عایشه

تفاوت دیدگاه شیعه و سنی در مورد عایشه

سلام چرا جایگاه شیعه و سنی راجع به عایشه اینقدر تفاوت دارد؟ با وجودی که بنظر میاد شیعیان دیدگاه مساعدی به عایشه ندارند اما سنی ها او رو ام المومنین میدانند.او رو کسی میدانند که حافظه خوبی داشت و یکی از مهمترین راویان احادیث پیامبر بوده و حتی یکی از دلایل ازدواج پیامبر رو همین امر ذکر میکنند. با این حال شیعیان برخلاف سنی ها دیدگاه مساعدی به او ندارند.  

علت دشمنی عمر و عائشه با مالک اشتر چه بود؟

با سلام

عبد الله ابن سلمه مي فرمايد: ما به همراه گروهي در مجلس عمر حاضر شديم در اين حال مالك اشتر با ما همراه بود عمر بن خطاب با دقت نظر،‌‌‌ بسوي او نگاه كرد بعد چهره ي خود را بر گردانيد وفرمود : {ويل لهذه الامة منك ومن ولدك ان للمو منين يوما عصيبا }از طرف تو و فرزندت براي اين امت واي و مصيبت است !!!!

أخبرنا أبو جعفر محمد بن جعفر بن علان الوراق أخبرنا محمد بن الحسين أبو الفتح الأزدي حدثني محمد بن جعفر بن أحمد المطيري قال حدثنا عبد الله بن أحمد الدورقي قال مضيت إلى بشار بن موسى الخفاف فحدثنا عن يزيد بن زريع عن شعبة عن عمرو بن مرة عن عبد الله بن سلمة قال دخلنا على عمر بن الخطاب في وفد مذحج ومعنا الأشتر فجعل ينظر إلى الأشتر ويصرف بصره عنه فقال ويل لهذه الأمة منك ومن ولدك إن للمؤمنين منك يوما عصيبا قال عبد الله فأتيت منزلنا فإذا فيه يحيى بن معين وخلف بن سالم فناداني يحيى بن معين يا عبد الله أين كنت قلت كنت في ذاك الجانب عند بشار بن موسى فقال يحيى وإيش حدثكم قلت حدثنا عن يزيد بن زريع عن شعبة عن عمرو بن مرة عن عبد الله بن سلمة وذكرت له الحديث فقال يحيى ما له فعل الله به وفعل والله ما حدث بهذا يزيد بن زريع قط ولاسمعه شعبة من عمرو بن مرة فقال له خلف بن سالم يا أبا زكريا فإيش الحجة عندك قال سرقوه من حديث الهيثم بن عدي عن بن عمرو بن مرة عن أبيه قلت قد رواه العباس بن أبي طالب البصري نزيل مصر أيضا عن يزيد بن زريع نحو رواية بشار. (تاریخ بغداد)

همچنین از عائشه نقل شده:

عائشه از عمار پرسيد اين همراه شما كيست؟ جناب عمار فرمودند: مالك اشتر، عائشه گفت اين همان اشتر است كه ميخواست فرزند خواهرم (ابن زبير) رابكشد؟ اشتر فورا گفت بله قسم به خدا چنان ضربه اي به سرش زدم كه بفكر خود سرش راقطع كردم اما ديدم كه عمامه اش افتاده است .
عائشه گفت:قسم بخدا اگر او را از بين مي بردي يقينا به جهنم داخل ميشدي .
بعد متوجه به عمار tشده فرمودند: اي عمار شما را بخدا سوگند مي دهم آيا شما اين را از پيامبر نشنيده ايد كه فرموده اند {لا يحل دم امرئ مسلم الا باحدي ثلاث ،رجل كفر بعد اسلامه او زنا بعد احصان او قتل نفسا بغير نفس فيقتل } ريختن خون هيچ مسلماني جائز نيست مگر سه شخص اول كسي كه بعد از اسلام كفر را اختيار كرد دوم كسي كه بعد از احصان گرفتار زنا شود سوم كسي كه ديگري را بدون قصاص به قتل برساند. جناب عمار فرمودند: اللهم نعم . حتما همين طور است.

