کفار

عدالت خداوند و سکرات مرگ

انجمن: 

با سلام و خسته نباشید.

میخواستم بدونم روایت زیر که در کتاب رساله لقاء الله آمده است آیا با عدالت خداوند در تضاد نیست؟
اگر قرار باشد فرد صالح و مومن به این شدت جان بدهد پس چه انگیزه ای باقی می ماند برای انجام اعمال نیک و صالح وقتی قرار است به این شدت عذاب شویم و فرقی بین ما و افراد فاسد و گناهکار نباشد؟
خیلی ممنون

و أما الأخبار؛ فیکفی منها ما فی تفصیل موت من أخبر سلمان الفارسی المحمدی حین وفاته و فیه: انه قال: یا سلمان! القرض بالمقاریض و النشر بالمناشیر أسهل و أهون علی من غصه واحده من غصص الموت و کنت أنا من أهل الخیر و السعاده فاذا جاء شخص عظیم الجثه مریب المنظر مابین السماء و الأرض فأشار الی عینی و لسانی و سمعی فعمیت و خرست و بکمت الی أن قال فقال ملک الموت ابشر انک من أهل الخیر و دنی منی و جذب روحی و کان کل جذبه مکان شده تنزل من السماء الی الأرض و هکذا کان یجذب حتی بلغ الی صدری فاذا جذب جذبه واحده شدیده بحیث لو وقعت علی الجبال لذابت من شدتها فاخرج روحی... هذا.

اما اخبار و روایات؛ پس کفایت می کند روایتی که درباره مرگ است که یکی از مردگان به تفضیل آنچه که هنگام مردن بر او گذشته بود برای سلمان فارسی محمدی بیان کرده که قسمتی از آن این است که گفت: ای سلمان! اگر بدن مرا با قیچی تکه تکه می کردند و با اره استخوان های مرا می بریدند برای من آسان تر و راحت تر بود از غصه یک لحظه از غصه های مرگ؛ در حالی که من از اهل خیر و سعادت بودم ولی ناگهان دیدم شخص بسیار تنومندی که نگاهش تند و نگران کننده بود، در میان آسمان و زمین ظاهر گشت و اشاره ای به چشم و زبان و گوش من کرد که هر سه از کار افتادند - تا اینکه آن شخص گفت: - پس فرشته مرگ گفت: تو را بشارت باد که تو از اهل خیر و نیکی هستی و به من نزدیک گشت و روحم را قبض کرد و وقتی روح را از هر عضوی می گرفت آن چنان با شدت و سختی بود مثل اینکه کسی از آسمان به زمین سقوط کند! و همین طور قبض روح را ادامه می داد تا آنکه به سینه ام رسید پس ناگهان در یک آن با تمام شدت روح را بیرون کشید، به طوری که اگر این شدت و سختی بر کوه ها واقع می شد، کوه ها در اثر آن ذوب می شدند! آری این چنین روح مرا بیرون کشید!...

یا اخی! هذه الروایه قد انقض ظهری! لأن هذا الرجل انما کان من أهل الایمان و أهل الخیر فان کان أمره بهذا المنوال فکیف یصنع؟! من لا یطمئن بل لا یظن لنفسه خیراً؟!
و ان شئت أزید من ذلک فاسمع بعض الأخبار فی تفصیل شده النزع للکفار.

ای برادر من! این روایت کمر مرا شکسته است! برای اینکه وقتی با کسی که اهل ایمان و خیر و نیکی چنین برخورد نمایند، با کسی که اطمینانی به نیکوکار بودن خود ندارد بلکه گمان نیکوکار بودن نیز نمی تواند داشته باشد، چه برخوردی با او خواهند کرد و او چه باید بکند؟!

شبهه در مورد کنیز یهودی پیامبر (ص)

با سلام

مدتیست راجب کنیز و غلام در دین اسلام تحقیق و تامل میکنم در جایی دیدم که گفته شده پیامبر کنیز یهودی داشتن
در جای دیگری به نقل از ائمه گفته شده که ایرانیان چون موحد بودند در مبحث کنیز و غلام جای نمیگیرند...مثالش مادر امام حسین (ع)
این شبهه بوجود میاد که دین یهود هم دین الهی بود و جزو اهل کتاب. پس چرا غلام و کنیز یهودییا مسیحی وجود داشته؟آیا اینکار مشکلی نداشته؟

:Gol:

تناقض در عدل خداوند، عذاب نامحدود برای گناه محدود

در ادیان بیان شده که خداوند عادل است. قطعا عدالت بر این اساس است که افراد به خاطر کارهای خوبشان پاداش بگیرند و به خاطر گناهانشان مجازات شوند.

اما در اسلام بیان شده به دلیل بعضی از گناهان افراد میتوانند تا ابدیت در جهنم باشند.

