حافظه

حافظه در حد کلمه، بلکه کمتر

انجمن: 

با سلام

تازگی ها متوجه شدم[=&amp] [/]برخي مواقع (معمولا وقتي خسته ميشوم) به كلي همه چيز را فراموش ميكنم[=&amp]. [/]مثلا اينكه مرجع تقليد من كيست؟ يا مثلا از صبح تا الان چكار ميكردم يا اصلا از صبح تا حالا كجا بودم؟ اسم استاد راهنمايم را به يادم نمي آورم ؟ (البته همش رو باهم فراموش نمیکنمااااا، هر بار یکیش رو فراموش میکنم) يا مثلا الان يه مسئله را به ياد دارم[=&amp], [/]بعد از ظهر كاملا مسئله از ذهنم پاك ميشود و هرچه سعي ميكنم آنرا به خاطر بياورم به يادم نمي آيد ولي مجددا فردا همه چيز را به خاطر مياورم و غیره[=&amp]. [/]
[=&amp]
[/]اوج هنرنماییم رو چند مدت پیش زدم[=&amp]: [/]با دوستام رفته بودیم مسافرت (دو روز مسافرت بودیم). از قضا من و یکی از دوستام توی مسیر رفت کنار هم نشسته بودیم (توی اتوبوس)وقتی هم رسیدم اصفهان با همون دوستم رفتیم یه کمی خرید کردیم[=&amp]. [/]بعد از برگشتن به تهران، یه هفته بعدش من به کلی حضور همون رفیقی که بالا بهش اشاره شد رو فراموش کردم[=&amp].[/]میگفت من هم توی سفر با شما بودم، من فکر میکردم داره شوخی میگه[=&amp]. [/]هرچی میگفت باورم نمیشد[=&amp].[/]
[=&amp]
[/]فکر نکنم آلزایمر باشه، آخه همیشه اینطوری نیستم، الان دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد دانشگاه هستم.
البته بگم که کلاً دل خوشی از این حافظه، ندارم. کلاً به فراموشکار بودن همه جا مشهور شدم. کسی راهکاری چیزی بلد نیست؟
میترسم این حافظه اینقدر هنرنمایی میکنه چشمش کنن!

با تشکر

مشکل در یادگیری مسائل ساده!

سلام خدمت کارشناس محترم و اسک‌دینی‌های عزیز

من این مشکل را از زمان کودکی داشتم ولی در محیط کار بیشتر خودش را نشان می‌دهد
همیشه در درسهایی مثل ریاضی و زبان مشکل داشتم اما درمقابل در شعر، نقاشی، موسیقی و همچنین فلسفه و کلام و.... در یادگیری استعداد زیادی دارم
البته همان ریاضی و زبان را هم اگر وقت بگذارم خوب یاد می‌گیرم، ولی برایم شیرین نیست


اما مهمترین مشکلم این است که مسائل ساده را به سختی متوجه می‌شوم!

مثلاً رئیس شرکت میگوید این سه برگه را به این ترتیب در پرونده قرار بده: "اول سند مالکیت - دوم بیمه‌نامه - سوم گواهی‌نامه"
ولی همین موضوع ساده را بارها و بارها اشتباه انجام می‌دهم! تا جایی که صدای رئیسم درمیاید

نکتهء عجیب این است که برعکسِ مسائل ساده، مسائل دشوار و پیچیده را بسیار خوب می‌فهمم!!
مثلاً پیش آمده که همین رئیس نشسته و با ما کارمندها در باب موضوعی سیاسی فلسفی صحبت کرده و من هم نظراتی داده‌ام
و رئیس به من گفته من نمی‌فهمم چطور مسائل سیاسی فلسفی را اینگونه تجزیه و تحلیل می‌کنی، اما ترتیب چندتا برگه را یاد نمی‌گیری!!
یا سخت‌ترین مطالب علمی را به راحتی حفظ میکنم، اما یک شمارهء ساده یادم نمی‌ماند!

کلاً شخصیتی متناقض دارم
آدمی به شدت درونگرا و حساس هستم. چه از نظر عاطفی و چه از نظر منطقی
تقریباً با 90 درصد مردم آبم توی یک جوب نمی‌رود! بعضی‌ها به من می‌گویند بسیار با استعدادی، بعضی‌ها هم می‌گویند دست و پا چلفتی هستی!

از نظر افراد سنتی من فردی مدرن هستم و از نظر افراد امروزی فردی بسیار سنتی هستم!

در بیرون از خانه و محل کار، دوستان زیادی دارم و در کوچه و بازار و با افراد مختلف با انواع تیپ‌ها به راحتی ارتباط برقرار می‌کنم
اما در محیط کار و در بین اقوام ناگهان 180 درجه تغییر میکنم و نمی‌توانم با دیگران کنار بیایم. بخصوص در محیط کار که برایم شبیه به کابوس است
اگر مرا به حال خودم بگذارند کارم را به بهترین شکل انجام می‌دهم، اما کافی است کسی بالای سرم باشد تا به بدترین شکل ممکن کار را خراب کنم!


یک نکته هم بگویم، من زندگی بسیار سختی داشته‌ام
جدایی والدینم، بیماری قلبی، سالها کتک خوردن از پدرم، نابینا شدن یک چشمم، سرطان همسرم
(که البته الحمدالله خوب شدند)، دور شدن از خواهر و برادرم و......
و در مقابل این سختی‌ها، می‌توانم بگویم تقریباً به هیچ یک از آرزوهایم نرسیده‌ام

ضمناً برخی مشکلات زناشویی هم دارم که اگر نیاز بود بفرمائید تا در خصوصی توضیح بدهم

راهنمایی برای پایان نامه قرآنی

سلام
روز بخیر
بنده دانشجوی روانشناسی هستم
تحقیق راجع ب مقایسه کارکرد های اجرایی کودکان حافظ و غیر حافظ داشتم
نیاز به یک سری آیات و روایات ک حفظ قران را سبب افزایش حافظه . توجه برنامه ریزی و دیگر مولفه های کارکرد اجرایی میشود را دارم

می خواهم حافظه ام مرا یاری کند!

