سوالی درباره آیه 34 سوره نساء درباره کتک زدن زنان توسط مردان
ارسال شده توسط س.سعید در دوشنبه, ۱۳۹۷/۰۴/۱۸ - ۱۷:۰۵سلام
سوالی را یکی از دوستان از من پرسیدند نتوانستم جواب قانع کننده بدهم فقط گفتم میروم تحقیق می کنم. حال سوال را برایتان مطرح می کنم.
سلام
سوالی را یکی از دوستان از من پرسیدند نتوانستم جواب قانع کننده بدهم فقط گفتم میروم تحقیق می کنم. حال سوال را برایتان مطرح می کنم.
اینها رو من توی یکی از تاپیکها خوندم. اینجا: http://www.askdin.com/thread44570.html چون نمیخواستم موضوع اون تاپیک خراب کنم و استاتر سوالش چیز دیگه ای بود اینجا میپرسم سوالمو...
یکی از موارد خیلی مهم این است که کودک توحید رادر خانه یاد میگیرد !! از ولایت پذیری مادر ،پس مادر باید جلوی فرزند کاملا مطیع همسر باشد تا کودک مولا داشتن و اطاعت کردن از مولا را از کودکی یاد بگیرد،
میتوان به لفظ ساده به فرزند خود بگوید من حرف پدرت رو گوش نمیدم چونکه خدا گفته این کار رو نکن؛ و در کاری که انجام میده بگه من این حرف باباتو گوش میدم چون خدا گفته در غیر حرام از شوهر اطاعت کنم.
یک خانم وقتی ازدواج میکند اگر شوهرش خلاف شرعی از او نخواهد باید کاملا مطیع همسر باشد ! دقت بفرمایید کاملا! در امور غیر شرعی قطعا نیازی به اطلاعت نیست طبق همان توضیحاتی که شما بزرگواران فرمودید و بسیار هم صحیح است
برخی امور هستند حرام نیستند اما در تربیت فرزند تاثیر دارند،در این امور اگر مادر مطیع همسر باشد مشکلی برای خود خانم ایجاد نمکیند زیرا دارد با خداوند معامله میکند و با اطاعت پذیریش محبتش را به همسرش نشان میدهد و در واقع ولایت او را میپذیرد، اما همین امور در تربیت فرزند موثر است ! مثلا اگر شوهر از همسر بخواهد برود سر کار و فرزند یک ساله را مجبور باشد بگذارد مهد! آیا سر کار رفتن حرام است؟ قطعا نه! مهد رفتن حرام است ؟ قطعا نه! اما آیا در مهد آنگونه که شما میخواهید فرزندتان تربیت میشود؟! پدر اگر به فکر تربیت فرزند صالح باشد اگر خانمش سر کار رسمی هم باشد به او میگوید دیگر سر کار نرو و در خانه فرزند را تربیت کن چون میداند وظیفه اصلی یک خانم همسرداری و تربیت فرزند است نه کاربیرون!
سوالم اینه که واقعا اینها درسته؟در در دین گفته مرد به زنش ولایت داره؟زن باید هر کاری که خلاف شرع نبود به حرف همسرش گوش کنه و اگرنه از نظر اسلام گناه کرده؟؟(لطفا جواب رو با منبع بگید...یعنی حالا یا حدیث یا ایه یا احکام از فلان رساله..)
ممنون:Gol:
زنا تو ایران که یه عمر تو تبعیض و تحت اراده مردا زندگی میکنن و نصف حقوق مردا و گاهی کمتر دارن
لا اقل بذارید دخترایی که به قول خودتون به بلوغ شرعی نرسیدن یکم زندگی کنن!
کل بحث مردای مسلمون شده حجاب زن ها. متاسفانه زن همجوره در فشاره و درعین حال کمترین حقوق رو هم داره
همش میگیم زن تو غرب مثل کالا میمونه و تو اسلام بهش عزت و کرامت داده شد
خب من که هرچی نگاه میکنم برعکسه. زن اینجا جز بچه به دنیا آوردن و بچه داری نقشی نداره و در عوض مردها همه کاره...
خواهشا از این جوابا ندید که تو اسلام وظیفه مرد و زن مشخصه و زن باید تو خونه...
اینا همش برای حفظ تسلط روی زنه بدون شک و اینکه زن رو موجودی پایین تر از مردها میدونن
سلام
آیا رابطه ی زوری با همسر مجاز است؟
مردی زنش را دوست دارد اما زن او را دوست ندارد و یا قصد سواستفاده دارد.
زن اجازه برقراری رابطه به شوهرش نمیدهد و ناشزه است.
مرد از طریق زبان و نصیحت و سایر راههای متصوره سعی کرده است تا همسرش را از حالت نشوز خارج کند اما افاقه نکرده است و
زن قانع نمیشود و تقاضای طلاق دارد و یا در عوض رابطه تقاضاها و شروط ناحق دارد و به نوعی قصد سواستفاده دارد و مرد زیر بار این شروط نمیرود.
سوال اول
دادگاه تشخیص داده است که زن هیچ دلیل قانونی بر نشوز ندارد.
آیا مردی که نمیخواهد زنش را طلاق بدهد شرعا مجاز است بدون رضایت همسرش با او رابطه داشته باشد؟ (رابطه زوری) یا باید تا آخر عمر رابطه ی زوری نداشته باشد؟
سوال دوم
حکم دادگاه ممکن است زمان زیادی طول بکشد مثلا شش ماه.
آیا در این مدت، مرد حق رابطه ی زوری دارد؟
در پاسخ به اين كه چگونه اسلام به مردان اجازه داده كه در مورد زنان متوسل به تنبيه بدنى شوند توجه به چند نکته لازم است.
