مشكل حفظيات در تحصیل و راه های پرورش حافظه

تب‌های اولیه

37 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مشكل حفظيات در تحصیل و راه های پرورش حافظه

تکرار کنید:
متن را یک یا دو بار بخوانید و دیگر به آن فکر نکنید و مجددا پس از ٧ یا ٨ دقیقه آن را مطالعه کنید.کار ضمیر ناخودآگاه برای طبقه بندی،تصفیه و ضبط متن،به صورت خودکار انجام می شود.این مطالعه در دفعات اول و دوم باید با صدای بلند انجام شود و سپس آن را در ذهن تکرار کنیم.این روش برپایه آزمایش های انجام شده به عنوان بهترین روش تشخیص داده شده است.زیرا تکرار ذهنی نسبت به تکرار با صدای بلند به توجه بیشتری نیاز دارد و پس از هر جلسه مطالعه،باید استراحت کرد یا به کاری پرداخت که احتیاج چندانی به فعالیت فکری نداشته باشد و یا حداقل با عمل حفظ کردن و به خاطر سپردن تفاوت داشته باشد،نظیر کپی کردن یادداشت ها،نقاشی،حل یک مسئله ریاضی، فیزیک، شیمی و... که در این صورت مسائلی که مطالعه کرده ایم ثابت تر و برای همیشه به حافظه وارد می شوند.


● روش جزء به جزء و روش کلی:
این روش ها برای یادگیری یک قطعه شعر یا نثر ادبی به کار می رود. روش جزء به جزء بدین ترتیب است که اول دو یا سه بیت اول هر شعر خوانده می شود و سپس بعد از مطالعه مجدد بدون نگاه کردن به متن چند بار تکرار می شود تا هنگامی که همه شعر حفظ شود.«روش کلی» هم شامل خواندن تمام قطعه به صورت کامل است و باید کوشش کنید تا آن را به عنوان یک مجموعه حفظ کنید.پس از خواندن بار اول،یا ترجیحا پس از چند بار خواندن به صورت کامل،سعی کنید تمام متن را تکرار کنید،سپس دوباره کل متن را بخوانید. به دنبال آن، بدون آن که به نکاتی که در هنگام تکرار قسمت های به خاطر سپرده شده، به نظرتان می رسد مشغول شوید یک بار دیگر آن را به صورت کامل از ابتدا تا آخر بخوانید. از روش های مختلف به خاطرسپاری در کنار یکدیگر استفاده کنید:یعنی چنان چه شخصی از چند نوع حافظه (بینایی،شنوایی،تلفظی و نوشتاری) استفاده کند، بهتر، دقیق تر و کامل تر به خاطر خواهد آورد.پس برای به خاطر سپردن یک کلمه یا فرمول علمی مشکل، باید آن ها را بنویسیم و سپس با صدای بلند بخوانیم و به آن گوش دهیم.


● تداعی کردن خاطرات:
خاطرات را هر بار که امکان داشته باشد با همکاری دیگران تداعی کنید و به طور کلی رشته علمی هرچه باشد،در حد امکان سعی کنید روابطی بین چیزی که یاد می گیرید و چیزی که قبلا می دانستید ایجاد کنید،تا اطلاعات جدید با اطلاعات گذشته یک بدنه را تشکیل بدهند.از وارد کردن حالات آگاهی ضد و نقیض خودداری کنید:یعنی هنگامی که چیزی می نویسید از صحبت کردن پرهیز می کنید. زیرا برای نوشتن یک کلمه باید ابتدا تصویر آن در ذهن ایجاد شود.در صورتی که در همان لحظه شخص دیگری کلمات متفاوتی را تلفظ کند،این تصویر ایجاد نخواهد شد.


● بهترین لحظات برای یادگیری:
به طور کلی از همان ساعات اول بیداری،مغز آماده است و انرژی ذهنی بیشتری از سایر اوقات دارد و به همین دلیل نویسندگان صبح ها راحت تر می نویسند و بعدازظهر و شب ترجیح می دهند، نوشته های خود را بررسی کنند و یادداشت بردارند. همچنین چون ضمیر ناخودآگاه نقش بسیار مهمی در رابطه با یادگیری دارد،لذا بهتر است شب ها قبل از خوابیدن، موضوع مورد مطالعه صبح را سریعا بررسی کنید.

برای حفظ کردن دو عامل مهم لازم است یکی توجه و دیگری تصویر سازی ذهنی
مثلا من از شما سوالی میکنم به نظر شما در چراغ راهنمایی سر چهار راه ها رنگ قرمز وسطه یا رنگ سبز؟ خیلی از ما صدها بار چراغ راهنمایی دیدیم ولی چون بهش دقت و توجه نکردیم دقیقا نمیدونیم که رنگ سبز در وسط قرار داره یا رنگ قرمز؟
دومین عامل مهم برای حافظه هم تصویر سازی است
زبان ذهن ما تصاویر است نه کلمات در حقیقت هر کلمه ای یک تصویری داره و این تصاویر بودند که به شکل کلمه در امدند نه کلمات به شکل تصاویر
برای مثال ما معمولا اسم اشخاص فراموش میکنیم ولی به ندرت پیش میاد که قیافه انها را هم فراموش کنیم این به این دلیل هست که تصاویر زبان ذهن ما هست و ذهن ما تصاویر به خاطر می سپاره نه اسامی
ذهن ما تصاویر روشن و واضح بهتر به یاد می سپاره منظور من از روشن و واضح بودن اینه که مثلا یک تصویر در ذهن ما دارای رنگ ، بو ، تحرک ، صدا و ویژگی هایی مثل مضحک بودن یا عجیب و غیرعادی یا جان بخشی یا ... باشه

مثلا فرض کنید که من میخوام ترتیب این کلمات به خاطر بسپارم طوری که وقتی یاد اولی می افتم بقیه کلمات خود به خود به یاد بیارم
1 روان نویس 2 فرش 3 درچوبی 4 قورباغه
برای اینکه این ترتیب 4 تایی یادم بمونه باید تصویر سازی کنم و این تصویر هر چه مضحک تر و غیر عادی تر باشه و دارای رنگ و صدا و جرکت و .. باشه بهتر توی ذهنم میمونه برای همین
مثلا در خیال خودم فرض میکنم که روان نویسم مثل فرش لوله شده ای هست که وقتی روان نویس دور خودش می چرخونم مثل یه فرش باز میشه
و مثلا جای فرش با در چوبی با هم عوض میکنم
و در اتاقی تصویر میکنم که وقتی بازش میکنم هزاران قوراغه از اون اتاق خارج میشن و ...

