جمع بندی توجیه مسیحیان بر نظریه ی دیو سرشتی انسان
تبهای اولیه
باسلام و عرض احترام و خسته نباشید.
میخواستم بپرسم توجیه مسیحیان بر نظریه ی دیوسرشتی و گناهکار بودن انسان از بدو تولد چیست؟
خواهشمندم خیلی فوری به سوالم پاسخ دهید.:please:پاسخ:
باسلام .
عيسويان بر اين باورند كه چون آدم در بهشت از درخت ممنوعه خورد، مرتكب گناه گرديد و از جنت بيرون شد. اين گناه پدر، دامن تمام فرزندان او را گرفته است. و اگر خداوند مى خواست تمام فرزندان آدم را به خاطر اين گناه به عذاب گرفتار كند، با رحمت و مهربانى او سازش نداشت. بار اين گناه بر دوش بشريت سنگينى مى كند و حضرت عيسى آن را به دوش خواهد گرفت. آدم گناه كرد و از بهشت بيرون رانده شد، فرزندانش سرنوشت تيره اى يافتند، تا كه مسيح ظهور كرد و با خون خود آن گناه ازلى را از دامان انسانيت پاك نمود.
پس در نگاه مسیحیان به واسطة گناه حضرت آدم در بهشت، این گناه بر همه فرزندان او نوشته و ثبت شده است. به جهت گناه ذاتی بشر، عیسی(ع) خود را فدا کرد و به صلیب کشیده شد تا کفاره گناهان بشر بشو د . گفتنی است یک سر اصلی و نخستین که در نگاه مسیحی ها برای همه ضرورت دارد، تعمید است. با اعتقاد آنها انسان با تعمید به جامعه مسیحیت وارد می شود . رسالت کلیسا در طول قرون را بر عهده می گیرد. این رسالت عبارت است از گواهی دادن به کارهای نجات بخش خدا به وسیله عیسی. به عقیده هر مسیحی تعمید وسیله ای است که با آن خدا همه آثار زندگی و مرگ عیسی را عطا می کند.
یک مسیحی فقط یک بار، هنگام ورود به جامعه مسیحیت، تعمید می پذیرد.
تعمید اصولاً با گونه ای از شستشو انجام می شود. در برخی از کلیساها رسم است که با ریختن آب بر سر شخص، وی را تعمید می دهند. در برخی از کلیساهای دیگر رسم است که شخص برای تعمید به زیر آب می رود و بیرون می آید. کلیساهایی نیز تعمید شونده را به آب های طبیعت،مانند نهرها و دریاچه ها، می برند. هنگام تعمید، کشیش این عبارت را که از آخر انجیل متّی اقتباس شده، می خواند: " تو را به نام پدر،پسر و روح القدس تعمید می دهم". برخی از کلیساهای پروتستان تنها به نام عیسی تعمید می دهند.
از زمان های دور، رسم بر این بوده که تعمید اعضای جدید کلیسا در عید شکوهمند "پاک" که بزرگ ترین عید مسیحیان است انجام گیرد(1)
پی نوشت:
1. توماس میشل، کلام مسیحی، حسین توفیقی، ص 75.
با سلام
دوست عزيز در مسيحيت چيزي به نام ديو سيرتي نداريم - خدا انسان را شبيه خود افريده است و نه شبيه ديو - انسان به خاطر گناه اولين از جلال خدا قاصر شده و فرزند گمشده خداست كه خدا خود كار نجات انسان را به انجام رسانيد و وظيفه انسان قبول اين بخشش است
انسان گناهكار خلق نميشود بلكه توسط والدين گناهكار وارد دنيا ميشود و وارث والدين خود است با ايمان به مسيح هر كسي به جايگاه اصلي و مطلوب خدا وارد ميشود - فيض و رحمت خداوند ما عيساي مسيح با شما باد
[=Times New Roman]با سلام
جناب سینا متشکرم.
از اینکه تفسیری خلاف آنچه در کلیسا رایج است از شما شنیدیم متعجب شدیم البته پولس قدیس هم تفسیر شما را می شنید تعجب می کرد !!!
اولا چرا عقیده صریح خود را بیان نمی کنید ؟ در اینکه مسیحیت معتقد به گناه همه انسانهاست شکی نیست چرا که کتاب مقدس بر این مسأله تصریح می کند {گناه بواسطه یک انسان و مرگ نیز بواسطه گناه وارد جهان می شود؛ پس مرگ به همه انسانها وارد می شود چون همه گنهکارند.} همه گناهکارند چرا ؟؟؟؟
بر این اساس قديس آگوستين گفت انسان به خاطر گناه اوليه آدم و حوا گناه کار است وي در مشاجراتي که با متکلم معاصر خود پلاگيوس داشت سخنان پولس رسول و نظريات اوريگن و ترتولين را بسط داد و موضوع را به نوعي که درافکار آباءومتکلمان پيش از او سابقه نداشت با مسئله آزادي اراده ي انسان مرتبط ساخت و انسان را حتي در انتخاب خير و اراده به سوي آن آزاد ومختار نمي دانست و به گفته ي او تنها لطف وعنايت الهي است که انسان را به سوي خير هدايت مي کند.آگوستين مي گفت که آدم پيش از سقوط در انتخاب خير و شر آزاد بود ولي پس از نافرماني و سقوط آزادي اراده را از دست داد.
