عاشیه

بررسی روایت دستور توسل توسط عایشه

به نام خدا

سلام

یک وهابی به این روایت این چنین شبه وارد کرده؛ پاسخ این شبهه چیست؟

دارمی در سنن خود میگوید:«قحط اهل المدینة قحطا شدیدا فشکوا الی عائشة فقالت:انظروا قبر النبی صلی الله علیه و سلم فاجعلوا منه کووا الی السماء حتی لایکون بینه و بین السماء سقف قال:ففعلوا فمطرنا مطرا حتی نبت العشب و سمنت الابل حتی تفتقتمن الشحم فسمی عام عام الفتق»سنن دارمی ج1 ص227 -



ترجمه: «مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند پس به عایشه شکایت بردند.عایشه گفت:به قبر رسول خدا رو بیاورید و پنچره هایی از آن به آسمان بگشایید به طوری که بین قبر آنحضرت و آسمان سقفی نباشد.راوی گوید:مردم همین کار را انجام دادند پس باران فراوانی بارید.تا جایی که گیاهان رویید و شترها آنقدر چاق شدند که از شدت چربی ترک برداشتند.به حدی که آن سال را سال ترک نامیدند»

نقد آن وهابی

این روایت نیز ضعیف است.

خلاصه ی حکم محدث بزرگ شیخ آلبانی در باره ی روایت چنین است:


الراوي: أبو الجوزاء أوس بن عبدالله الأزدي المحدث:الألباني - المصدر: تخريج مشكاة المصابيح - الصفحة أو الرقم: 5894
خلاصة حكم المحدث: إسناده ضعيف


الراوي: أوس بن عبدالله المحدث:الألباني - المصدر: أحكام الجنائز - الصفحة أو الرقم: 335
خلاصة حكم المحدث: لا يصح


الراوي: أوس بن عبدالله المحدث:الألباني - المصدر: التوسل - الصفحة أو الرقم: 126
خلاصة حكم المحدث: ضعيف الإسناد موقوف


همانطور که دیده میشود این روایت ضعیف و غیر صحیح موقوف است یعنی به عایشه نسبت داده شده


سند روایت چنین است:


حدثنا أبو النعمان ثنا سعيد بن زيد ثنا عمرو بن مالك النكري حدثنا أبو الجوزاء أوس بن عبد الله قال قحط أهل المدينة قحطا شديدا فشكوا...


راوی اول:


1-ابو نعمان( محمد بن الفضل معروف به عارم).


در رواه التذهبین رقم 6226 آمده است:
رتبته عند ابن حجر : ثقة ثبت تغير فى آخر عمره . در آخر عمرش حافظه اش تغییر کرد
رتبته عند الذهبي : الحافظ ، تغير قبل موته فما حدث. قبل از فوتش تغییر کرد.


و قال النسائى : كان أحد الثقات قبل أن يختلط .یکی از ثقات بود قبل از اینکه مغزش تغییر کند.


و قال البخارى : تغير فى آخر عمره .بخاری میگوید در آخر عمرش تغییر کرد


و قال ابن حبان : اختلط فى آخر عمره و تغير حتى كان لا يدرى ما يحدث به ، فوقع فى حديثه المناكير الكثيرة ، فيجب التنكب عن حديثه فيما رواه المتأخرون ، فإن لم يعلم هذا من هذا ترك الكل و لا يحتج بشىء منها .


در آخر عمرش حافظه اش تغییر کرد تا حدی که نمیدانست چه میگوید و در حدیث هایش مناکیر پدید آمد .


راوي دوم


2-سعید بن زید


در جرح سعید آمده است:


قال أبو حاتم ، والنسائي ، والبيهقي: ليس بالقويقوی نیست. معجم الجرح والتعديل ص 65


وقال الدارقطني ، وابن حزم ضعيف. الجرح والتعديل عند ابن حزم الظاهري ص 118


وقال البزار : لين.سستی دارد.


وقال الجوزجاني : سمعتهم يضعفون أحاديث فليس بحجة. شندیم که ضعیفش میدانند . حجت نیست


وقال ابن حبان : كان يخطئ في الاخبار ويهم حتى لا يحتج به إذا انفرد. در اخبار خطا میکند و توهم دارد و اگر خبری را تنهایی نقل کند خبرش حجت نیست.


وذكره ابن الجوزي في كتاب والضعفاء والمتروكين ، وذكره الذهبي في المغنى في الضعفاء .


ابن جوزی در کتاب ضعفا و متروکین اسمش را آورده و ذهبی هم در المغنی او را ضعیف میداند.


راوی سوم:


3-عمرو بن مالك النكري


ذكره ابن حبان في الثقات وقال : يغرب ويخطئ. اسمش را در ثقات ذکر کرده و میگوید غریب الحدیث و خطا دارد. ص 487 / 8


قال ابن عدي في الكامل وقال : منكر الحديث عن الثقات ويسرق الحديث سمعت أبا يعلى يقول عمرو بن مالك النكري كان ضعيفا. ص 150 / 5


ابن عدی میگوید از ثقات منکر الحدیث است و حدیث میدزدد و شنیدم که ابا یعلی میگفت عمرو بن مالک ضعیف است


وقال محمد بن طاهر المقدسي : ضعيف جداً ذخيرة الحافظ ص 1991 / 4




همچنین انقطاع بین ام المؤمنین عایشه و ابی الجوزاء وجود دارد


خود ابو الجوزاء هم مورد بحث است.


اسم او اوس بن عبد الله الربیعی البصری است و بخاری در تاریخ الکبیر میگوید: في إسناده نظر. تاریخ کبیر ص 16 / 2