سلام به کاربران سایت و همینطور کارشناسان عزیز.
مدتی پیش یک سوالی مطرح کرده بودم که عقلانیت قبل از انتخاب دین کاربرد داره یا فقط بعد از اون؟
کارشناس سایت تصدیق کردند که اول باید با کمک عقل به حقانیت دین پی برد.
خوب در تشیع، سه منبع مهم داریم: قرآن، سنت، حدیث
درمورد منبع اول، به دلیل زبان قرآن که به صورت استعاری هست و قابلیت تفسیر داره، هر جایی که منتقدین
موردی رو مطرح می کنند و ادعا می کنند با علم امروز مطابقت نداره، تفاسیر مختلف از آیه ارائه می شه.
می تونید به این لینک مراجعه کنید. با دید عقلی که نگاه کنیم، این تفاسیر ممکنه درست باشن و همچنین
این امکان هم وجود داره که غلط باشن. پس شاید خیلی از این طریق نمی تونیم به نتیجه ی قوی برسیم.
اما منبع سوم، می تونه خیلی کمک کننده باشه. چون از طرفی زبان حدیث، معمولا شفاف هست و قابلیت تفسیر
در اون بسیار کمتر هست و از طرفی در بین این احادیث، مواردی هست که فرضیه های علمی مطرح می شه.
اگر این فرضیه ها موافق با علم امروز باشن، درستی اسلام و مذهب تشیع به راحتی ثابت می شه و اگر مخالف
و در تضاد با یافته های ثابت شده ی علمی باشن، توجیه و تفسیر، بسیار سخت تر خواهد بود.
من صرفا چند مورد رو با کمترین اظهار نظر از جانب خودم ذکر می کنم. تحقیق بیشتر در باره ی میزان درستی این موارد
با خوانندگان. (من در انتخاب احادیث سعی کردم مواردی رو بیارم که روشن و شفاف باشن.)
همچنین کارشناس محترم هم در صورت امکان نظر خودشون رو درباره ی این احادیث، به همراه لینک از منابع علمی بیان کنند.
اگر کسی احادیث دیگری داره که در اون ها ادعاهای علمی مطرح شده، می تونه اینجا مطرح کنه تا بحث کامل تر بشه.
من برخی از این احادیث رو از جستجوگر حدیثی میزان و با سرچ کلیدواژه های علمی پیدا کردم. به همین علت منبعشون
رو نمی دونم.
1- علت بلند قدی یا کوتاه قدی افراد
المناقب ، ابن شهرآشوب : از پاسخهاى امام رضا عليه السلام به پرسشهاى صَبّاح بن نصر هندى و عمران صابى در حضور مأمون:
آن دو گفتند : بلند قدى و كوتاه قدى انسان از چيست؟ فرمود : «از نطفه. هر گاه در هنگام خارج شدن از آلت، گِرد شود، كوتاه قد مىشود و هر گاه دراز شود، بلند قد مىشود.»
2- جایگاه استقرار "آب مرد" و "آب زن"
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به پرسش درباره جايگاه استقرار آب مرد و آب زن : جايگاه استقرار آب مرد ؛ آب او از سرِ آلت بيرون مى آيد و آن ، رگى است كه در پشت او جريان مى يابد تا هنگامى كه در تخمِ چپ ، استقرار بيابد . امّا جاى آب زن ؛ آب او از استخوانِ سينه ، آهسته به جنبش در مى آيد و پيوسته نزديك مى شود تا هنگامى كه زن ، كام بيابد.
3- علت آنکه بعضی مردها دارای ویژگی های زنانه هستند و برعکس.
