جمع بندی آیا می شود زنده باشم و ظهور را درک کنم؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا می شود زنده باشم و ظهور را درک کنم؟

سلام

آیا این احتمال وجود دارد که زنده باشم و بتوانم عصر ظهور حضرت ولی عصر (علیه السلام) را درک نمایید؟

آیا روایاتی در این موضوع وارد شده است؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد واسع

بسمه تعالی
با سلام و احترام
پاسخ اجمالی:
در اینکه انسان هایی به هنگام ظهور زنده اند و همراه امام مهدی و از یاوران ایشان خواهند بود تردیدی نیست. مساله رجعت نیز به بازگشت انسانهایی که قبلا مرده اند اشاره دارد. از این رو اصل امکان زنده ماندن عده ای از انسانها و زنده شدن عده ای دیگر از مسلمات است.

منتظر پاسخ تفصیلی باشید.

مترصد;990645 نوشت:
سلام

آیا این احتمال وجود دارد که زنده باشم و بتوانم عصر ظهور حضرت ولی عصر (علیه السلام) را درک نمایم؟

آیا روایاتی در این موضوع وارد شده است؟

با سلام

ما داریم وارد مرحله ظهور وُسطی میشیم و این مرحله رو میتونید ببینید!

اما مرحله ظهور کُبری که خود آقا ظهور میکنند رو بستگی دارد . نظر شخصی بنده اینست که اگر سنّتان زیر سی سال باشه و با تقوا و یاور ولایت فقیه باشید، این مرحله را هم خواهید دید انشاءالله!


بسمه تعالی
با سلام و احترام

در منابع و متون قرانی و روایی بحثی تحت عنوان «رجعت» مطرح است که ناظر به بازگشت تعدادی از انسانها در عصر ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفداء) است. طبق آنچه در متون روایی آمده است برخی از انسانها مانند حضرت عیسی(علیه السلام) تا عصر ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) زنده می مانند و برخی دیگر به هنگام ظهور زنده می شوند و از یاران امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهند بود. رجعت پیامبر اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) رجعت برخی از پیامبران و اوصیاء الهی ، رجعت شهیدان، رجعت برخی از مومنان راستین مانند اصحاب کهف، یوشع بن نون، سلمان، مالک اشتر، ابودجانه انصاری، مقداد، رجعت برخی از کفار، نمونه های از بازگشت مردگان به هنگام ظهور است.

در روایتی از امام صادق(علیه السلام) درباره کسانی که مایل به زنده شدن در عصر ظهورند می خوانیم که فرمود:

«هر كس خداى متعال را چهل بامداد با اين عهد بخواند، از ياران قائمِ ما خواهد بود و اگر پيش از ظهور بميرد، خداى متعال، او را از قبرش بيرون مى‏ آورد و در برابر هر كلمه اين دعا، هزار حسنه به او مى‏دهد و هزار بدى از او محو مى‏كند. متن آن، چنين است:" خدايا! پروردگار نور بزرگ، و پروردگار كرسى رفيع! ...
خدايا! ما را از ياوران، ياران، مدافعان، شتاب كنندگان در اجراى خواسته ‏هايش، حمايتگران او، پيشى گيرندگان به تحقّق اراده ‏اش، و شهيدان پيش رويش قرار بده.
خدايا! اگر مرگ- كه آن را بر همه بندگانت حتمى كرده ‏اى-، ميان من و او جدايى انداخت، مرا از قبرم بيرون بياور، در حالى كه كفنم را به تن كرده، شمشيرم را از نيام بيرون كشيده، نيزه ‏ام را برهنه كرده و به دعوت دعوت گر، پاسخ داده باشم، در شهر و روستا باشم يا در صحرا"».(1)

این دعا که به دعای «عهد» مشهور است برای کسانی که دوست دارند در عصر ظهور حضور داشته باشند وارد شده است که می توان متن کامل دعا را در کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان ملاحظه کرد.

حاصل اینکه: با عنایت به آنچه در متون روایی و قرانی آمده است امکان بازگشت و حضور در عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد. لذا برخی از حضورها به صورت اختصاصی و از پیش تعیین شده می باشد مانند حضور برخی از پیامبران و اوصیاء الهی و پیامبر اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) و برخی نیز با دعا و اظهار محبت نسبت به حضور در عصر ظهور و همراه شدن با امام زمان و مبارزه کردن با دشمنان و مدیریت جامعه بشری با محور توحید، امکان حضور خویش را در عصر مهدوی فراهم می سازند.

