جمع بندی آیا آیت الله خوئی چنین گفته اند؟ (قرآن بر اساس ترتیب نزول)

تب‌های اولیه

28 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا آیت الله خوئی چنین گفته اند؟ (قرآن بر اساس ترتیب نزول)

با سلام و احترام

یک بنده خدایی گفت
ترتیب سوره ها در قرآن های کنونی به ترتیب نزول هستند.
مثلا اگر در ترتیب سوره ها اول سوره ی نور است و بعدش سوره احزاب
به این معناست که اول سوره نور نازل شده و بعد سوره احزاب.
و به همین شکل ....
مثلا سوره های کوتاه در آخر قرآن که بیشترشان مکی هستند بعد از سوره بقره و توبه و انفال و نساء نازل شده اند.
این حرف خیلی خنده دار است و هر کسی میداند اشتباه است.
اما کسی به من گفت این گفته ی آیت الله خویی است و حتی برخی علما این را گفته اند.

آیا چنین حرفی صحت دارد یا دروغ و کذب است؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد محسن

و طاها;826005 نوشت:
با سلام و احترام

یک بنده خدایی گفت
ترتیب سوره ها در قرآن های کنونی به ترتیب نزول هستند.
مثلا اگر در ترتیب سوره ها اول سوره ی نور است و بعدش سوره احزاب
به این معناست که اول سوره نور نازل شده و بعد سوره احزاب.
و به همین شکل ....
مثلا سوره های کوتاه در آخر قرآن که بیشترشان مکی هستند بعد از سوره بقره و توبه و انفال و نساء نازل شده اند.
این حرف خیلی خنده دار است و هر کسی میداند اشتباه است.
اما کسی به من گفت این گفته ی آیت الله خویی است و حتی برخی علما این را گفته اند.

آیا چنین حرفی صحت دارد یا دروغ و کذب است؟


بسم الله الرحمن الرحیم
در این باره دو موضوع می تواند مطرح شود. یک موضوع به این مسئله مربوط می شود که ترتیب سوره های قرآن بر اساس نزول باشد که البته با آن چه در کتاب خدا دیده می شود، مطابقت ندارد و امری واضح است.
موضوع دیگر مربوط به کیفیت و زمان جمع آوری و تدوین قرآن بدون لحاظ ترتیب آن با زمان نزول است که البته نظرات در این باره متفاوت می باشد و برخی چون سید مرتضی و آیت الله خویی معتقدند که قرآن مطابق با همین شکل کنونی در زمان پیامبر و به دستور ایشان انجام گرفت و بر این ادعا دلایلی هم بیان کرده اند .
بنا بر این،مرتب کردن سوره ها به همین سبک در زمان پیامبر صلوات الله علیه انجام گرفته و این غیر از مرتب کردن سوره ها و آیات مطابق با ترتیب نزول است که البته با قرآن هم خوانی ندارد.
پس آن چه منتسب به آیت الله خویی و نیز برخی دیگر از بزرگان است این که قرآن به همین ترتیب که الان موجود است در زمان پیامبر صلوات الله علیه شکل گرفته و مرتب شده است و البته این موضوع ارتباطی به ترتیب نزول ندارد. یعنی این که سوره ها و آیات بر اساس ترتیب نزول تدوین نشده است.
آورده اند:
عده ای از محققين و بزرگان مانند سيد مرتضي علم الهدی و از جمله معاصرين آيت الله خوئي بر آن هستند كه قرآن كريم به همين ترتيب كه الآن موجود است، در زمان حيات پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ شكل گرفته و مرتب شده است و به دستور و عنايت خود پيامبر صلوات الله علیه بوده است، البتّه اين عده برای ادعای خود دليل مي آورند بر اين كه چون عده ای قرآن را در زمان آن از زبان مبارك خود رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ شنيده اند و در محضر ايشان حاضر بوده اند، كه درصد تعداد اين عده نسبت به مسلمانان خيلي كم است.
پس بسيار بعيد به نظر مي رسد كه مسأله ای با اين اهميت و آن هم كتابی با اين ويژگی كه مي خواهد تا روز قيامت براي همه ي انسان ها روشن كننده و تعليم دهنده راه سعادت و خوشبختي باشد را پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ رها كرده باشد تا پس از ايشان توسط ديگران نظم و ترتيب داده شود.(1)
این جملات به ما می فهماند که پیامبر صلوات الله علیه دستور دادند قرآن به همین شکل کنونی با سوره حمد آغاز و با سوره ناس خاتمه یابد نه که مطابق با زمان نزول مرتب شود.
علاوه نوشته اند:
ترتیب سوره‎ ها نمی‎تواند به ترتیب نزول آن ها باشد زیرا:
اولاً سوره ‎های مَدَنی كه یقیناً پس از هجرت نازل شده ‎اند در اول قرآن و سوره‎ های مكی كه قبل از هجرت نازل شده‎ اند در آخر قرآن قرار گرفته ‎اند، درحالی كه اگر بخواهد به ترتیب نزول آن ها باشد، باید سوره‎های مكّی كه تعداد آنها 82 سوره است در ابتداء و سوره‎های مدنی كه تعداد آنها 28سوره است در آخر قرار می‎گیرند.
ثانیاً در روایات آمده است كه اولین سوره نازل شده سوره «علق» و سپس «ن و القلم» «مزّمل» «مدثر» و... بوده است در حالی كه در قرآن‎های فعلی و موجود، اول سوره «حمد»‌ و سپس سورة «بقره» و... آمده است، پس معلوم می‎شود كه ترتیب موجود در قرآن‎ها به ترتیب نزول سوره‎ها نیست(2)
البتّه به دلیل این‎كه جمع ‎آوری و ترتیب سوره‎ها برخلاف ترتیب نزول آن ها اشكال و ایرادی را به دنبال نداشته و مردم هم اعتراضی نكردند و گرنه اگر این ترتیب و جمع‎ آوری آن ها به اصل آن ضربه وارد می‎كرد، قطعاً مسلمان ‎ها و به خصوص امام علی سلام الله علیه اجازه چنین كاری را نمی‎داد. بنابراین، ترتیب سوره‎ها به اجتهاد و رأی صحابه بوده است نه ترتیب نزول آن ها.
البته بسیاری از محققین بر این باورند که قرآن کریم پس از رحلت پیامبر صلوات الله علیه جمع آوری و به این شکل مرتب شده است.
پی نوشت ها :
1. آیت الله خویی سید ابو القاسم، تفسیر بيان در علوم و مسايل كلی قرآن، ترجمه محمدصادق، نجفی و هاشم زاده هريسی.انتشارات دانشگاه آزاد واحد خوی،چاپ پنجم،سال 1375خورشیدی، ج 1، ص 396.
2.طاهری، حبیب ‎الله، درس‎ هایی از علوم قرآنی، انتشارات اسوه، چاپ اول،سال 1377 خورشیدی، ج1، ص295، (با اقتباس).