أخبرنا أبو القاسم بن السمرقندي أنا أبو القاسم بن البسري وأحمد بن محمد بن إبراهيم القصاري وأحمد ومحمد ابنا علي بن ابي عثمان وعلي بن محمد بن محمد الأنباري قالوا أنا أبو محمد بن مهدي أنا محمد بن أحمد بن يعقوب بن شيبة حدثني جدي يعقوب نا محمد بن سعيد بن الأصبهاني نا أبو الأحوص عن أبي إسحاق عن عمرو بن غالب قال دخل عمار بن ياسر والأشتر على عائشة بالبصرة فقال السلام عليك يا أمه فقالت لست لك بام قال بلى وإن كرهت قالت من هذا معك قال الأشتر فقالت أنت الذي أردت قتل فلان قال إني والله لقد حرصت على قتله أو قال إني والله وحرض على قتلي فقالت أم والله لو قتلته ما أفلحت بعده أبدا وأما أنت يا عمار فقد علمت ما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه لا يقتل رجل فقتل به أو رجل زنا بعدما أحصن فيرجم أو رجل ارتد بعد إيمانه فيقتل. (تاریخ دمشق)

حدثنا علي بن محمد، عن سعيد بن عبد الله الأنصاري، عن أبيه، عن سعيد بن عبد الرحمن بن حسان، عن النعمان بن بشير رضي الله عنه قال: دخلتُ عَلَى عائشة رضي اللّه عنها و عِنْدَها قَوْم منَ المهاجرين يَذْكُرُونَ عثمان رضي الله عنه أوَلَ ما حُصِرَ فقالت: أنا أمُكُم، تُرِيدُونَ أمْراً إن عُمِلَ به رَأيْتُم ما تكرَهُون، فَنَظَرَتْ إليَ عائشة رضي الله عنها فقالت: نعمان؟ قلتُ: نعم. قالت: تُعْلِمُني بك أي عَدوَ الله، والله لوَدِدْتُ أن قريشاً ردتك تَكرهاً إضْرِبُوه. قال: فَضَرَبُوني. فقلتُ: لا جَرَمَ، واللّه لا آتي هذا المكان أبداً. (تاریخ مدینه)

آیا عایشه با تک تک اهل بیت دشمنی داشته؟

با سلام خواستم بدونم آیا عایشه دشمن علی ابن ابی طالب بود؟ یا خیر دشمنی کل اهل بیت بوده و در اسناد تاریخی مواردی ( امانند ناسزا و توطئه ) در دشمنی با فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین خصوصا به صورت موردی آمده؟ همچنین آیا اقدامی در دشمنی انجام داده یا نه فقط در حد بغض و کینه بود؟ ممنون میشم پاسخگو باشد

علت اهمیت فضائل عایشه از دید اهل سنت

سلام لطفا فضائلی که اهل سنت برای عاشیه بر میشمارند را بفرماییدو اینکه چرا نسبت به حضرت زهرا این توجه ومقام را ندارند وهم چنین چرا بقیه همسران پیامبر را در حد عایشه توجه وتعصب ندارند وچه مقدار از این فضائل از نظر شیعه به صورت علمی میتوان رد کرد ودر آخر از نگاه اهل تسنن علل اصلی برتری عایشه بر بقیه چیست؟

چرا در هیچ روایتی سن دقیق عایشه در زمان ازدواج مشخص نیست؟

انجمن: 

با سلام و خسته نباشد.
بنده داشتم مقاله ای از سایت ولی عصر سن عایشه میخوندم(این مقاله)
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=699.یک سوال به ذهنم رسید.
ببینید سن عایشه چیزی نیست که بخایم بگیم مهم نبوده.وقتی اتفاقات به دنیا اومدن حضرت زهرا و حضرت علی و پیامبر نقل شده حتی اگر ما ارزشی برای عایشه قائل نباشیم باید به خاطر ارزش پیامبر از خودمون بپرسیم که پیامبر در چند سالگی با عایشه ازدواج کرد.این مسئله رو گفتم تا این رو بپرسم که چرا در هیچ روایتی اشاره نشده که سن عایشه 17 -24 بوده؟ چیزه به این مهمی باید روایتی هم داشته باشه.
تمام روایت ها به این اشاره داره که عایشه 9 ساله بوده.

