جمع بندی آیا امام زمان (عج) در زمان غیبت کبری نائب دارند؟

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا امام زمان (عج) در زمان غیبت کبری نائب دارند؟

سلام و عرض ادب خدمت شما اساتید و دوستان عزیز و بزرگوار اسک دین
با گوش کردن به یکی از سخنرانی های استاد رائفی پور (سخنرانی ارتباط با قیام امام حسین ع و امام زمان عج - 30 ام مرداد ماه 1393 - شهرستان فریمان) ایشون فرمودند خود امام زمان عج همینک نایبانی داره که به صورت لایه بندی با ایشون در ارتباط هستند و کسی نمی دونه و ازشون اطلاعی نداره. در مجموع اینها حدود 360 یا بیشتر آدم هستند که در لایه اول 4 نفر هستند و در لایه دوم اگر اشتباه نکنم 7 نفر و لایه سوم فکر می کنم 20 نفر و ...
هر کدوم از افراد در لایه ها از دنیا برند، از لایه دورتر و بیرونی، فردی وارد لایه درونی تر و نزدیک تر به امام عج می شه!
ایشون می فرمودند که امام زمان عج توسط این افراد برنامه هاشونو پیاده می کنند و معمولا کسی از این افراد خبر نداره!
حالا سوال من اینه که:
با توجه به اینکه استاد رائفی پور در زمینه صهیونیست شناسی و البته مهدویت استاد توانا و بزرگی هستند، ولی تا جایی که قبلا می دونستم در غیبت کبری امام زمان عج نائبی ندارند (شاید نائب آشکار نداشته باشند)
ولی اخبار زیادی از افرادی می شنویم که با حضرت در ارتباط هستند و نمونه اش اخباری که گفته می شد از امام خمینی ره به فردی گفته شده بود که در زمان شروع جریان انقلاب اسلامی فرموده بودند: صاحبش (امام زمان عج) فرمودند مردم بریزند خیابون!
حالا پاسخ صحیح چی هست؟ آیا کتاب یا حدیثی در مورد این ساختار لایه بندی کنونی هست و یا اصلا بزرگان اسکدین این مورد رو تکذیب می کنند و یا ؟؟؟؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد صدیق

[=microsoft sans serif]

++Hadi++;990481 نوشت:
سلام و عرض ادب خدمت شما اساتید و دوستان عزیز و بزرگوار اسک دین
با گوش کردن به یکی از سخنرانی های استاد رائفی پور (سخنرانی ارتباط با قیام امام حسین ع و امام زمان عج - 30 ام مرداد ماه 1393 - شهرستان فریمان) ایشون فرمودند خود امام زمان عج همینک نایبانی داره که به صورت لایه بندی با ایشون در ارتباط هستند و کسی نمی دونه و ازشون اطلاعی نداره. در مجموع اینها حدود 360 یا بیشتر آدم هستند که در لایه اول 4 نفر هستند و در لایه دوم اگر اشتباه نکنم 7 نفر و لایه سوم فکر می کنم 20 نفر و ...
هر کدوم از افراد در لایه ها از دنیا برند، از لایه دورتر و بیرونی، فردی وارد لایه درونی تر و نزدیک تر به امام عج می شه!
ایشون می فرمودند که امام زمان عج توسط این افراد برنامه هاشونو پیاده می کنند و معمولا کسی از این افراد خبر نداره!
حالا سوال من اینه که:
با توجه به اینکه استاد رائفی پور در زمینه صهیونیست شناسی و البته مهدویت استاد توانا و بزرگی هستند، ولی تا جایی که قبلا می دونستم در غیبت کبری امام زمان عج نائبی ندارند (شاید نائب آشکار نداشته باشند)
ولی اخبار زیادی از افرادی می شنویم که با حضرت در ارتباط هستند و نمونه اش اخباری که گفته می شد از امام خمینی ره به فردی گفته شده بود که در زمان شروع جریان انقلاب اسلامی فرموده بودند: صاحبش (امام زمان عج) فرمودند مردم بریزند خیابون!
حالا پاسخ صحیح چی هست؟ آیا کتاب یا حدیثی در مورد این ساختار لایه بندی کنونی هست و یا اصلا بزرگان اسکدین این مورد رو تکذیب می کنند و یا ؟؟؟؟