محسن;827395 نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
در این باره دو موضوع می تواند مطرح شود. یک موضوع به این مسئله مربوط می شود که ترتیب سوره های قرآن بر اساس نزول باشد که البته با آن چه در کتاب خدا دیده می شود، مطابقت ندارد و امری واضح است.
موضوع دیگر مربوط به کیفیت و زمان جمع آوری و تدوین قرآن بدون لحاظ ترتیب آن با زمان نزول است که البته نظرات در این باره متفاوت می باشد و برخی چون سید مرتضی و آیت الله خویی معتقدند که قرآن مطابق با همین شکل کنونی در زمان پیامبر و به دستور ایشان انجام گرفت و بر این ادعا دلایلی هم بیان کرده اند .
بنا بر این،مرتب کردن سوره ها به همین سبک در زمان پیامبر صلوات الله علیه انجام گرفته و این غیر از مرتب کردن سوره ها و آیات مطابق با ترتیب نزول است که البته با قرآن هم خوانی ندارد.
پس آن چه منتسب به آیت الله خویی و نیز برخی دیگر از بزرگان است این که قرآن به همین ترتیب که الان موجود است در زمان پیامبر صلوات الله علیه شکل گرفته و مرتب شده است و البته این موضوع ارتباطی به ترتیب نزول ندارد. یعنی این که سوره ها و آیات بر اساس ترتیب نزول تدوین نشده است.
آورده اند:
عده ای از محققين و بزرگان مانند سيد مرتضي علم الهدی و از جمله معاصرين آيت الله خوئي بر آن هستند كه قرآن كريم به همين ترتيب كه الآن موجود است، در زمان حيات پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ شكل گرفته و مرتب شده است و به دستور و عنايت خود پيامبر صلوات الله علیه بوده است، البتّه اين عده برای ادعای خود دليل مي آورند بر اين كه چون عده ای قرآن را در زمان آن از زبان مبارك خود رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ شنيده اند و در محضر ايشان حاضر بوده اند، كه درصد تعداد اين عده نسبت به مسلمانان خيلي كم است.
پس بسيار بعيد به نظر مي رسد كه مسأله ای با اين اهميت و آن هم كتابی با اين ويژگی كه مي خواهد تا روز قيامت براي همه ي انسان ها روشن كننده و تعليم دهنده راه سعادت و خوشبختي باشد را پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ رها كرده باشد تا پس از ايشان توسط ديگران نظم و ترتيب داده شود.(1)
این جملات به ما می فهماند که پیامبر صلوات الله علیه دستور دادند قرآن به همین شکل کنونی با سوره حمد آغاز و با سوره ناس خاتمه یابد نه که مطابق با زمان نزول مرتب شود.
علاوه نوشته اند:
ترتیب سوره‎ ها نمی‎تواند به ترتیب نزول آن ها باشد زیرا:
اولاً سوره ‎های مَدَنی كه یقیناً پس از هجرت نازل شده ‎اند در اول قرآن و سوره‎ های مكی كه قبل از هجرت نازل شده‎ اند در آخر قرآن قرار گرفته ‎اند، درحالی كه اگر بخواهد به ترتیب نزول آن ها باشد، باید سوره‎های مكّی كه تعداد آنها 82 سوره است در ابتداء و سوره‎های مدنی كه تعداد آنها 28سوره است در آخر قرار می‎گیرند.
ثانیاً در روایات آمده است كه اولین سوره نازل شده سوره «علق» و سپس «ن و القلم» «مزّمل» «مدثر» و... بوده است در حالی كه در قرآن‎های فعلی و موجود، اول سوره «حمد»‌ و سپس سورة «بقره» و... آمده است، پس معلوم می‎شود كه ترتیب موجود در قرآن‎ها به ترتیب نزول سوره‎ها نیست(2)
البتّه به دلیل این‎كه جمع ‎آوری و ترتیب سوره‎ها برخلاف ترتیب نزول آن ها اشكال و ایرادی را به دنبال نداشته و مردم هم اعتراضی نكردند و گرنه اگر این ترتیب و جمع‎ آوری آن ها به اصل آن ضربه وارد می‎كرد، قطعاً مسلمان ‎ها و به خصوص امام علی سلام الله علیه اجازه چنین كاری را نمی‎داد. بنابراین، ترتیب سوره‎ها به اجتهاد و رأی صحابه بوده است نه ترتیب نزول آن ها.
البته بسیاری از محققین بر این باورند که قرآن کریم پس از رحلت پیامبر صلوات الله علیه جمع آوری و به این شکل مرتب شده است.
پی نوشت ها :
1. آیت الله خویی سید ابو القاسم، تفسیر بيان در علوم و مسايل كلی قرآن، ترجمه محمدصادق، نجفی و هاشم زاده هريسی.انتشارات دانشگاه آزاد واحد خوی،چاپ پنجم،سال 1375خورشیدی، ج 1، ص 396.
2.طاهری، حبیب ‎الله، درس‎ هایی از علوم قرآنی، انتشارات اسوه، چاپ اول،سال 1377 خورشیدی، ج1، ص295، (با اقتباس).