آیا روایتی وجود داره؟حتی در کتب شیعه؟در کتب اهل سنت چطور؟
اگر نیست پس چرا گفته نشده؟

صد تا صغری کبری میچینند تا یک سن رو اثبات بکنن.

مادر عایشه چه کسی بود؟

بسم الله الرحمن الرحیم.

با سلام.
مادر عایشه که بود؟
آیا بعضی داستان ها که به ایشان نسبت میدهند مانند بد صحبت کردن با پیامبر صحیح است؟
اگر صحیح است عکس العمل پیامبر چه بود؟

اعتراض عایشه به معاویه

با سلام
در جایی خواندم که عایشه در زمانی که معاویه بر منبر پیامبر برای پسرش متحد جمع می کرد
عایشه به او معترض شد«معاویه در مدینه روی منبر پیامبر مشغول گرفتن بیعت از مردم برای یزید بود که عایشه از اتاقش صدا زد: ساکت باش! ساکت باش! آیا رسم این است که بزرگان، مردم را برای بیعت گرفتن برای پسرشان دعوت کنند؟ معاویه گفت: نه. عایشه گفت: پس در این کارت به چه کسی اقتدا کرده‌ای و از سنت چه کسی پیروی می‌کنی؟ معاویه خجالت زده شد و از منبر پایین آمد و چاهی کَند و با مکر و حیله عایشه را در چاه انداخت و بدین علت عایشه از دنیا رفت»
سید بن طاوس دو نقل را در این‌باره از کتاب «اوائل الاشتباه» تألیف ابوعَروبَه(متوفی 318 هـ.ق)

آیا از عایشه چنین چیزی را می شود قبول کرد که در مقابل دشمنان اهل بیت معترض باشد؟

آیا معاویه، عایشه را در چاه انداخت؟


سلام

نحوه مرگ عایشه چگونه بوده است؟ آیا به دست معاویه کشته شد؟
گفته شده است وی را در چاه انداخته اند،تا چه حدی این موضوع صحت دارد؟

سوالاتی از اهل سنت درباره بزرگان شان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام بر تمامی خوانندگان و دوستان محترم

در این تاپیک قصد داریم ان شا الله تا مطالب و اسنادی را از کتب اهل سنت و نوشته های علمای آنها نشان دهیم و بر اساس آنها سوالاتی را در باب بزرگان اهل سنت و اشخاصی که در نزد آنها محترم هستند بپرسیم

از همه دوستان و خوانندگان محترم تقاضا دارم ما را همراهی کرده و از نظرات خود ما را مطلع و بهره مند سازند

اما مطلب اول:

اعتراف غزالي به بيعت خلیفه دوم با اميرمؤمنان عليه السلام در غدير خم و نقض پيمان توسط او به خاطر مال و رياست دنيا + تصاوير كتاب

غزالي، دانشمند پرآوازه اهل تسنن در قرن ششم در باره تبريك و تهنيت خليفه دوم و پيماني كه در آن روز بست و فقط چند روز بعد آن را فراموش كرد، مي نويسد:


واجمع الجماهير علي متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خم باتفاق الجميع وهو يقول: «من كنت مولاه فعلي مولاه» فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولي كل مولي فهذا تسليم ورضي وتحكيم ثم بعد هذا غلب الهوي تحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود النبوة وخفقان الهوي في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار وسقاهم كأس الهوي فعادوا إلي الخلاف الأول: فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا.


از خطبه هاي رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم) خطبه غدير خم است كه همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند. رسول خدا فرمود: هر كس من مولا و سرپرست او هستم، علي مولا و سرپرست او است. عمر پس از اين فرمايش رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) به علي (عليه السلام) اين گونه تبريك گفت:
«تبريك، تبريك، اي ابوالحسن، تو اكنون مولا و رهبر من و هر مولاي ديگري هستي.»