این چیزایی که نوشتم حاصل تخیلات خودم بود و هر چی این تصویر غیر عادی تر باشه ذهن بهتر به خاطر می سپاره یعنی تخیل باید ازاد بزاریم تا برای خودش خیال بافی کنه
بین هر تصویر با تصویر دیگه باید ارتباط یک به یک برقرار باشه تا ذهن ادم انها را به خاطر بسپاره و از هر چیز فقط یک تصویر داشته باشیم
من این لیست 4 تایی به 30 تا تعمیم دادم و ترتیب اونا رو با اینکه چند روز هم گذشته هنوز به یاد دارم یعنی برای به خاطر سپردن نیاز به تکرار کردن از بین میره چون وقتی از چیزی یه تصویر می سازی کار تموم میشه
یعنی کسی که میخواد یه متن سخنرانی حفظ کنه یا فرمولی حفظ کنه بهترین کار تصویر سازی ذهنی ، حتی برای به خاطر سپردن عددها هم باید برای انها تصیویر سازی کنیم مثلا من برای عدد 4 تصویر یه چهارپایه تو ذهنم ساختم و ...

س

ل

ا

م


يكي از مسائل مهم تحصيل علي الخصوص در بعضي رشته ها توانايي حفظ كردن و به خاطر سپاري مطالب هست



1 - چه راهكارهايي براي تقويت حافظه وجود داره ؟


2 - دوستان از چه روشي استفاده مي كنند ؟





ت

ش

ك

ر

سلام. کمتر کتابی هست که من ازش خوشم بیاد. چه در حوزه دین ، چه در حوزه روانشناسی. اما این کتابی رو که در مورد سئوالتون میخوام بهتون معرفی کنم ، واقعاً به نظرم حرفهای خوبی برای گفتن داره:

مهارت یادگیری نیاز اساسی زندگی
نوشته: خسرو امیر حسینی / محمد مخاطب
انتشارات: عارف کامل

گرچه سئوال شما درباره حفظه ، نه یادگیری ؛ ولی به نظرم این کتاب بتونه بهتون کمک کنه.

سلام
1 من خودم سعی می کنم فقط وقتی که حوصله درس خوندن دارم این کارو بکنم. مثلا وقتی احساس می کنم که خیلی دوست دارم یک درس خاص رو بخونم ، فقط همون درس رو می خونم.
مثلا توی قفسه کتابهام نگاه می کنم ببینم الآن حوصله کدوم رو دارم که بردارم بخونم. این خودش روی یادگیری آدم تاثیر خوب میذاره.
2 استفاده از نشانه گذاری ها و خلاصه کردن . مثلا چیزی رو که باید حفظ کنی احتمالا مورد به مورده ، اون موارد رو می تونی مثلا باهاشون یه جمله خنده دار بسازی یا با اول کلمه ها یه کلمه جدید بسازی.
3 بعد از خوندن یک سرفصل و قبل از شروع بحث اصلی ، حدس بزن که این سرفصل منظورش چیه ؟ چی قراره بگه ؟ ...
4 از درس خوندن لذت ببر. فکر کن این درسی که می خونی کی به کارت میاد؟ چطوری به کارت میاد؟ علم رو وارد زندگیت کن.
مثلا من موقعی که دوم دبیرستان بودم و درس فیزیکمون مکانیک بود ، بیرون رفته بودیم سرعت جریان آب رو با اسفاده از یه پوسته تخمه که انداختمش توی آب اندازه گرفتم. یه محاسبه ی ساده و خنده دار و تا حدی بی مزه! اما احساس کردم این فیزیکی که می خونم حداقل در حد اندازه گیری سرعت جریان آب به دردم خورده.
یا مثلا از توی حرفهایی که آدم های اطراف می زنند که گاهی خیلی هم عادی اند میشه کلی آرایه ادبی درآورد!
این که آدم احساس کنه درسی که خونده به دردش خورده ، نیازی نیست به خودش زحمت بده تا چیزی رو حفظ کنه یا یاد بگیره. وقتی با علاقه بخونی خود یه خود یاد مگیری حتی اگه خیلی سخت باشه.

من شنیدم یه روشهایی برای فایل بندی محفوضات وجود دارد

اگه کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه ممنون میشم

سلام و ممنون از نظرات مفيد دوستان

چهار سال پيش توي يه كتاب خونده بودم كه براي تقويت حافظه مثلا به ويترين يه مغازه نگاه كنيد بعد از مدتي سعي كنيد به ياد بياريد چه چيزايي توي ويترين مغازه بوده .

براي كسي كه حافظه اش ته دره به سر ميبره و عادت به اين كار نداشته اين روش يه مقدار سخته . به هر حال هر روشي در مطالعه دروس حفظي دوستان استفاده مي كنند يا هر راهكاري براي تقويت حافظه وجود داره دوستان بفرمايند استفاذه مي بريم .همچنين ممنون از مطالب دوست خوبم مريم جان .

thank you

سلام:Gol:
من درسای حفظیمو اینجوری میخوندم (البته تو فرجه ها و شب امتحان:Nishkhand:)
1- فصلای کتاب رو که معمولا به همدیگه مربوط نبودن رو به صورت پراکنده میخوندم! یعنی مثلا یه کتاب 7 فصلی رو به ترتیب علاقم به هر فصل میخوندم.
که این خودش چند تا نکته داره! از نظر روانشناسی وقتی مثلا میبینیم که فصل 3 و بعد1 بعد6 و... رو خوندیم ، یه خورده خیالمون راحت میشه که چند تا فصل رو خوندیم و حالا آمادگی بهتری داریم برای فصلای باقیمانده که زیادم بهشون علاقه نداریم! نکته دیگه اینکه زیاد بودن مطالب حفظی و امتحانی به چشممون نمیاد!

2- حالا که انتخاب کردم کدوم فصل رو بخونم ، یه دور روخونی از تیتر اول و متنش میکردم و بعد تو ذهنم هضمش میکردم و نکات کلیدی رو خط میکشیدم و معمولا برای هر مطلبی که به نظرم مهم بود یه نشانه ای میذاشتم برای خودم . یا مثلا موضاعاتی که چند موردی بود رو با حروف اول موردها یه کلمه ای میساختم که یادم نره! تا آخر فصل...

3- بعد برمیگشتم از اول فصل و این دفعه چون آشنایی داشتم با متن ، شروع میکردم به حفظ کردن.
البته اینم بگم که هیچ وقت سعی نکردم عین متن کتاب رو حفظ کنم که واقعا سخت بود برام. بلکه با همون نشانه گذاری ها و پررنگ کردن نکات کلیدی تو ذهنم ، سر امتحان آنچه که برداشت کرده بودم رو همراه نکات کلیدی مینوشتم.

4- در آخر هم مرور فصل و رفتن به فصل بعدی...

یه راهی هم هست(تجربه خودم) که بیشتر به درد شعر و مورد و چیزای ترتیبی حفظ کردن ، میخوره ؛
مثلا برای حفظ یه سوره که آیات ترتیبی هست ، آیه اول رو حفظ کنیم و بعد آیه دوم و در مرحله سوم آیه اول و دوم باهم تکرار کنیم و در مرحله چهارم آیه سوم رو حفظ کنیم و در مرحله پنجم آیه 1و2و3 رو تکرار کنیم و الی آخر.(البته سوره بقره رو با این روش نمیشه حفظ رد :Cheshmak:) در کل برای مطالب کوتاه و ترتیبی روش خوبی بود برام. هر چند برای مطالب ترتیبی و موردی بیشتر ، فکر میکنم به همان نسبت مراحل رو به سطح بیشتری بسط بدیم بشه که اجراش کرد!

