قصاص

قصاص در قرآن

سلام در ایه 178 سوره بقره امده که مرد ازاد در برابر مرد ازاد و برده بجای  برده و زن بجای زن قصاص می توانید بکنید. سوال اینجاست که چگونه چنین چیزی میتواند عادلانه باشد. مگه میشه مثلا اگه کسی برده ای رو کشت باید بجای اینکه اون فرد قصاص برده ای از اون فرد قصاص بشه؟ یا اگه مردی زنی رو کشت بجای اینکه اون مرد قصاص بشه زنی در مقابلش قصاص بشه؟! لطفا توضیح دهید .
برچسب: 

قصاص میتوانست مانع این جنایت شود

سلام پیرامون قتل دختر 13 ساله بحث های زیادی انجام شده که حتی به اسلام هم رسیده. بطوریکه برخی میگن یکی از دلایل کشته شدن ایشان همین اسلام بوده.   طبق قرآن در قصاص حیات هست. اما پدر این دختر قاتل وی هست چون میدونسته با کشتن دخترش قصاص نمیشه جرئت پیدا کرد اونو بکشه.   در صورتی که اگه اسلام ولی رو نیز از قصاص شدن جدا نمیکرد این اتفاق نمیفتاد و این فاجعه بوجود نمیومد.

قصاص پدر و مادر در فقه شیعه و اهل سنت

با سلام  از کارشناس محترم مستنبط سوال دارم دلیل این حکم فقهی که پدرقاتل فرزند، قصاص نمیشود کدام روایت یا دلیل هست؟ زیرا با مطالعه ی بنده در فقه اهل سنت عدم قصاص برای هریک از والدین است و در فقه شیعه فقط پدر

قصاص اعمال زشت و ناپسند در دادگاه وجدان

سه نوع قصاص داریم

قصاصی که همه با آن آشنا هستند ( از طریق دادگاه) مثلا چشم در مقابل چشم.

قصاص دوم اینکه کار خطایی کرده باشیم و از آن ناراحت و غمگین و نادم شویم ، این ناراحتی خودش قصاص خطا هست .

اما قصاص سوم، که تمام امورات و اتفاقات زندگیمان مربوط به این قصاص است

وقتی بخاطر اعمال زشتمان توسط دادگاه و خودمان قصاص نشویم خدا آن را قصاص میکند .

هر اتفاقی که در زندگیمان ، خدا برایمان پیش میاورد قصاص اعمال خودمان است .

نقد و بررسی سخنان آقا میری در موضوع مرگ و زندگی و اعدام در اسلام

سلام.
در یکی از سخنرانی ها، اقای آقا میری که در مورد اعدام و قصاص هستش
خوب، به سخنان آقا میری رو چطور ارزیابی می کنید.کدام کار پسندیده هست.آیا اعدام یا بخشش؟؟
من یادمه اشتباه نکنم، حتی تو سریال های تلویزیون یک جا می گفت که، آره امام علی (ع) هم که باتل خودشو اعدام کرد و این اعدام درش حیات هست و ما نباید نگاه منفی به اعدام داشته باشیم.حالا آقا میری می گن، این تهمت به امام علی!!اما آیا واقعا تهمته، خود آقا میری مطمئن هستن که چه گذشت، آیا امام علی از مقتول خودش گذشت، نگذشت؟؟ اگر بخواهیم سخنان آقا میری رو صحیح بدونیم، اونوقت پس مرگ بر منافق و مرگ بر آمریکا و مرگ بر، اسرائیل هم پس کارش سایسته ای نیست....یا عدام های دوران انقلا با تائید رهبری هم احتمالا، بسیار ناجوان مردانه بوده و بهتر این بوده و چه بسا ممکن بوده(شرعا و اسلاما) که بسیاری از افراد اعدام نشن.بخشیده بشن.نهایت در زندان اب خنک بخورن....
اما نظر من...به نظر من، اعدام از یک جهت واقعا خوب نیست.از اون جهت که، وقتی یک شخصی اعدام میشه، خونوادش و مادر و پدرش ، و البته فرزندانش، بسیار عذاب و ناراحت خواهند شد.البته در بعضی موارد.در بعضی موارد که اصلا قاتل شاید، پدر مادر نداشته باشه و یا شاید برای عزیزانش مهم نباشه... و بهتره اینه که به جای اعدام، از روش های دیگه ای استفاده کنیم... که حالا من نظر خاصی نمی دم، بیش از این..چون، شاید خیلی از پیشفرض های ذهنی من با کارشناسان اینجا متفاوت باشه و نیاز به بحث های طویل باشه برای به نتیجه رسیدن که من فعلا فرصتش رو ندارم...

