موسیقی حرام

تشخیص دقیق موسیقی حرام

با سلام طبق نظر همه مراجع بزرگوار تقلید موسیقی که مناسب مجالس لهو و لغو باشد یا مطرب باشد حرام است. حال سوال من این است که اگر با یک نوع موسیقی بتوان رقصید، این موسیقی مطرب است یاخیر. اگر مطرب است در اینصورت باید گفت تقریبا تمامی موسیقی ها حرام است چون حداقل با هم کدام نوعی میتوان رقصید حتی با طبق عزاداری امام حسین در ماه محرم در خیابان هم میتوان نوعی رقد انجام داد! حتی قدیم الایام با یک طبق بسیار ساده نیز میرقصیدند چون آن زمان بلند گو و اُرگ نبود. و پیامبران در آن زمان احادیث بسیاری دال بر حرام بودن موسیقی گفته اند مانند این مورد که تا جایی که یادمه حضرت محمد فرمودند (من آمده ام تا همه ی تار و طبل ها را از بین ببرم) . احادیث بسیاری هستند... گویا در آن زمان همه ی موسیقی ها مطرب بوده است چون من در حدیثی ندیده ام که گفته باشند (موسیقی که مطرب است حرام است) بلکه سخن کلی گفته اند و گفتند موسیقی حرام است و همینطور آلات موسیقی و این نشان میدهد که با ساده ترین آلات موسیقی میتوان موسیقی لغوی نواخت. مورد دیگری که وجود دارد این است که مراجع تقلید تشخیص مسئله مطرب بودن یا نبودن موسیقی را بر عهده تشخیص افراد متدین عرف دانسته اند حال آنکه ممکن است به دلیل به وجود آمدن آلات جدید و برقی تولید کننده موسیقی ، موسیقی های قدیم در نظر عرف مطرب به نظر نیآید اما همین مورد در زمان های قدیم مطرب شناخته میبود! از جمله صدای طبل که اکنون دیگر با وجود دستگاه های تولید کننده کسی از طبل و نی برای مجالس گناه استفاده نمیکند مگر در برخی منقطه ها... آیا در اینصورت منقطه ای که در آن زندگی میکنیم معیار است؟ مرجع تقلیدمن: آیت الله مکارم  با سپاس

روش برخورد با موسیقی حرام

سلام
موسیقی حرام، یه موضوع انکارناپذیر تو زندگی منه. تقریبا همه جا با این موضوع سرو کار دارم؛ داخل تاکسی، تو خیابون، پیش اقوام و آشنایان، در منزل و... .
وقتی تذکر میدم که این آهنگو بردارین، اینطوری جواب می شنوم:
-چرا مخالف شادی کردنی؟ به خاطر امثال توئه که مردم ازدین گریزان شدن
-من افسرده ام دست از سرم بردار
-تو میگی من چی گوش بدم حوصله ام سر نره؟!
-تموم مشکلات مملکت حل شده، فقط همین یکی مونده؟!!
-اسلام دین سخت گیری نیست
و...
معمولا هم مخاطب، حوصله ی فلسلفه بافی نداره، که آقا شادی حقیقی یه چیز دیگه ست، این ها لذت های سطحی اند و... مخصوصا اگه یه آدم بدقلق، عقده ای یا کهنسال باشه.
مشکل اصلی اینه که این ترانه ها، به عنوان مظهر نشاط و سرکیف بودن معرفی شدن. در نتیجه وقتی که میگیم این ترانه رو خاموش کنید، یه جو سنگین، خشک و بی روح ایجاد میشه و حال همه بهم میریزه.
خواهشمندم راهکار مفیدی ارائه بفرمایید، چون من همیشه با این موضوع درگیر هستم.

