رفتار شناسی

چرا فرهنگ کار جمعی در ایران ضعیف است؟

به نام خداوند مهرگستر مهربان

گمان نمی کنم کسی این سخن را رد کند که ما ایرانی ها با وجود استعداد و پشتکار عالی در کار تیمی فوق العاده ضعیف هستیم.

از دوستان و کارشناسان می خواهم هر نظر، راهکار و یا تجربه ای در این زمینه به ذهنشان می رسد به اشتراک بگذارند تا با خرد جمعی راه حلی برای بر طرف کردن این ضعف بزرگ فرهنگی (حتی اگر شده برای نسل فردا) بیابیم.

گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش(بررسی رفتار شناسی عایشه با پیامبر)

به نام خدا

میخواهیم مسئله ای را از دید فرامذهبی بررسی کنیم.

آیا نزول آیات 51 سوره احزاب بی دلیل بوده است؟و هیچ لزوم دینی و یا استراتزی برای اسلام در آن نبوده است؟

در آیه 51 سوره احزاب چنین امده:

تو (ای رسول) هر یک از زنانت را خواهی نوبتش مؤخّر دار و هر که را خواهی به خود بپذیر و هم آن را که (به قهر) از خود راندی اگرش (به مهر) خواندی باز بر تو باکی نیست، این (آزادی و مختار مطلق بودنت) بر زنان بهتر و شادمانی دل و روشنی دیده آنهاست و سبب آنکه محزون نباشند و به آنچه ایشان را عطا کردی همه خشنود باشند. و خدا به هر چه در دل شما مردم است آگاه است و خدا (بر نیک و بد خلق) دانا و (بر عفوشان کریم و بر انتقامشان) بردبار است."

توضیحات بیشتر در خصوص این آیه:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=8913


اسلام ستیزان سعی دارند تا با تمسخر این آیات اینگونه تبلیغ کنند که پیامبر (ص) برای راحتی خودشان چنین ایه ای اورده اند و علت نزول این آیه مسائل جنسی است!!!
درحالی که زمامداری همچون ایشان که در اوج قدرت قرار داشتند، هرگز امکان نداشت برای این مسئله نیاز به آیه ای داشته باشند یا سر عملشان مناقشه ای راه بیفتد، فردی که گستره قلمرو قدرتش بود نیازی به این ترفندها نداشت،ایشان پیامبر بودند و حرفشان مطاع بود،خصوصا در این مسائل خصوصی.درواقع آوردن چنین آیه ای برای مقاصدی جزئی و کوچک بیشتر به ضرر ایشان بود و با نبوغ ایشان در تضاد است،آیات درباره مسائل مهم سیاسی و اجتماعی و اخلاقی بودند و نزول چنین ایاتی یقینا باید پشتوانه منطقی و قوی داشته باشند تا مورد قبول واقع گردند(از دید فرامذهبی)

در ادامه نشان خواهیم داد که لزوم نزول این آیه و اهمیت آن چقدر بوده است و دلیل آن مسائل شخصی پیامبر (ص) نبوده است:

عایشه و حفصه برای آزار و اذیت پیامبر (ص) بسیج شده بودند و علاوه بر خواسته های زیاد دنیوی که پیامبر را با آن همه مشغله های مهم و فروان در مضیقه قرار میداد ، اسرار زندگی پیامبر (ص) را فاش میکردند.عایشه برای گوش دادن به سخنان پیامبر و امام علی گوش می ایستاد و اخبار را به پدرش اطلاع میداد.طبیعتا پدران این دوزن که منافق بوده و در قرآن بارها به نفاق برخی از اصحاب پیامبر (ص) و کمک ایشان به دشمن اشاره شده که در روایات مصداقشان عمر و ابوبکر عنوان شده است، نباید به این اسرار که فاش شدنشان به ضرر اسلام بود، پی میبردند.(نقشه هایی که برای اسلام حیاتی بود)

عایشه احادیث بسیاری از پیامبر (ص) جعل کرد و تهمتهای زیادی به ایشان زد و دروغهای زیادی گفت و حتی بدعتهایی در اسلام به وجود آورد.این زن به خاطر آتش کینه و حسدی که در دل داشت ضربه های بسیار به اسلام وارد کرد.
یقینا خانه این زن مکان مهمی برای برگزای جلسات و همچنین گفتگو با اصحاب خاصه ایشان منجمله امام علی (ع) نبود.

