ت.1

انگشتر و حلقه ازدواج

انجمن: 

سلام و عرض ادب

یکبار در جایی خوندم که وقتی حضرت رسول میخواستند که انگشتر ازدواج حضرت علی ع رو در دستان مبارکشون کنند اون رو در انگشت دست راستشون قرار دادند اما دشمنان میان برعکس رفتار میکنند و انگشتر رو در مراسمات خودشون در دست چپ قرار میدن؟ آیا این گفته صحیح هست؟
و اینکه من شنیدم که حدیثی داریم که انگشتر حلقه اگر در دست چپ باشه کراهت داره اما اگر یک انگشتر دیگری هم در انگشت دست راست کنیم کراهتش از بین میره آیا این گفته صحیح هست؟
ممنون

موسیقی در روایات

انجمن: 

سلام.

آیا تمامی روایات علیه موسیقی هستند؟ آیا روایاتی هم داریم که به نفع موسیقی باشند؟

این استنباط که موسیقی غنادار حرام است ولی موسیقی عادی حلال است، چگونه صورت گرفته است؟

مقایسه تحریف قرآن با تحریف انجیل

1- دلیل عقلی عدم تحریف قرآن این ذکر شده چون اسلام آخرین دین است تحریف قرآن با حکمت خداوند در تضاد است. اما مگر مسیحیت قبل از اسلام آخرین دین نبود؟ پیروان مسیح چه گناهی کرده بودند که آخرین دین خدا در زمین در آن زمان تحریف شده بود این با حکمت خدا در تضاد نیست؟
2- از طرفی در مورد احادیث، علوم دینی حدیث شناسی شیعه چگونه و توسط چه کسانی ایجاد شده اند؟ آیا غیرمعصوم بودن آنها برای شک کردن و ردکردن تمام احادیث کافی نیست؟ چگونه به فقها و راویان احادیث اعتماد کنیم؟ مگر از دلایل معصوم بودن امامان این نیست که کلام خدا بی کم و کاست دست بشر برسد و تبیین شود، چگونه به فقیه غیر معصوم اعتماد کنیم؟ (با توجه به تحریف گسترده احادیث در زمان خلفا)

لطفا حدالمقدور کوتاه پاسخ دهید.

علی.دانشجو.شیعه

برچسب: 

معرفی کتابی برای جمع بندی مطالب گفته شده در قرآن

انجمن: 

خیلی دوست داشتم کتابی پیدا کنم که مطالبی رو که توی قران بهش اشاره شده دسته بندی کرده باشه ولی متاسفانه چیزی پیدا نکردم ممنون میشم راهنماییم کنین
مثلا مسایل احکام و اخلاق و توحید و چسزایی که توی قران پراکنده گفته شده دسته بندی شده باشه ممنونم

تفاوت در ترجمه افعال مضارعی که با "ما" منفی شده اند

انجمن: 

با سلام و احترام
در قرآن برخی از فعلهای مضارع ( مثل : یشعرون ) که باید با « لا » منفی شوند با « ما » منفی شده اند . در این حالت « معنی » آنها چه فرقی می کند ؟ مایشعرون با لایشعرون در ترجمه چه فرقی دارند ؟
در حالت کلی نفی فعل مضارع، زمان حال و آینده را منفی می کند و در افعال ماضی، گذشته را منفی میکند. اما به طور دقیقتر چه تفاوتی با هم دارند.
ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید

منظور از محل طلوع خورشید در آیه 90 سوره کهف چیست؟

در آیه 90 سوره کهف چنین آمده که ذولقرنین بعد از پیمودن راهی به محل طلوع خورشید رسیده است.
عده ای این ایه را دارای اشکال علمی دانسته اند و گفته اند که چنین مکانی اصولا وجود ندارد.
مالیم نظر کارشناسان انجمن را در مورد این مورد جویا شوم. تا با مساعدت ایشان پاسخی خوب و کامل برای این شبهه داشته باشم.

«أنهم نبذوا القرآن» یا «انهم بتروا القرآن» ؟

سلام

در کافی کلینی ره آمده :

أبو علي الاشعري، عن بعض أصحابه، عن الخشاب، رفعه، قال: قال أبو - عبد الله (عليه السلام): لا والله لا يرجع الأمر والخلافة إلى آل أبي بكر وعمر أبدا، ولا إلى بني امية أبدا ولا في ولد طلحة والزبير أبدا، وذلك أنهم نبذوا القرآن، وأبطلوا السنن، وعطلوا الأحكام، وقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): القرآن هدى من الضلالة، وتبيان من العمى، واستقالة من العثرة، ونور من الظلمة، وضياء من الأحداث، وعصمة من الهلكة، ورشد من الغواية، وبيان من الفتن، وبلاغ من الدنيا إلى الآخرة، وفيه كمال دينكم وما عدل أحد عن القرآن إلا إلى النار).

اما سید بن طاوس آورده :

وفي تفسير العيّاشي (ج 1؛ 16) عن الصادق عليه السلام، قال: لا يرفع الأمر والخلافة إلى آل أبي بكر أبدا، ولا إلى آل عمر، ولا إلى آل بني أميّة، ولا في ولد طلحة والزبير أبدا، وذلك أنّهم بتروا القرآن وأبطلوا السنن، وعطّلوا الأحكام.

