قدرت مطلق خدا

نسبت قدرت و اختیار خدا با حدوث و قدم عالم

انجمن: 

درود بر دوستان

در تاپیک:

حادث و قدیم بودن جهان طبیعت

مطالب خوبی از جانب جناب قول سدید و جناب یوری مطرح شد.

با دو عزیز موافقم که علم نمی تواند چیزی درباره منشا و آغاز هستی بگوید و مشخص کند جهان حادث بوده یا قدیم.

اما این بحث یک جنبه الهیاتی هم دارد که کمتر دوستان توجه داشتند اما در سنت فلسفی و کلامی شدیدا مطرح بود: حدوث و قدم جهان در قیاس با قدرت خدا.

متکلمان جهان را حادث می دانستند چون خدا را قادر به خلق می دانستند. قدرت به چیزی تعلق میگیرد که نبوده و بعدا بوجود آمده.

اما فلاسفه جهان را قدیم می دانند چون خدا ذاتش علت تامه و قدیم است و در ایجادش به چیز دیگری وابسته نیست.

اگر صلاح می دانید این مباحث الهیاتی را در این تاپیک بحث و پیگیری کنیم.

اراده خدا به محالات

انجمن: 

با سلام قبلا پرسیده بودم: آیا خدا نمی توانست دنیا را طوری بیافریند که بدون رنج کشیدن انسان اهدافش محقق شود؟ کارشناسان محترم پاسخ دادند: می توان دنیایی بدون رنج آفرید، اما انسانی که در آن جهان است دیگر این انسان نیست، چون این که هم در دنیای مادی باشد و دارای اراده باشد و هم زجر نکشد جزو محالات است و اراده خدا بر محالات تعلق نمی گیرد. حالا سوالم اینجاست که آیا عدم اراده خدا بر محالات، قدرت مطلق او را نقض نمی کند؟ چون می توان گفت که عالم و همه قوانین حاکم بر آن را خدا آفریده، پس می توانست دنیا و قوانینش را طوری بیافریند که انسان هم در دنیای مادی باشد و اراده داشته باشد، و هم بدون زجر کشیدن او خلقت به هدفش برسد. با تشکر