انجمن: 

یکی از نعمت هایی که خدای متعال به ما عطا فرموده، و در زندگی خود از آن بهره فراوانی می بریم، حافظه است.
حافظه همان قدرت ثبت مطالب و نگهداری و به یاد آوری آنهاست.
اصولی علمی بر حافظه حاکم هست که اگر به دقت مورد توجه قرار بگیرد، قدرت ثبت و نگهداری و یادآوری آنها به مراتب بیشتر خواهد شد.
البته اشاره کنم، که در کنار این اصول تقویت تغذیه هم به نوبه خود موثر است.

مکان حافظه

با سلام
آیا حافظه ، قدرت تفکر و تعقل در روح انسان هستند یا در مغز انسان؟ اگه حافظه در مغز انسان باشه بعد از مرگ روحش یه موجود بی خودی میشه ، چون تو چیزی جز اطلاعات حافظت نیستی ، هر کاری که میخای انجام بدی ، هر استلالی که میخای بیاری همش از حافظه میاد .
ممنون

مشكل حفظيات در تحصیل و راه های پرورش حافظه

تکرار کنید:
متن را یک یا دو بار بخوانید و دیگر به آن فکر نکنید و مجددا پس از ٧ یا ٨ دقیقه آن را مطالعه کنید.کار ضمیر ناخودآگاه برای طبقه بندی،تصفیه و ضبط متن،به صورت خودکار انجام می شود.این مطالعه در دفعات اول و دوم باید با صدای بلند انجام شود و سپس آن را در ذهن تکرار کنیم.این روش برپایه آزمایش های انجام شده به عنوان بهترین روش تشخیص داده شده است.زیرا تکرار ذهنی نسبت به تکرار با صدای بلند به توجه بیشتری نیاز دارد و پس از هر جلسه مطالعه،باید استراحت کرد یا به کاری پرداخت که احتیاج چندانی به فعالیت فکری نداشته باشد و یا حداقل با عمل حفظ کردن و به خاطر سپردن تفاوت داشته باشد،نظیر کپی کردن یادداشت ها،نقاشی،حل یک مسئله ریاضی، فیزیک، شیمی و... که در این صورت مسائلی که مطالعه کرده ایم ثابت تر و برای همیشه به حافظه وارد می شوند.


● روش جزء به جزء و روش کلی:
این روش ها برای یادگیری یک قطعه شعر یا نثر ادبی به کار می رود. روش جزء به جزء بدین ترتیب است که اول دو یا سه بیت اول هر شعر خوانده می شود و سپس بعد از مطالعه مجدد بدون نگاه کردن به متن چند بار تکرار می شود تا هنگامی که همه شعر حفظ شود.«روش کلی» هم شامل خواندن تمام قطعه به صورت کامل است و باید کوشش کنید تا آن را به عنوان یک مجموعه حفظ کنید.پس از خواندن بار اول،یا ترجیحا پس از چند بار خواندن به صورت کامل،سعی کنید تمام متن را تکرار کنید،سپس دوباره کل متن را بخوانید. به دنبال آن، بدون آن که به نکاتی که در هنگام تکرار قسمت های به خاطر سپرده شده، به نظرتان می رسد مشغول شوید یک بار دیگر آن را به صورت کامل از ابتدا تا آخر بخوانید. از روش های مختلف به خاطرسپاری در کنار یکدیگر استفاده کنید:یعنی چنان چه شخصی از چند نوع حافظه (بینایی،شنوایی،تلفظی و نوشتاری) استفاده کند، بهتر، دقیق تر و کامل تر به خاطر خواهد آورد.پس برای به خاطر سپردن یک کلمه یا فرمول علمی مشکل، باید آن ها را بنویسیم و سپس با صدای بلند بخوانیم و به آن گوش دهیم.


● تداعی کردن خاطرات:
خاطرات را هر بار که امکان داشته باشد با همکاری دیگران تداعی کنید و به طور کلی رشته علمی هرچه باشد،در حد امکان سعی کنید روابطی بین چیزی که یاد می گیرید و چیزی که قبلا می دانستید ایجاد کنید،تا اطلاعات جدید با اطلاعات گذشته یک بدنه را تشکیل بدهند.از وارد کردن حالات آگاهی ضد و نقیض خودداری کنید:یعنی هنگامی که چیزی می نویسید از صحبت کردن پرهیز می کنید. زیرا برای نوشتن یک کلمه باید ابتدا تصویر آن در ذهن ایجاد شود.در صورتی که در همان لحظه شخص دیگری کلمات متفاوتی را تلفظ کند،این تصویر ایجاد نخواهد شد.


● بهترین لحظات برای یادگیری:
به طور کلی از همان ساعات اول بیداری،مغز آماده است و انرژی ذهنی بیشتری از سایر اوقات دارد و به همین دلیل نویسندگان صبح ها راحت تر می نویسند و بعدازظهر و شب ترجیح می دهند، نوشته های خود را بررسی کنند و یادداشت بردارند. همچنین چون ضمیر ناخودآگاه نقش بسیار مهمی در رابطه با یادگیری دارد،لذا بهتر است شب ها قبل از خوابیدن، موضوع مورد مطالعه صبح را سریعا بررسی کنید.