طیب

نحوه‌ی تعیین مقدار دستمزد منصفانه

انجمن: 

[="Navy"]سلام علیکم

مدیر محترم ، بنده پاسخ تفصیلی میخوام و اگر جای تاپیک نامناسب هست انتقال بدید به مشاوره یا اخلاق یا هرجای مناسب دیگه

در شغل تعمیرات ، ما مواردی داریم که مثلا شخص فکر میکنه قسمتی از وسیله اش سوخته و باید اون قطعه عوض بشه و خودش هم موقع آوردن ، این رو میگه.

ولی ما وقتی وسیله رو باز میکنیم بعضا میبینیم که با مقداری تمیز کردن مشکل حل میشه. یا مثلا فیشش کنده شده و میزنیم جا. یا مثلا با تعویض یه آی سی که شاید هزار تومن هم هزینه ش نشه وسیله رو درست میکنیم درحالی که شاید تعویض قطعه تا یک میلیون تومن هم هزینه براش داشت.
البته نکته ش اینجاست که ما نسبت به حالت تعویض قطعه باید چند برابر بیشتر وقت و انرژی صرف کنیم تا بشه عیب یابی و تعمیر کرد ، و شاید این وقت گذاشتن نتیجه نده و چاره ای جز تعویض قطعه نداشته باشیم.

سوال من اینه که وقتی با هزار تومن یه قطعه ی یک میلیون تومنی رو نجات دادیم چند تومن دستمزد بگیریم منصفانه س؟ قبول دارم که اگر همون یک میلیون رو بگیریم غیر منصفانه س ولی چطور باید معین کنیم که چقدر بگیریم؟
بعضی میگن شما اونچه واقعا وقت و هزینه مصرف کردی بگیر و کاری به قیمت قطعه و هزینه تعویض کاملش نداشته باش. در این صورت ، قطعا این شغل نمیصرفه و زیان ده خواهد بود. به علاوه اینکه من از دفعه بعد بخاطر اینکه دستمزدم کم نشه بیشتر دنبال تعویض قطعه میرم تا تعمیراتش.

سوال بعدیم اینه که من خودم یه استدلالی دارم در این خصوص ، شما ببینید آیا پذیرفتنی هست یا خیر:
یه حکایت هست که شخصی مثلا ماشینش خراب شده بود ، رفت تعمیرگاه و تعمیرکار با یه ضربه چکش که به موتور زد ماشین رو راه انداخت و درست شد ، و مثلا 100 تومن دستمزد خواست. بهش گفتن تو که جز یه ضربه کاری نکردی گفت یه تومن برای ضربه میگیرم و 99 تومن برای اینکه میدونستم کجا باید بزنم. این سبک دستمزد گرفتن شرعی و منصفانه هست و از نظر شرع و اسلام؟

سوال بعدیم اینه که بعضی میگن تو تعرفه و قیمتی که عُرف هست رو بگیر و کاری نداشته باش به حرفای دیگه. ولی مسئله اینجاست که اگر مشتری بفهمه مثلا مشکل خیلی راحت و ساده حل شده و اونچنان کاری نکردم روش ، حاضر نیست مبلغی که در بی اطلاعی پرداخته رو بپردازه یعنی راضی نیست به این مبلغ. میگه تو که کاری نکردی. آیا این ناراضی بودن مشتری باعث نمیشه پولی که میگیرم شبهه ناک باشه؟
بعضی میگن نیاز نیست به مشتری بگی دقیقا چیکار کردی. پس این همه روایت که میگه در بازار اسلامی باید با مشتری شفاف باشی و مثلا اگر خواستی چیزی بفروشی باید هم مزایا و هم معایبش رو صادقانه بگی، چی میشه؟ آیا پولی که بر اساس مخفی کاری از مشتری بگیری و اگر مشتری از جزئیاتش مطلع بشه ناراضی خواهد بود ، پول پاک و طیب هست؟

با یکی از کارشناسهای احکام صحبت کردم گفتند مبلغ منصفانه بگیر ولی نگفتند و منم نفهمیدم که مبلغ منصفانه دقیقا یا حدودا چقدره!

یکی دیگه از دوستانم میگفت اگر قطعه ای از کار افتاده باشه و من بجای تعویض ، موفق بشم با تعمیر راهش بندازم عرفش اینه که یک سوم قیمت قطعه رو بعنوان دستمزد میگیرم. یعنی مثلا قطعه ی یک میلیون تومنی رو مثلا 300 هزار تومن میگیره تعمیر میکنه و این تعمیر ممکنه تعویض یه آی-سی 1000 تومنی باشه و ممکنه 5 دقیقه بیشتر وقت نگیره.