با سلام و احترام

آیا ایت الله خویی چنین گفته اند ؟

شما میگویید جواب واضح است و چنین نگفته اند.

اما کارشناس آلا
میگویند چنین گفته اند.

بالاخره کدامتان راست میگویید؟

تکمله در پست بعد

این بخشی از ادعای کارشناس محترم نسبت به نظر ایت الله خویی و چند عالم دیگر است :

اتفاقا ترتیب نزول حاضر در قرآن هاو کتب قرآنی عکس ادعای شماست و ابتدا خمر نازل شده و بعد جلباب

در ترتيب سوره هاي قرآن هاي فعلي در فهرست سوره نور بيست و چهارمين امين سوره قرآن و سوره احزاب سي و سومين سوره قرآن است. بر اين اساس سوره نور مقدم است بر سوره احزاب؛ پس اول حکم خمرآمده ؛ سپس حکم تکميلي جلباب

آيت الله خويي و برخي از علماي قرآني بر اين باورند که اين ترتيب همان ترتيبي بوده است که قرآن بر طبق آن نازل شده است

به اندازه اي که خداوند متعال توفيق داده است در محضر قرآن باشيم کتاب البيان را چند بار دقيق مطالعه کرده ام. نه تنها بنده بلکه الحمدالله تمامي کارشناسان مرکز بسيار بيشتر و بهتر از بنده به صحت ارجاعاتي که مي دهند اشراف دارند. بنابراين لازم نيست شما در اين مورد نظر خواهي جمعي بفرماييد

و طاها;827624 نوشت:
با سلام و احترام

آیا ایت الله خویی چنین گفته اند ؟

شما میگویید جواب واضح است و چنین نگفته اند.

اما کارشناس آلا
میگویند چنین گفته اند.

بالاخره کدامتان راست میگویید؟

تکمله در پست بعد

بسم الله الرحمن الرحیم
همان طور که اشاره شد، در فرض سوال پاسخ مستند به آیت الله العظمی خویی است که البته مجموع این مباحث با نقد و نظر مربوطه از دیدگاه آن مرجع راحل را می توان در اصل کتاب البیان فی تفسیر القرآن ایشان از ص 237 تا 257 به طور مبسوط مطالعه کرد.

سوال بنده این است :

نقل قول:
یک بنده خدایی گفته است :
ترتیب سوره ها در قرآن های کنونی به ترتیب نزول هستند.
مثلا اگر در ترتیب سوره ها اول سوره ی نور است و بعدش سوره احزاب
به این معناست که اول سوره نور نازل شده و بعد سوره احزاب.

و این گفته آیت الله خویی و چند عالم دیگر است

آیا آیت الله خویی یا عالمی هست که چنین حرفی زده باشد ؟

شما جوابش را واضح می دانید که آیت الله خویی یا عالم دیگری چنین چیزی را نگفته اند

محسن;827395 نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
در این باره دو موضوع می تواند مطرح شود. یک موضوع به این مسئله مربوط می شود که ترتیب سوره های قرآن بر اساس نزول باشد که البته با آن چه در کتاب خدا دیده می شود،
مطابقت ندارد و امری واضح است.


پس آن چه منتسب به آیت الله خویی و نیز برخی دیگر از بزرگان است این که قرآن به همین ترتیب که الان موجود است در زمان پیامبر صلوات الله علیه شکل گرفته و مرتب شده است و البته این موضوع ارتباطی به ترتیب نزول ندارد. یعنی این که سوره ها و آیات بر اساس ترتیب نزول تدوین نشده است

اما جناب آلا گفته اند :

نقل قول:
اتفاقا ترتیب نزول حاضر در قرآن هاو کتب قرآنی عکس ادعای شماست و ابتدا خمر نازل شده و بعد جلباب

در ترتيب سوره هاي قرآن هاي فعلي در فهرست سوره نور بيست و چهارمين امين سوره قرآن و سوره احزاب سي و سومين سوره قرآن است. بر اين اساس سوره نور مقدم است بر سوره احزاب؛ پس اول حکم خمرآمده ؛ سپس حکم تکميلي جلباب

آيت الله خويي و برخي از علماي قرآني بر اين باورند که اين ترتيب همان ترتيبي بوده است که قرآن بر طبق آن نازل شده است

به اندازه اي که خداوند متعال توفيق داده است در محضر قرآن باشيم کتاب البيان را چند بار دقيق مطالعه کرده ام. نه تنها بنده بلکه الحمدالله تمامي کارشناسان مرکز بسيار بيشتر و بهتر از بنده به صحت ارجاعاتي که مي دهند اشراف دارند. بنابراين لازم نيست شما در اين مورد نظر خواهي جمعي بفرماييد

این حرف شما :