1- نخست اين كه بحث در آيه فوق درباره زوجه ستم ديده و مظلوم نيست زيرا معلوم است زنى كه شوهرش حق او را مراعات نمىكند حق تمرد از اوامر شوهر را دارد. بلكه بحث درباره زنى است كه شوهرش تمام حقوق او را مراعات مىكند ولى او از اطاعت شوهر سر پيچى مىكند.
2- ديگر اين كه اگر به مفهوم آيه درست دقت كنيم مىبينيم كه تنبيه بدنى در رتبه سوم از مراتب سه گانه ذكر شده در آيه واقع است بنابراين در درجه اول اندرز و نصيحت است و در درجه دوم به اصطلاح قهر كردن است و در درجه سوم همين تنبيه بدنى است حال اگر اين مراتب به خوبى مراعات شود ممكن است نوبت به مرحله آخرى نرسد و اگر هم بدان رسيد مواردش خيلى كم خواهد بود.[1] 3- همان طور كه در كتب فقهى نيز آمده مطلق تنبيه منظور نيست. بلكه طبق مفاد روايات تنبيه بايد ملايم و خفيف باشد به طورى كه موجب شكستگى و جراحت نگردد و باعث كبودى بدن نشودو لذا فقها گفتهاند اگر در اثر ضرب ضررى و زيانى حاصل شود مرد غرامت بايد بپردازد. افزون بر آن تنبيه بايد براى اصلاح باشد و اگر براى خاطر تشفى و انتقام صورت بگيرد طبق بيان فقها حرمت و گناه دارد[2] پيامبر (ص) در حديثى مىفرمايد: من تعجب مىكنم از كسى كه زنش را مىزند وحال آن كه مرد به زدن اولى از زن است زنانتان را با چوب نزنيد كه در آن قصاص است و همين طور در حديث ديگرى هم مىفرمايد: هر مردى آسيبى به زنش برساند خداوند به نگهبان آتش جهنم خود دستور مىدهد كه هفتادبار گونه او را با گرماى جهنم لطمه وارد آورند.[3]
4- برخى گفتهاند كه معناى «اضربوه» وجوب زدن نيست بلكه آن به معناى اباحه زدن است يعنى اين كه زدن حرمتى ندارد و اما اين كه زدن وجوب داشته باشد و به عنوان يك امر واجب محسوب شود نه اينگونه نيست. اين مطلب را مىتوان از دو حديث ذيل استفاده كرد: پيامبر (ص) فرمود: من از مردى كه كنيز خود را در موقع غضب مىزند خوش ندارم و همچنين فرمود: زنانتان را بزنيد ولى بهترين شما هرگز زنش را نمىزند[4]
5- تنبيه خلاف عقل يا فطرت محسوب نمىشود بلكه هرگاه زن از امور زناشويى سرباز زد مرد بايستى در درجه اول صبر كند و بعد نصيحت كند و سپس قهر بكند و آنگاه اگر مراتب قبلى جواب نداد به تنبيه با ملاحظه شرايط آن روى بياورد. اما اگر تنبيه رتبه نخست را داشت براى نقد عقل جا داشت ولى عقل هم در جايى كه مراتب سهگانه پيشين پاسخگو نباشد حكم به تنبيه مىكند[5]
[1] - الميزان، ج 4، ص 367.
[2] - جواهرالكلام، ج 31، ص 207.
[3] - مستدركالوسائل، ج 14، ص 250 ح 3 و4.
[4] - احكام القرآن، ج 1، ص 400.
[5] - تفسير المنار، ج 5، ص 74.
با سلام
تفاوت زن و مرد در نشوز(مراد از نشوز سرکشی و طغیان و سرپیچی کردن هر یک از زن و مرد از تکالیف ویژة خود است.)
از مواردی که میان زن و مرد در تکالیف و حقوق تفاوت وجود دارد، و در محور خانواده میباشد، تفاوت آن دو، در مسئلة نشوز است. مراد از نشوز سرکشی و طغیان و سرپیچی کردن هر یک از زن و مرد از تکالیف ویژة خود است.
در صورت تحقق نشوز، تکالیف هر یک از زن و شوهر در برابر دیگری براساس آیات قرآن متفاوت است.
اگر زن ناشزه باشد، حقی که شوهر در برابر او دارد، با صورت نشوز مرد و نحوة برخورد زن با او فرق دارد.
این تفاوتها را با توجه به آیات قرآن مورد بررسی قرار میدهیم و آنگاه به علت این تفاوتها میپردازیم.
نشوز زن و احکام آن
در آیة 34 سورة نساء، نشوز زن مطرح شده است.
قرآن کریم میفرماید:
«الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما انفقوا من أموالهم فالصالحات قانتات حافظات للغیب بما حفظ الله و اللاتی تخاقون نشوزهن فعظوهن واهجروهن فی المضاجع واضربوهن فإن أطعنکم فلا تبغوا علیهن سبیلا ان الله کان علیاً کبیراً».
«مردان سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است،و به خاطر انفاقهایی که از اموالشان (در مورد زنان) میکنند.
و زنان صالح، زنانی هستند که متواضعاند و در غیاب (همسر خود)، اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ میکنند، و (اما) آن دسته از زنان را که از سرکشی و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید؛ و (اگر مؤثر نشد) در بستر از آنها دوری نمایید؛ و اگر (هیچ راهی جز شدت عمل، برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود)، آنها را تنبیه کنید.
و اگر از شما پیروی کردند، راهی برای تعدی بر آنها نجویید. (بدانید) خداوند، بلند مرتبه و بزرگ است (و قدرت او، بالاترین قدرتهاست».