در ادامه برخی از توطئه های عایشه را میاوریم تا شما به وجدانتان را قاضی کنید:

شدت حسادت عایشه
آرزوی مرگ کردن عایشه در اثر حسادت!!



عایشه به خاطر آنکه درخواست حفصه را مبنی بر رفتن به سفر به جای وی با پیامبر (ص) قبول کرده بود ،بعد از آنکه پیامبر (ص) با حفصه به سفر رفتند گفت: خدايا! عقربى يا مارى را بر من مسلط كن كه مرا بگزد.


صحیح بخاری، ج2 ،ص396، کتاب النکاح، باب 93، حدیث شماره4913
صحیح مسلم، ج2، ص471، کتاب فضایل الصحابه، باب 13، حدیث شماره2445


این حسادت عایشه بارها باعث شد تا نسبت به پیامبر (ص) بی احترامی کند و بسیار ایشان را آزار دهد و به خاطر کینه ای که در دل میگرفت فتنه های بسیاری بین مسلمین به راه می انداخت.


فریاد زدن عایشه بر سر پیامبر (ص) به خاطر اهمیت و ارزشی بیشتر امام علی (ع) از عمر و ابوبکر نزد پیامبر (ص)

حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا يُونُسُ حَدَّثَنَا الْعِيزَارُ بْنُ حُرَيْثٍ قَالَ قَالَ النُّعْمَانُ بْنُ بَشِيرٍ قَالَ اسْتَأْذَنَ أَبُو بَكْرٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعَ صَوْتَ عَائِشَةَ عَالِيًا وَهِيَ تَقُولُ وَاللَّهِ لَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ عَلِيًّا أَحَبُّ إِلَيْكَ مِنْ أَبِي وَمِنِّي مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا فَاسْتَأْذَنَ أَبُو بَكْرٍ فَدَخَلَ فَأَهْوَى إِلَيْهَا فَقَالَ يَا بِنْتَ فُلَانَةَ أَلَا أَسْمَعُكِ تَرْفَعِينَ صَوْتَكِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.


نعمان بن بشير نقل كرده است كه در يكى از روزها، «ابو بكر» براى تشرّف به حضور رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله اجازه مى‏خواست كه همزمان صداى عایشه را شنيد كه فرياد مى‏زند! به خدا سوگند! اينك متوجه شدم كه على (عليه السّلام) از پدر من و از خود من در نزد تو محبوبتر است- و اين جمله را دو بار يا سه بار تكرار كرد-.
این حرکت عایشه چنان زشت بود که ابوبکر آبروی خود را در خطر دید پس از اذن ورود داخل منزل شد و به «عايشه» حمله برده و گفت: اى دختر فلانه! مبادا بشنوم كه صدايت را با فرياد بلند كرده و بر سر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فریاد مى‏زنى!

آزار و اذیت پیامبر (ص) توسط عایشه و حفصه (فتنه گری های سیاسی و اجتماعی و نه شخصی)

[=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]حفصه و عایشه [/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]براي آزار و اذیت رسول گرامی اسلام اتفاق کرده بودند. ([/][=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]صحیح بخاری ج 6 ص 69[/][/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]) به همین جهت ايه نازل شد که "اگر شما [همسران پيامبر] از كار خود توبه كنيد [به نفع شماست‏، زيرا] دلهايتان از حق منحرف گشته‏؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهيد، [كارى از پيش نخواهيد برد] زيرا خداوند ياور اوست و همچنين جبرئيل و صالح‏ مؤمنان، و فرشتگان بعد از آنان پشتيبان اويند" ([/][=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]سوره تحریم ایه 4 و 5 و در مورد شان نزول ر. ک تفسیر ثعلبی ذیل همین ایه - تفسیر ابن کثیر ج 4 ص 634 - صحیح بخاری ج 3 ص 163[/][/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif])[/]
[/]

[=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]عايشه[/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] و حفصه آنقدر رسول خدا را آزار مي دادند که تمام آنروز را خشمگين سپري ميکرد.