چه آهنگ هایی حرام است؟

اخیرا شنیده ام که می گویند همه ی آهنگ ها حلال است به جز آن هایی که غنا داشته باشند یا مطرب باشد.
سوال این جاست که در این میان خوانندگی زن کجاست؟
غنا و مطرب دقیقا چه مصداقی دارند و دقیقا جه هستند (لطفا با چرخاندن صدا در گلو و امثال این ها جواب ندهید کمی توضیح دهید)
و در وبلاگی خواندم خوانندگی زن با شرایط زیر اشکالی ندارد:
1- غنایی و مطرب نباشد،
2 - صدای او را مرد نامحرمی نشنود،
3 - مضمون اشعار و مطالب آن زشت و حرام نباشد،
یعنی آواز زنان مانند این اشعار کودکانه ای که در عروسک ها به صورت ضبط شده وجود دارد اشکالی ندارد؟

از اینکه این همه به اعتقاداتم بی احترامی میشه دیگه خسته شدم

انجمن: 

سلام توروخدا یکی تکلیف منو روشن کنه خیلی ناراحتم خیلی اعصابم داغونه بگین واقعا تو همچین شرایطی کار درست چیه ؟:geryeh:
ببینید من تو شهر کوچیکی زندگی میکنم محل کارم دوره مجبورم چند دقیقه رو با ماشین برم تا محل کارم
بعد من هیچ وقت سوار ماشین شخصی نمیشم حتی اونای که تقریبا دیگه اشنا هستن وبارها دیدم تو ایستگاه مسافر میزنن
ولی پیش اومده گاهی مجبور شدم چون تاکسیهای خط تا یه ساعاتی کار میکنن بدعدش مسافرا مجبورن با شخصیا برن
من تا حالا تو هر تاکسی نشستم اکثرا اهنگهای غیر مجاز میزارن میزارن ومن همیشه با احترام بهشون گفتم که خاموش کنن
اکثرا با اکراه وبا یه نگاه بد که کلی فحش توش دیده میشد این کارو میکردن خیلیا عده ای هم بی گوش ندادن فقط کمی صداش کم کردن
از اونجا که من بهش دت از اهنگاهای غیر مجاز نفرت دارم واعصابم خورد میکنه نمیتونم اون چند دقیقا مسافت اونا رو تحمل کنم
همین اعتراض من باعث شد اکثر رانندها وقتی بیام سر ایستگاه بد نگام میکنن خیلیاشون هم مسخرم میکنن با صدای بلند حرفایی میزنن که میدونم منظوروشن با منه
و این واقعا داره منو اذیت میکنه حتی یه بار تو یه تاکسی نشسته بودم یه راننده اومد از لج من ضبط روشن کرد وصداش زیاد کرد با اینکه ماشین خودش نبود
چون من تو با ماشین خودش یه بار رفتم بهش گفتم روشن نکنه دیگه میشناخت.
مسیر من طولانی واگر نه به خدا پیاده میومدم وهیچ وقت سوار هیچ ماشینی نمیشدم که این همه به خودم وبه اعتقادم بی احترامی نشه
همین امروز با یکی از رانندها که خواهر بی تربیتش هم همراش بود دعوام شد سر همین مسئله چون اهنگ خیلی زشت ومبتذلی گذاشته بود و
من خواستم صداش کم کنه تا من اینو گفتم خواهرش از لج من صداش زیاد کرد گفت دوست ندارین برین ماشین دربست کنید براتون اهنگ نزاره ما دوست داریم بشنویم
خلاصه گفتم خانم من مسافرم واینجا راننده موظفه به نظر من احترام بزاره شما کاره ای نیستین خلاصه کلی بهم توهین کرد و من مجبور شدم وسط راه اونم نصف شب پیاده بشم
گاهی با خودم میگم بیخیال بزار منم مثل بقیه بی اهمیت باشم بزارهر اهنگی میخوان گوش بدن ولی واقعا تحملش برام سخته
یه راه حل درست بهم نشون بدین تکلیف ادمهای مثل ما با این اعتقادات چیه اونم در این شرایط؟ تا کی باید شاهد بی احترامیاشون باشم؟
من یه دخترم واقعا سخته بخوام هر روز با یه راننده بحثم بشه سر این مسئله. اونم ادمهای بی منطق که هیچ ادب وتربیت برخورد حتی با یه مسافر اونم خانم رو ندارن
میگم بنده خدا شما دارین نون من مسافر میخورین باید به نظر من احترام بزارین میگن راضی نیستی برو دربست کن. الان مدتیه واقعا دیگه اعصاب برام نمونده سر این موضوع:geryeh::geryeh::geryeh::geryeh::geryeh::geryeh::geryeh::geryeh::geryeh::geryeh::crying:

موسیقی در روایات

انجمن: 

سلام.