اما موضوع دیگه و مهم تر.به نظر می آد که اصلا جان افراد، زندگی افراد آنقدر ها مهم نیست و نبوده برای خدا یا اسلام.حالا یکی مرد، مرد، چی می شه مگه؟این حس رو من دارم نسبت به الله و خدا.مثلا، خدا به پیغمبرش می گه، برو حضرت اسماعیل رو بکش.خوب بابا اسماعیل انسانه، خوب زندگی رو از این انسان می گیرید.رشد و تکامل پیش چی میشه، دستشو از این دنیا کوتاه می کنید؟ این دنیا مزرعه آخرت هست چی میشه پس، چرا نمی زارید بیشتره بکاره؟؟چرا امکان رشد بیشتر رو می گیرید.به همین سادگی برو اسماعیل رو بکش.جناب ابراهیم هم که خوب مسئولن و معذرو، مگر میشه که بگن نه!!....جان این اسماعیل ما انقدر ناقابل و بی اهمیته؟؟
یا از طرف دیگه، من احساس می کنم که خیلی جاها، اسلام درست وارد نشده، درست عمل نکرده و همین باعث اختلافات و کشت و کشتار فراوان شده.اون کشت و کشتاره مد نظر من هست...مثلا اگر فرض بگیریم که، حرفای ایم جناب آقا میری درست بوده باشه، خوب، فکر نمی کنید که قرآن با بیان شیوا تر، دقیق تر، صحیح تر، می تونست از اعدام و کشت و کشتار خیلی ها جلو گیری کنه!!ولی انگار جان انسان ها زیاد مهم نبوده!حالا قران می گه، افراد عمل نمی کنن و پشت گوش می اندازن، چی میشه حالا یک عده هم بیشتر می میرن.ده نفر بیشتر بمیرن. ما مرگ افراد رو، زندگی افراد خیلی مهم و بزرگ کردیم انگار..حالا شاید بعضی ها فورا بگن، نه اسلام اونطور گفته، اونطور گفته.حرف خشک و خالی که مهم نیست، در عمل جی می بینیم.اون حرف ها، حد و حدود و کیفیاتش رو و تبصره هاشو درعمل و عملکرد ها متوجه میشیم.مثلا یکی می گه، زن خیلی مهمه و خیلی باید بهش احترام بزاریم ولی مثلا در عمل می گه، با زن اینطور کنید، اونطور کنید.حق دارید اینطور کنید و زن رو در حد بلا نسبت یک گوساله فرضا پایین می اره..هرچند، همچنان پای اون حرفهای خوبش باقی هست و میگه، زن محترمه!زن برابره و از این حرفا...

چرا حضرت علی (ع) قاتل خود را مورد عفو و بخشش قرار ندادند؟

سلام
درسوره شوری ایه 40 داریم که جزابدی بدیرمثل ان است وهرکه عفووبخشش کند پاداشش باخداست این یعنی توصیه به بخشش به عنوان کارنیک که مثل همه کارهای نیک پاداش دارد وداحلدیث هم عفوتوصیه شده بااین وجود چرا حضرت علی ع خواست عین عدالتی که درابتدای ایه ذکرشده بود کیفربرابردهد چراعفو نکرد قاتل خویش را هرچند که باعفو بقیه جرات میکردند به خاندان پیامبرص حمله کنند ودراخرهم میدانستند که بخشیده میشوند ایاعمل حضرت علتی غیراین داشت
یاحق

نتیجه ی قصاص!!

سلام
زیاد دیدیم که درباره قصاص بحث بشه ولی حداقل من ندیدم که کسی از عاقبت فردی که قصاص شده بپرسه!! فرضا من کسی رو کشتم و بعد حکم قصاص صادر شد و...! حالا بعد از اعدام گناهان من(به خصوص مربوط به اون قتل!) چی میشن!؟
و اگه این گناهان بخشیده نشه، منافاتی با عدالت نداره!؟ چون اینجا اشتباهی صورت گرفته و حالا فرد اعدام شده فرصتش برای جبرانو هم از دست داده!!

چند سوال درباره قصاص

انجمن: 

با سلام
چند سوال درباره قصاص
آیا کسی که قصاص می شود در ان دنیا هم زجر می بینند؟
قصاص دزدی چیست؟
آیا همه ی قصاص ها بر طبق قرآن است؟
اگر مطمئن باشیم کسی قرار است مثلا دزدی کند، می توان قبل از انجام آن قصاصش کنیم؟
چه کسی حکم قصاص رو اجرا می کنه؟
ممنون