تفسیر ایه ی 1 سوره ی الانعام

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفسیر ایه ی 1 سوره ی الانعام

سلام علیکم

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ

سوره الانعام آیه ی 1

در این آیه اشاره شده که خداوند تاریکی ها را پدید آورد.

سوالات:

1- همانطور که میدانیم تاریکی از نبود نور است، پس چطور آن را به عنوان پدید آمدن بشناسیم مگر برای فهماندن؟

2- آفرینش ابتدایی از عدم بود؟ در این صورت چطور می شود به صورت عقلی دریافت که:

0+0=x
اما
x>0

لطفاً در این مورد هم توضیح دهید.

بسم الله تعالی

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُون‏


آيا ظلمت از مخلوقات است؟


از آيه بالا استفاده مى‏شود، همانطور كه" نور" مخلوق خداوند است،" ظلمت" هم آفريده او است، در حالى كه معروف در ميان فلاسفه و دانشمندان علوم طبيعى اين است كه" ظلمت" چيزى جز عدم نور نيست، و اين را مى‏دانيم كه نام مخلوق بر معدوم نمى‏توان گذاشت، بنا بر اين چگونه آيه مورد بحث، ظلمت را جزء مخلوقات خداوند بشمار آورده است؟!

در پاسخ اين ايراد مى‏توان گفت:


اولا : ظلمت هميشه به معناى ظلمت مطلق نيست، بلكه ظلمت غالبا به معناى نور بسيار كم و ضعيف در برابر نور فراوان و قوى بكار مى‏رود، مثلا همه مى‏گوئيم" شب ظلمانى" با اينكه مسلم است، در شب، ظلمت مطلق نيست، بلكه همواره ظلمت شب آميخته با نور كم رنگ ستارگان يا منابع ديگر نور مى‏باشد، بنا بر اين مفهوم آيه اين مى‏شود كه خداوند براى شما روشنى روز و تاريكى شب كه يكى نور قوى و ديگرى نور بسيار ضعيف است، قرار داد و بديهى است كه ظلمت به اين معنى از مخلوقات خدا است.

ثانيا : درست است كه ظلمت مطلق يك امر عدمى است، اما امر عدمى هنگامى كه در شرائط خاصى واقع شود، حتما از يك امر وجودى سرچشمه مى‏گيرد يعنى كسى كه ظلمت مطلق را در شرائط خاصى براى اهداف معينى بوجود مى‏آورد

حتما بايد از وسائل وجودى استفاده كند

مثلا ما مى‏خواهيم در لحظه معينى اطاق را براى ظاهر كردن عكسى تاريك كنيم ناچاريم جلوى نور را بگيريم تا ظلمت در اين لحظه معين بوجود آيد، چنين ظلمتى مخلوق است (مخلوق بالتبع

)


و به اصطلاح عدم مطلق گرچه مخلوق نيست، اما عدم خاص سهمى از وجود دارد و مخلوق مى‏باشد.(تفسیر نمونه ج ص 147)

سلام علیکم

1- "عدم خاص" به کدام مبحث منطق دلالت دارد؟

2- چرا در این آیه ظلمت به صورت جمع و نور به صورت مفرد بیان شده است؟

3- با توجه به این که "ظلمت" ظلمت مطلق نیست، پس نمی شود آن را استقراء تام دانست،

الف: پس آیا استقراء ناقص است؟

ب: با توجه به این که استقراء ناقص الزاماً صحیح و منطقی نیست اما قرآن صحیح و منطقی است، چگونه روشن می شود؟

به طور خلاصه منظور از خلق ظلمت، خلق وجه سازنده و خیر آن است یا منظور از خلق ظلمت بسیار کم بودن نور است؟

چون اگر بنابر این باشد که نور بسیار کم را ظلمت بدانیم نور های زیادی که وجود دارند را نیز می توان ظلمت نامید چون از تجمع چندین نور ضعیف است.

موضوع قفل شده است