نقل قول:
یعنی این که سوره ها و آیات بر اساس ترتیب نزول تدوین نشده است

اینم حرف کارشناس آلا


نقل قول:
اين ترتيب همان ترتيبي بوده است که قرآن بر طبق آن نازل شده است

سلام
مطالب اساتید در این زمینه را مطالعه کردم و دغدغه خوب کاربر محترم و طاها در حل این مساله
کتاب البیان را هم در آن قسمت مطالعه شد.
اگر استاد محترم عنایت بفرمایند و متن کتاب البیان ایت الله خویی در باب ترتیب نزول یا رد ترتیب نزولی را بیاورند ممنون می شویم.
چون در کتاب در این باره اشاره ای نشده بود
بحث حضرت آیت الله خویی درباره زمان جمع آوری قران هست نه ترتیب نزول

عبدالرحیم;828169 نوشت:
در کتاب در این باره اشاره ای نشده بود
بحث حضرت آیت الله خویی درباره زمان جمع آوری قران هست نه ترتیب نزول

بنده هم چند بار مطالعه کردم و چيزي در اون مورد نيافتم. ولي علاّمه طباطبائي(ره) در اين زمينه توضيحاتي در تفسير الميزان افاده فرموده است.

من تاسف میخورم که روی مطالب اظهر من الشمس باید یک هفته معطل باشیم
من نیز هیچ چیزی ندیدم

[="Navy"]چيزي که علاّمه خويي افاده فرموده​اند عبارت است از اينکه ترتيب کنوني سوره​ها همان ترتيبي بوده که در عهد رسول خدا بود،

جون قرآن مجيد در زمان خود آن حضرت جمع‌آوري شد نه در عهد ابوبکر يا عمر يا عثمان،

و تنها کاري که عثمان کرد عبارت بود از جمع کردن مسلمين بر روي يک قرائت و سوزاندن قرائتهاي ديگر به علّت بروز برخي مشاجرات ميان مسلمين.

از اين سخن، شايد بعضي ها سوء برداشت کرده و خيال کرده​اند منظورشان اثبات ترتيب چينش کنوني سوره ها بر طبق نزول بوده!

در نقل قولها چنين اشتباهاتي رائج است که يک کلاغ تبديل به چهل کلاغ ميشه و از اين قبيل.

چون هيچ کسي که کمترين آشنايي با علوم قرآني داشته باشه چنين ادّعايي نميکنه که ترتيب چينش سوره​ها بر طبق ترتيب نزول باشه،

سوره بقره، مدنيه و دوّمين سوره از ترتيب، اون وقت تکليف اون همه سوره مکي چي ميشه که بعد از اون مرتّب شده؟!

سوره علق و مدّثّر از اوّلين سوره​هايي هستند که نازل شده اند اون وقت يکي رفته ترتيبش 96 و يکي هم شده 74

مگر اينکه يکي عقلش خداي نکرده دچار اختلال يا آلزايمر و اينا بشه اين ادّعا رو بکنه که ترتيب چينش سوره​ها بر طبق ترتيب نزول بوده.

عصمنا الله من الزلل ووفّقنا للعلم والعمل.[/]

طاهر;826729 نوشت:
با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد محسن

با سلام و احترام

جناب طاهر اگر یادتان باشد همان ابتدا از شما خواستم که به تاپیک بنده ( یدنین ) رسیدگی کنید.
از انجا که جناب الا تاپیک را بسته بودند این موضوع را باز کردم.

انتظار دارم این تاپیک اتمام حجتی باشد برای اصلاح آن تاپیک
و طبعا انتظار می رود خود جناب الا برای این کار پیش قدم شوند
و این انتساب دروغین به ایت الله خوئی و سایر علما خاتمه یابد
ولی ادامه آن تاپیک با ایشان دیگر امکان ندارد چون اعتمادی نسبت به ایشان برای من وجود ندارد.

البته اگر هنوز شبهه رفع نشده به انتظار حقیقت می نشینم.