حل جدول برای تقویت حافظه خوبه.

موفق باشید:hamdel:

دبیرستانی که بودیم دبیر ریاضی همیشه به بچه ها می گفت فرمول ها را حفظ کنید منم سرسختانه می گفتم استاد باید یاد بگیریم اگر حفظ کنیم فایده نداره، زود یادمون می ره؛ هیچ وقت هم نتونستم جدول ضرب و شماره ی تلفن خونه و نام بنیانگذار روانشناسی رفتارگرا را حفظ کنم البته همه شون را بلدم!

امروز داشتم به یکی از دوستان زبان یاد می دادم، گفتم فکر نکن بشینی این کتاب را بخونی زبان موفق می شی، در درسی مثل زبان دروس به هم پیوسته اند، باید همه را یاد بگیری و یادگیری خوب همه در گرو اینه که حیطه ی لغات بالایی داشته باشی و بتونی جمله را که می خونی معناش کنی.
گفت خوب من چند بار یک کلمه را بخونم تا حفظ ش بشم؟
گفتم: مشکل همین جاست، تا وقتی این طوری بهش نگاه کنی یادش نمی گیری؛ فکر کردی من نشستم یک لغت را 20 بار تکرار کردم تا خفظ شدم؟ نه، حفظیات را بریز دور یادش بگیر

ممنون از همه دوستان عزيز

ولي بحث سر ياد گيري نيست . كتاب ها به زبان فارسي نوشته شدن . مشكل اينجاست كه خيلي از چيزايي كه عميقا هم متوجه ميشيم كه منظور چيه بايد توي ذهن داشته باشيم .

خيلي جاها اگه نتوني خوب درس حفظ باشي پرتت مي كنن بيرون . از طرفي توي ذهن داشتن مطالب هم لازمه .

با مثال ميگم .

مثلا همون دروس ديني كه مثلا دبيرستان مي خونديم متوجه ميشديم كه چي ميگه اما بايد مطالب حفظ مي كردي .

تعريف ها رو بايد حفظ باشي

موارد و شاخه ها رو بايد حفظ باشي

فهميدن يه چيزه . توي ذهن داشتن اين فهميدن ها يه چيز ديگه .

اين چيزايي كه مي فهميم چه طور حفظ كنيم ؟؟؟؟

قدرت حافظه چه طور تقويت ميشه ؟؟؟؟
معمولا گفته ميشه جدول حل كردن . من جدول سه سوته حل مي كنم اما حافظه هنوز توي قرون وسطي به سر ميبره .

سلام:Gol:

روشنا;80143 نوشت:
اين چيزايي كه مي فهميم چه طور حفظ كنيم ؟؟؟؟

من خودم کلا با حفظ کردن مشکل دارم اساسی:Ghamgin:

واسه همین روش خوندنم اینجوریه :

اول یه بار میخونم حالا یا پاراگراف به پاراگراف یا اینکه یه مطلب به هم پیوسته ، بعد یه بار تو ذهنم مرورش میکنم
اگه کامل متوجه شده باشم میرم قسمت بعد ، در غیر اینصورت باز همونو میخونمش

بعد مجدد وقتی که از استراحت بین خوندن برگشتم ، مطلب رو به طور کلی مرورش میکنم و بعد به سراغ قسمت بعدی میرم

و نهایتا صبح امتحان یک بار درسمو مرور میکنم(البته 2ساعت قبل از امتحان نباید چیزی خوند)

و یه چیز مهم دیگه اینه که : همیشه وقتی درسای عمومی و حفظی رو میخونید یه پشت نشینید پای درس ، باید به ازای هر 1 ساعت درس خوندن ،15 دقیقه استراحت کرد

موفق باشییییییییییییییییییم:Cheshmak:

التماس دعا:Gol:

با سلام

روش من کاملا با دوستان فرق میکنه و 100% برای امتحانات جواب میده و البته بسیار هم توسط افراد مختلف تست شده (تنها برای امتحان ها)

اولا درس رو با خیال راحت میخونی واسه خودت نه واسه امتحان خوب یه بار خوندی یه بار دیگه مرور میکنی این دفعه دقیق تر سعی میکنی به زور بکنی تو کلت (سر مبارک)

خوب دیگه دیر وقت شده حالا یه برگه میاری ریز ریز مطالب حفظی که حفظ کردنش سخته رو مینویسی (نصف سختش رو مینویسی و نصف آسونش رو که میشه حفظ کرد نمینویسی) خوب اون نصف آسون رو آسونه دیگه ، حفظش کن (تا فبل از خواب) حالا به مامان بابا شب به خیر میگی و با یه لبخند میخوابی و صبح زود قبل از اذان بیدار میشی

عذاب وجدان و ترس از آخرت وجدان خفتت رو بیدار میکنه پس شروع کن تند تند به خوندن اون مطالب حفظ نکرده (اصلا حفظ نکن فقط روخونی کن به تعداد زیاد) ولی اون برگت رو هم همراهت میبری سر جلسه

خوب اون هایی که حفظی رو مینویسی مفهومی ها رو هم که بلدی مینوسی میمونه سخت ها به احتمال 95% تمام اون هایی که صبحی خوندی کامل یادت میاد (واسه من که در 80% مواقع یادم اومده) به فرض هم یادت نیومد برگه رو با کمال دقت بیرون بیار و از روش بنویس (البته بعد از امتحان سعی کن حتما اون مطالب رو حفظ کنی که عذاب وجدان به سراغت نیاد)

نکته تستی:

وقتی می خواین برگه رو بیرون بیارین اول فکر کنین آیا ارزش داره گیر بیفتین به خاطر یکی دو نمره یا نه؟

با تشکر

1. روش خواندن با اصول یعنی (PQRST(6 برای بچه های درس خوان !!!

2. تصویرتصویرتصویر :

خیلی از مواقع این حافظه تصویری است که به کمک ما می آید ، من درسهای عمومی را برای کنکورم (با توجه به این که از حفظیات متنفرم) با خط کشی با خودکارهای رنگارنگ خوندم ، وصل کردن لغات مهم که در مرور بشود با خواندن اون لغات حرف جمله را به یاد آورد .

3. مرورمرورمرور :

برای من چندبار مرور از یک دفعه خواندن با دقت بسیار بالا موثرتر بوده است !