آیا تمامی روایات علیه موسیقی هستند؟ آیا روایاتی هم داریم که به نفع موسیقی باشند؟

این استنباط که موسیقی غنادار حرام است ولی موسیقی عادی حلال است، چگونه صورت گرفته است؟

دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد موسيقى و غنا برگرفته از سایت معظم له

[="darkgreen"][="blue"]س 1128: ملاك تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى كلاسيك حلال است، بسيار مناسب است كه معيار آن را بيان فرماييد؟
[/]

هر موسيقى كه به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏كند كه موسيقى كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشكال ندارد.

[="#0000ff"]
س 1129: گوش دادن به نوارهايى كه توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل كمان، ويولون و نى چه حكمى دارد؟
[/]

جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بكارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمى‏باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلائى اشكال ندارد و تشخيص مصاديق هم موكول به نظر خود مكلّف است.

[="#0000ff"]س 1130: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟[/]

موسيقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ويژگيهائى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.

[="#0000ff"]س 1131: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حكم موسيقى تأثير دارد؟[/]

موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا كلام همراه آهنگ يا مكان و يا ساير شرايط در اينكه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.

[="#0000ff"]س 1132: آيا معيار حرمت موسيقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است يا اينكه ميزان تحريك و تهييج آن هم تأثير دارد؟ و اگر باعث حزن و گريه شنونده شود، چه حكمى دارد؟ خواندن و شنيدن غزلهايى كه به صورت سه ضرب و همراه با موسيقى خوانده مى‏شوند، چه حكمى دارد؟[/]

ملاك آن ملاحظه كيفيت نواختن موسيقى با در نظر گرفتن همه خصوصيات و ويژگيهاى آن است و اينكه از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسيقى كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقى لهوى باشد، حرام است اعم از اينكه مهيّج باشد يا خير و موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا خير و هرگاه غزل‏هائى كه همراه با موسيقى خوانده مى شوند به صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس لهو و لعب در آيند، خواندن و شنيدن آنها حرام است.

[="#0000ff"]س 1133: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينكه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مى‏شود؟[/]

غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى كه باترجيع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد كه خواندن به اين صورت و گوش دادن به آن حرام است.

[="#0000ff"]س 1134: آيا زدن بر ظرفها و ساير وسايلى كه جزء آلات موسيقى نيستند، در عروسى‏ها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حكمى دارد؟[/]

جواز اين عمل بستگى به كيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد.

[="#0000ff"]س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسى ها چه حكمى دارد؟[/]

استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى لهوى و مطرب جايز نيست، امّا آوازخوانى در مجالس عروسى، بعيد نيست براى زنان جايز باشد.

[="#0000ff"]س 1136: آيا گوش‏دادن به غنا در خانه جايز است؟ اگر در فردى تأثير نداشته باشد چه حكمى دارد؟[/]

گوش دادن به غنا بطور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.

[="#0000ff"]س 1137: بعضى از جوانان كه تازه به سن بلوغ رسيده‏اند از مراجعى تقليد مى‏كنند كه فتوى‏ به حرمت موسيقى بطور مطلق داده‏اند هر چند از راديو و تلويزيون دولت اسلامى پخش شود، حكم اين مسئله چيست؟ و آيا اگر ولىّ فقيه گوش دادن به موسيقى حلال را اجازه داده باشد، آيا تجويز او بخاطر احكام حكومتى براى جواز آن كافى است يا اينكه آنان بايد به فتواى مرجع تقليد خود عمل كنند؟[/]

فتوى‏ به جواز يا عدم جواز گوش دادن به موسيقى از احكام حكومتى نيست، بلكه حكم شرعى فقهى است و بر هر مكلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه كند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.