لازم به یاد آوری است که درباره رجعت و امکان بازگشت و حضور در رکاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کتب و مقالات و تالیفات بسیار زیادی صورت گرفته است که می توان با مراجعه و مطالعه آنها به نکات ارزشمندی در این باره دست یافت . برخی از این تألیفات عبارتند از:

- دانشنامه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر پایه قران، حدیث و تاریخ، پديدآور: محمدى رى‏ شهرى، محمد ،تعداد جلد: 10 ناشر: موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشرمكان چاپ: قم- ايران‏ سال چاپ: 1393 ه. ش‏ . در جلد هشتم این کتاب در فصل سوم به مساله رجعت به صورت مفصل پرداخته شده است.
- امام مهدی از تولد تا رجعت، از علی نظری منفرد، ناشر: جلوه کمال، قم، 1387.

پی نوشت ها:

1 . ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الكبير، محقق / مصحح: قيومى اصفهانى، جواد ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، 1419 ق‏، چاپ: اول، قم، ص 663.‏
منابع دیگر: المصباح، كفعمى: ص 729، البلد الأمين: ص 82، بحار الأنوار: ج 53 ص 95 ح 111.

به نام خدا

کسی که امام خود را بشناسد تاخیر ظهور ضرری به او نمی زند:

(سند روایت معتبر است) حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدٍ قَالَ حَدَّثَنِی یَحْیَی بْنُ زَکَرِیَّا بْنِ شَیْبَانَ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْیَنَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: اعْرِفْ إِمَامَکَ فَإِذَا عَرَفْتَهُ لَمْ یَضُرَّکَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَمْ تَأَخَّرَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» فَمَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ کَانَ کَمَنْ هُوَ فِی فُسْطَاطِ الْقَائِمِ علیه السلام.
الغیبه نعمانی ص 352

امام صادق علیه السلام فرمود: امامت را بشناس؛ زیرا زمانی که امامت را شناختی، جلو افتادن و یا به تأخیر افتادن این امر ضرری به تو نمی زند. به درستی که خداوند فرموده است: «روزی که هر گروهی را با پیشوایشان فرا می خوانیم» پس کسی که امامش را بشناسد؛ همانند کسی است که با قائم علیه السلام در خیمه اش باشد.

بهترین زمانی که خداوند به بندگانش نزدیک و از آنها خشنود است زمان غیبت است:

(سند روایت معتبر است)حَدَّثَنَا أَبِی وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ جَمِیعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَقْرَبُ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَأَرْضَی مَا یَکُونُ عَنْهُ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللَّهِ فَلَمْ یَظْهَرْ لَهُمْ وَحُجِبَ عَنْهُمْ فَلَمْ یَعْلَمُوا بِمَکَانِهِ وَهُمْ فِی ذَلِکَ یَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَا تَبْطُلُ حُجَجُ اللَّهِ وَلَا بَیِّنَاتُهُ فَعِنْدَهَا فَلْیَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَمَسَاءً وَإِنَّ أَشَدَّ مَا یَکُونُ غَضَباً عَلَی أَعْدَائِهِ إِذَا أَفْقَدَهُمْ حُجَّتَهُ فَلَمْ یَظْهَرْ لَهُمْ وَقَدْ عَلِمَ أَنَّ أَوْلِیَاءَهُ لَا یَرْتَابُونَ وَلَوْ عَلِمَ أَنَّهُمْ یَرْتَابُونَ مَا أَفْقَدَهُمْ حُجَّتَهُ طَرْفَةَ عَیْنٍ. کمال الدین شیخ صدوق ص 339

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: بهترین زمانی که خداوند به بندگانش نزدیک و از آنها خشنود است، هنگامی است که مردم حجت خدا را از دست بدهند؛ و او برای آنها آشکار نشود و از نظر آنها غائب گردد، و آنها ندانند جای او کجاست.
با این حال این بندگان می دانند که حجت های الهی و نشانه های او، از میان نرفته است. در آن موقع صبح و شام منتظر فرج و ظهور باشید.
و سخت ترین زمانی که خداوند بر دشمنانش غضب می کند، هنگامی است، که خداوند حجت خود را از میان آنها بیرون ببرد و برای آنها آشکار نکند، و این در موقعی است که خداوند میداند دوستانش (در باره حجت خدا) تردید ندارند، و اگر بداند که در بودن و نبودن وی شک دارند به مقدار یک چشم بهم زدن او را غائب نمی کند!

تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گویند:

(سند روایت معتبر است) مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَی، عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الْخَزَّازِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ، قَالَ: کُنْتُ عِنْدَهُ، إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ مِهْزَمٌ، فَقَالَ لَهُ:جُعِلْتُ فِدَاکَ، أَخْبِرْنِی عَنْ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِی نَنْتَظِرُهُ، مَتَی هُوَ؟
قَالَ: یَا مِهْزَمُ، کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ، وَ هَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ، وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ، وَ إِلَیْنَا یَصِیرُونَ .
الامامه و التبصره ابن باویه قمی ص95

محمد بن مسلم می گوید که نزد امام صادق علیه السلام بود که شخصی به نام مهزم وارد شد و گفت: فدایت شوم ! به من خبر بده که این امری که ما منتظر او هستیم، چه زمانی اتفاق می افتد؟ فرمودند: ای مهزم ! کسی که وقت تعین کند، دروغگو است، کسی که شتابزدگی کند، هلاک خواهند شد؛ اما کسانی که تسلیم باشند نجات پیدا می کنند و به سوی ما بازمی گردند.

_________________________________________________________________________

بهترین مردم، مردم زمان غیبت هستند:

حدّثنا أبو الحسن محمّد عليّ بن الشاه الفقيه المروروذيُّ بمرو الرُّذوذ قال : حدّثنا أبو حامد أحمد بن محمّد بن الحسين قال حدّثنا أبو يزيد أحمد بن خالد الخالدي قال : حدّثنا محمّد بن أحمد بن صالح التميميُّ قال : حدّثنا محمّد بن حاتم القطّان ، عن حمّاد بن عمرو ، عن الامام جعفر بن محمّد ، عن أبيه ، عن جدِّه ، عن عليِّ بن أبي طالب عليهم‌السلام في حديث طويل في وصيّة النبيِّ صلى‌الله‌عليه‌وآله يذكر فيها أنَّ رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله قال له : يا عليّ واعلم أنَّ أعجب النّاس إيمانا وأعظمهم يقينا قوم يكونون في آخر الزَّمان لم يلحقوا النبيَّ ، وحجبتهم الحجّة ، فآمنوا بسواد على بياض.
http://lib.eshia.ir/27045/1/288

از پيغمبر اکرم‏ صلي الله عليه و آله آمده که ضمن حديثي طولاني در سفارش به امير المؤمنين‏ عليه السلام فرمودند: اي علي! و بدان که شگفت‏ آورترين مردم در ايمان و مهم‏ترين ايشان از لحاظ يقين مردماني در آخرالزمان هستند که پيغمبر را نديده‏ اند [و حجّت از آنان محجوب گرديده] و دليل روشن از ميانشان رفته است، [در عين حال] به سياهي بر روي سفيدي [که از آثار گذشتگان بر جاي مانده] ايمان آورده‏اند.

...يا أبا خالد إنَّ أهل زمان غيبته القائلين بإمامته والمنتظرين لظهوره أفضل من أهل كلّ زمان ، لأنّ الله تبارك وتعالى أعطاهم من العقول والافهام والمعرفة ما صارت به الغيبة عندهم بمنزلة المشاهدة ، وجعلهم في ذلك الزَّمان بمنزلة المجاهدين بين يدي رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله بالسيف ، اولئك المخلصون حقّاً وشيعتنا صدقاً ، والدُّعاة إلى دين الله عزَّ وجلَّ سراً وجهراً. وقال عليّ بن الحسين عليهما‌السلام : إنتظار الفرج من أعظم الفرج...
http://lib.eshia.ir/27045/1/320

ای ابا خالد! مردم زمان غیبت آن امام که معتقد به امامت و منتظر ظهور او هستند از مردم هر زمانی برترند، زیرا خدای تعالی عقل و فهم و معرفتی به آنها عطا فرموده است که غیبت نزد آنان به منزله مشاهده است، و آنان را در آن زمان به مانند مجاهدین پیش روی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که با شمشیر به جهاد برخاسته اند قرار داده است، آنان مخلصان حقیقی و شیعیان راستین ما و داعیان به دین خدای تعالی در نهان و آشکارند، و فرمود: انتظار فرج خود بزرگترین فرج است.