عجب یعنی انسان حتی اختیار عدم گناه را هم ندارد یعنی تمام انسانها باید گناه کنند . این یعنی چه ( از کوزه همان برون تراود که در اوست) یعنی اگر ذات انسان فاسد و گناهکار نبود اراده و اختیار گناه نکردن را داشت . البته در مسیحیت بدتر از این هم ادعا شده است . توجه بفرمائید {بین پدران مقدس شایعتر از نظریه گناه ازلی به عنوان فساد معین ذات انسانی(Vitium or corruptio) بوده باشد } یعنی اصلا در مسیحیت بر فساد ذات انسان تأکید می شود یعنی هر کسی ذاتا فاسد متولد می شود !!! . گناهکار است بلکه بدتر ذاتا فاسد است.
اما درباره اینکه خداوند انسان را بر صورت خود آفرید باید خدمتتان عرض کنم هذا اول الکلام یعنی این تازه اول بحث است باید دید آیا این مسأله معقول است ؟
اجازه دهید خاطره ای برای شما تعریف کنم : یک خانم استادی داشتیم که مسیحی متدینی بود و در دانشگاه آلمان به ما الهیات مسیحی درس می دادالبته مدتی قبل رحمت خدا رفت . روزی در کلاس درس گفت که هر چه در کتاب مقدس گفته شده تناقضی با علم ندارد یعنی ما می توانیم نظریه علمی را بپذیریم و کتاب مقدس را هم بپذیریم یعنی به علم به عنوان علم و به کتاب مقدس به عنوان باور دینی عقیده مند باشیم .
من از او پرسیدم استاد آیا شما نظریه تکامل خلقت انسان از میمون را می پذیرید ؟ ایشان پاسخ دادند بله از نظر علمی ثابت شده که انسان از میمون تکامل یافته است و من آن را می پذیرم .
از او پرسیدم استاد در سفر پیدایش کتاب مقدس ادعا شده که خداوند انسان را بر صورت خود آفرید آیا این را هم می مپذیرید ؟
استاد ما پاسخ داد بله می پذیرم .
من گفتم استاد پس نتیجه منطقی این است که خداوند ابتدا میمون را بر صورت خود آفرید و بعد از میمون انسان تکامل یافت پس میمونهای غیر تکامل یافته هم بر صورت خدا آفریده شده اند ؟
استاد ما خدا رحمتش کند کمی ناراحت شد اما بنده خدا جوابی نداشت .
با سلام
دوست گرامي دو مطلب كاملا مجزا را طرح كرديد
1 - گناه اول
آنچه نوشتم مطابق با كتابمقدس و تعليم كليسا است - انسان اول گناه را وارد جهان كرد و خود و نسل خوذ را وارث ان گناه - نظير اينكه پدر خانواده محلي را به غلط يا درست بذاي سكونت انتخاب ميكند و نتيجه اين انتخاب شامل خود او و اولاد او ميشود مثلا اگر امريكا را براي سكونت انتخاب ميكند نتيجه آن انتخاب به خود او و فرزندان و نوادگانش مي رسد و اگر افريقا را انتخاب ميكند سرنوشتي ديگر - آيا با اين منطق مخالفتي داريد؟ اگر خود او و يا اولاد و نوادگانش حق انتخاب براي سكني گرفتن در مكاني ديگر را نداشتند حق با شما بود - اين ظلمي بود كه با تولد به فرزندان او تعلق مي گرفت ولي ايا گناه اول و كار خداوند براي رهايي از سرنوشت آدم براي نسل هاي بعدي چنين است ؟
خداوند راهي را محيا نمود يعني ما كه از نسل ادم هستيم هم اولاد او محسوب ميشويم و هم ميتوانيم از تمردي كه او انجام داد به فيض مسيح و كفاره اي كه پرداخت كرد رها شويم
به گمتنك شما حتي معني . مفهوم گناه را در تعليم مسيحي نمي دانيد كه آن را به فسادي تعبير ميكنيد كه گريزي از آن نيست
2 - شما يا هر كسي ديگر از كجا به اين رسيده ايد كه ما از نسل ميمون هستيم؟؟ در باره ذيگران قضاوت نميكنم اما در مورد خودم مطمئن هستم كه از نسل ميمون نيستم؟ در ضمن نسبتي نابخشودني به علم داديد كه جاي تاسف دارد - كدام يافته علمي مستند به ادعاي شماست؟؟ شما نظريات علمي را با اصول و مستندات علمي اشتباه گرفته ايد ؟
در ضمن همه مخلوقات نشان از عظمت خالق خود را دارند و معرفتي از پديد اورنده خود را دارا هستند - بر چه منطقي خود را برتر از ميمون ميدانيد كه اينگونه مخلوق بي آزار خدا را تحقير ميكنيد؟ با دنيايي كه مي بينيم صدها دليل داريم كه ميمونها كرامتي والاتر از انسانها دارند لااقل نه به عقايد همديگر توهين ميكنند و نه به نام خدا ديگر ميمونها را ميكشند و نه قلب مقتولان خود را به دندان ميگيرند وآنچنان كه در سوريه مي بينيم و نه همنوعان خود را كافر و نجس ميدانند
فيض خداوند با همه ما باشد و چشم دل مان را بسوي حقيقت ذات خود روشن كند
[=times new roman]
سلام علیکم و رحمه الله
جناب سینای گرامی بیائیم همگی سعی کنیم در بحث اولا از موضوع خارج نشویم و دیگر اینکه اگر مثالی می آوریم با استدلالمان تجانس حداقلی اش را داشته باشد.
