تناقض احادیث درباره مرگ و روح
ارسال شده توسط reza.72 در دوشنبه, ۱۳۹۵/۰۴/۰۷ - ۲۳:۱۷در این دو حدیث تناقضی درباره خواب و روح وجود داره لطف میکنید یه توضیحی بدید:
1- امام جواد (ع) فرمود:روزی امیرمومنان، علی (ع) در مسجد نشسته بود و امام حسن (ع) نزد ایشان بود و حضرت علی (ع) به دست سلمان تکیه زده بود، در آن دم مردی خوش لباس وارد شد و بر امیر مومنان (ع) سلام کرد و حضرت علی (ع ) همچون سلام او پاسخش را داد.او عرض کرد: ای امیر مومنان،از تو سه سوال میپرسم ، اکر مرا آگاه کنی ، خواهم دانشت که این قوم درباره تو به خطا رفته اند و از دین خود خارج شده اند و با این کار در دنیا از جمله بی ایمان ها شده اند و در آخرت هیچ بهره ای نخواهند داشت،اگر جز این باشی، خواهم دانست که تو با آنها برابر هستی.
امیر مومنان (ع) به او فرمود: از آن چه در نظر داری بپرس. عرض کرد: مرا آگاه ساز که جون مرد میخوابد، روحش به کجا میرود؟ و مرد چگونه به یاد می آورد و از یاد میبرد؟ و مرد چگونه به عموها و دایی هایش همانند میشود؟ آن گاه امیرمومنان (ع) رو به امام حسن (ع) کرد و فرمود: ای با محمّد! پاسخش را بده. حضرت امام حسن (ع) فرمود:اما آنچه که پرسیدی مرد چون میخوابد روحش به کجا میرود؟ در آن هنگام روح به باد و باد به هوا میپیوندد، تا زمانی که صاحبش به حرکت افتد.اگر خداوند اجازه بازگشت روح به او را دهد، آن روح، آن باد را و آن باد،آن هوا را میکشد و اینگونه روح در بدن صاحب خود جای میگیرد و اگر خداوند به آن روح اجازه بازگشت به صاحبش را ندهد، هوا،باد را و باد، روح را میکشد و این گونه روح تا روز رستاخیز به صاحبش باز نمیگردد.
تفسیر قمی ، جلد 2 ، صفحه 220
2- امام محمّد باقر (ع) فرمود : هرکس بخوابد نفس او به سوی آسمان عروج میکند و روح او در بدنش به جای میماند. میان نفس و روح رابطی جون اشعه خورشید است ، اگر خداوند فرمان قبض روح دهد، روح، نفس را اجابت میگوید و اگر خداوند اجازه بازگشت روح را دهد، نفس، روح را اجابت میگوید و این همان کلام خداوند متعال است که فرمود " اللهُ یَتَوَفَّی الأَنفُسَ حِینَ مِوتَهَا "، هر چه را نفس در ملکوت آسمانها میبیند، از خوابهایی است که تعبیر دارد و آن چه را میان آسمان و زمین میبیند ، از خوابهایی پرداخته شیطان است و هیچ تعبیری ندارد.
مجمع البیان ، جلد 8 ، صفحه 404
در این دو حدیث از تفسیر البرهان سوره زمر آیه 42 هست که در اولی گفته میشه که موقع خواب روح از بدن خارج میشه و در دومی گفته میشه که نفس از بدن خارج میشه و روح داخل بدن میمونه.البته در حدیث دوم گفته میشه که " اگر خداوند اجازه بازگشت روح را دهد ... " که قبلش گفته شده روح از بدن خارج نمیشه.
یه حالت مبهمی هست اگر دوستان کسی میتونه جواب این ابهام رو بده.
با تشکر