یاحق

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام مجدد خدمت دوستان و کاربران گرامی
با تحقیقی که در کتاب البیان آیت الله خویی انجام شد، البته آن فقیه بزرگ به طور صریح اشاره ای به این مطلب که آیات و سوره های قرآن با نظم کنونی به دستور پیامبر صلوات الله انجام گرفته اشاره نکرده است. اما در قسمت مربوط به نحوه جمع آوری قران که از ص 235 تفسیر البیان ایشان و نیز در قسمت مربوط به تحریف قرآن که از ص 197 کتاب آغاز می شود، مولف گرانقدر تصریح دارند قرآن در زمان پیامبر جمع آوری شد. و حتی در جایی آورده اند که قرآنی که اکنون در دست مسلمان است یعنی قرآن موجود؛ در زمان حضرت تالیف شد. و همین مقدار کفایت می کند که به مولف محترم استناد بدهیم که قرآن موجود (قرآنی که اکنون در دست مسلمانان است) همان قرآنی است که به امر پیامبر صلوات الله علیه نظم و ترتیب یافت. و می توانیم ادعا کنیم قرآن با تالیف کنونی از زمان پیامبر بوده است.
علاوه، هیچ عاقلی نمی گوید که قرآن موجود به ترتیب تاریخ نزول تالیف شده است. زیرا با توجه به چینش سوره ها و نزول اولین آیات و آخرین آن که در قرآن نه در اول آن قرار گرفته و نه در آخر آن،پس هر گونه اعتقاد به ترتیب سوره ها مطابق با زمان نزول، بدیهی البطلان است.
شواهدی از کتاب البیان:
در ادامه بخش هایی از کتاب البیان را به عنوان شاهد این مطلب که قرآن موجود در زمان پیامبر گرد آوری شده است، می آوریم.
ایشان در بحث مربوط به تحریف آورده است:
"و لكنا سنبين بعد هذا إن شاء اللّه تعالى أن ما جمعه عثمان كان هو القرآن المعروف بين المسلمين، الذي تداولوه عن النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يدا بيد".ر،ک، البيان في تفسير القرآن، ص 199
به خواست به زودی بیان خواهیم کرد قرآنی (قرآن امروزی در دست مسلمانان) که عثمان آن را جمع آوری کرد همان قرآن معروف بین مسلمانان است که دست به دست از پیامبر صلوات الله علیه رسیده است
و در جای دیگر آورده است:
" أضف إلى جميع ذلك أن أخبار الثقلين المتظافرة تدلنا على أن القرآن كان مجموعا على عهد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم".همان، ص 251
و نیز نوشته است:
"و خلاصة ما تقدم، أن إسناد جمع القرآن إلى الخلفاء أمر موهوم، مخالف للكتاب، و السنة، و الإجماع، و العقل، فلا يمكن القائل بالتحريف أن يستدل به على دعواه، و لو سلمنا أن جامع القرآن هو أبو بكر في أيام خلافته، فلا ينبغي الشك في أن كيفية الجمع المذكورة في الروايات المتقدمة مكذوبة، و إن جمع القرآن كان مستندا إلى التواتر بين المسلمين، غاية الأمر أن الجامع قد دوّن في المصحف ما كان محفوظا في الصدور على نحو التواتر.
نعم لا شك أن عثمان قد جمع القرآن في زمانه، لا بمعنى أنه جمع الآيات و السور في مصحف، بل بمعنى أنه جمع المسلمين على قراءة إمام واحد، و أحرق المصاحف الأخرى التي تخالف ذلك المصحف، و كتب إلى البلدان أن يحرقوا ما عندهم منها، و نهى المسلمين عن الإختلاف في القراءة، و قد صرح بهذا كثير من أعلام أهل السنة.
قال الحارث المحاسبي: «المشهور عند الناس أن جامع القرآن عثمان، و ليس كذلك، إنما حمل عثمان الناس على القراءة بوجه واحد، على اختيار وقع بينه و بين من شهده من المهاجرين و الأنصار، لما خشي الفتنة عند اختلاف أهل العراق و الشام في حروف القراءات، فأما قبل ذلك فقد كانت المصاحف بوجوه من القراءات المطلقات على الحروف السبعة التي أنزل بها القرآن.
أقول: أما أن عثمان جمع المسلمين على قراءة واحدة، و هي القراءة التي كانت متعارفة بين المسلمين، و التي تلقوها بالتواتر عن النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و أنه منع عن القراءات الأخرى المبتنية على أحاديث نزول القرآن على سبعة أحرف، التي تقدم توضيح بطلانها. أما هذا العمل من عثمان فلم ينتقده عليه أحد من المسلمين، و ذلك لأن الإختلاف في القراءة كان يؤدي إلى الإختلاف بين المسلمين، و تمزيق صفوفهم، و تفريق وحدتهم، بل كان يؤدي إلى تكفير بعضهم بعضا. و قد مرّ فيما تقدم بعض الروايات الدالّة على أن النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم منع عن الإختلاف في القرآن، و لكن الأمر الذي انتقد عليه هو إحراقه لبقية المصاحف، و أمره أهالى الأمصار بإحراق ما عندهم من المصاحف، و قد اعترض على عثمان في ذلك جماعة من المسلمين، حتى سموّه بحرّاق المصاحف."همان، ص 257
با نگاه به این جملات می فهمیم قرآن موجود در زمان رسول خدا صلوات الله علیه جمع آوری شده است و وقتی این را بپذیریم به قرینه ترتیب سوره هایی که در قرآن مرتب شده است و نشان می دهد که این تالیف بر اساس ترتیب نزول نبوده است پس نتیجه می گیریم ه این گرد آوری با توصیه رسول خدا صلوات الله علیه انجام گرفت. و این موضوع نیاز به اثبات ندارد.
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته .

طاهر;826729 نوشت:
با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد محسن

با سلام و احترام

همانطور که ملاحظه می فرمایید
گفته کارشناس الا
بدیهی البطلان است
و برخی دوستان تعابیر سخت تری به کار بردند

من کاری به وجدان شما و اسلام شما و کارشناس اینجا یا بقیه کاربران ندارم

اما در موضوعی که ایجاد کردم یک دروغ بزرگ و بدیهی البطلان گفته شده است

و باید اصلاح شود.