باسلام وعرض ادب

برای پاسخ به این سوال، لازم است بین دو اصطلاح تفکیک قائل شویم.
نائب به سه صورت میتواند استعمال شود.
گاهی مراد از نائب، کسی است که از جانب شخصی وکالت او را به عهده میگیرید.
گاهی مراد از نائب، نائب عام است.
گاهی نیز نائب خاص.
عدم دقت در این مورد موجب خلط بزرگی میشود.
حضرت امام زمان ع، نائب عام دارند، وکیل و کارگزار نیز دارند ولی نائب خاص ندارند.
[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]
توضیح اینکه
از دوره امام کاظم(علیه السلام) به جهت جو شدیدی که بر علیه امام معصوم هر دوره و پیروان ایشان به وجود آمده بود، حضرات معصومین(ع) دست به ابتکاری زده و شبکه ارتباطی پنهانی موسوم به شبکه وکالت به راه انداختند.
این شبکه تا زمان امام زمان ادامه یافت و با شروع دوره امامت ایشان تا زمان غیبت صغری، این شبکه به کار خود ادامه دارد.
این شبکه وکالت کارهای امام را انجام میدادند و به منزله کارگزاران حضرت در شهرهای مختلف بودند. ایشان در شهرهایی مانند اهواز، سامرا، مصر، حجاز، یمن، خراسان، ری و قم و برخی شهرهای دیگر بودند.
تا ابتدای غیبت صغری این ارتباط بین ائمه و وکلا وجودداشت ولی با شروع غیبت، تماس مستقیم ایشان با امام زمان عج قطع شد و تنها راه ارتباطی با حضرت از طریق نائبان خاصی بود که حضرت تعیین میکردند.
در این دوره وکلا، وجوهات شرعی که مردم میدادند را نزد نائبان خاص دربغدادمیفرستادند و ایشان نیز طبق دستور امام آنرا در موارد معین مصرف میکردند.
[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif](جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، قم، انصاریان، ۱۳۸۱ش. ص۵۸۸)[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]به[=microsoft sans serif] اعتقاد شیعیان، نائب امام زمان، به چهار سفیر یا نائب خاصی اطلاق می‌شود که حضرت از طریق آنان و در شرایط خاص با شیعیان تماس می‌گرفت. در طی دوران غیبت صغری شیعیان از طریق این چهار نائب با امام زمان عج در ارتباط بوده و درخواست‌ها و مسائل خود را طرح می‌کرده‌اند و پاسخ می‌گرفتند. این دوره از شهادت امام حسن عسکری در سال ۲۶۰ هجری قمری آغاز شده و تا سال ۳۲۹ ه‍.ق (۹۴۱ م) به طول انجامیده‌ است.
این افراد عبارتند از عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری. ایشان از اصحاب باسابقه و مورد اعتماد امامان بودند که یکی پس از دیگری از طرف امام زمان و با معرفی نایب پیش از خود معرفی می‌شدند. این چهار نفر به مدت هفتاد سال، نیابت امام را عهده‌دار بودند و با داشتن وکلایی در دورترین شهرهای اسلامی، پیام‌ها و خواسته‏‌های شیعیان را به امام و پاسخ‌های امام را به آنان می‌رساندند. از دیگر وظایف نایبان خاص، این بود که تردیدها را درباره حضرت مهدی از بین ببرند و محل زندگی امام و مشخصات او را پنهان دارند.(طوسی، محمد بن حسن، الغیبه، قم، دار المعارف الإسلامیة، ۱۴۱۱ق، ص۲۸۵و۲۸۶ و 391)
[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]بعد از چهار نائب خاص امام زمان(عج) و با شروع دوره غیبت کبری باب نیابت بسته شده است و نه تنها هیچ شخص دیگری به عنوان نائب خاص معرفی نشدند، بلکه امام در نامه ای به آخرین نائب خاص خویش بیان کردند که هیچ شخص دیگری را به عنوان نائب خود معرفی نکن که غیبت کبری شروع شده است. ایشان در توقیع خویش به علی بن محمد سمری اینچنین مینویسد:
«خداوند در وفات تو به برادرانت اجر عنایت فرماید. تو تا شش روز دیگر وفات خواهی کرد. پس کارهایت را تمام کن و هیچکس را جانشین خود قرار نده؛ زیرا اکنون غیبت دوم آغاز شده و تا زمانی طولانی که خداوند اجازه فرماید، ظهوری نخواهد بود تا قلوب (مردم) از قساوت، و جهان از بی‌عدالتی مشحون گردد و کسانی به سوی هواداران (شیعیان) من آیند و مدعی شوند که مرا رؤیت کرده‌اند. لکن آگاه باش، هر کس قبل از قیام سفیانی و صیحه آسمانی ادعای رؤیت مرا کند، افترازنندهٔ دروغگوست.»(صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، تهران، اسلامیه، ۱۳۹۵ق.، ج۲، ص۵۱۶.)

با شروع غیبت کبری و فقدان شخصی که نائب خاص امام باشد، این ارتباط طبیعتا قطع شد و به جای ایشان علما و فقهای شیعه به سفارش امام زمان عج و با عنوان نائب عام و ولی فقیه به بخشی از وظایف نائبان و وکلا اهتمام کردند.

[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]اما امام زمان مسئولیت زیادی برای هدایت عام و خاص جامعه و حل بخشی از معضلات جوامع اسلامی دارند بنابراین طبیعتا نیاز به افرادی دارند که کمک کار ایشان باشند.
[=microsoft sans serif]این افراد با عنوان پیشکار یا خدمتگزار و به اصطلاح کارمند و کارپرداز دارند.

این افراد میتوانند همان همراهان حضرت باشند که در ادبیات عرفانی به آنها ابدال گفته میشود. ابدال بر خادمان و گروه سی نفره همراهان حضرت صاحب الامر(عج) منطبق می‌شود. چنانکه علامه مجلسی از امام باقر علیه السلام نقل می‌کند که فرمود:
«لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ عُزْلَةٍ وَ لَا بُدَّ فِی عُزْلَتِهِ مِنْ قُوَّةٍ وَ مَا بِثَلَاثِینَ مِنْ وَحْشَة»
صاحب عصر را غیبتی ناگزیر است و در آن غیبت، قدرت و قوّت برای او لازم است و در آن زمان، به وسیله سی نفر ازهمراهانش، از تنهایی بیرون می‌آید
.(بحارالانوار، ج ۵۲، ص۱۵۳)

