عصمت امامان
علم غيب؟! امام علي عليه السلام
ارسال شده توسط fotros در چهارشنبه, ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ - ۱۶:۱۳علم غيب و ويژگي هاي ديگه يك امام چه موقع به امام علي داده شده؟
درسته شايد اين ويژگي از عصمت ايشون باشه اما به نظرتون از اول تولد به ايشان داده شده؟ در مورد امام هاي ديگه مي شه گفت مطمئنا از اغاز تولد اين ويژگي و خيلي از ويژگي هاي امامت رو داشتند اما ايشان كه زاده ي امام نبودند و تازه چند سال بعد از تولدشون به اسلام ايمان اوردند. با اين حال مي شه گفت اين خصلت ها را از موقع تولد داشتند، يا از موقعي كه به امامت رسيدند. اگرچه به قول كارشناس اعتقادي اين خصلت علم غيب دست خودشون بوده و هر موقع كه صلاح مي ديدند از اون استفاده مي كردند، اما نفرمودند دقيق از چه زماني اين خصلت را پيدا كردند.
من اين سوال رو از كارشناس اعتقادي و حديث پرسيدم اما هر بار هر دو منو رو پاس دادند به ديگري.
کارشناس بحث : کریم
آیا این عصمت است؟
ارسال شده توسط PAN در چهارشنبه, ۱۳۹۲/۰۵/۰۹ - ۱۴:۲۰
این عصمت است؟
در زیر به مطالبی پرداختم که به نظرم با عصمت از خطا اشتباه فراموشی و غیره منافات دارد ، خواهشمندم در صورت نادرست بودن برداشتم آن را تصحیح کنید.
حضرت آدم از نافرمانی خدا کردن عصمت نداشته چراکه در هر صورت و با هر مکری فرمان شیطان را مبنی بر نزدیک شدن به درخت ترجیح داد
خدا فرمود:
لَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ
اما ، فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ
در نتیجه
فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كاَنَا فِيهِ وَ قُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكمُْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكمُْ فىِ الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتَاعٌ إِلىَ حِينٍ
{هرچند سوالات دیگری در مورد آدم(ع) دارم اما ربطی به بحث ندارد}
آیا حضرت موسی (ع) در جریان قتل گناهی مرتکب آیا آن عمل شیطان بود؟
هذا من عمل الشيطان
شد؟
إني ظلمت نفسي و
آیا به مجرم و غوي مبين کمک کرد؟
چرا گفت هرگز ازمجرمين پشتیبانی نخواهم کرد{از ظاهر قضیه این برداشت می شود که: از این به بعد از مجرمین پشتیبانی نخواهم کرد}
قال رب بما انعمت علي فلن اكون ظهيرا للمجرمين
فعلتها اذا و انا من الضالين
گفته شده که او به خود ستم کرده { ایا ظلم به خود ترک اولاست هرچند ترک اولی به این معنی به عصمت خدشه وارد می کند} و اشکالی نداره؟(اون ضرب المثل معروف هم توجیهش نمیکنه چون
بنی اسرائیل هم به خودشون ظلم کردن و ترک اولی حتما؟
وَإِذْ قَالَ مُوسَيٰ لِقَوْمِهِ يَٰقَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَكُم بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ...
}و یا اشتباهی کرده که او را گرفتار حوادثی کرده ،اگر هم این برداشت صحیح باشد باز هم با عصمت در تضاد است چرا که حد اقل او معصوم از اشتباه نبوده که خود را به مصیبت های بعدی گرفتار کرد
در مورد حضرت محمد آمده
إذا رأيت الذين يخوضون في آياتنا فأعرض عنهم حتى يخوضوا فى حديث غيره و اما ينسينك الشيطان...
یعنی اگر پیامبر توسط شیطان دچار فراموشی می شد؟
حضرت یونسهم که اینطور إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
منتظرم
رد عصمت تمام و کمال انبیاء
ارسال شده توسط علی پارساپور(a.p) در دوشنبه, ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ - ۰۸:۲۲می توان گفت امامان و پیامبران دارای عصمت در هدایت اند و عصمت تمام و کمال ندارند و اینکه مثلا پیامبر اسلام
در 40سالگی به پیامبری رسید یعنی قبل از آن اشتباه نداشته است و از همان بدو تولد بدون اشتباه بوده پس فلسفه پیامبری و انتخاب شدن از جانب خدا چه می شود
اینگونه خدا مقدر داشته که فرضا فردی پیامبر شود و به خاطر لطف خدا بی هیج عیبی است و می توان گفت اعمال او از آن خدای اوست و بس و او نباید مانند بشر باشد بلکه باید مثل فرشتگان باشد و کارهای انسانی مثل ازدواج و این ها را هم نداشته باشد
اگر او مثل ما انسان است پس دچار لغزش می شود
مثال فطع نسل پیامبری از حضرت یوسف
و اینکه امام علی و امامان چگونه علم به مرگ وشیوه آن را داشته اند و جلوی آن را نگرفته اند می توانستند با عصمت و علم بی بدیلشان جلوی مرگ و نیستی دنیایی خود را بگیرند و مردم را بیشتر هدایت کنند و اینکه بگویند خدا مقدر کرده دلیل نمی شود خدا بد بندگانش را نمی خواهد آن ها می توانستند بیشتر نزد مردم باشند و بیشتر آن ها را هدایت نمایند
و اینکه آیا پدر و مادر پیامبر نیز ادم های کاملا خوبی بوده اند یا ممکن است دارای خطا باشند