4. خواندن روزنامه وار برای دفعه اول ، واقعیتی غیرقابل انکار

سلام بر همگي دوستان
چقدر خوب به بحث ها دقيق نگاه مي كنيد آخه اين روزا مي بينم در برخي از تاپيك ها برخي به جاي بحث علمي از بحث هاي سليقه اي سخن مي گويند به جاي بيان حق بيان ميل خود مي كنند.
دير وقته چندتا نكته بگم
ان شاء الله بعدا ادامه مي دهم
يادش بخير اولين كتابي كه در حوزه شروع كرديم اين گونه آغاز شد
بدان ایّدك الله تعالي في الدارين( بعد در حاشيه كتاب آمده بود كه مصنف فرمود بدان نگفت بخوان)= تأمل فرمايد
دوم اين دوستان يادگيري و حافظه رابطه تنگاتنگي با هم دارند
سوم اين من و شما طوطي نيستيم ما انسان ها حيوان ناطقيم اما نه براي نطق طوطي وار براي درك و معنايابي مان
شب تون خوش
راستي يه رابطه اي بين خواب و حفظايات هست خواب هاي رنگي ببينيد تا من باز برگردم
موفق باشيد

روشنا;79808 نوشت:
س

ل

ا

م


يكي از مسائل مهم تحصيل علي الخصوص در بعضي رشته ها توانايي حفظ كردن و به خاطر سپاري مطالب هست



1 - چه راهكارهايي براي تقويت حافظه وجود داره ؟


2 - دوستان از چه روشي استفاده مي كنند ؟





ت

ش

ك

ر



باعرض سلام و تشکر
در حال حاضر سایت ها و به طور کلی منابع مختلفی در زمینه روان شناسی یادگیری و تقویت حافظه مطالعه بهتر وجود دارد اما با توجه به تجارب شخصی بنده نکات زیر برای تقویت حافظه و یادگیری مؤثر پیشنهاد می شود:
1- برنامه ریزی دقیق تحصیلی که این برنامه ریزی باید سخت گیرانه نباشد، جبرانی داشته باشد و با توجه به اهمیت متن درسی اولویت بندی شده باشد.همچنین در این برنامه ریزی ورزش و تفریحات و ویژگی های دوره سنی مانند خواب به موقع در نظر گرفته شود.
2- یادگیری مفهومی و نه طوطی وار شما باید علوم را با زندگی واقعی خودتان پیوند دهید.
3- اهدافی را برای مطالعه ترسیم کنید.
4- پیوسته مطالعه نکنید و سعی کنید نیم ساعت مطالعه یک ربع استراحت داشته باشید و در این استراحت افکار مزاحمی که در نیم ساعت مطالعه به ذهنتان می آمد و شما آن را یاد داشت می کردید را در وقت استراحت آنان را بررسی کنید.
5- استفاده از مواد قندی مانند مویز و خشکبار طبیعی به سرعت یادگیری تان کمک می کند.
6- سعی کنید مواد مطالعه را به همدیگر در ذهنتان ربط دهید و فایل بندی کنید و از اندوخته کردن اطلاعات جور واجور خود داری کنید.
7- روش ها تمرکز به منظور اندوخته کردن صحیح اطلاعات را یاد بگیرید زیرا اگر هنگام اندخته کردن مطالب تمرکز نداشته باشید پردازش و بازیابی ناقص خواهد بود و شما آن را فراموشی و یا ضعف حافظه خواهید نامید.
موفق باشید.

س ل ا م ا ل س
--->..........



ho.nomad;80283 نوشت:
1. روش خواندن با اصول یعنی (pqrst(6 برای بچه های درس خوان !!!


ممنون از شما . ايني كه فرموديد چي هست ؟

اميدوار;80434 نوشت:
6- سعی کنید مواد مطالعه را به همدیگر در ذهنتان ربط دهید و فایل بندی کنید و از اندوخته کردن اطلاعات جور واجور خود داری کنید.

با تشكر از استاد اميدوار اگه مورد فوق بيشتر توضيح داده بشه ممنون ميشم

حامی;80383 نوشت:
ان شاء الله بعدا ادامه مي دهم

ان شاءالله .با تشكر از شما

روشنا;80463 نوشت:

ممنون از شما . ايني كه فرموديد چي هست ؟

روی pqrst کلیک کنید تا ببینید چیست (روش خواندن به صورت علمی است!)

سلاممممممممم بر همه دوستان
خدا خیرتووون بده این تاپیک و زودتر میذاشتید نه الان که این ترم را نیز با افتخار مشروط شدیم
البته من فک کنم مشکلم با امتحانات و ایام الله فرجه ریشه ای باشه چون تو این مدت وقت همه کاری رو دارم از عوض کردن پوشک برادرزاده محترم تاااااا یک ساعت صبرو تحمل در صف نانوایی،اما موقع درس خوندن که میشه وقتش پیش نمیاد
اما گذشته از شوخی من شب امتحانی درس میخونم و همیشه نمره خوبی میگیرم
چون معتقدم اگه ادم وقت زیاد داشته باشه پرنده خیالش مدام پرواز میکنه ولی اگه بگه وقت من کمه مجبور میشه فقط روی درس تمرکز کنه و همون وقت کم بهترین نتیچه رو میده
به اضافه اینکه تندخوانی هم خیلی تاثیر داره چون باعث میشه ذهن شما فقط روی درس متمرکز بشه
و تکرارررررررررر(مرور)دروس حفظی چاره اش همینه
البته همه دوستان به نکات خوبی اشاره کردن که من به همه اش مفافخم و تشکرررررررر

ho.nomad;80614 نوشت:
روی pqrst کلیک کنید تا ببینید چیست (روش خواندن به صورت علمی است!)


ببخشيد توي متن بود متوجه نشده بودم لينك داديد . ممنون از شما مطالب خوبي بود

روش هاي علمي خيلي موثرند . خودم قبلا زياد درس نمي خوندم اما چون از روي روشش بود همون كم خوندن خوب نتيجه مي داد . اما ما همه اش با حل كردني سرو كار داشتيم و تقريبا حفظيات نداشتيم .به حفظيات عادت ندارم.
اما الان به صورت گسترده لازمش دارم .

چه روزايه بدي بود راهنمايي يا دبيرستان اگه مثلا قرار بود 10 بيت شعر حفظ كنيم . يا امتحان جغرافي و اجتماعي و از اين امتحانات ناجور داشتيم .

باز هم تشكر و منتظر نظرات و ياري سبزتان

سلام بر بقیة الله العظم ومنتظرانش

با تشکر از راه کارهای اندیشمندانه و متخصصانه ی دوستان :Gol::Gol::Gol:

بزرگواران بنده به عنوان یک فرد با تجربه در این زمینه (نه یک فرد متخصص ) کلی در کوله بار تحصیلاتم تجربه دارم .

که تقدیم میکنم به دوستان با فراست واهل فضل اسک دینی ام :Gol:

در تمام طول تحصیل بنده با چندین مسئولیت مهم مواجه بودم ( تربیت ونگهداری از فرزندان که اولویت بود - خانه داری - و کارهای متعدد خارج از خانه مثل تدریس و مسئولیتهای اجتماعی و....) که بنده را وادار می ساخت تا برای خواندن دروس راهکارهای جدید کشف کنم .

معمولا" همراه با تدریسم این مطالب را به دانشجویان آموزش میدهم که طرفداران زیادی هم پیدا کرده!!!