ولی این با نیابت امام که بار معنایی خاصی دارد متفاوت است.
گذشته از اینکه نه اسم این افراد و نه خصوصیات ایشان و نه حتی خصوصیات شبکه وکالت حضرت برای ما مشخص نیست و در هیچ کتاب معتبری نیز سخنی در این رابطه بیان نشده است.
اگر هم کسی در این رابطه ها به صورت خاص اطلاعی کسب کرده باشد، حق بیان این نکات را ندارد
که
هر کرا اسرار کار آموختند. مهر کردند و دهانش دوختند.
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]بنابراین[=microsoft sans serif]
اولا: حضرت در دوره غیبت کبری نائب خاص ندارند.
ثانیا: ایشان مانند هر صاحب منصبی به واسطه کثرت و گستردگی مسئولیتی که دارند یک سری کارگزار دارند ولی ویژگی و نام ایشان مشخص نیست.
ثالثا: سخنانی که شما نقل کردید، هیچگونه مستند روایی و تاریخی و حتی شهرت در لسان علما را ندارد و به همین جهت تا زمانی که مستند آنها مشخص نشود بیشتر به داستان سرائی شبیه هستند.

موفق باشید.

++Hadi++;990481 نوشت:
سلام و عرض ادب خدمت شما اساتید و دوستان عزیز و بزرگوار اسک دین

تا جایی که قبلا می دونستم در غیبت کبری امام زمان عج نائبی ندارند (شاید نائب آشکار نداشته باشند)حالا پاسخ صحیح چی هست؟

آیا کتاب یا حدیثی در مورد این ساختار لایه بندی کنونی هست ؟؟؟؟

با سلام

در کتب عرفانی مطالب ناقصی و بعضا ناصحیحی در خصوص سطوح یاران هست چون اینها یه جور اسرار هم هست و نباید هر کسی مطلع میشده یا ....

مثلا کسانی مثل ابن عربی بخاطر تقیه و مخفی کردن شیعه بودنشان، مجبور بودند تعداد یاران آقا را براساس احادیث جعلی اهل سنت ذکر کنند!

ولی بنده مطلب صحیح تری رو خدمتتون عرض میکنم

یاران امام زمان (ع) چه در آخر الزمان چه الان 313 نفر و همه از سالکان الی الله هستند. این عدد سالکان الی الله هست که در طی سلوک به مراتب عالیه حتما میرسند! اگر به احادیثی که اوصاف یاران آمده دقت کنید می بینید که اوصاف ذکر شده همان اوصاف سالکان الی الله است!

از اینها 4 نفر اوتاد زمین، 30 نفر ابدال و بقیه هم صالحین هستند.

اوتاد و ابدال استاد ندارند و غیر خدا و معصومین کسی آنها را نمی شناسد البته با صالحین ممکن است ارتباطاتی داشته باشند.

از سی نفر ابدال، هفت نفر که به درجات عالیه سلوک رسیدند جزو حواریون و خُدّام حضرت میشوند البته یه ترتیبی داره این جزو ابدال هفتگانه شدن و...

آیت الله بهجت و امام خمینی هم جزو اولیای الهی بودند و طبق دسته بندی اولیاء در مرتبه صالحین قرار دارند!

برای اطلاعات بیشتر میتونید به لینکهای زیر مراجعه کنید:

شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی(جلد دوم) نویسنده : استاد داود صمدی آملی
http://www.ghadeer.org/Book/2368/365802

http://sahebnews.ir/41003

اما در خصوص نوّاب حضرت باید بگویم : درسته که در زمان ما، امام در غیبت هستند و نائبی را معرفی نکردند!!! اما خداوند کسانی را برای هدایت این امت فرستاده و میفرستد که همان عارفان و سالکان الی الله هستند که شبیه ترین مردم به معصومین علیهم السلام هستند که مردم تنها 34 نفر از آنها را نمیشناسند و بقیه تقریبا در بین مردم شناخته شده هستند!

خود اولیای الهی به امام زمان قرب و ارتباط دارند و بعضی هایشان مثل ابدال در خدمت همیشگی امام زمان هستند!

اگر دنبال نواب خاص میگردید، نوّاب خاص امام زمان همین عارفان الهی هستند. فقط اجازه ندارند خود را نایب امام معرفی کنند! چون زمان غیبت دوره امتحان شیعیان هم هست و چه بسا شیعیانی که از اولیای الهی مثل امام خمینی پیروی نکنند و حتی مقابل ایشان بایستند و اینها در احادیث هم آمده که شما شیعیان سخت امتحان شده و دسته دسته میشوید!

براساس احادیث زیر، خداوند رسولانی بعد از پیامبر اکرم و حتی زمان ائمه معصوم فرستاده که زیر نظر معصومین مردم را هدایت میکردند مانند حضرت عباس،آیت الله بهجت و امام خمینی و تمام اولیای الهی که مخفیانه با امام زمان خویش در ارتباط بودند و هستند!

الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ للّه رُسُلاً مُسْتَعلِنِينَ و رُسُلاً مُستَخْفِينَ ، فإذا سَألتَهُ بِحَقِّ المُستَعْلِنِينَ فَسَلْهُ بِحَقِّ المُستَخْفِينَ .

