آیا رجـــــــعت اختیاری است ؟
تبهای اولیه
روشن است که هر انساني که براي انتقام و تنبيه «رجعت» مي کند، هرگز به ميل و اراده خود برنميگردند، بلکه به مصداق «کافر
به جهنم نمي رود، کشان کشان مي برند»، آنها از روي اجبار به رجعت تن مي دهند. ولي در مورد مؤمنين به نظر مي رسد که
اختياري خواهد بود، نه اجباري. اگر چه هرگز ممکن نيست که براي مؤمني رجعت پيشنهاد شود و او سر باز زند. چنانکه از يک
حديث استفاده مي شود که در مورد مؤمنان رجعت اختياري است.
مفضل بن عمر گويد: در خدمت امام صادق (ع) صحبت از حضرت مهدي (ع) شد و از افرادي که عاشقانه انتظار ظهورش را مي
کشند و پيش از نيل به چنين سعادتي از دنيا مي روند، گفتگو شد فرمود: «هنگامي که حضرت مهدي (عج) قيام کند، مامورين الهي در
قبر با اشخاص مؤمن تماس مي گيرند و به آنها مي گويند: اي بنده خدا! مولايت ظهور کرده است، اگر مي خواهي که به او بپيوندي
آزاد هستي، و اگر بخواهي در نعمتهاي الهي متنعم بماني باز هم آزاد هستي.»
[ صفحه 263] کتاب یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان / علیرضا رجالی تهرانی
پاسخ: آيات و روايات مربوط به رجعت و بازگشت مردم به دنيا، بيانگر زندگي دوباره براي همه مردم نيست بلكه گروهي دوباره بازميگردند. خداوند در آيهي هشتاد و سوم از سورهي نمل ميفرمايد: "آن روز، از هر امتي، گروهي را محشور ميكنيم". همچنين از امام صادق(ع) نقل شده است: "رجعت عمومي نيست بلكه جنبه خصوصي دارد. باز نميگردند مگر افرادي كه ايمان خالص و خوب داشته باشند يا شرك و كفر خالص داشته باشند".(بحار الانوار، ج53، ح39)، البته بازگشت هر كدام علت و حكمت خاص خود را دارد.
بايد توجه داشت هر چند با تکيه بر آيات و روايات رجعت امري پذيرفتني است اما بسياري از جزئيات آن براي ما روشن نيست و ما نميتوانيم به درستي پيرامون آنها اظهار نظر کنيم. از جمله اين امور، اختياري بودن رجعت براي رجعت کنندگان است. شايد بتوان گفت: رجعت براي مؤمنان به صورت اختياري است. بدين معنا که هنگام ظهور مؤمناني که امکان رجعت براي آنان فراهم است اگر بخواهند ميتوانند به دنيا برگردند. در اين زمينه روايتي نيز نقل شده است که مفضل ميگويد: نام قائم(ع) برده شد و کساني از اصحاب که مردند در حالي که منتظر(ظهور) او بودند. امام صادق(ع) به ما فرمود: هنگامي که قيام کند، ميآيد مؤمن را در قبرش [مأموران الهي به نزد او ميروند] پس به او گفته ميشود: اي فلان، به درستي که صاحب (و امام) تو ظاهر شد، پس اگر ميخواهي به او ملحق شوي پس ملحق شو و اگر ميخواهي در نعمت و عنايت پروردگارت باقي بماني پس بمان.(بحار الانوار، ج53، ص91، ح98) طبق اين روايت بازگشت به دنيا براي مؤمن حالت اختياري دارد. البته به نظر ميآيد بازگشت کافران اختياري نميباشد زيرا يکي از آثار و حکمتهاي بازگشت آنان به دنيا چشيدن عذاب دنيوي نيز ميباشد ، و طبيعي است که چنين امري مطلوب آنان نخواهد بود.
[=arial]ضمن عرض سلام و ادب واحترام
کاملاً معلوم است که افرادی که برای تنبیه باز می گردند، مصداق «کافر به جهنم نمی رود، کشان کشان می برندش است» و آن ها ناگزیر به تن دادن اند.
ولی درباره مومنین چنین نیست و طبق همان روایتی که فرمودید برای مومنین اختیاری است امّا عاقلانه نیست که به کسی مهلت دوباره برای زندگی کردن
و انتقام گرفتن بدهند و او قبول نکند. می شود همان حکایت «نیکی و پرسش؟»
[=arial]یکی از مهم ترین اعتقادات شیعیان امیرالمومنین همین بحث رجعت است.
که اهل سنت آن را رد می کنند امّا در بعضی از آیات قرآن کاملاً واضح است که امکان رجعت وجود دارد. ولی با این حال اهل سنت آن را رد می کنند.
مثلاً داستان معروف حضرت عزیر دلیل مبرهن بر امکان رجعت است که اهل سنت می گویند حضرت عزیر صد سال بی هوش بوده اند نه اینکه مرده اند.
اما در این آیه به وضوح از کلمه مرگ استفاده شده.