امیدوارم مسلمانی خود را نشان دهید


بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام مجدد خدمت دوستان و کاربران گرامی
با تحقیقی که در کتاب البیان آیت الله خویی انجام شد، البته آن فقیه بزرگ به طور صریح اشاره ای به این مطلب که آیات و سوره های قرآن با نظم کنونی به دستور پیامبر صلوات الله انجام گرفته اشاره نکرده است. اما در قسمت مربوط به نحوه جمع آوری قران که از ص 235 تفسیر البیان ایشان و نیز در قسمت مربوط به تحریف قرآن که از ص 197 کتاب آغاز می شود، مولف گرانقدر تصریح دارند قرآن در زمان پیامبر جمع آوری شد. و حتی در جایی آورده اند که قرآنی که اکنون در دست مسلمان است یعنی قرآن موجود؛ در زمان حضرت تالیف شد. و همین مقدار کفایت می کند که به مولف محترم استناد بدهیم که قرآن موجود (قرآنی که اکنون در دست مسلمانان است) همان قرآنی است که به امر پیامبر صلوات الله علیه نظم و ترتیب یافت. و می توانیم ادعا کنیم قرآن با تالیف کنونی از زمان پیامبر بوده است.
علاوه، هیچ عاقلی نمی گوید که قرآن موجود به ترتیب تاریخ نزول تالیف شده است. زیرا با توجه به چینش سوره ها و نزول اولین آیات و آخرین آن که در قرآن نه در اول آن قرار گرفته و نه در آخر آن،پس هر گونه اعتقاد به ترتیب سوره ها مطابق با زمان نزول، بدیهی البطلان است.
شواهدی از کتاب البیان:
در ادامه بخش هایی از کتاب البیان را به عنوان شاهد این مطلب که قرآن موجود در زمان پیامبر گرد آوری شده است، می آوریم.
ایشان در بحث مربوط به تحریف آورده است:
"و لكنا سنبين بعد هذا إن شاء اللّه تعالى أن ما جمعه عثمان كان هو القرآن المعروف بين المسلمين، الذي تداولوه عن النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يدا بيد".ر،ک، البيان في تفسير القرآن، ص 199
به خواست به زودی بیان خواهیم کرد قرآنی (قرآن امروزی در دست مسلمانان) که عثمان آن را جمع آوری کرد همان قرآن معروف بین مسلمانان است که دست به دست از پیامبر صلوات الله علیه رسیده است
و در جای دیگر آورده است:
" أضف إلى جميع ذلك أن أخبار الثقلين المتظافرة تدلنا على أن القرآن كان مجموعا على عهد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم".همان، ص 251
و نیز نوشته است:
"و خلاصة ما تقدم، أن إسناد جمع القرآن إلى الخلفاء أمر موهوم، مخالف للكتاب، و السنة، و الإجماع، و العقل، فلا يمكن القائل بالتحريف أن يستدل به على دعواه، و لو سلمنا أن جامع القرآن هو أبو بكر في أيام خلافته، فلا ينبغي الشك في أن كيفية الجمع المذكورة في الروايات المتقدمة مكذوبة، و إن جمع القرآن كان مستندا إلى التواتر بين المسلمين، غاية الأمر أن الجامع قد دوّن في المصحف ما كان محفوظا في الصدور على نحو التواتر.
نعم لا شك أن عثمان قد جمع القرآن في زمانه، لا بمعنى أنه جمع الآيات و السور في مصحف، بل بمعنى أنه جمع المسلمين على قراءة إمام واحد، و أحرق المصاحف الأخرى التي تخالف ذلك المصحف، و كتب إلى البلدان أن يحرقوا ما عندهم منها، و نهى المسلمين عن الإختلاف في القراءة، و قد صرح بهذا كثير من أعلام أهل السنة.
قال الحارث المحاسبي: «المشهور عند الناس أن جامع القرآن عثمان، و ليس كذلك، إنما حمل عثمان الناس على القراءة بوجه واحد، على اختيار وقع بينه و بين من شهده من المهاجرين و الأنصار، لما خشي الفتنة عند اختلاف أهل العراق و الشام في حروف القراءات، فأما قبل ذلك فقد كانت المصاحف بوجوه من القراءات المطلقات على الحروف السبعة التي أنزل بها القرآن.
أقول: أما أن عثمان جمع المسلمين على قراءة واحدة، و هي القراءة التي كانت متعارفة بين المسلمين، و التي تلقوها بالتواتر عن النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و أنه منع عن القراءات الأخرى المبتنية على أحاديث نزول القرآن على سبعة أحرف، التي تقدم توضيح بطلانها. أما هذا العمل من عثمان فلم ينتقده عليه أحد من المسلمين، و ذلك لأن الإختلاف في القراءة كان يؤدي إلى الإختلاف بين المسلمين، و تمزيق صفوفهم، و تفريق وحدتهم، بل كان يؤدي إلى تكفير بعضهم بعضا. و قد مرّ فيما تقدم بعض الروايات الدالّة على أن النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم منع عن الإختلاف في القرآن، و لكن الأمر الذي انتقد عليه هو إحراقه لبقية المصاحف، و أمره أهالى الأمصار بإحراق ما عندهم من المصاحف، و قد اعترض على عثمان في ذلك جماعة من المسلمين، حتى سموّه بحرّاق المصاحف."همان، ص 257
با نگاه به این جملات می فهمیم قرآن موجود در زمان رسول خدا صلوات الله علیه جمع آوری شده است و وقتی این را بپذیریم به قرینه ترتیب سوره هایی که در قرآن مرتب شده است و نشان می دهد که این تالیف بر اساس ترتیب نزول نبوده است پس نتیجه می گیریم ه این گرد آوری با توصیه رسول خدا صلوات الله علیه انجام گرفت. و این موضوع نیاز به اثبات ندارد.
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته .

با سلام

برادر شما که این گفته را بدیهی البطلان میدانید
نباید سعی کنید این دروغ از موضوع بنده پاک شود؟

بنده شاید بیش از دو هفته است سعی دارم تاپیکم را از یک دروغ بزرگ پاک کنم

اما هیچ کس نه اقدامی میکند و نه اهمیتی میدهد.

این است اسلام شما؟ دروغگویی؟

سلام بزرگوار انعکاس پاسخ به همین دلیل است که این نسبت نا درست پاک شود.

محسن;829609 نوشت:
سلام بزرگوار انعکاس پاسخ به همین دلیل است که این نسبت نا درست پاک شود.

سلام
خوب چرا رک و پوس کنده نمیفرمایید کارشناس الا اشتباه کرده اند
و چرا همه میترسند اصلاح کنند
و هیچ کس جوابگو نیست؟

شما اگر هم نخواهید
خواننده متوجه میشود چه قدر برای دفاع از حقیقت صداقت دارید!