امام صادق عليه السلام : همانا خداوند را فرستادگانى آشكار و فرستادگانى پنهان است . پس، هر گاه به حقِّ فرستادگانِ آشكار خدا از او چيزى خواستى به حقِّ فرستادگانِ پنهانش نيز بخواه .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: في كُلِّ قَرنٍ مِن اُمَّتي سابِقونَ . در هر قرن و نسلى از امّت من پيشتازانى(مقرّبان الهی) هستند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : إنّ اللّه َ تعالى يَبعَثُ لهذهِ الاُمّةِ على رَأسِ كُلِّ مِئةِ سَنةٍ مَن يُجَدِّدُ لها دِينَها . خداوند متعال، در رأس هر يكصد سال براى اين امت كسى را مى فرستد تا دين آنها را برايشان تجديد كند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: يَحمِلُ هذا الدِّينَ في كُلِّ قَرنٍ عُدولٌ يَنفُونَ عَنهُ تَأويلَ المُبطِلينَ ، و تَحريفَ الغالِينَ ، و انتِحالَ الجاهِلينَ ، كما يَنفي الكِيرُ خُبثَ الحَديدِ .

اين دين در هر قرنى و نسلى افراد عادلى با خود دارد كه تأويلاتِ باطل گرايان و تحريفِ غلو كنندگان و دستبردِ نادانان را از آن مى زدايند، چنان كه كوره زنگار و ناخالصى آهن را مى زدايد.

امام على عليه السلام : إنَّ اللّه َ تعالىاختَصَّ لنفسِهِ بعدَ نَبيِّهِ صلى الله عليه و آله مِن بَرِيَّتِهِ خاصّةً عَلاّهُم بتَعليَتِهِ ، و سَما بهِم إلى رُتبَتِهِ ، و جَعَلَهُمُ الدُّعاةَ بالحَقِّ إلَيهِ، و الأدِلاّءَ بالإرشادِ علَيهِ ، لِقَرنٍ قَرنٍ ، و زَمَنٍ زَمَنٍ .
خداوند، بعد از پيامبرش صلى الله عليه و آله ، از ميان آفريدگان خود خاصگانى به خويش اختصاص داد و با ارج نهادن خود، آنان را ارجمند و بلند مرتبه گردانيد و به سوى رتبه و منزلت خويش ارتقايشان داد و آنان را دعوتگران به سوى خود و راهنمايان به وجود خويش قرار داد و اينان قرنى از پى قرنى و دوره اى از پس دوره اى مى آيند.

الإمامُ الباقرُ عليه السلام : تَفسيرُها بالباطِنِ أنَّ لِكُلِّ قَرنٍ مِن هذهِ الاُمّةِ رَسولاً مِن آلِ محمّدٍ يَخرُجُ إلَى القَرنِ الذي هُو إلَيهِم رَسولٌ ، و هُمُ الأولياءُ و هُمُ الرُّسُلُ .
امام باقر عليه السلام فرمود : تفسير باطنى آن، اين است كه براى هر قرن و نسلى از اين امّت، رسولى از خاندان محمّد است كه در ميان آن نسل كه فرستاده به سوى آنهاست ظهور مى كند. همينان هستند اولياء و همينانند رسولان.

ممنون از شما استاد صدیق بزرگوار و استاد یحبونه عزیز... اطلاعات خوبی ارائه فرمودید!
من از مجموع صحبت های شما دوستان به سه لایه از کارگزاران حضرت اباصالح عج پی بردم:
1- 4 نفر اوتاد
2- 30 نفر ابدال
3- صالحین مرتبط
همین منظومه شمسی که خورشیدش امام زمان عج باشه به طوری آدم رو جذب خودش می کنه که آدم آرزو می کنه ای کاش دور امام زمانش اونم تو این جریانها می گشت!
قطعا این بزرگواران مثل قطب های قدرتمندی هستند که به مقام فنا در ذات انسانی و بقا در ذات الهی رسیدن و خوشا به سعادت این بزرگواران...
موفق باشید...

یحبّونه;990995 نوشت:
با سلام

در کتب عرفانی مطالب ناقصی و بعضا ناصحیحی در خصوص سطوح یاران هست چون اینها یه جور اسرار هم هست و نباید هر کسی مطلع میشده یا ....

مثلا کسانی مثل ابن عربی بخاطر تقیه و مخفی کردن شیعه بودنشان، مجبور بودند تعداد یاران آقا را براساس احادیث جعلی اهل سنت ذکر کنند!

ولی بنده مطلب صحیح تری رو خدمتتون عرض میکنم

یاران امام زمان (ع) چه در آخر الزمان چه الان 313 نفر و همه از سالکان الی الله هستند. این عدد سالکان الی الله هست که در طی سلوک به مراتب عالیه حتما میرسند! اگر به احادیثی که اوصاف یاران آمده دقت کنید می بینید که اوصاف ذکر شده همان اوصاف سالکان الی الله است!

از اینها 4 نفر اوتاد زمین، 30 نفر ابدال و بقیه هم صالحین هستند.

اوتاد و ابدال استاد ندارند و غیر خدا و معصومین کسی آنها را نمی شناسد البته با صالحین ممکن است ارتباطاتی داشته باشند.

از سی نفر ابدال، هفت نفر که به درجات عالیه سلوک رسیدند جزو حواریون و خُدّام حضرت میشوند البته یه ترتیبی داره این جزو ابدال هفتگانه شدن و...

آیت الله بهجت و امام خمینی هم جزو اولیای الهی بودند و طبق دسته بندی اولیاء در مرتبه صالحین قرار دارند!

ابن عربی تقیه کرده؟!!! عارفان سالک الی الله همان ۳۱۳ یار امام هستن؟!!
باید بگم که سیستم تخیلی و توهمی بسیار قوی ای دارین که به احتمال زیاد از اساتید به ارث بردین. یه لحظه از توهم بیایین بیرون و بر اساس مدارک و مستدلات موجود کلمات رو پشت سر هم قرار بدین و فتوی صادر کنین

یحبّونه;990995 نوشت:
مثلا کسانی مثل ابن عربی بخاطر تقیه و مخفی کردن شیعه بودنشان، مجبور بودند تعداد یاران آقا را براساس احادیث جعلی اهل سنت ذکر کنند!