پرسش: آیا می شود زنده بود و ظهور امام زمان را درک کرد؟

پاسخ:

در منابع و متون قرانی و روایی بحثی تحت عنوان «رجعت» مطرح است که ناظر به بازگشت تعدادی از انسانها در عصر ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفداء) است. طبق آنچه در متون روایی آمده است برخی از انسانها مانند حضرت عیسی(علیه السلام) تا عصر ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) زنده می مانند و برخی دیگر به هنگام ظهور زنده می شوند و از یاران امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهند بود. رجعت پیامبر اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) رجعت برخی از پیامبران و اوصیاء الهی ، رجعت شهیدان، رجعت برخی از مومنان راستین مانند اصحاب کهف، یوشع بن نون، سلمان، مالک اشتر، ابودجانه انصاری، مقداد، رجعت برخی از کفار، نمونه های از بازگشت مردگان به هنگام ظهور است.

در روایتی از امام صادق(علیه السلام) درباره کسانی که مایل به زنده شدن در عصر ظهورند می خوانیم که فرمود:

«هر كس خداى متعال را چهل بامداد با اين عهد بخواند، از ياران قائمِ ما خواهد بود و اگر پيش از ظهور بميرد، خداى متعال، او را از قبرش بيرون مى‏ آورد و در برابر هر كلمه اين دعا، هزار حسنه به او مى‏دهد و هزار بدى از او محو مى‏كند. متن آن، چنين است:" خدايا! پروردگار نور بزرگ، و پروردگار كرسى رفيع! ...
خدايا! ما را از ياوران، ياران، مدافعان، شتاب كنندگان در اجراى خواسته ‏هايش، حمايتگران او، پيشى گيرندگان به تحقّق اراده ‏اش، و شهيدان پيش رويش قرار بده.
خدايا! اگر مرگ- كه آن را بر همه بندگانت حتمى كرده ‏اى-، ميان من و او جدايى انداخت، مرا از قبرم بيرون بياور، در حالى كه كفنم را به تن كرده، شمشيرم را از نيام بيرون كشيده، نيزه ‏ام را برهنه كرده و به دعوت دعوت گر، پاسخ داده باشم، در شهر و روستا باشم يا در صحرا"».(1)

این دعا که به دعای «عهد» مشهور است برای کسانی که دوست دارند در عصر ظهور حضور داشته باشند وارد شده است که می توان متن کامل دعا را در کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان ملاحظه کرد.

حاصل اینکه: با عنایت به آنچه در متون روایی و قرانی آمده است امکان بازگشت و حضور در عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد. لذا برخی از حضورها به صورت اختصاصی و از پیش تعیین شده می باشد مانند حضور برخی از پیامبران و اوصیاء الهی و پیامبر اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) و برخی نیز با دعا و اظهار محبت نسبت به حضور در عصر ظهور و همراه شدن با امام زمان و مبارزه کردن با دشمنان و مدیریت جامعه بشری با محور توحید، امکان حضور خویش را در عصر مهدوی فراهم می سازند.

لازم به یاد آوری است که درباره رجعت و امکان بازگشت و حضور در رکاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کتب و مقالات و تالیفات بسیار زیادی صورت گرفته است که می توان با مراجعه و مطالعه آنها به نکات ارزشمندی در این باره دست یافت . برخی از این تألیفات عبارتند از:

- دانشنامه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر پایه قران، حدیث و تاریخ، پديدآور: محمدى رى‏ شهرى، محمد ،تعداد جلد: 10 ناشر: موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشرمكان چاپ: قم- ايران‏ سال چاپ: 1393 ه. ش‏ . در جلد هشتم این کتاب در فصل سوم به مساله رجعت به صورت مفصل پرداخته شده است.
- امام مهدی از تولد تا رجعت، از علی نظری منفرد، ناشر: جلوه کمال، قم، 1387.

پی نوشت ها:

1 . ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الكبير، محقق / مصحح: قيومى اصفهانى، جواد ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، 1419 ق‏، چاپ: اول، قم، ص 663.‏
منابع دیگر: المصباح، كفعمى: ص 729، البلد الأمين: ص 82، بحار الأنوار: ج 53 ص 95 ح 111.

موضوع قفل شده است