نماز مستحبی
نحوه خواندن نماز جعفر طیار
ارسال شده توسط سیصدوسیزده در شنبه, ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۶:۲۲احکام نماز نافله
ارسال شده توسط کامبیز57 در یکشنبه, ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۱۶:۲۱چرا نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند؟
ارسال شده توسط محدثه83 در سهشنبه, ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۱۱:۴۹سلام چرا نماز های مستحبی را نمی توان به جماعت خواند؟
نماز مستحبی در حال راه رفتن
ارسال شده توسط رضا12 در جمعه, ۱۳۹۴/۰۱/۱۴ - ۱۴:۳۴سلام
آیا در حین راه رفتن نماز مستحبی 2 رکعتی می توان خواند ؟ که سجده و رکوع آن با اشاره انجام می شود به نظر شما صحیح است ؟
نماز مستحبی که به جماعت می خوانند
ارسال شده توسط آقا سید هادی در شنبه, ۱۳۹۱/۰۷/۲۹ - ۱۹:۰۱به نام خدا
سلام
کدام نماز مستحبی است که باید به جماعت خوانده شود؟
با تشکر
اگه جوابمو سریع بدین ممنون میشم چون عجله دارم.
کارشناس بحث : نور
احكام نمازهای مستحبی
ارسال شده توسط دلتنگ مهدی (عج) در چهارشنبه, ۱۳۸۹/۰۳/۲۶ - ۱۵:۵۱1. تمام نمازهای مستحبی به صورت دو ركعتی خوانده می شوند، مگر نماز وتر در نافله شب، كه یك ركعت است، و نماز اعرابی، كه به صورت یك دو ركعتی و دو چهار ركعتی خوانده می شود.[1]
2. در نمازهای مستحبی غیراز چند نماز، خواندن سوره واجب نیست.[2]
3. شكستن نمازهای مستحبی حتی از روی اختیار جایز است.[3]
4. زیاد كردن ركن (مانند ركوع) از روی سهو نمازهای مستحبی را باطل نمی كند.[4]
5. در نماز مستحب شك میان ركعت اول و دوم، نماز را باطل نمی كند و نمازگزار می توان بنا بر هر كدام بگذارد.[5]
6. نمازهای نافله را می شود نشسته خواند، ولی بهتر است كه دو ركعت نماز نافله نشسته را یك ركعت حساب كند.[6]
7. نافله ظهر و عصر را در سفر نباید خواند، ولی نافله عشاء را به این نیّت كه شاید مطلوب باشد می تواند به جا آورد.[7]
8. برای نمازهای واجب، بهتر است انسان به مسجد برود، ولی در باره نوافل چنین دستوری نیست.
9. انجام كم و زیاد كردن سهوی در نمازهای مستحبی سجده سهو ندارد.
10. اگر نماز مستحب را كسی در وقتش نتوانست بخواند قضای آن را می تواند انجام دهد.
11. نماز مستحبی را می شود درحال راه رفتن و سواری خواند و اگر انسان در این دو حال، نماز مستحبی بخواند لازم نیست رو به قبله باشد.[8]
12. نمازهای مستحبی را می توان در حال ایستاده، نشسته، خوابیده، موقع راه رفتن و... بجا آورد كه در این صورت برای ركوع و سجده می توان با سر اشاره كرد، البته باید رو به قبله بودن در حد امكان رعایت شود.
13. در نماز مستحبی، آرامش بدن شرط نیست و اگر سهواً ركنی اضافه یا كم شود باطل نمی شود.
14. نماز مستحبی را می شود نذر كرد، كه بعد می توان آن را در حالت نشسته و یا ایستاده و در حال راه رفتن به جا آورد، اما از ابتدا نمی تواند نذر كند كه نماز مستحبی را مثلاً نشسته به جا خواهم آورد. امام می فرماید: «این گونه نذر كردن محل اشكال است».
طبق حدیث، خداوند به فرشتگان مباهات كرده و می فرماید: «به بندهام بنگرید چیزی را كه بر او واجب نكرده ام قضا می كند».[9]
[1] . العروه الوثقی، ج 2، ص 111، م 6.
[2] . همان منبع، م 7.
[3] . العروه الوثقی، ج 2، ص 111، م 7.
[4] . همان منبع.
[5] . توضیح المسائل، م 1167.
[6] . توضیح المسائل، م 766.
[7] . توضیح المسائل، م 767.
[8] . توضیح المسائل، م 781.
[9] . بحار الانوار، ج 87، ص 202.
نماز تراویح چیست؟
ارسال شده توسط محمد در پنجشنبه, ۱۳۹۰/۰۵/۲۰ - ۱۸:۳۵در كتب فقهی و حدیثی شیعه و سنّی برای ماه مبارك رمضان نمازهای مستحبی بسیاری نقل شده كه برخی از آنها به هزار ركعت می رسد.
صلاة تراویح نیز از جمله نمازهایی است كه اهل سنّت آن را مستحب دانسته و در هر شب از ماه مبارك رمضان نزدیك به بیست ركعت، آن را به جماعت اقامه می نمایند.
گرچه نماز عبادتِ برتر است و نمازهای مستحبی و مندوب در شرع مقدس محدوده خاصی ندارد، اما آیا به جز نمازهای فریضه یا مواردی كه مشروعیت آن به جماعت، با دلیل قطعی از پیامبر و ائمه معصوم(علیهم السلام) به ثبوت رسیده باشد، میتوان نمازهای مستحبی مثلاً نوافل را به جماعت خواند؟! در این مسأله میان شیعه و سنی اختلاف هست و این اختلاف نظریه، در نماز تراویح نیز مطرح است.
«تراویح» جمع «ترویحه» و معنای اصلی آن، نشستن است. بعدها آن را به نشستن به منظور استراحت پس از چهار ركعت نماز (مستحبی) در ماه رمضان، اطلاق كرده اند و از آن پس به هر چهار ركعت نماز یاد شده، «تراویح» گفته اند. البته مجموعه این نماز را هم كه به بیست ركعت میرسد، تراویح میگویند. نماز تراویح با جماعت، بدعتی از خلیفه دوم
ظاهر پاره ای نصوص این است كه نخستین كسی كه جماعت در نافله رمضان را سنّت كرد، عمربن خطاب بود و در زمان پیغمبر(صلی الله علیه و آله) و دوره خلافت ابوبكر چنین چیزی وجود نداشت. امّا عمر با استحسان به این امر رأی داد ومردم را بدان ترغیب كرد و خود معترف بود كه این بدعت است امّا می گفت بدعت خوبی است! و خود به آن ملتزم نبود و در خانه فرادی می خواند. به این مطلب قسطلانی و قلقشندی و ابن قدامه و دیگران از علمای اهل سنت تصریح كرده اند در دوران پیامبر(صلی الله علیه و آله) نوافل رمضان به جماعت تشریع نشده و خلیفه دوم آن را اختراع كرده است و همین امر منشأ اختلاف فقهای اسلام شده است. امامیّه مشروعیّت آن را به استناد دلائل محكم رد كرده اند و متأسفانه برخی از عامّه موضع شیعه را نفهمیده و تصوّر كرده اند اصل مشروعیّت نافله مورد انكار آنها است، در حالی كه چنین نیست. آنچه مردود است جماعت خواندن نافله است نه اصل نافله; چرا كه به اعتراف خلیفه دوّم بدعت است. موفق باشید.
منبع:تبیان