سلام علیکم

ابن عربی به موصل و بغداد و قونیه و حلب مسافرت کرده و همینطور به مکه سفر کرده و به دوست دخترش " نظام اصفهانی ملقب به عین الشمس " سر زده و در رسای اندام زیبایش شعر سروده، پس محدودیتی برای سفر به شهر های شیعه مثل حله و قم نداشته و می توانسته به این شهرها برود و دیگر تقیه نکند،مثل سید بن طاووس و محقق حلی که هم دوره او بودند و نتیجه انکه صحبت درباره تقیه او بی دلیل است و شخصی که درباره اندام زنان نامحرم شعر بسراید نه تنها یار بلکه دشمن امام زمان(عج) است.

یحبّونه;990995 نوشت:
یاران امام زمان (ع) چه در آخر الزمان چه الان 313 نفر و همه از سالکان الی الله هستند. این عدد سالکان الی الله هست که در طی سلوک به مراتب عالیه حتما میرسند!

منظور شما از سالکان الی الله همان کسانی هستند که می گویند ذات خدا به صورت پشکل شتر یزید بن معاویه تجلی کرده و حضرت موسی(ع) از کوه طور پایین امد و به حضرت هارون(ع) گفت چرا انکار کردی گوساله پرستی هم خدا پرستی است !!؟

اولیاء صالح که به قول شما یاران امام زمان (عج) هستند این نوع عرفان را رد می کنند.

یحبّونه;990995 نوشت:
آیت الله بهجت و امام خمینی و تمام اولیای الهی که مخفیانه با امام زمان خویش در ارتباط بودند و هستند!

خود ایت الله بهجت به "وحدت حکمیه" اعتقاد داشت و اعتقادی به "وحدت شخصیه وجود" اقای خمینی نداشت.اگر ایت الله بهجت و اقای خمینی با امام زمان(عج) ارتباط داشتند،چرا از خود حضرت امام زمان(عج) نپرسیدند تا اختلافشان حل شود؟

موفق و سلامت باشید

بنده قصد انحراف موضوع تاپیک و بحث با این جماعت رو ندارم

اما جهت تنویر افکار کاربران، عقاید این دو کاربر متلک پران و سیستانی و وحید خراسانی و کل این جماعت رو ذکر میکنم که ممکنه بعضی هاشون عقایدشون کمی فرق کنه ولی کلا این موارد رو اکثرا بهش اعتقاد دارند:

1- مخالفت با عرفان و فلسفه اسلامی
2- جایز دانستن قمه زنی و بعضا جایز دانستن عوعو کردن و کلب الحسین نامیدن خود برای محبت به امام حسین و...
3- براساس تنها یک روایت ناقص از مناظره امام صادق، روح را هم جسم میدانند!!! و میگویند:

"روح و بدن دو جسم مستقل از یکدیگر هستند و رابطه آن دو با همدیگر رابطه مجاورت دو جسم با همدیگر است همانند داخل شدن آتش یا نور محسوس در اجسام. وعالم آخرت نیز خود عالمی جسمانی محض است اگر چه اجسام آن از حیث لطافت قابل مقایسه با اجسام عالم دنیا نیستند
روح جسم لطیف است براساس این حدیث الروح جسم رقیق قد البس قالبا کثیفا"

4-مخالفت با قیام علیه حکام ظالم و تشکیل حکومت اسلامی. البته حکم جهاد دفاعی صادر میکنند در مواقعی مثل حمله داعش
5-مخالفت با ولایت فقیه

در ضمن از اوصاف این جماعت ترویج شایعات و دروغ پردازی علیه عارفان که در این عصر بیشتر علامه حسن زاده آملی مورد هجمه شان بوده میباشد

خود را به کوری زدن و نادیده گرفتن عجیب و غریب آیات و احادیثی که در خصوص عارفان الهی(دوستان خدا) و سایر مسائل مثل تجرد روح و.. آمده،ظاهر بینی شدید در تحلیل و تفسیر آیات و احادیث و... هم از دیگر ویژگیهای آنان است!

بنده در همین حد جهت آشنایی صاحب تاپیک با این جماعت، اینها رو گفتم و در تاپیکهای سایت در خصوص این موضوعات بحث شده
اگر در خصوص دروغهایی که در پستهای کاربر فوق به ابن عربی نسبت داده شد هم روشنگری خواستند ذکر میکنم. البته در تاپیک زیر قبلا مطالبی عرض کردم

تحریف کتب عرفای الهی
http://www.askdin.com/showthread.php?t=21839

++Hadi++;991000 نوشت:
ممنون از شما استاد صدیق بزرگوار و استاد یحبونه عزیز... اطلاعات خوبی ارائه فرمودید!
من از مجموع صحبت های شما دوستان به سه لایه از کارگزاران حضرت اباصالح عج پی بردم:
1- 4 نفر اوتاد
2- 30 نفر ابدال
3- صالحین مرتبط
همین منظومه شمسی که خورشیدش امام زمان عج باشه به طوری آدم رو جذب خودش می کنه که آدم آرزو می کنه ای کاش دور امام زمانش اونم تو این جریانها می گشت!
قطعا این بزرگواران مثل قطب های قدرتمندی هستند که به مقام فنا در ذات انسانی و بقا در ذات الهی رسیدن و خوشا به سعادت این بزرگواران...
موفق باشید...