اولین مطلب در درس خواندن تمرکز حواس بر روی مطالب کتاب است .
که این مستلزم یک سری قوانین میباشد .
قانون اول : باید از هرموضوع خارج از درس ذهن را آزاد کرد .
واین با دقت در چند مورد فراهم میشود

مورد اول : در برنامه ریزی روزانه ی خود مناسب ترین وقت را برای درس خواندن مدیریت کنید .نه این که اول به همه ی کارهایم برسم بعد اگر وقت شد درس هم بخوانم .
بلکه در موقعی با ارزش گزاری لازم درس بخوانید .مثلا" اولویت اول ودوم سوم برای کارهایتان ازجمله درس خواندنتان در بین آنها مشخص کنید .
بعد از انجام همه ی کارهای روزانه وشب درس خواندن آن هم در زمان خستگی به خودتان ودرستان بی احترامی کرده ایدو ضمیر نا خود آگاه در القاء خود به ذهن این را به عنوان یک بی ارزشی تلقی کرده وآن را در عمل رد میکند . به همین جهت حتی اگر سرحال هم باشید به محض دست گرفتن کتاب خوابتان میگیرد واین یک عکس العمل واقعی در برابر عمل ارزش گزاری شما برای درستان است .

مورد دوم : آسایش جسمی : در موقع خواندن کتاب وضعیت بدن خود را در حالتی قرار دهید که آسایش داشته باشید ونه آرامش زیرا در صورت آرامش به خواب بیشتر متمایل می شوید تا مطالب کتاب .
این آسایش در حالت نشستن رسمی بیشتر ایجاد میشود .
اگر دقت کنید در کتابخانه بهتر می توانید درس را بفهمید که یکی از دلایش در موقعیت رسمی درس خواندن قرار گرفتن است .

مورد سوم : آسایش روحی و بر قراری ارتباط روحی با مطالب کتاب!!!
از چند دقیقه قبل از شروع به مطالعه فکر خود را متوجه تصویر ذهنی کتاب مورد نظر کرده و به عنوان کتاب و مطالب ان فکر خود را معطوف کرده و قبل از شروع به مطالعه با در دست گرفتن کتاب مورد نظر و ورق زدن کتاب ونگاه کردن اجمالی به صفحات کتاب ارتباط ذهنی و تصویری با کتابتان برقرار کنید .

فعلا" تا با کتابتان تمرین این مراحل را انجام می دهید وتا برقراری یک ارتباط عاطفی میان شما وکتابتان ایجاد می شود بنده شما را به خدا می سپارم تا بقیه ی مراحل را در پستهای دیگر عرض کنم خدمتتان !!! البته اگر به نظرتان کارساز باشد !!!

........................................................................... حق یارتان :roz:...................................................................................

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

به نظرم رسید توضیحی مختصر در مورد مطلب بالا مفید فایده باشد

اول این که در مورد رسمی نشستن برای مطالعه ی کتاب :

اگر دقت کرده باشید در قانون نظام وارتش حفظ حالت افقی ستون فقرات بسیار تاکید شده که این امر در تمام مراحل زندگی از جمله در مطالعه ی عمیق ودقیق بسیار مؤثر است.

هرگاه سعی در صاف نگاه داشتن ستون فقرات داشته باشیم بدن بهترین وضعیت موجود خودرا از جهت عدم فشار عصبی و حجم کافی برای ریه ها وکسب وانتقال اکسیژن به مغز وسایر قسمتهای بدن را دارد .که این امر برای ریلکس بودن ودرک درست از حوادث پیرامون از جمله مطالب درسی میباشد .

دوم این که برای دست یافتن به آرامش روحی ، بهترین راه سکوت در برابر عوامل تنش زای خارجی است که زیاد در زندگی ما مؤثر نیست . وعدم دخالت ما در جریاناتی است که ذهن ما را به خود مشغول میکند بدون آنکه ذهن و یا حتی همه ی حضور ما در آنها تاثیر یداشته باشد .

یک بی خیالی در اموری که در حاشیه ی زندگی ما جریان دارد. ومعمولا" بیشتر حجم ذهن ما را تشکیل میدهد . و اختصاص غالب حجم ذهن به مطالب درسی !!!

سخت است؟؟؟ در اغلب کلاسهایم این کلام شهید بهشتی شعار بنده هم هست !

عزیزان مدرک را به بها ی زحمت میدهند نه به عطای رحمت!!!

............................................................................ حق یارتان :roz:..................................................................................

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

یکی از بهترین راه کارها برای درس خواندن وحفظ کردن و فهمیدن دروس از جمله معنی زبان خارجه ویا حفظ قران کریم استفاده از mp3 است مهم است که برای این کار از یک وسیله ی مخصوص استفاده شود و از گوشی استفاده نکنیم که هر لحظه اضطراب قطع ارتباط معنایی با یک تماس از طریق گوشی رخ دهد .

بنده خودم معمولا" یک بار مطالب کتابهای مختلف را مرور می کنم ومطالب را برجسته نگاری کرده ونکته ها را روی mp3ضبط میکنم (البته بهتر است که از یک دستگاه با گیگ بالا استفاده شود) .

سپس در همه ی احوال هم به کارهای دیگرم می رسم و هم در عین حال بارها وبارها مطالب کتاب مورد نظرم را مرور می کنم به اندازه ای که برایم ملکه ی ذهن می شوند .حتی در بیرون از منزل هنگام خرید ویا در حین تردد به محل کار م وحتی زمان خواب هم میتوان از این روش بهترین استفاده را برد .
روش مؤثری است در حدی که از مطالب به دلیل تکرار تصاویر ذهنی ایجاد شده و به صورت یک علم تصوری برای انسان باقی میماند .

حتی جوانان می توانند به جای این که دایم در کوچه وخیابان از این وسیله برای گوش دادن به موزیک استفاده کنند در بیرون از منزل هم از این وسیله برای مرور درسها استفاده کنند .

............................................................................. حق یارتان :roz:......................................................................................

سلام بر شما و ممنون از شيوه جالب شما

من قبلا براي برخي حفظيات اين كارو مي كردم اما برجسته نگاري نه كل مطلبو ضبط مي كردم . اين كار تمركز بالايي مي خواد . سرعت ضبط كردن مطالب هم نه بايد تند باشه نه كند .

