلیون ها تومن ازبودجه کشور صرف واردات شتر میشه گزشته ازین دربرخی کشور ها شتر نیس یابسیار کمه که قیمتش درنتیجه بسیار زیاد حال سوال اینجاست درهمان کتاب درروایت حکم بن عتیبه ازامام صادق ع سوال شد وایشان فرمودند حرفی بااین مفهوم که که دیه براساس شتر درمیان بادیه نشینان بود بعد اسلام وظهور پول امام علی ع دیات را براساس پول کرد انچه ازین حدیث برمیاید مسله اصل و فرع هست کع پول رااصل قرار داده وشتر رافرع سوال اینه ایابابررسی مجموع این احادیث وقاعده های فقهی و..میشه گفت که میتوان اصل ومبنای دیه راپول کرد که درهرزمان مقدارش توسط حاکم مشخص شود یاباید پذیرفت که مبنای پول هم باید ۱۰۰شتر باشد
یاحق
سوال در مورد دیه سقط جنین
ارسال شده توسط یحبّونه در دوشنبه, ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۲۱:۴۲ نيازهاى مردم به شما، از نعمت هاى خداوند بر شماست، پس از نعمت ها ملول نشويد (و آنها را برآورده سازيد) وگرنه از دست مى روند.
باسلام خدمت شما
خانمی سوالی داشتند که در این سایت برایشان بپرسم
1-در صورتی که خانمی که قصد طلاق داشته و شوهرش از طلاق امتناع میکند، با کمک پزشک جنینش را سقط کند و شوهرش هم از سقط جنین ناراضی نبوده باشد!
اون وقت دیه را چه کسی باید پرداخت کند و به چه کسی باید پرداخت شود؟
2- اگر جواب سوال بالا اینست که به شوهر باید دیه پرداخت شود، سوال دیگری دارم که اگر شوهر همین خانم، قبل از طلاق به علت بیماری لاعلاجی که دارد از دنیا برود، دیه را باید به چه کسی باید داد؟
مرجع تقلید خانم: آقای مکارم شیرازی. اگر نظر آقای جوادی آملی را هم بفرمایید ممنون میشوم
با تشکر فراوان
جزاکم الله خیرا
حکم شرعی سیلی بر صورت زدن
ارسال شده توسط عروة الوثقی در چهارشنبه, ۱۳۹۴/۰۱/۱۲ - ۰۹:۲۴با سلام
میخواستم بپرسم اگر کسی بر صورت خود سیلی بزند ( جز برای اهل بیت ) ، به آن دیه و کفار تعلق میگیرد یا توبه و استغفار کافی است ؟ آیا این کار حرام است ؟
مرجع آیت الله وحید خراسانی
سوالاتی در مورد مکروهات
ارسال شده توسط عروة الوثقی در شنبه, ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ - ۱۲:۰۳سلام
سوالاتی برای بنده پیرامون مکروهات پیش آمده که در اینجا مطرح می کنم امیدوارم کارشناسان گرامی سایت پاسخ دهند .
1- آیا به مکروهات هم استغفار و توبه و دیه و کفاره تعلق میگیرد ؟ ( مکروهاتی داریم که اینطوری باشند ؟ )
2- اگر کسی عمل مکروهی انجام داد گناه کرده است ؟
ممنون
قصاص و دیه زن در مقابل مرد
ارسال شده توسط مرصاد در پنجشنبه, ۱۳۹۲/۰۸/۰۹ - ۰۰:۳۶با سلام
طبق ایه 177 قران کریم که ایه قصاص است قصاص بدین صورت است که ازاد در باربر ازاد برده در مقابل برده و زن در مقابل زن حال این سوال پیش میاد در مورد قتل زن توسط مرد چگونه عمل میشود که فقها میگویند نصف دیه مرد را باید داد تا ان مرد قصاص شود زیرا که مرد محور چرخه اقتصادی برا ی خانواده است حال اگر یک زن محور چرخه اقتصادی بود و توسط یک مرد به قتل رسید چطور باید برخورد شود