سلام علیکم
موضوعی که منو درگیر خودش کرده دو روزه این هست که :
1. فحش دی اسلام به چی تلقی میشه؟
2. ناسزا مشکل داره یا حتی اگر چیزی سزاوار طرف باشه هم مشکل داره!؟
این دو تا سوالی هستش که بشدت من رو درگیر خودش کرده و موضوع جالب اینجاس تو خیلی از آیات روایات دشنام دادن منع شده ، ولی بعضی جاها می بینیم که خود اهل بیت در مواجه با دشمنان اسلام یا اهل بیت الفاظ تندی و سزاواری به کار بردن.
اما این که فحش دادن کار بدی هست اصولا ، مثل قتل که فی نفسه کار صحیحی نیست غیر قابل کتمان هستش که من هم میدونم.
این یک حدیث جالب هست:
إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجـَنَّةَ عَلَی كُلِّ فَحَّاشٍ بَذِیٍّ قَلِیلِ الْحَیاءِ لَا یُبَالِی مَا قَالَ وَلَا مَا قِیلَ لَهُ فَإِنَّكَ إِنْ فَتَّشْتَهُ لَمْ تَجِدْهُ إِلَّا لِغَیَّةٍ أَوْ شِرْ كِشَیْطَان . خـداوند بهشت را بر هر فحّاش بی آبرو و كم شرمی كه باكی از آنچه گوید و آنچه به او گویند ندارد حرام كرده است ، زیرا اگر درباره او كنجكاوی و بازرسی كنی یا از زناست یا شیطان در نطفه او با پدرش شریك شده است ...
بحار الانوار ج60 ص207
تو این خودش نسبت زنازادگی هست ، لبته با ترجمه ای که من پیدا کردم ، نمیدونم عربیم خوب نیست.
اما آیا جایی جایز میشه یا حتی واجب این عمل؟
جایی که مثل جهاد که قتال واجب میشه برای حفظ جامعه اسلامی ایا فحش دادن جایز میشه اگر میشه تا چه حدی؟
نکته ای که من بهش رسیدیم بعضی چیز ها واقعا فحش نیست از نظر من نمیگم نظرم درست مثلا بی شعوری به نظر من یه صفت هست فحش نیست یا بی شرفی ، به عنوان مثال اون بازیگری که با نام یک دختر شیعه میره امریکا فیلم مستهجن بازی می کنه که نام نمی برم همه می دونن کی هست ، شرافت و حیا نداره این مشخص هست ! آیا گفت این مسائله فحش هست!
این موضوعاتی هستش که منو رو به شدت درگیر کرده.
پ.ن: من اسنادی رو که اهل بیت (ع) به دشمنان نسبت های رو دادن رو ذکر می کنم شاید احساس کردم کسی بخواد کتمان کنه البته چیز هایی که من پیدا کردم اگر این اسناد موجب این میشه که نظم تالار به هم بخوره یا بحث شیعه و سنی شه من خواهش می کنم مدیران اون مورد دار هاش رو پاک کنن.
1. عبدالرحمن بن عوف می گوید:وقتی مروان را نزد پیامبر اوردند حضرت فرمودند: «هو الوزغ ابن اوزغ المعلون بن المعلون» «او چلپاسه (سوسمار کوچک) پسر چلپاسه و ملعون پسر ملعون است.» (شفا ء الصدور فی شرح زیارت عاشورا ج1 ص 324)
2.امام حسین علیه السلام درباره ابن زیاد «لعنت الله علیه » فرمودند:« الا و ان الدعی بن الدعی قد رکزنی بین اثنتین بین السله و الذله » « ای مردم اگاه باشید این شخص که پدر او معلوم نیست-زنازاده است- مرا بین دو کار مخیر گذاشته است. (مستدرک السفینه البحار ج 3 ص 451)
3.در تفسیر عیاشی مروی است که امام صادق علیه السلام هرگاه اسم دو نفر را می شنیدند فورا می فرمودند:«ولد الزنا» یکی منصور دوانقی و یکی عمر بن خطاب.
و تو اسرار آل محمد هم حضرت امیر (ع) تو نامه به معاویه به ولد الزنا بودن قاتل پسر امام حسین (ع) اشاره می کنند.
پیشاپیش ممنونم از توجه و پاسخ های شما.
کارشناس بحث : بصیر