ممنون از نكته شما الان كه فكر مي كنم اين كار با برجسته نگاري بهتر جواب ميده . و معايب قبليشو نداره . گاهي وقتا چون مطلب زياد ميشد تمركزم مي پريد يا حوصله ام سر مي رفت و خوابم مي گرفت . اما اگه مطلب كم باشه و تكرار زياد ( برجسته نگاري )‌عالي ميشه .

thank you a lot of and good luck

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

با تشکر از دوستان این پست را برای جمع بندی مطالب تقدیم می کنم خدمتتان :Gol:

پیرو موارد قبلی :

الف) انتخاب وقت مناسب
ب) آسایش جسمی نه آرامش جسمی (رسمی قرار دادن بدن) برای اینکه خوابتان نبرد
ج) آسایش و امادگی روحی برای این که بتوانید تمرکز کنید. با توجه کردن به عنوان درسی که میخواهید مطالعه کنید و ورق زدن کتاب .
د) صاف نشستن برای این که ستون فقرات تحت فشار نباشند واعصاب راحت تر باشد و هم این که ریه ها فضای بیشتری برای جذب وانتقال اکسیژن داشته باشند تا خون بیشتری به مغز برسد و هم زود خسته نشویم وهم مغز آمادگی بیشتری برای حفظ کردن را داشته باشد .
ز) روش برجسته نگاری موضوعات مهم وپیوسته (که خود هنر خاصی را میطلبد)
ه ) روش ضبط مطالب برجسته شده بر رویmp3 و مکررا" گوش دادن به آنها در زمانهایی که به کارهای دیگر مشغول هستید ویا حتی در حال استراحت هستید .

واین هم یک مطلب تکمیلی :
یکی از موارد مهم خستگی و عدم تمایل به ادامه ی مطالعه خستگی چشم وخستگی روحی است که بنده این مورد را با استفاده یقانونمند از ماژیک های شبرنک حل کرده ام .

به دنبال رنگ مورد علاقه تان در میان خودکارها وماژیک باشید وبرای نوشتن وعلامت گذاری در کتاب از این رنگها استفاده کنید

مثلا: رنگ نارنجی را اگر دوست دارید برای مطالب مهم وبعد از آن اگر رنگ مورد علاقه تان مثلا" زرد است برای مطالب با اهمیت کمتر ورنگ بعدی اگر آبی است برای مطالب با درجه یاهمیت کمتر استفاده کنید .
این روش در صورتی که مطابق باسلیقه تان هدفمندانه مورد استفاده قرار گیرد واقعا" غوغا میکند .
یکی از کتابهایی را که تالیف کرده بودم با 15 رنگ خودکار نوشته بودم (بنده علاقه ی زیادی به نوشتن دستی دارم ) انهم به صورت هدفمند . خانمی که مسئول تایپ مطالب بود به من می گفت در تمام مدت تایپ این کتاب اصلا" احساس خستگی نکردم واز نشاط خاصی برخوردار بودم .
با تشکر از دوستان بزرگوارم که در پیامها مورد لطف قرار میدهند اگر مطلب جدیدی به نظرم رسید حتما" تقدیم می کنم خدمتتان :Gol:

......................................................................... حق یارتان :roz:............................................................................

[=arial,helvetica,sans-serif]« خدایا مرا از تاریکیها و خیال بیرون ببر و با نور فهم بزرگوارمان کن و درهای رحمتت را بر ما بگشا و گنجینه‌های مطالعه بر ما عطا کن ای مهربانترین مهربانان. »

[=arial,helvetica,sans-serif]شرایط مطالعه

[=arial,helvetica,sans-serif]وضو گرفتن
[=arial,helvetica,sans-serif]خواندن دعای مطالعه
[=arial,helvetica,sans-serif]هیچوقت با شکم و معده پر و یا خالی مطالعه نکنیم.
[=arial,helvetica,sans-serif]فاصله چشمان تا کتاب حداقل 40 سانتیمتر باشد.
[=arial,helvetica,sans-serif]پشتمان نباید خم شود برای این کار بهتر است بر روی میز و صندلی مطالعه کنیم.
[=arial,helvetica,sans-serif]در حال درازکش نباید مطالعه کنیم.
[=arial,helvetica,sans-serif]خود را مقیّد نکنیم که حتما این مقدار کتاب را بخوانیم.
[=arial,helvetica,sans-serif]عمیق و با فکر مطالعه کنیم.
[=arial,helvetica,sans-serif]از انجام کارهای دیگر در موقع مطالعه خودداری کنیم.

[=arial,helvetica,sans-serif]عوامل موثر در یادگیری

[=arial,helvetica,sans-serif]داشتن هدف و انگیزه ، میل داشتن به یادگیری ، تمرکز حواس (جمع کردن کلیه حواس) ، واکنش فعال (خط کشیدن به زیر کلمات مشکل
[=arial,helvetica,sans-serif]و جمله‌های مهم) ، حداقل یکبار مرور .

[=arial,helvetica,sans-serif]Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /**/

[=arial,helvetica,sans-serif]چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟


[=arial,helvetica,sans-serif]وضعیت جسمی : هنگام مطالعه بدنمان باید کاملا راحت باشد.

[=arial,helvetica,sans-serif]مکان مطالعه : مکان مطالعه باید بدور از سروصدا بوده ، همچنین زیاد گرم ، سرد و یا کم‌نور نباشد و بهتر است محلی که در آن مطالعه می‌شود با رنگ سبز نقاشی شده باشد و باید در اتاق مطالعه گلهای طبیعی با رنگهای سبز و زرد موجود باشد و محل مطالعه نزدیک به آشپزخانه و پرنور هم نباشد.

[=arial,helvetica,sans-serif]زمان مطالعه : درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردن نیاز دارند (مانند دروس ریاضی و فیزیک) باید به موقع صبح خوانده شود. و درسهایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند.
منبع

[=arial,helvetica,sans-serif]http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.freeinternetoffers.com/ebay/5167-72-pink-roses/5167-full-shot.jpg&imgrefurl=http://aliabadihf.blogfa.com/&usg=__RPNw_mEfVpF6VDIsWoBeYHLsgmc=&h=425&w=482&sz=50&hl=en&start=21&zoom=1&itbs=1&tbnid=r67CL0hIg9GnGM:&tbnh=114&tbnw=129&prev=/images%3Fq%3D%25D8%25AF%25D8%25B3%25D8%25AA%25D9%2587%2B%25DA%25AF%25D9%2584%26start%3D18%26hl%3Den%26sa%3DN%26ndsp%3D18%26tbs%3Disch:1&ei=FKF8TZ6xC4S70QGuzOSDBA

[=arial,helvetica,sans-serif]سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

[=arial,helvetica,sans-serif]هميشه سعي کنيد به تغذيه ، خواب، ورزش و تفريح سالم اهميت دهيد تا بدنتان هميشه سالم و با نشاط باشد ،(شما مي توانيد يک فعاليت ورزشي مورد علاقه تان را در کنار درستان داشته باشيد و آن فعاليت يکي از اوقات تفريح و شادابي شما باشد) زيرا که به تبعيت آن ، ذهن و فکرتان هم هميشه باز و آماده براي دريافت و ثبت اطلاعات ، خواهد بود.

[=arial,helvetica,sans-serif]يادتان باشد، تست يک وسيله ي آزمايشي است نه آموزشي !!!
[=arial,helvetica,sans-serif]يعني شما تست مي زنيد که ببينيد مطالب آن درس را خوب ياد گرفته ايد و با نکاتي که از متن کتابها بيرون کشيده ايد ، مي توانيد تست بزنيد يا نه؟
[=arial,helvetica,sans-serif]اول تست نزنيد تا بعد با مراجعه به پاسخ تشريحي ، بخواهيد نکته ي آنرا ياد بگيريد ، بلکه اول کتاب را در حد عالي بخوانيد بعد براي آزمودن معلومات خود تست بزنيد .
[=arial,helvetica,sans-serif]البته مي توانيد نکات استخراج شده از تستها را هم به طور کلي يادداشت کنيد و بعدا" آنها را مرور کنيد.