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ابدال امّت من، بر اثر فراوانىِ روزه و نماز به بهشت نمى روند ؛ بلكه به واسطه رحمت خدا و سلامت دل و سخاوتمندى و مهربانى نسبت به همه مسلمانان، به بهشت مى روند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ابدال در امّت من، سى نفرند و به خاطر آنهاست كه زمين پا برجاست و بر شما باران مى بارد و يارى داده مى شويد.

امام زين العابدين عليه السلام در مناجاتشان میفرمایند : اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ... وَاجعَلنا بِخِدمَتِكَ لِلعُبّادِ وَالأَبدالِ في أقطارِها طُلّابا ولِلخاصَّةِ مِن أصفِيائِكَ أصحابا ، ولِلمُريدينَ المُتَعَلِّقينَ بِبابِكَ أحبابا .
بار خدايا ! بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرست... و ما را از خدمت كنندگان به بندگان و ابدال كه در گوشه و كنار زمين به سر مى برند قرار ده، و از ياران و دوستان ويژه ات و از دوستدارانِ آنان كه خواهان تو هستند و به حلقه درِ خانه تو چنگ زده اند.

الإمام الصادق عليه السلام :اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الأَبدالِ وَ الأَوتادِ ، وَالسُّيّاحِ وَالعُبّادِ ، وَالمُخلِصينَ وَالزُّهّادِ ، وأهلِ الجِدِّ وَالاِجتِهادِ
بار خدايا ! بر ابدال و اوتاد و پارسايانِ عُزلت گُزين و عبادت پيشگان و مخلصان و زاهدان و اهل تلاش و كوشش ، درود فرست.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ابدال ، در ميان اين امّت ، سى نفرند كه دلهايشان به مثابه دل ابراهيم خليل است . هر گاه يكى از آنها بميرد، خداوند ، كسى را جاى او بر گزيند .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ابدال در ميان امّت من، سى نفرند كه زمين با آنها بر پاست و شما به خاطر آنها، يارى داده مى شويد و برايتان باران مى بارد .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : زمين ، هرگز از وجود سى نفر كه همانند ابراهيم خليل الرحمان اند ، خالى نمى مانَد. [ مردم ] به خاطر آنها ، روزى داده مى شوند و به خاطر آنها ، باران برايشان باريده مى شود .

در كتاب الاحتجاج ، از خالد بن ابى هيثم فارسى ، از امام رضا عليه السلام نقل شده است . او مى گويد : به ابو الحسن الرضا عليه السلام گفتم : همانا مردم مى پندارند كه در زمين ، ابدال هستند . ابدال ، چه كسانى هستند؟
امام عليه السلام در پاسخ فرمود : صَدَقُوا ، الأَبدالُ هُمُ الأَوصِياءُ ، جَعَلَهُمُ اللّهُ عز و جل فِى الأَرضِ بَدَلَ الأَنبِياءِ إذا رَفَعَ الأَنبِياءَ وَ خَتَمَهُم بِمُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله . راست مى گويند. ابدال ، همان اوصيا هستند . خداوند عز و جل ، زمانى كه پيامبران را بُرد و سلسله آنها را به محمّد صلى الله عليه و آله ختم كرد، آنها را جاىگزين پيامبران قرار داد.

در حديث قدسى آمده كه خداوند عزوجل به پيغمبرش صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اى احمد آيا مى دانى كه چرا تو را بر ساير انبياء برترى دادم ؟عرض كرد: نه، فرمود: به يقين، خوى نيك، سخاوت طبع و رحمتى كه بر خلق داشتى و همچنين اوتاد الارض، اوتاد نشدند جز بدين صفات.

روایتی را شیخ صدوق در کتاب خصال باب الاربعه ح 66 از امام صادق (ع) نقل کرده است که: زمین هرگز از چهارنفر مؤمن خالی نمیشود و گاهی بیشترند ولی از چهارتا کمتر نیستند و این مانند خیمه است که جز با چهار طناب پایدار نمیشود و ستون (یعنی امام) هم در وسط خیمه است.

امام على عليه السلام :اى بندگان خدا! از محبوب ترينِ بندگان خدا در نزد او ، بنده اى است كه خداوند ، او را در برابر نفسش يارى كرده است........... پس يقينى به روشنىِ پرتو خورشيد دارد. براى [ خداوند ] سبحان، خويشتن را در بالاترين جايگاه نهاد: سيراب كردن هر تشنه[ ى معرفت] كه بر او وارد مى شود، و باز گرداندن هر شاخه اى به ريشه اش. چراغ تاريكى هاست، زُداينده كورى ها ، كليد مُبهمات، برطرف كننده معضلات، و راه نماى در بيابان هاست . [به موقع ]مى گويد و مى فهمانَد ، [و به موقع] خاموشى مى گزيند و سالم مى مانَد . براى خدا ، اخلاص ورزيده است و خدا هم او را خالص گردانيده [و براى خود ، برگزيده] است. پس چنين كسى ، از معدن هاى دين خدا و از اوتاد زمين اوست .

قدیما;991080 نوشت:
سلام علیکم

بنده زنده هستم و عقاید خود را خودم بین می کنم.لطفا به جای من نظر ندهید.اقایان سیستانی و خراسانی قابل نقد هستند،همانطور که اقایان خمینی و حسن زاده املی قابل نقد هستند.

مخالفت من با عرفان وحدت وجودی و فلسفه قدم عالمی است و هیچ مخالفتی با عرفان حقیقی شیعه و عقل گرایی بر اساس قران و روایات ندارم.