باز یکی دیگه از دوستان تعمیرکار میگفت که باید تو اینجور موارد پول خوب بگیری ، چرا که از طرفی ریسک کار بالاست و ممکنه توی کار بعدی موقع باز کردن دستگاه ، اشتباهی یه خسارت اساسی به دستگاه وارد بشه و مجبور بشی خسارت بدی ، و در مجموع این خسارتها و ریسکها و این سودهاست که درآمد کار رو تضمین میکنه وگرنه کار زیان ده خواهد شد.

ممنون میشم اگه همه سوالامو جواب بدید.[/]

برچسب: 

معنای دو واژه خبائث و طیبات

آیا در عربی کلمه طیبات به معنای پاک است؟؟ (منظور پاک شرعی،که در طهارت و نجاست از آن بحث میشود است )
همچنین واژه خبائث هم به معنای نجس بودن است؟مثلا وقتی گفته شود : خبائث را بر شما حرام کردیم، یعنی خوردن نجس ها را بر شما حرام کردیم؟
لطفا فقط در چهارچوب دو مورد بالا پاسخ دهید نه موارد دیگر ، یعنی فقط سوال بالا رو جواب دهید که آیا از اینها ، لزوما چنین مطالبی فهمیده و استنباط میشود یا نه؟

آخرین دیدار طیب با همسرش چطور گذشت؟

به بهانه درگذشت همسر طیب حاج رضایی


محرم سال،42 محرم عجیبی بود؛ دسته‌های عزادار، یاری امام خمینی را همچون یاری سیدالشهدا علیه‌السلام در روز عاشورا می‌دانستند و ایران و قم را کربلا. اما یکی از زیباترین نقاط عطف عاشورای ۱۳۴۲، رویش حر انقلاب بود. چند روز بعد یعنی یازدهم آبان ماه درست 51 سال تیزباران حاج طیب رضایی می گذرد. از لاتهای تهران که با شعبان بی مخ چند سال قبل تر تهران را برای کودتا قرق کرده بود. طیب هرسال در دسته عزاداری محرم حتی عکس شاه را پیشاپیش دسته راه می انداخت و کسی جرات نداشت بگوید بالای چشمت ابروست.
خیلی ها باورشان نمی شد، این طیب همانی باشد گه جنوب شهر را برای تولد ولیعهد بسته بود. محرم آمده بود و طیب درست همان موقعی که حر به دامان امام حسین پناه آورد، دست به دامان نهضت حسینی امام خمینی شد. آیت‌الله سید جعفر شبیری زنجانی در این‌باره می‌گوید «بعدها شهید عراقی نقل کردند که روزی که در قم در محضر امام بودیم؛ ‌ ایشان فرمودند:‌ «امسال هیئت‌ها جهت‌دار باشند.» ما به امام عرض کردیم مهم‌ترین هیئت متعلق به طیب است که طرفدار شاه است و اگر او مخالفت کند، کارها خراب می‌شود.
امام فرمودند:‌ «طیب مسلمان است و در مقابل دینش مقاومت نمی‌کند.» و به این شکل بود که ما به فکر افتادیم با طیب صحبت کنیم. ما رفتیم و به طیب گفتیم آقای خمینی فرموده‌اند که طیب مسلمان است و در مقابل دینش نمی‌ایستد. همین که این حرف را زدیم، او سرش را پائین انداخت، بعد یکی از نوچه‌هایش را صدا زد و ۲۰۰ تومان پول به او داد و گفت برو و یک عکس از آقا تهیه کن که جلوی دسته قرار بدهیم. او قبلاً عکس شاه را بزرگ می‌کرد و جلوی دسته قرار می‌داد، ولی حالا می‌خواست عکس امام را بگذارد و دسته راه بیندازد. آن روز آمدند و به من گفتند که دسته‌ی طیب آمده و عکس حاج آقا روح‌الله را جلوی دسته گذاشته است. ما تعجب کردیم که جریان از چه قرار است، چون تا آن روز تصور می‌کردیم که طیب، فدایی شاه است.»

تاثیر مال شبهه ناک در زندگی دنیا و آخرت

با سلام به کارشناسان محترم و دوستان عزیز
بنده طبق فتوایی که علما دادند هیچگونه تفحصی در مال افراد نمیکنم و همه را بر فرض حلال و پاک بودن میدونم اما شنیدم که طیب بودن بالاتر از این است مثلا ممکنه شخصی خمسش رو نده و من هم از این امر بی خبر باشم اگر به منزل این فرد برم و از غذایش بخورم میدونم از نظر شرعی گناهی بر من نیست چون نمیدونستم و تجسس هم جایز نیست اما سوال من این است که آیا این غذا اثری بر روح من میگذارد یا خیر؟ وقتی این لقمه جزئی از گوشت و پوستم شد چه؟
بالاخره برای استجابت دعا هم شرایطیست!


کارشناس بحث : سینا