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام

[=Times New Roman]

و طاها;829619 نوشت:
واقعا در این موضوع صداقت و اسلام اهالی اینجا برایم مشخص شد
صد تاسف و لعن بر دروغگو و کتمان کننده حقیقت

هرکس که اندک آشنایی با قرآن و نحوه نزول داشته باشد در میابد ترتیب نزول با ترتیب سوره های قرآن کنونی یکی نیست.
و اینکه کارشناس یا کاربری برداشت اشتباهی از سخنان یک مرجع داشته باشد دلیل نمیشود سریع بیاییم لعن کنیم و بگوییم دیگر سخنان فلانی قابل قبول نیست.

جناب آلا نیز برداشتی که از سخنان آیت الله خویی داشتند و فکر هم میکردند درست است را بیان کردند.
فکر هم نمیکنم هنوز ایشان این تاپیک را خوانده باشند.
پس بهتر است به ایشان هم وقت داده شود تا از خود دفاع کنند. قبل از اینکه برچسب بزنیم.

و من الله توفیق.

امام عشق;829622 نوشت:
[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام

هرکس که اندک آشنایی با قرآن و نحوه نزول داشته باشد در میابد ترتیب نزول با ترتیب سوره های قرآن کنونی یکی نیست.
و اینکه کارشناس یا کاربری برداشت اشتباهی از سخنان یک مرجع داشته باشد دلیل نمیشود سریع بیاییم لعن کنیم و بگوییم دیگر سخنان فلانی قابل قبول نیست.

جناب آلا نیز برداشتی که از سخنان آیت الله خویی داشتند و فکر هم میکردند درست است را بیان کردند.
فکر هم نمیکنم هنوز ایشان این تاپیک را خوانده باشند.
پس بهتر است به ایشان هم وقت داده شود تا از خود دفاع کنند. قبل از اینکه برچسب بزنیم.

و من الله توفیق.[/]

با سلام
شما که این قدر توجیه کردن بلد هستید

نمیتوانستید سخن بنده را توجیه کنید و به من برچسب نزنید؟

سوابق پیگیری بنده موجود است و کردار مسئولان معلوم....

همانطور که قبلا در مورد صحبتهای شما که بدون کارشناس بود حساس بودم و پیگیر و گفتم :

لا اقل از کارشناسان کمک بخواهید.
به هر حال جستار عمومی است نمیتوانید هر چیزی به مخاطب ارائه دهید.

البته زحمات شما جای تقدیر دارد
http://www.askdin.com/showthread.php?t=55201
و خوشبختانه نتیجه داد

اینجا هم تفاوتی نمیکند

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

و طاها;829642 نوشت:
با سلام
شما که این قدر توجیه کردن بلد هستید

نمیتوانستید سخن بنده را توجیه کنید و به من برچسب نزنید؟

سوابق پیگیری بنده موجود است و کردار مسئولان معلوم....

دوست گرامی بنده به شما هیچ برچسبی نزدم.و اصلا هم چیزی را توجیه نکردم.
درضمن کردار مسئولان سایت ارتباطی با جناب آلا ندارد.
ایشون هنوز این تاپیک را مطالعه نکردند. درضمن بجایی تذکر به مسئولان در این تاپیک برای مدیر اجرایی سایت و مدیریت سایت پیغام خصوصی بفرستید.
[/]

امام عشق;829644 نوشت:
[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

دوست گرامی بنده به شما هیچ برچسبی نزدم.و اصلا هم چیزی را توجیه نکردم.
درضمن کردار مسئولان سایت ارتباطی با جناب آلا ندارد.
ایشون هنوز این تاپیک را مطالعه نکردند. درضمن بجایی تذکر به مسئولان در این تاپیک برای مدیر اجرایی سایت و مدیریت سایت پیغام خصوصی بفرستید.

[/]

توجیه کردنم که بلد نیستید

اینم صحبت شما :

بیاییم لعن کنیم و بگوییم دیگر سخنان فلانی قابل قبول نیست.

اینم از برچسب شما

ضمنا بحث را با برچسب زدن به بنده به بیراهه نکشید


بسم الله الرحمن الرحیم

و طاها;829645 نوشت:
توجیه کردنم که بلد نیستید

اینم صحبت شما :

بیاییم لعن کنیم و بگوییم دیگر سخنان فلانی قابل قبول نیست.

اینم از برچسب شما

ضمنا بحث را با برچسب زدن به بنده به بیراهه نکشید

اول اینکه میتونم طبق آیات قرآن و روایات بهتون ثابت کنم افرادی که سخنان دیگران را تقطیع میکنند و شروع به مسخره کردن میکنند چه افرادی هستند که شامل حال شما هم میشود.

دوم اینکه گفتم دلیل نمیشود که بیاییم لعن کنیم.( یعنی نباید لعن کنیم) یعنی به شما تذکر دادم که دیگران را لعن نکنید.و این برچسب زدن نیست. پس خواهشا بحث را متشنج نکنید.

درضمن یاد بگیرید متن دیگران را درست بخوانید و درست نقد کنید. شما متن بنده را تقطیع کردید. که به این عمل در قانون اساسی میگویند سرقت ادبی.

امام عشق;829649 نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

اول اینکه میتونم طبق آیات قرآن و روایات بهتون ثابت کنم افرادی که سخنان دیگران را تقطیع میکنند و شروع به مسخره کردن میکنند چه افرادی هستند که شامل حال شما هم میشود.

دوم اینکه گفتم دلیل نمیشود که بیاییم لعن کنیم.( یعنی نباید لعن کنیم) یعنی به شما تذکر دادم که دیگران را لعن نکنید.و این برچسب زدن نیست. پس خواهشا بحث را متشنج نکنید.