در باره فرزند، عمران گفت: چرا بعضى مردها زنوَش (داراى ويژگىهاى زنانه) هستند و بعضى زنها مردَوشاند؟ فرمود: «علّتش اين است كه وقتى زن باردار مىشود، جنين، پسر است و به جاى دختر مىرود. آن جنين، زنوَش مىشود و هر گاه جنينِ دختر در جاى پسر قرار گيرد ، مردوش مىشود؛ چون جاى قرار گرفتن پسر در رَحِم ، سمت راست آن است و جاى دختر ، سمت چپ آن . گاهى اوقات ، زن دوقلو مىزايد . اگر [در زمان باردارى] هر دو پستان زن بزرگ شده باشد، دوقلو حامله است و اگر يك پستانش بزرگ شده باشد، نشانه آن است كه يك قلو مىزايد، نه اين كه اگر پستان راستش بزرگتر بود، فرزندش پسر است و اگر پستان چپش بزرگتر بود، دختر مىزايد. اگر زمانى كه باردار است، پستان راستش لاغر شد، پسر مىاندازد و اگر پستان چپش لاغر شد ، دختر مىاندازد و اگر هر دو لاغر شد ، هر دو را سقط مىكند.»
4- بر فراز زمین ما، هفت زمین دیگر هست و بعد از هرکدام از این زمین ها، یک آسمان قرار دارد.
تفسير القمّى ـ به نقل از حسين بن خالد ـ : به امام رضا عليه السلام گفتم : مرا از معناى اين سخنِ خداوند : «و سوگند به آسمان داراى بافته ها» آگاه فرما . امام عليه السلام انگشتان دو دستش را در هم فرو برد و فرمود : «[ اين گونه ]آسمان به زمين ، تنيده شده است» . گفتم : چگونه به زمين ، تنيده شده است ، در حالى كه خداوند مى فرمايد : «آسمان ها را بدون ستونى كه آن را ببينيد ، بر افراشت» ؟ فرمود : «سبحان اللّه ! مگر نه اين است كه خداوند مى فرمايد : «بدون ستونى كه آن را ببينيد» ؟» . گفتم : چرا . فرمود : «ستونى هست ؛ امّا شما آن را نمى بينيد» . گفتم : خداوند ، مرا فداى تو كند! اين ، چگونه است؟ امام عليه السلام دست چپ خود را گشود و سپس دست راستش را بالاى آن نهاد و فرمود : «اين ، زمين دنياست و آسمان دنيا ، مانند گنبدى روى آن است . زمين دوم ، روى آسمان دنياست و آسمان دوم ، مانند گنبدى روى آن است . زمين سوم ، روى آسمان دوم است و آسمان سوم ، چونان گنبدى بر فراز آن است . زمين چهارم ، روى آسمان سوم است و آسمان چهارم ، چونان گنبدى بر فراز آن است . زمين پنجم ، روى آسمان چهارم است و آسمان پنجم ، مانند گنبدى بر فراز آن است . زمين ششم ، روى آسمان پنجم است و آسمان ششم ، چونان گنبدى بر فراز آن است ، و زمين هفتم ، روى آسمان ششم است و آسمان هفتم ، مانند گنبدى بر فراز آن است ، و عرش خداوند رحمان ـ كه خجسته باد ـ بر فراز آسمان هفتم است. اين است سخن خداوند كه مى فرمايد : «او كه هفت آسمان را به صورت طبقات آفريد» «و همانند آنها هفت زمين را آفريد ، و فرمان در ميان آنها فرود مى آيد» . صاحب فرمان ، پيامبر خدا و وصىّ پس از پيامبر خداست كه در روى زمين ، قائم است. اين فرمان ، در حقيقت ، از فراز آسمان فرود مى آيد و با گذر از ميان آسمان ها و زمين ها ، به او مى رسد» . گفتم : پس زير پاى ما ، بيش از يك زمين نيست؟ فرمود: «[آرى]! زير پاى ما، بيش از يك زمين نيست و شش زمين ديگر، بر فراز مايند.»
6- چگونه فرزند، مذکر یا مونث می شود. (این حدیث در صحیح مسلم آمده. در منابع شیعه چنین حدیثی پیدا نکردم.)
آب مرد سفيد و آب زن زرد رنگ است، هرگاه اين دو با هم ترکيب يافتند و مني مرد بر مني زن غالب شد، پس به اذن الله تعالي جنين مذکر خواهد شد، و هرگاه آب زن بر مني مرد غالب گرديد به اذن الله تعالي جنين مونث خواهد شد. (صحیح مسلم)