اين سخن عمر حكايت از تسليم او در برابر فرمان پيامبر و امامت و رهبري علي (عليه السلام) و نشانه رضايتش از انتخاب علي (عليه السلام) به رهبري امت دارد؛ اما پس از گذشت آن روز ها، عمر تحت تأثير هواي نفس و علاقه به رياست و رهبري خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مكان اصلي تغيير داد و با لشكر كشي ها، برافراشتن پرچم ها و گشودن سرزمين هاي ديگر، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلي هموار كرد و از مصاديق اين سخن شد: (فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا). پس، آن [عهد] را پشتِ سرِ خود انداختند و در برابر آن، بهايي ناچيز به دست آوردند، و چه بد معامله اي كردند.




شرح حال أبو حامد غزالي :
علامه شمس الدين ذهبي در ترجمه او مي نويسد :

الغزالي الشيخ الإمام البحر حجة الإسلام أعجوبة الزمان زين الدين أبو حامد محمد بن محمد بن محمد بن أحمد الطوسي الشافعي الغزالي صاحب التصانيف والذكاء المفرط ... ثم بعد سنوات سار إلي وطنه لازما لسننه حافظا لوقته مكبا علي العلم.

غزالي استاد پيشوا و درياي علم ، نشانه اسلام ، اعجوبه زمان ، صاحب كتاب ها وانساني با هوش فراوان و زيرك... بود .
پس از سال ها به زادگاهش بازگشت و به استفاده از وقت ، فرصت وعلم ودانش روزگار را سپري كرد ... .

سير أعلام النبلاء ، ج 19 ، ص 322 ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

و در جلد 14 ، ص 202 از همين كتاب با استفاده از حديث نبوي او را يكي از احياگران دين مي داند و مي نويسد :

وقال الحاكم سمعت حسان بن محمد يقول كنا في مجلس ابن سريج سنة ثلاث وثلاث مئة فقام إليه شيخ من أهل العلم فقال أبشر أيها القاضي فإن الله يبعث علي رأس كل مئة سنة من يجدد يعني للأمة أمر دينها وإن الله تعالي بعث علي رأس المئة عمر بن عبدالعزيز وبعث علي رأس المئتين محمد بن إدريس الشافعي ...
قلت وقد كان علي رأس الأربع مئة الشيخ أبو حامد الاسفراييني وعلي رأس الخمس مئة أبو حامد الغزالي وعلي رأس الست مئة الحافظ عبد الغني ...

حاكم مي گويد : از حسان بن محمد شنيدم كه مي گفت : در سال 303هـ در مجلس ابن سريج بودم ، پير مردي دانشمند بر خواست و گفت : بشارت اي قاضي ! خداوند در هر صد سال كسي را مي فرستد كه احياگر دين است ، عمربن عبد العزيز اولين است و در صد سال دوّم محمد بن ادريس شافعي است...
من مي گويم در صد سال چهارم ابو حامد اسفراييني است و در صد سال پنجم غزالي و در صد سال ششم حافظ عبد الغني است ، و...
سوال ما:

به نظرم نیازی به سوال نیست!! کاملا واضح است!!

منبع: http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4955

دلیل حمایت اهل سنت از عایشه؟؟؟؟؟

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و اساتید محترم...
خلاصه میگویم، بنده سوالی برایم پیش آمد:
بر نالایق بودن عثمان در خلافت شکی نیست ولی همانطور که مولا علی (ع) شایسته ترین فرد برای اعتراض بودند ولی آن حضرت در طول مدت خلاقت عثمان اعتراضی نکردن و بر علیه خلیفه آن زمان (عثمان) اقدامی نکردند...
در حقیقت عاملین اصلی قتل عثمان طلحه و زبیر و عایشه بودند که بعد از مرگ عثمان به بهانه خونخواهی آن خلیفه با علیه امام علی (ع) وارد جنگ شدند!

و سوال من این است:
مسلمانی(عایشه) که با دروغ و حیله به بهانه خونخواهی عثمان بر علیه خلیفه مسلمین (علی (ع)) وارد جنگ میشود و ریختن خون آن حضرت را حلال میدانند آیا لایق این همه احترام اهل سنت میباشد؟؟ در صورتی که عامل اصلی مرگ عثمان خود عایشه بوده....