[=arial,helvetica,sans-serif]...................................................................... حق یارتان :roz:.............................................................................

با سلام و تشكر از مطالب سركار ostad عزيز و گرامي

چند شب پيش مطلبي رو خوندم كه از ايت الله بهجت براي تقويت حافظه سوال شده بود . ايشون تسبيح زير رو بعد از هر نماز توصيه كردن . فكر مي كنم اين تسبيح از مفاتيح هست .


[=Simplified Arabic]توصيته لتقوية الفهم والحافظة :
[=Simplified Arabic]لتقوية الفهم ونورانية الإدراك والحافظة، اقرؤوا بعد الصلاة هذا التسبيح: (سبحان من لا يعتدي على أهل مملكته!.. سبحان من لا يأخذ أهل الأرض بألوان العذاب!.. سبحان الله الرؤوف الرحيم!.. اللهم اجعل لي في قلبي نوراً وبصراً وفهماً وعلماً؛ إنك على كل شيء قدير).


يكي از كارهايي هم كه در كنار موارد موثر تا كنون گفته شده براي تقويت حافظه و ثبت مطالب توي ذهن خوبه اينه كه يه سري بازي هاي مخصوص تقويت حافظه بخريم .:Nishkhand:

ممكنه اولش افتضاح باشه ولي به تدريج راه مي افتيم .

:ok:

سلام:Gol:

روشنا;92801 نوشت:
توصيته لتقوية الفهم والحافظة : لتقوية الفهم ونورانية الإدراك والحافظة، اقرؤوا بعد الصلاة هذا التسبيح: (سبحان من لا يعتدي على أهل مملكته!.. سبحان من لا يأخذ أهل الأرض بألوان العذاب!.. سبحان الله الرؤوف الرحيم!.. اللهم اجعل لي في قلبي نوراً وبصراً وفهماً وعلماً؛ إنك على كل شيء قدير).

روشنا عزیز این ذکر هم بسیار عالیه :

اللهم اخرجنا من ظلمات الوهم و اکرمنی بنورالفهم ، اللهم افتح علینا ابواب رحمتک و انشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین:Gol:

دوستان التماس دعا دارم :Gol:

[="Blue"][="Red"]ایام امتحانات:[/]
[="Purple"]نوزدهم:و نيز در خلاصة الاذكار آمده وقت مطالعه بخواند:[/]
اَللّهُمَّ اَخْرِجْنى مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَكْرِمْنى بِنُورِ الْفَهْمِ اَللّهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنا اَبْوابَ رَحْمَتِكَ وَانْشُرْ عَلَيْنا خَزائِنَ عُلُومِكَ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
[="Red"]خدايا مرا بيرون آور از تاريكى‏هاى‏ وهم،و به نور فهم گرامى‏ام بدار،خدايا درهاى رحمتت را به روى ما بگشا،و خزانه‏هاى علومت را بر ما باز كن به مهربانى‏ات اى مهربان‏ترين مهربانان.[/][/]

منبع




با سلام و تشکر از همه دوستانی که توی این بحث شرکت کردند

مطالب خوب و مفیدی در طول تاپیک بیان شد که مفید فایده هستند برای حل مشکل تاپیک

مطالبی رو هم توی یکی از کتاب های آموزش تند خوانی خوندم درباره روش صحیح خوندن با توجه به ساختار مغز که ان شاءالله در ادامه خلاصه ای از اون رو قرار می دم .

شاید این مطالب بتونه برای دوستان هم مفید باشه .
البته منتظر نظرات و تجربیات دوستان هم هستم .

این روشها کمک زیادی به من بوده تا حالا و نتایج خوبی ازش گرفتم .

در مورد حفظیات با توجه به تجربه ای که توی این مدت داشتم

دو مورد مهمه

یکی به خاطر سپاری اطلاعات

یکی نظم در به خاطر سپاری اطلاعات





این دومی زیادی خیلی مهمه و اگه رعایت نشه عملا حفظیات ما کاملا بیهوده اس
و زمان استفاده از مطالب همه چیز در هم قاطی میشن . برای خودم پیش اومده و از اطرافیان دیدم که مشکل خیلیا هم هست . که در ادامه روشی که توی کتاب ارائه شده بود رو قرار میدم .




مورد اول رو یعنی به خاطر سپاری اطلاعات رو می تونیم با تقویت حافظه انجام بدیم .
همه ما می دونیم ما دو نوع حافظه داریم . حافظه کوتاه مدت و بلند مدت .

حافظه کوتاه مدت رو با انجام بازی هایی که در این راستا وجود داره می تونیم بتقویتیم .
مثل بازی ای که توی پست 1 از تاپیک زیر اشاره شده
http://www.askdin.com/showthread.php?t=15459
البته این یک نوع تست هست ولی روش انجام اون مشابه روش یکی از بازی های کارتی هست که برای تقویت حافظه وجود داره .

یه کتاب هم هست ذهن برتر که البته هنوز نخوندمش ولی بازی ها و شیوه هایی درش ارائه شده برای تقویت حافظه کوتاه مدت

حافظه بلند مدت هم تا جایی که من اطلاع دارم با تکرار زیاد ، مطالب درش تثبیت میشن . که البته روشی که بعدا می نویسم کمک می کنه که این تکرار ها خسته کننده نباشه .

برخی آیتم ها مثل علاقه ، کنجکاوی ، هدف ، تغذیه ، رسیدن اکسیژن کافی به مغز یعنی استفاده از هوای آزاد و و اطلاعات شخص راجع به اون مبحث و ... توی حفظیات موثرند .

اگر شخص راجع به مطلبی پیش زمینه و اطلاعاتی داشته باشه توی روند یادگیری بسیار تاثیر گذار هست . این مطلب هم بسیار مهمه .

و همچنین داشتن دقت و تمرکز

که هر کدوم تمرین ها و روش هایی برای تقویتشون هست که متاسفانه خودم هنوز به طور کامل نخوندمشون .




اما مورد دوم یعنی نظم در به خاطر سپاری مطالب




مطالب با یک
ارتباط و به صورت شبکه ای در ذهن قرار می گیرند .




این جمله بالایی خیلی مهمه

ایجاد ارتباط بین مطالبی که قرار هست توی ذهن ثبت بشن تاثیر بسزایی در

یادآوری دارند

تایید این جمله مثل زمانی که یه اتفاق می افته که با خاطرات قبلی ما ارتباط داشته اون خاطره قبلی یهو یادمون میاد .


توی اون کتاب از روش زیر برای ارتباط بین مطالب استفاده کرده

یعنی استفاده از نموداری شبیه نمودار زیر

مطلب نمودار مد نظر نیست فقط هدفم نشون دادن طرحی از نمودار بود .

