[=&]به نام خدا
سلام
یک وهابی به این روایت این چنین شبه وارد کرده؛ پاسخ این شبهه چیست؟
دارمی در سنن خود میگوید:«قحط اهل المدینة قحطا شدیدا فشکوا الی عائشة فقالت:انظروا قبر النبی صلی الله علیه و سلم فاجعلوا منه کووا الی السماء حتی لایکون بینه و بین السماء سقف قال:ففعلوا فمطرنا مطرا حتی نبت العشب و سمنت الابل حتی تفتقتمن الشحم فسمی عام عام الفتق»سنن دارمی ج1 ص227[/][=&] - [/]
[=&]
ترجمه: «مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند پس به عایشه شکایت بردند.عایشه گفت:به قبر رسول خدا رو بیاورید و پنچره هایی از آن به آسمان بگشایید به طوری که بین قبر آنحضرت و آسمان سقفی نباشد.راوی گوید:مردم همین کار را انجام دادند پس باران فراوانی بارید.تا جایی که گیاهان رویید و شترها آنقدر چاق شدند که از شدت چربی ترک برداشتند.به حدی که آن سال را سال ترک نامیدند»[/]
[=&]نقد آن وهابی
این روایت نیز ضعیف است[/][=&]. [/]
[=&]خلاصه ی حکم محدث بزرگ شیخ آلبانی در باره ی روایت چنین است:[/]
[=&]الراوي: أبو الجوزاء أوس بن عبدالله الأزدي المحدث:الألباني - المصدر: تخريج مشكاة المصابيح - الصفحة أو الرقم: 5894[/][=&]
[/][=&]خلاصة حكم المحدث: إسناده ضعيف[/]
[=&]الراوي: أوس بن عبدالله المحدث:الألباني - المصدر: أحكام الجنائز - الصفحة أو الرقم: 335[/][=&]
[/][=&]خلاصة حكم المحدث: لا يصح[/]
[=&]الراوي: أوس بن عبدالله المحدث:الألباني - المصدر: التوسل - الصفحة أو الرقم: 126[/][=&]
[/][=&]خلاصة حكم المحدث: ضعيف الإسناد موقوف[/]
[=&]همانطور که دیده میشود این روایت ضعیف و غیر صحیح موقوف است یعنی به عایشه نسبت داده شده[/]
[=&]سند روایت چنین است:[/]
[=&]حدثنا أبو النعمان ثنا سعيد بن زيد ثنا عمرو بن مالك النكري حدثنا أبو الجوزاء أوس بن عبد الله قال قحط أهل المدينة قحطا شديدا فشكوا...[/]
[=&]راوی اول:[/]
[=&]1-[/][=&]ابو نعمان( محمد بن الفضل معروف به عارم). [/]
[=&]در رواه التذهبین رقم 6226 آمده است[/][=&]:
[/][=&]رتبته عند ابن حجر : ثقة ثبت تغير فى آخر عمره . در آخر عمرش حافظه اش تغییر کرد[/][=&]
[/][=&]رتبته عند الذهبي : الحافظ ، تغير قبل موته فما حدث. قبل از فوتش تغییر کرد[/][=&].[/]
[=&]و قال النسائى : كان أحد الثقات قبل أن يختلط .یکی از ثقات بود قبل از اینکه مغزش تغییر کند.[/]
[=&]و قال البخارى : تغير فى آخر عمره .بخاری میگوید در آخر عمرش تغییر کرد[/]
[=&]و قال ابن حبان : اختلط فى آخر عمره و تغير حتى كان لا يدرى ما يحدث به ، فوقع فى حديثه المناكير الكثيرة ، فيجب التنكب عن حديثه فيما رواه المتأخرون ، فإن لم يعلم هذا من هذا ترك الكل و لا يحتج بشىء منها[/][=&] .[/]
[=&]در آخر عمرش حافظه اش تغییر کرد تا حدی که نمیدانست چه میگوید و در حدیث هایش مناکیر پدید آمد[/][=&] .[/]
[=&]راوي دوم[/]
[=&]2-[/][=&]سعید بن زید[/]
[=&]در جرح سعید آمده است[/][=&]:[/]
[=&]قال أبو حاتم ، والنسائي ، والبيهقي[/][=&]: [/][=&]ليس بالقوي[/][=&]قوی نیست[/][=&].[/][=&] معجم الجرح والتعديل ص 65[/]
[=&]وقال الدارقطني ، وابن حزم ضعيف[/][=&]. [/][=&]الجرح والتعديل عند ابن حزم الظاهري ص 118[/]
[=&]وقال البزار[/][=&] : [/][=&]لين.[/][=&]سستی دارد.[/]
[=&]وقال الجوزجاني : سمعتهم يضعفون أحاديث فليس بحجة. شندیم که ضعیفش میدانند . حجت نیست[/]
[=&]وقال ابن حبان : كان يخطئ في الاخبار ويهم حتى لا يحتج به إذا انفرد. در اخبار خطا میکند و توهم دارد و اگر خبری را تنهایی نقل کند خبرش حجت نیست[/][=&].[/]
[=&]وذكره ابن الجوزي في كتاب والضعفاء والمتروكين ، وذكره الذهبي في المغنى في الضعفاء[/][=&] .[/]
[=&]ابن جوزی در کتاب ضعفا و متروکین اسمش را آورده و ذهبی هم در المغنی او را ضعیف میداند[/][=&].[/]
[=&]راوی سوم:[/]
[=&]3-عمرو بن مالك النكري[/]
[=&]ذكره ابن حبان في الثقات وقال[/][=&] : [/][=&]يغرب ويخطئ.[/][=&] اسمش را در ثقات ذکر کرده و میگوید غریب الحدیث و خطا دارد[/][=&].[/][=&] ص 487 / 8[/]
[=&]قال ابن عدي في الكامل وقال[/][=&] : [/][=&]منكر الحديث[/][=&] عن الثقات ويسرق الحديث سمعت أبا يعلى يقول عمرو بن مالك النكري كان ضعيفا. ص 150 / 5[/]
[=&]ابن عدی میگوید از ثقات منکر الحدیث است و حدیث میدزدد و شنیدم که ابا یعلی میگفت عمرو بن مالک ضعیف است[/]
[=&]وقال محمد بن طاهر المقدسي[/][=&] : [/][=&]ضعيف جداً[/][=&] ذخيرة الحافظ ص 1991 / 4[/]
[=&]همچنین انقطاع بین ام المؤمنین عایشه و ابی الجوزاء وجود دارد[/]
[=&]خود ابو الجوزاء هم مورد بحث است.[/]
[=&]اسم او اوس بن عبد الله الربیعی البصری است و بخاری در تاریخ الکبیر میگوید[/][=&]: [/]
[=&]في إسناده نظر.[/][=&]
تاریخ کبیر ص 16 / 2[/]