[/][/]

[=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]عمربن خطاب به دخترش حفصه گفت: تو ميداني که رسول خدا تو را دوست ندارد. ([/][=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]صحیح مسلم ج4 ص188[/][/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif])[/]
اينکه بخاري به اين مساله اعتراف ميکند بيانگر آنست که خبر آزار رساندن آن دو به پيامبر ميان مردم شايع و متواتر شده بود.[/]
یکی از مصادیق این آزار و اذیتها که به مسائل سیاسی و اجتماعی مربوط میشد(تلاش برای کسب قدرت برای پدرانشان ):

پیامبر (ص) :عایشه و حفصه فتنه گرند

[=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]همچنين عایشه و[/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] حفصه در زمان بيماري رسول خدا صلي الله عليه و اله با او مخالفت کرده و هر کدام خواستند تا پدر خود را براي امامت نماز جماعت دعوت کنند که پيامبر اکرم صلي الله عليه و اله به آن دو فرمودند: شما چون زنان فتنه گر اطراف يوسف عليه السلام هستيد
(
[/][/]
[=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]تاریخ طبری ج2 ص 439 - سیره ابن هشام ج4 ص301[/][/]
[=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif])

استراق سمع سخنان مهم و سری پیامبر (ص) با امام علی (ع)
[/][/]

[=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] روزي پيغمبر خد با علي قدم زنان گفتگو مي کرد و سخنان پنهاني آن دو مدتي به طول انجاميد. [/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]عايشه[/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] که بي خبر به دنبالشان افتاده بود. خود را غفلتاً در ميان آن دو انداخت و گفت: چه موضوع مهمي است که شما دو نفر را تا به اين حد به خود مشغول داشته و مدت زماني وقت گرفته است؟
مي گويند رسول خدا صلي الله عليه و اله از اين برخورد ناگهاني
[/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]عايشه[/][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] در آن روز سخت خشمگين شده است.
(
[/][/]
[=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]صحیح ترمذی ج2 ص200 -تاریخ خطیب ج7 ص402 - کنزالعمال ج6 ص159 - اسدالغابه ج4 ص[/]27[/][=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif])
[/][/]
[=tahoma][=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]معلوم میشود عایشه و حفصه به خاطر حسادت از اینکه پیامبر (ص) امام علی (ع) را مقدم بر ابوبکر و عمر میدانست، و بین ایشان سخنان مهمی رد و بدل میشد مخفیانه سخنان ایشان را استماع میکردند و سپس فاش میکردند (به پدرش ابوبکر و عمر)
همینطور یک بار دیگر رازی را که پیامبر (ص) به ایاشن گفته بودند،فاش نمودند.که آیه ای درباره ان نازل شد اما عایشه که همیشه شان نزولی متفاوت از انچه بین مسلمین مشهور و رایج بود،نقل میکرد درباره این آیات هم مسائلی دیگر را جهت تبرئه خود ذکر میکند که هر مسلمانی از خواندن آنها شرم میکند.متاسفانه شان نزول این آیه به جهت دستبردهای فراوان منافقین چنان با اختلاف و تناقض نقل شده که اعتماد به آنها مشکل است .(به جهت ممنوعیت نوشتن احادیث و روایات و سوزاندن مقدار زیادی از آنها در زمان سه خلیفه اول که باعث مبهم شدن بسیاری از مسائل تاریخ صدر اسلام شد)

[/][/]

یک نمونه:
عایشه به ابوبکر و عمر و ابوعبیده برای برگشتن از سپاه اسامه خبر داد.(دیلمی، حسن بن ابى الحسن ؛ إرشاد القلوب، انتشارات شريف رضى، 1412 هـ ق، ج2، ص 338)