باتوجه به معنی کلمات وشواهد کدامیک صحیح تر است ؟

تاثیرات شگفت انگیز عمامه روی سر گذاشتن

با عرض قبولی طاعات و عبادات

در کتاب حلیه المتقین روایتی آمده است. با توجه به اینکه هر حدیثی که علامه مجلسی در کتابهای دیگرش آورده است در بحار الانوار هم هست . من با استفاده از کلمات کلیدی ((سبت)) , ((عمامه)) , (( ابیض یا بیضا )) , (( تحت الحنک )) , (( جبل )) این روایت را جستجو کردم ولی این روایت را در بحار الانوار پیدا نکردم تا متن عربیش را بیاورم.

حلیه المتقین باب چهاردهم فصل چهارم

در حدیث معتبر از حضرت امام رضا منقول است که حضرت رسول فرمود که هر کس روز شنبه از خانه بیرون رود و عمامه سفیدی بر سر داشته باشد که تحت الحنک (دنباله ی عمامه که از زیر چانه رد کنند و بالای سر ببندند) بسته باشد اگر برود نزد کوهی که آن را از جا بکند هر آینه به عمل آید !!!

برچسب: 

قرآن کریم تمامش تقریع وباطنش تقریب است؛ یعنی چه ؟

class: tborder width: 100% align: center

[TD="class: alt1"] *** قران کریم تمامش تقریع وباطنش تقریب است یعنی چه ؟

[/HR]
معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص232

َ قَالَ الصَّادِقُ

الْقُرْآنُ كُلُّهُ تَقْرِيعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ «2».


قال مصنف هذا الكتاب يعني بذلك أنه من وراء آيات التوبيخ و الوعيد آيات الرحمة و الغفران.

قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع

فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ-يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَناقَالَ يَقُولُونَ لَا عِلْمَ لَنَا بِسِوَاكَ-قَالَ وَ قَالَ الصَّادِقُ عالْقُرْآنُ كُلُّهُ تَقْرِيعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ.


1-

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْمَرْوَزِيُّ الْمُقْرِي قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَمْرٍو مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْمُقْرِي الْجُرْجَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الْمَوْصِلِيُّ بِبَغْدَادَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَاصِمٍ الطَّرِيفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو زَيْدٍ عَبَّاسُ بْنُ يَزِيدَ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكَحَّالُ مَوْلَى زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي يَزِيدُ بْنُ الْحُسَيْنِ قَالَ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ عفِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ-يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَناقَالَ يَقُولُونَ لَا عِلْمَ لَنَا بِسِوَاكَ قَالَ الصَّادِقُ ع الْقُرْآنُ كُلُّهُ تَقْرِيعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ.


أقولُ: ليس في مثل هذا الخطاب و العتاب منقصة على المخاطب و المعاتب ان لم يكن محمدة نظيره قوله تعالىيا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضاتَ أَزْواجِكَ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمانِكُمْ وَ اللَّهُ مَوْلاكُمْ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ و قد ورد القرآن كله تقريع و باطنه تقريب.
و في المعاني عن الصادق عليه السلام يقولونلا عِلْمَ لَنا بسواك و قال القرآن كلّه تقريع و باطنه تقريب.
يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَنا

قال: يقولون: لا علم لنا بسواك» قال: «وقال الصادق (عليه السلام): القرآن كله تقريع، و باطنه تقريب».


عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْمَوْصِلِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَاصِمٍ الطَّرِيفِيِّ عَنْ عَبَّاسِ بْنِ يَزِيدَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع

فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَيَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَناقَالَ يَقُولُونَ لَا عِلْمَ لَنَا سِوَاكَ قَالَ وَ قَالَ الصَّادِقُ ع الْقُرْآنُ كُلُّهُ [ظَاهِرُهُ] تَقْرِيعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ.


كُلُّهُ تَقْرِيعٌ وَ

بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ.


425-

قال، و قال الصادق عليه السلام،القرآن كله تقريع و باطنه تقريب.


[

قال: حدّثنا أبو عمرو محمّد بن جعفر المقريّ الجرجانيّ،] حدّثنا أبو بكر محمّد بن الحسن الموصليّ ببغداد قال: حدّثنا محمّد بن عاصم الطّريقي قال: حدّثنا أبو زيد بن عبّاس بن يزيد بن الحسن بن عليّ الكحّال مولى زيد بن عليّ قال: حدّثنا أبي زيد بن الحسن قال: حدّثني موسى بن جعفر- عليهما السّلام- قال: قال الصّادق- عليه السّلام-: يقولون: لا علم لنا بسواك. و قال: القرآن كلّه تقريع، و باطنه تقريب.


الامام الصادق

«ع»:القرآن كلّه (ظاهره- ظ) تقريع، و باطنه تقريب.
صافی2/80و2/97برهان2/379وبحار7/280و89/381ونور الثقلین 1/688وکنزالدقائق 4/257
و یا من هو فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم

__________________

اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء

[/TD]



نبردن نام ائمه (ع) در هنگام ذکر یک حدیث

سلام

1- اگه کسی احادیث ائمه رو بلد باشه و اون حدیث ها رو در جای به کار ببره (حالا هر جای ) ولی نگوید این حرف زیبا حدیثه و اسم اون امام رو نبره که فلان امام اینو فرمودند, این کار اشکال نداره؟

2- من بعضی ها رو دیدم میگن * یه بزرگی گفته : ......... * و حدیث رو نقل میکنن و اصلا نمیگن نام این بزرگ مثلا امام صادق ع بوده. حتی نمیگن این حرف , حرف یک معصومه.این رفتار رو از یک مجری تلوزیون دیدم

3- یا دیدم زیر نویس یک شبکه که احادیث رو زیر نویس میکنن بدون ذکر نام امام و اونم در لا به لای جملات دانشمندان و فیلسوف های غربی و جملات بعضی از ادمهای عادی.

ممنون