دو حدیث درباره روح القدس
تبهای اولیه
سلام
یه روز پیش مطالبی رو توی سایت راجب روح القدس خوندم .
ولی دوتا نقل از امام صادق ع و امام باقر ع بود توی مطالب که برا ذهن من مخالف هم بودن
اون دوتا نقل اینه:
در خصوص آیه تنزل الملائکه و الروح من کل امر امام صادق فرمودند :روح برای امام نازل می شود.
و
از امام باقر عدر تفسیر آیه شریفه[=@Adobe Ming Std L][=@Adobe Ming Std L][=@Adobe Ming Std L]: «[/][/][/]وَ کَذلِکَ اَوْحَیْنَا اِلَیْکَ رُوحاً مِّنْ اَمْرِنَا[=@Adobe Ming Std L][=@Adobe Ming Std L][=@Adobe Ming Std L]...» [/][/][/]چنین نقل شده[=@Adobe Ming Std L][=@Adobe Ming Std L][=@Adobe Ming Std L]:[/][/][/]از آن زمان که خداوند آن روح را بر پیامبرش نازل کرد به آسمان باز نگشت، و او در ما است.
1.سوالی که برام پیش اومده اینکه روح القدس شب های قدر به امام نازل میشه؟ یا طبق گفته امام باقر همیشه هست همراهشون؟
2.میشه از این دو نقل اینو برداشت کرد که : روح القدس شب قدر بر پیامبر نازل شد و بعد از ایشون بهمراه معصومین شریف بوده؟
. حالا تانا
در خصوص آیه تنزل الملائکه و الروح من کل امر امام صادق فرمودند :روح برای امام نازل می شود. و از امام باقر عدر تفسیر آیه شریفه: «وَ کَذلِکَ اَوْحَیْنَا اِلَیْکَ رُوحاً مِّنْ اَمْرِنَا...» چنین نقل شده:از آن زمان که خداوند آن روح را بر پیامبرش نازل کرد به آسمان باز نگشت، و او در ما است. 1.سوالی که برام پیش اومده اینکه روح القدس شب های قدر به امام نازل میشه؟ یا طبق گفته امام باقر همیشه هست همراهشون؟
با سلام
اين نكته سنجي شما قابل تقدیر است، اما در جواب باید گفت: حدیث مربوط به آیه سوره غدیر ونزول فرشتگان بر امام معصوم در شب قدر امری است با روایات ودلایل عقلی اثبات شده است. اما نسبت به حدیث امام یاقر علیه السلام که ذیل آیه 52 سوره شوری بیان شده وآیه را شما ذکر کرده اید. در کلمه روح در این آیه وأکذلک وحینا إلیک روحا من أمرنا، در تفسیر المیزان، ج18، ص75به بعد فرموده اند مراد از روح د راینجا قرآن است وهمین نظر را مرحوم طبرسی در ج9، ص58ابراز داشته است وهمین نظر را تقویت کرده اند، هر چند علامه می فرماید: در اینصورت باید أوحینا را به معنای أنزلنا بگیریم، فلذا ظاهر این است که گفته شود روح همان روح القدس است واعظم از همه فرشتگان بوده اما نسبت به حدیث نزول روح القدس بر پیامبر وبقاء او در زمین همراه با ائمه علیهم السلام که از امام باقر وصادق(ع) نقل شده است. علامه می فرماید: این حدیث غریب است یعنی وغرابت دارد یعنی تنها یک نفر آنرا نقل کرده ویا اگر تعدادی از محدثان به آن قائل بوده اند ولی یک نفر از جانب بقیه نقل کرده است لذا از نظر حدیث آنچنان محکم نیست که بتوان به آن اسناد کرد. والبته ایشان می فرماید: شاید این حدث درست وصحیح نباشد.( المیزان، ج18، ص80)
بنابراین ما با توجه به این حدیث که متواتر وقوی نیست نمی توانیم آیه مربوط به سوره قدر زا که نشان می دهد این روح القدس هر ساله در شب قدر بر امام نازل می شود را کنار بگذاریم.