[="#0000ff"]س 1138: مقصود از موسيقى و غنا چيست؟[/]

غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى كه مناسب با مجالس لهو باشد كه از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است كه اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى نفسه جائز است و اشكال ندارد.

[="#0000ff"]
س 1139: من در مكانى كار مى‏كنم كه صاحب آن هميشه به نوارهاى غنا گوش مى‏دهد و من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين كار براى من جايز است ياخير؟[/]

اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش دادن و شنيدن آن جايز نيست.ولى اگر مجبور به حضور در آن مكان هستيد، رفتن به آنجا و كاركردن در آن براى شما اشكال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهيد هر چند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.

[="#0000ff"]س 1140: موسيقى كه از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، چه حكمى دارد؟ آيا اين گفته كه حضرت امام«قدس سره» موسيقى را بطور مطلق حلال اعلام كرده‏اند، صحيح است؟[/]

نسبت حلال دانستن موسيقى به طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى«قدس سره» كذب و افتراء است. امام«قدس سره» معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت مى‏گيرد زيرا تشخيص موضوع موكول به نظر خود مكلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مى‏كند كه در اين صورت موسيقى كه به تشخيص مكلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش دادن به آن حرام مى‏باشد وامّا صداهاى مشكوك محكوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.

[="#0000ff"]س 1141: گاهى از راديو و تلويزيون آهنگهايى پخش مى‏شود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است كه از گوش دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع كنم؟[/]

اگر آنها را از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مى‏دانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولى نهى ديگران از باب نهى از منكر منوط به اين است كه احراز نماييد كه آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسيقى حرام مى‏دانند.
[="#0000ff"]

س 1142: گوش دادن و توزيع غنا و موسيقى لهوى كه محصول كشورهاى غربى است، چه حكمى دارد؟[/]

در عدم جواز گوش دادن به موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بين زبانها و كشورهاى محل توليد وجود ندارد. بنابر اين خريد و فروش و گوش دادن و توزيع اين نوارها در صورتى كه محتوى غنا يا موسيقى لهوى حرام باشند جايز نيست.

[="#0000ff"]س 1143: خواندن به صورت غنا توسط هر يك از مرد يا زن چه از طريق نوار كاست باشد و يا از طريق راديو و چه همراه موسيقى باشد و يا نباشد، چه حكمى دارد؟[/]

غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جايز نيست اعم از اينكه توسط مرد باشد يا زن و بطور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.

[="#0000ff"]س 1144: نواختن موسيقى به منظور اهداف و اغراض عقلائى و حلال در مكان مقدسى مانند مسجد چه حكمى دارد؟
[/]

نواختن موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق جايز نيست حتّى اگر در غير مسجد و براى غرض عقلائى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمه‏هاى موسيقى در مكان مقدس و در مناسبتهايى كه آن را اقتضا مى‏كند، اشكال ندارد مشروط بر اينكه با احترام آن مكان منافات نداشته باشد و در مكانهايى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد نكند.

[="#0000ff"]س 1145: آيا آموختن موسيقى بخصوص سنتور جايزاست؟ ترغيب و تشويق ديگران به آن چه حكمى دارد؟[/]

بكارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلائى مباح باشد، اشكال ندارد به شرط اينكه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياددادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشكال ندارد.

[="#0000ff"]س 1146: گوش دادن به صداى زن هنگامى كه شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع مى‏خواند اعم از اينكه شنونده، جوان باشد ياخير، مذكر باشد يا مؤنث چه حكمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حكم آن چيست؟[/]

اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبة نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد و فرقى بين موارد فوق نيست.

[="#0000ff"]
س 1147: آيا موسيقى سنّتى كه ميراث ملى ايران مى‏باشد، حرام است يا خير؟[/]

چيزى كه از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، بطور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غيرايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.

[/]