به این صورت که موضوع اصلی در وسط نوشته بشه که این موضوع اصلی دارای شاخه های فرعی هست که این شاخه های فرعی در دایره های اطراف نوشته میشن .

در واقع در گام اول ما موضوع اصلی و شاخه های اونو می نویسیم که در واقع معمولا شاخه های فرعی تیتر های درس مورد نظر هستند .

و هر کدوم از شاخه های فرعی خودشون می تونن دارای شاخه های فرعی دیگه یا توضیحات یا نکاتی باشند که می تونیم دوباره این شاخه های فرعی رو براشون شاخه های جدید بذاریم . یا اینکه توی ی ک کروشه نکات مربوط به اون دایره یا اولین شاخه فرعی رو بنویسیم .

حالا چرا به این شکل کار کنیم

چون همون طور که توی جمله اول این پست آوردم

مطالب با یک

ارتباط و به صورت شبکه ای و زنجیره ای در ذهن قرار می گیرند .

ما هم طبق ساختار مغز اطلاعات رو بهش میدیم .

یا استفاده از نمودارهای شاخه ای مثل نمودار زیر

که توی این نمودار نشون داده شده که هر شاخه فرعی خودش شامل شاخه های فرعی دیگه ای هست

و می تونیم این شاخه ها رو برای نمودار بالایی متصور بشیم .

:badbakht: این نمودار ها رو از تاپیک های استاد حامی برای نشون دادن نمودار ها دزدیدم . کسی بهشون چیزی نگه .

نکته ای هم که بسییییییییییییییییییــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــار مهمه

نظم در نمودار کشی و مهمتر و آسون تر از اون اسفاده از خودکار های رنگی هست . که اگه بتونیم هر شاخه فرعی رو به همراه زیر شاخه های اون با یک رنگ انتخاب کنیم

توی به خاطر آوردن مطالب تاثیر بسزایـــــــــــــــــــــــــــــــــــی داره ( یه جورایی حافظه تصویری )
و
همچنین
به دلیل رنگ به رنگ بودن آدم دلش می خواد بره بخونتشون . حتی اگه حوصله درس خوندن نداشته باشی این رنگی کردن ها جاذبه ایجاد می کنه .

و توی امتحان هم این رنگی کردن ها خیلی مهمه که مطالب قاطی نشن و هر موضوع با رنگ جداگانه اش توی ذهن مجسم میشه .



توی این روش هدف این هست که کلیـــــــــــــــــه مطالب یک درس به صورت یکجا با یک نمودار نشون داده بشه .

خوب اگه ما بخوایم کلیه مطالب یک درس رو که گاها چند صفحه میشه رو یکجا توی یک صفحه بذاریم که اون وقت میشه سیاه مشق


راه نوشتن تمام نکات مربوط به هر شاخه فرعی یا زیر شاخه فرعی پیرامون اون یا توی یک کروشه اینه که

مطالب به صورت خلاصه نوشته بشن .


این کار علاوه بر نظم دهی یک مزیت بسیار مفید دیگه هم داره که باعث بهتر به خاطر آوردن مطالب میشه که در ادامه ذکر می کنم .

با یک مثال به این صورت میشه

اگر برای مسح در دست رطوبتی باقی نمانده از رطوبت سایر اعضای وضو رطوبت بگیرد و مسح را انجام دهد .

اگه بخوام جمله بالا رو خلاصه کنم . به صورت زیر میشه


no رطوبت -------> رطوبت اعضای دیگر وضو

که یک جمله طولانی خیلی خلاصه نوشته شد

که در واقع این جمله توی یک کروشه در مقابل یکی از زیر شاخه های فرعی به عنوان نکات مربوط به مسح نوشته میشه

یه مزیت توپ داره این کار در به خاطر سپاری
اونم اینه که

وقتی جمله به صورت


no رطوبت -------> رطوبت اعضای دیگر وضو

نوشته میشه

موقع مطالعه و خوندن درس مغز من باید فکر کنه که این جمله یعنی چی

و چون جمله رو آماده به مغز ندادم و مغز مجبور مقداری اینو بالا پایین کنه تا بفهمه چی هست ، همین فعالیت مغز روی این جمله باعث میشه که این جمله هر چه بیشتر توی حافظه ثبت بشه .

و موقع به یادآوری هم ، همین شکل جملات توی ذهن مجسم میشن .
و چون دارای مقداری تنوع هست و اطلاعات به یک شکل توی مغز ریخته نشدن به خاطر سپاریشون خیلی راحته .

چند نکته :

توی نوشتن نکات یا توضیحات مربوط به هر زیز شاخه فرعی

اگه نکته ای خیلی مهمه کنارش علامت ستاره گذاشته بشه

تا اونجایی که می تونیم جملات رو کامل ننویسیم

و اگر مقدور هست به جای کلمات از اشکال استفاده کنیم و برخی کلمات انگلیسی حجمشون کمتر از فارسی میشه و می تونیم از کلمات انگلیسی هم استفاده کنیم .

مثلا من جمله

سه بار شستن صورت

رو
به شکل زیر می نویسم

3 wash ( شکل یه دایره به جای صورت )

تجربه ای که خودم داشتم

اشکال و کلمات انگلیسی توی به خاطر سپاری کمک خیلی زیادی بهم می کنه .



مطالبی که نوشته شدن یه مقدار طولانی هستن البته نه خیلی

اما مطالعه دقیقشون می تونه کمک خیلی مهمی باشه

چند نکته دیگه هم هست که اگه دوستان تمایل داشتن اونا رو بعدا بنویسم .


یکی از ایراداتی که به این روش گرفته شده بود و توی خود کتاب هم پاسخ داده شده بود وقت گیر بودن این روش هست

البته به نظر من وقتی که میبره شاید فقط یک و نیم برابر خوندن تنها باشه . اونم برای کسی که تا حالا با این روش کار نمی کرده .

ولی توی کتابه اینطور پاسخ داده بود که با این روش یه کتاب 100 صفحه ای توی 10 صفحه خلاصه میشه
و در مرحله های بعدی به جای خوندن 100 صفحه ما باید 10 صفحه بخونیم
و این یعنی که کتاب مورد نظر رو توی 0.1 زمان مطالعه کل کتاب خوندیم .

و واقعا هم همینطوره .

امیدوارم همه محصلین گرامی در اهدافشون موفق و موید باشند .
از نظرات دوستان هم استفاده می برم .


سلام

حاسبوا قبل ان تحاسبوا

خیلی هامون موقع امتحانات ترم پیش فهمیدیم شیوه درس خوندنمون درست نبوده.

پس قبل از اینکه به امتحانات ترم جدید برسیم شیوه حفظ کردن و صحیح مطالعه کردن رو بیاموزیم.

در این تاپیک که مدتها پیش زده شده، اعضای محترم سایت و عده ای از اساتید، مطالب مفیدی در مورد حفظیات بیان کردند. که این پست جهت بروزرسانی تاپیک ایجاد شده.:Gol:

موضوع قفل شده است