درضمن یاد بگیرید متن دیگران را درست بخوانید و درست نقد کنید. شما متن بنده را تقطیع کردید. که به این عمل در قانون اساسی میگویند سرقت ادبی.

عزیزم توجیه یعنی این که
تفاوتی بین نباید لعن کنیم را با جمله خبری دارای معنای ثانویه نگذاریم

مثل همان داستان حضرت ادم که لینک دادم.

شما گفته اید من لعن کردم و بعد انتظار دارید لعن نکنم.

در صورتی که لعن کردن احکام و معانی متفاوتی دارد.
شما اول باید ثابت کنید بنده مرتکب فعل حرام شده ام بعد مرا نهی کنید
نه از کاری که نکردم نهی کنید
ابتدا مقدمات نهی از منکر را بخوانید.

نقل و قول برای توجه شما به همان خط بود و اصل ان هم موجود است.

تازه من کی گفتم قابل قبول نیستند؟
اینطور حساب کنم دو تا برچسب زدید

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

و طاها;829651 نوشت:
عزیزم توجیه یعنی این که
تفاوت نباید لعن کنیم را با جمله خبری دارای معنای ثانویه ندانیم.

مثل همان داستان حضرت ادم که لینک دادم.

شما گفته اید من لعن کردم و بعد انتظار دارید لعن نکنم.

در صورتی که لعن کردن احکام و معانی متفاوتی دارد.
شما اول باید ثابت کنید بنده مرتکب فعل حرام شده ام بعد مرا نهی کنید
نه از کاری که نکردم نهی کنید
ابتدا مقدمات نهی از منکر را بخوانید.

نقل و قول برای توجه شما به همان خط بود و اصل ان هم موجود است.

تازه من کی گفتم قابل قبول نیستند؟
اینطور حساب کنم دو تا برچسب زدید

اولا اینکه سفسطه نکنید. و اینکه این نوع توجیه یا همان سفسطه شما در هیچ دادگاهی اعتبار ندارد. هرچند اینجا دادگاه نیست.
شما لعن کردید و کاملا مشخص بود و هست مراد شما کیست. هرقدر هم خودتون رو توجیه کنید حرفتون کاملا واضح و روشن بود.

دوم اینکه شما متن بنده را تقطیع کردید و مسخره نیز کردید که بازهم با هیچ سفسطه ای نمیتوانید عمل خویش را ماس مالی کنید.

[/]

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت همه عزیزان کاربر و بزرگوارانی که در بحث مربوطه شریک شده اند و البته موجب شد تا نظر آیت الله العظمی خویی رحمت الله علیه در این باره روشن شود. با این حال به نظر می رسد اصل مسئله از مدار خود خارج شده و مناسب است این بحث بسته شود.
با آرزوی توفیق برای همه عزیزان. خدا نگهدارتان باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم.
پرسش:
نظر آیت الله خویی در باره ترتیب سوره های قرآنی چیست؟

پاسخ:
آیت الله العظمی خویی رحمت الله علیه و نیز بسیاری دیگر از بزرگان و مفسرین معتقدند ترتیب سور قرآنی که اکنون در دست ما است، در زمان پیامبر صلوات الله علیه و به دستور ایشان انجام گرفت. پس ترتیب سوره ها بر اساس زمان نزول نبوده است. در حالی که اگر قرار بود ترتیب سور قرآنی بر اساس زمان نزول باشد، به طور قطع سور قرآنی بر همان روال جمع آوری و مرتب می شد.
بنا بر این، در برابر کسانی که معتقدند سوره های قرآن بعد از ارتحال پیامبر صلوات الله علیه مرتب شده است باید گفت: بسيار بعيد به نظر مي رسد مسئله ای با اين اهميت را پيامبر صلوات الله علیه رها كرده باشد تا پس از ايشان توسط ديگران نظم و ترتيب داده شود.(1)
در ادامه می توان به مستندات آیت الله خویی رحمت الله علیه در صفحات 199،251 و 257 اصل تفسیر البیان ایشان مراجعه کرد که قرآن بر اساس ترتیب امروزی سوره ها و در زمان پیامبر صلوات الله علیه شکل گرفته است.
علاوه بر این آورده اند:
ترتیب سوره‎ ها نمی‎تواند بر اساس ترتیب نزول آن ها باشد. زیرا اولاً سوره ‎های مدنی كه یقیناً پس از هجرت نازل شده ‎اند، در اول قرآن و سوره‎ های مكی كه قبل از هجرت نازل شده‎ اند در آخر قرآن قرار گرفته ‎اند.
ثانیاً در روایات آمده است اولین سوره نازل شده سوره "علق" بوده است در حالی كه قرآن ‎های فعلی با سوره حمد آغاز می شود. (2)
با این حال برخی دیگر از محققین بر این باورند قرآن کریم پس از رحلت پیامبر صلوات الله علیه جمع آوری و به این شکل مرتب شده است.
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
اللهم صل علی محمد و آل محمد.

پی نوشت ها:
1.آیت الله خویی سید ابو القاسم، تفسیر بيان در علوم و مسايل كلی قرآن، ترجمه محمدصادق، نجفی و هاشم زاده هريسی.انتشارات دانشگاه آزاد واحد خوی،چاپ پنجم،سال 1375خورشیدی، ج 1، ص 396.با ویرایش و حذف و اضافه.
2.طاهری، حبیب ‎الله، درس‎ هایی از علوم قرآنی، انتشارات اسوه، چاپ اول،سال 1377 خورشیدی، ج1، ص295، (با اقتباس)

موضوع قفل شده است