مخالف قمه زنی و عوعو کردن هستم.

فلاسفه و عرفا اعتقاد به مجرد بودن روح دارند که یعنی روح زمان و مکان و تغییر و تقسیم پذیری ندارد و این عقیده مخالف ایات و روایات است.

اگر شرایط قیام که در احادیث امده مثل اعلمیت رهبر و داشتن نیرو کافی و غیره محقق شود مخالفتی با قیام بر علیه ظلم ندارم

مخالفتی با ولایت فقیهی که در قران و روایات امده ندارم و مخالفت من با کسی است که مملکت را به این روز انداخته.

اگر جایی دروغ به اقای حسن زاده بستم بیان کنید.

اقای حسن زاده به حضرت موسی دروغ بستن و گفتن حضرت موسی به حضرت هارون گفته چرا انکار می کنی گوساله پرستی هم خدا پرستی است.اگر این دروغ بستن نیست،لطفا منبع این داستان را از کتب حدیث بیان کنید.انچه که در قران امده یک داستان دیگر است.

موفق و سلامت باشید

بنده گفتم عقاید و اوصاف کل این جماعت که کلی بود. حالا شما یه عده تون بقیه این جماعت رو قبول ندارید بمن مربوط نیست! البته اول پست قبلیم رو ویرایش کردم

در خصوص مسائل فوق در تاپیکهای مختلف بحث شده. بهتره این تاپیک رو شلوغ نکنیم و بنده فقط همین یه پست رو میذارم و خلاص!

برای هر کدوم از نقدهاتون تاپیک زدید. برای این قضیه گوساله پرستی هم تاپیک بزنید تا حقایق برای عموم شفاف و روشن بشه!

باسلام خدمت تمام دوستان
از پرداختن به مسائل متفرقه، توهین به علما و بزرگان و پرداختن به مباحثی که در کتابهای عرفانی در رابطه با ابدال و اوتاد و ...نوشته شده(اثبات و نقد) خودداری کنید تا این تاپیک به ثمر برسد.

[="Tahoma"][="Navy"]

++Hadi++;990481 نوشت:
با گوش کردن به یکی از سخنرانی های استاد رائفی پور (سخنرانی ارتباط با قیام امام حسین ع و امام زمان عج - 30 ام مرداد ماه 1393 - شهرستان فریمان) ایشون فرمودند خود امام زمان عج همینک نایبانی داره که به صورت لایه بندی با ایشون در ارتباط هستند و کسی نمی دونه و ازشون اطلاعی نداره. در مجموع اینها حدود 360 یا بیشتر آدم هستند که در لایه اول 4 نفر هستند و در لایه دوم اگر اشتباه نکنم 7 نفر و لایه سوم فکر می کنم 20 نفر و ...

سلام
این سخنان از اهل معرفت نیز شنیده شده و احتمالا منبع ایشان هم سخن آنهاست.
اگر منظور شما از نائب صاحب مقامات اجتماعی امام معصوم است که در روایات خود حضرت عالمان ربانی بعنوان نائبان عام معرفی شده اند. این نائب عام می تواند در سلسله مراتب یاران حضرت باشد و خودش اطلاع داشته یا نداشته باشد.
یا علیم[/]

پرسش: آیا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دوره غیبت دارای نائب خاص هستند و آیا نواب ایشان دارای تشکیلات چند لایه هستند؟

پاسخ:
برای پاسخ به این سوال، لازم است بین دو اصطلاح تفکیک قائل شویم.
نائب به سه صورت میتواند استعمال شود.
گاهی مراد از نائب، کسی است که از جانب شخصی وکالت او را به عهده میگیرید.
گاهی مراد از نائب، نائب عام است.
گاهی نیز نائب خاص.
عدم دقت در این مورد موجب خلط بزرگی میشود.
حضرت امام زمان علیه السلام، نائب عام دارند، وکیل و کارگزار نیز دارند ولی نائب خاص ندارند.
توضیح اینکه
از دوره امام کاظم(علیه السلام) به جهت جو شدیدی که بر علیه امام معصوم(علیهم السلام) هر دوره و پیروان ایشان به وجود آمده بود، حضرات معصومین(علیهم السلام) دست به ابتکاری زده و شبکه ارتباطی پنهانی موسوم به شبکه وکالت به راه انداختند.
این شبکه تا زمان امام زمان ادامه یافت و با شروع دوره امامت ایشان تا زمان غیبت صغری، این شبکه به کار خود ادامه دارد.
این شبکه وکالت کارهای امام را انجام میدادند و به منزله کارگزاران حضرت در شهرهای مختلف بودند. ایشان در شهرهایی مانند اهواز، سامرا، مصر، حجاز، یمن، خراسان، ری و قم و برخی شهرهای دیگر بودند.
تا ابتدای غیبت صغری این ارتباط بین ائمه و وکلا وجودداشت ولی با شروع غیبت، تماس مستقیم ایشان با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قطع شد و تنها راه ارتباطی با حضرت از طریق نائبان خاصی بود که حضرت تعیین می‌کردند.
در این دوره وکلا، وجوهات شرعی که مردم می‌دادند را نزد نائبان خاص دربغداد می‌فرستادند و ایشان نیز طبق دستور امام آنرا در موارد معین مصرف میکردند.(1)