مدت زمانی که فرد روی زمین است محدود بوده. بطور مثال فردی که شرک می ورزد برای مدت خاصی برای خداوند اسلام شریک قائل شده است و بعد هم این شخص مرده. بر چه اساسی این عدالت است که این شخص برای گناهی در زمان محدود، به مدت نامحدود و تا ابدیت مجازات شود؟

آیا اینکه افراد بصورت دائم به جهنم می روند در تناقض با صفت کمال خداوند در عادل بودنش نیست؟

دلیل زلزله

انجمن: 

تا اونجایی که میدونم دلیل زلزله در اسلام گناه مردم اون منطقه هستش.
چند تا سوال : چرا در آمریکا کمتر زلزله میاد تا ژاپن ؟ قطعا آمریکایی ها بیشتر گناه میکنن
دوم اینکه چرا تو بم زلزله اومد ؟ یعنی مردم بم گناهکار بودن ؟
و سوم اینکه چرا تو زلزله تر و خشک با هم میسوزن ؟ مگه قرار نیست انسان های بد از بین برن ؟

علت و فلسفه بی اشکال بودن دریافت ربا از کافر

با سلام و احترام

یکی از جاهایی که ربا در انجا حرام نیست ، اینه که مسلمان از کافر (حربی) ربا بگیره...
حال با توجه به اینکه ربا جزو پست ترین پولهایی هست که در دین ما هست ، و اینکه ربا معادل جنگ با خدا و پیغمبر تعریف شده ، فلسفه بی اشکال بودن دریافت ربا از کافر چیست؟

چرا درخواست عذاب کفّار عملی نمی شد؟

انجمن: 

سلام. طبق آیۀ 32 تا 34 سورۀ انفال، کفّار از پیامبر درخواست می کنند که اگر راست می گوید بر آنان سنگ و عذاب بباراند، ولی قرآن می فرماید که تا پیامبر در بین آنان است و عده ای استغفار می کنند، عذاب نازل نمی شود.

چرا اینجا خدا عذابی محدود بر همان کافران که چنین درخواستی داشتند نازل نمی کند تا حجت بر همگان تمام شود؟

آیا رجـــــــعت اختیاری است ؟

انجمن: 

روشن است که هر انساني که براي انتقام و تنبيه «رجعت» مي کند، هرگز به ميل و اراده خود برنمي‏گردند، بلکه به مصداق «کافر

به جهنم نمي رود، کشان کشان مي برند»، آنها از روي اجبار به رجعت تن مي دهند. ولي در مورد مؤمنين به نظر مي رسد که

اختياري خواهد بود، نه اجباري. اگر چه هرگز ممکن نيست که براي مؤمني رجعت پيشنهاد شود و او سر باز زند. چنانکه از يک

حديث استفاده مي شود که در مورد مؤمنان رجعت اختياري است.

مفضل بن عمر گويد: در خدمت امام صادق (ع) صحبت از حضرت مهدي (ع) شد و از افرادي که عاشقانه انتظار ظهورش را مي

کشند و پيش از نيل به چنين سعادتي از دنيا مي روند، گفتگو شد فرمود: «هنگامي که حضرت مهدي (عج) قيام کند، مامورين الهي در

قبر با اشخاص مؤمن تماس مي گيرند و به آنها مي گويند: اي بنده خدا! مولايت ظهور کرده است، اگر مي خواهي که به او بپيوندي

آزاد هستي، و اگر بخواهي در نعمتهاي الهي متنعم بماني باز هم آزاد هستي.»

[ صفحه 263] کتاب یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان / علیرضا رجالی تهرانی

آیا بت واسطه بین خدا و انسان است یا جایگزینی برای خدای اصلی یا خدا است ؟

انجمن: 

سلام

در بحثی که در تاپیک اصول اساسی اسلام با دوستان داشتیم
بعضی دوستان معتقد بودند بتهای زمان جاهلیت واسطه بین انسان و خدا نبودند
بلکه جایگزین خدای واقعی بودند
این مطلب با این بیان قران تعارض دارد که مشرکان الله را قبول داشته و بتها را واسطه
بین خود و خدا می دانستند
حال سوال من این است که واقعیت این مساله چیست ؟
از طرفی تصور ذهنی انسان در باره خدا را شبیه بتها دانسته و ان را هم واسطه
بین خدا و انسان می دانند
و معتقدند ارتباط مستقیم با خدا هرگز امکان پذیر نیست
ایا تصور ذهنی انسان در باره خدا واقعا به مانند بت است ؟

با تشکر

مناطق ممنوعه برای اهل کتاب

انجمن: 

سلام
چند وقت پیش در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) خانم مسیحی آمده بود که به خاطر کمی حجابش مورد اعتراض یک شخص دیگه ای قرار گرفت
اون خانمی که معترض بود به خانم مسیحی میگفت شماها نمیتونید وارد اینجا بشید و باید جلوتون گرفته بشه
خادم حرم وارد بحث اونها شد و با آرام کردن خانم معترض؛ گفت که اینجا افراد زیادی با ادیان مختلف میان و...

سوال من هم دقیقا اینه که اهل کتاب و یا کفار به چه مکانهایی نمیتوانند وارد بشوند؟مساجد،حرمهای اهل بیت،...؟