به اعتقاد شیعیان، نائب امام زمان، به چهار سفیر یا نائب خاصی اطلاق می‌شود که حضرت از طریق آنان و در شرایط خاص با شیعیان تماس می‌گرفت. در طی دوران غیبت صغری شیعیان از طریق این چهار نائب با امام زمان (علیه السلام) در ارتباط بوده و درخواست‌ها و مسائل خود را طرح می‌کرده‌اند و پاسخ می‌گرفتند. این دوره از شهادت امام حسن عسکری در سال ۲۶۰ هجری قمری آغاز شده و تا سال ۳۲۹ ه‍.ق (۹۴۱ م) به طول انجامیده‌ است.
این افراد عبارتند از عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری. ایشان از اصحاب باسابقه و مورد اعتماد امامان بودند که یکی پس از دیگری از طرف امام زمان و با معرفی نایب پیش از خود معرفی می‌شدند. این چهار نفر به مدت هفتاد سال، نیابت امام را عهده‌دار بودند و با داشتن وکلایی در دورترین شهرهای اسلامی، پیام‌ها و خواسته‏‌های شیعیان را به امام و پاسخ‌های امام را به آنان می‌رساندند. از دیگر وظایف نایبان خاص، این بود که تردیدها را درباره حضرت مهدی از بین ببرند و محل زندگی امام و مشخصات او را پنهان دارند.(2)
بعد از چهار نائب خاص امام زمان(عج) و با شروع دوره غیبت کبری باب نیابت بسته شده است و نه تنها هیچ شخص دیگری به عنوان نائب خاص معرفی نشدند، بلکه امام در نامه ای به آخرین نائب خاص خویش بیان کردند که هیچ شخص دیگری را به عنوان نائب خود معرفی نکن که غیبت کبری شروع شده است. ایشان در توقیع خویش به علی بن محمد سمری اینچنین مینویسد:
«خداوند در وفات تو به برادرانت اجر عنایت فرماید. تو تا شش روز دیگر وفات خواهی کرد. پس کارهایت را تمام کن و هیچکس را جانشین خود قرار نده؛ زیرا اکنون غیبت دوم آغاز شده و تا زمانی طولانی که خداوند اجازه فرماید، ظهوری نخواهد بود تا قلوب (مردم) از قساوت، و جهان از بی‌عدالتی مشحون گردد و کسانی به سوی هواداران (شیعیان) من آیند و مدعی شوند که مرا رؤیت کرده‌اند. لکن آگاه باش، هر کس قبل از قیام سفیانی و صیحه آسمانی ادعای رؤیت مرا کند، افترازنندهٔ دروغگوست.»(3)

با شروع غیبت کبری و فقدان شخصی که نائب خاص امام باشد، این ارتباط طبیعتا قطع شد و به جای ایشان علما و فقهای شیعه به سفارش امام زمان عج و با عنوان نائب عام و ولی فقیه به بخشی از وظایف نائبان و وکلا اهتمام کردند.
اما امام زمان مسئولیت زیادی برای هدایت عام و خاص جامعه و حل بخشی از معضلات جوامع اسلامی دارند بنابراین طبیعتا نیاز به افرادی دارند که کمک کار ایشان باشند.
این افراد با عنوان پیشکار یا خدمتگزار و به اصطلاح کارمند و کارپرداز دارند.

این افراد میتوانند همان همراهان حضرت باشند که در ادبیات عرفانی به آنها ابدال گفته میشود. ابدال بر خادمان و گروه سی نفره همراهان حضرت صاحب الامر(علیه السلام) منطبق می‌شود. چنانکه علامه مجلسی از امام باقر (علیه السلام) نقل می‌کند که فرمود:
«لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ عُزْلَةٍ وَ لَا بُدَّ فِی عُزْلَتِهِ مِنْ قُوَّةٍ وَ مَا بِثَلَاثِینَ مِنْ وَحْشَة»
صاحب عصر را غیبتی ناگزیر است و در آن غیبت، قدرت و قوّت برای او لازم است و در آن زمان، به وسیله سی نفر ازهمراهانش، از تنهایی بیرون می‌آید
.(4)

ولی این با نیابت امام که بار معنایی خاصی دارد متفاوت است.
گذشته از اینکه نه اسم این افراد و نه خصوصیات ایشان و نه حتی خصوصیات شبکه وکالت حضرت برای ما مشخص نیست و در هیچ کتاب معتبری نیز سخنی در این رابطه بیان نشده است.
اگر هم کسی در این رابطه ها به صورت خاص اطلاعی کسب کرده باشد، حق بیان این نکات را ندارد
که
هر کرا اسرار کار آموختند. مهر کردند و دهانش دوختند.

بنابراین
اولا: حضرت در دوره غیبت کبری نائب خاص ندارند.
ثانیا: ایشان مانند هر صاحب منصبی به واسطه کثرت و گستردگی مسئولیتی که دارند یک سری کارگزار دارند ولی ویژگی و نام ایشان مشخص نیست.
ثالثا: سخنانی که شما نقل کردید، هیچگونه مستند روایی و تاریخی و حتی شهرت در لسان علما را ندارد و به همین جهت تا زمانی که مستند آنها مشخص نشود بیشتر به داستان سرائی شبیه هستند.

پی نوشتها:
1. جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، قم، انصاریان، ۱۳۸۱ش. ص۵۸۸
2. طوسی، محمد بن حسن، الغیبه، قم، دار المعارف الإسلامیة، ۱۴۱۱ق، ص۲۸۵و۲۸۶ و 391
3. صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، تهران، اسلامیه، ۱۳۹۵ق.، ج۲، ص۵۱۶
4. الغیبه، ص162

موضوع قفل شده است