فرمودید انسان دیو سیرت نیست و همچنین میفرمائید اولین گناه را او ( حضرت آدم علی نبینا و آله علیه السلام ) وارد جهان کرد و خود و ذریه اش را مبتلا به آن نمود و فرزندان نسل اندر نسل به گناه او بدنیا می آیند
که البته این شکل ابتلای از پدر به فرزند نمی دانم چگونه ابتلائی است که حتی شیطان دیو سیرت هم نمی تواند و از او بر نمی آید ذریه شخصی را نسل اندر نسل مبتلا به گناهی نماید .
این مساله را چگونه توضیح میدهید .
توضیح بیشتر اینکه چنین پلیدی ای که با این کیفیت از دست شیطان هم بر نمی آید چگونه آدم بر آمده و ( بنا به قول شما ) از جلال خدا قاصر شده ؟
آیا با این اوضاع اصلا شایسته است انسان را فرزند خدا بنامیم و بدانیم ؟
یاحق
با سلام
برادر گرامی جناب آقای سینا
گمان نمی کردم شنیدن سخن حق اینگونه شما را آشفته سازد . زیرا هر آنچه من نقل کردم از منابع مسیحی بود . آیا جمله {گناه بواسطه یک انسان و مرگ نیز بواسطه گناه وارد جهان می شود؛ پس مرگ به همه انسانها وارد می شود چون همه گنهکارند.} از کتاب مقدس و از تعالیم شائول یا همان پولس قدیس نیست ؟
عبارت واضح است {چون همه گناهکارند پس همه می میرند} دوست دارم صریح بگوئید . می خواهم جلوی همه دوستان بگوئید . اگر نه مجبور می شوم آدرس آن را از کتاب مقدس عهد جدید برای شما بیان کنم .( آزمون صداقت) .
( البته باید بگویم بر این اساس شما باید به این سؤال هم پاسخ دهید که خدا ( پسر ، یعنی مسیح ) هم گناهکار است چون به صلیب کشیده شد و مرد ).
و آیا مطالب بعدی از کتب قدیسان مسیحی نیست ؟ اصلا اگر آدم گنهکار نبود نیازی بود {به اعتقاد شما} خداوند پسر خود را بفرستد و او را قربانی کند تا انسان آزاد شود ؟ بلکه هر کس که می توانست جلوی خودش را بگیرد و گناه نکند رستگار می شود همان طور که سایر ادیان مثل یهودیت که معتقدند کار نیک انجام دهید و گناه نکنید خدا در آخرت رستگار می شوید .
اما درباره ادعای شما که مثالی هم برای آن زده بودید باید عرض کنم { شما باید به این سؤال پاسخ دهید که چگونه گناه از پدر به پسر منتقل می شود ؟} اصلا چگونه انسان گناه را بوجود آورد و خود وارث آن شد ؟!!!
اما درباره مثال شما . اگر بخواهیم مثال شما را بپذیریم باید قبول کنیم که همه نباید در زندگی تغییر کنند به این مثال توجه کنید {آیا اگر پدری فرزندان خود را آمریکایی بنامد آنها نباید و نمی توانند مثلا به اروپا بروند و اروپایی شوند ؟ و اگر بروند و بگویند اروپایی هستیم کسی از آنها قبول نمی کند؟ مثلا همین شائول یا قدیس پولس که از پدرش یهودی به دنیا آمد و از خانواده ای یهودی به دنیا آمد چرا او را مسیحی می نامید در حالی که او یهودی بود ؟ باید تا اخر عمر یهودی باشد ؟ یا اینکه چرا مسیح را خدا می دانید در حالی که او انسان به دنیا امد و گناهکار هم بود و مادرش یهودی بود و اهل الجلیل ؟ آیا خدا نامیدن مسیح بر خلاف انتخاب خانواده او نیست ؟
دوما پس عدالت خدا کجاست که انسان بدون اختیار گناهکار به دنیا می آید و بعد خداوند او را به خاطر گناهی که انجام نداده بلکه از پدر و مادرش به ارث برده او را مجازات می کند مثالی می زنم آیا جایز است چون شما مثلا زمانی {خدای نکرده} دزدی کردید فرزندان و نوادگان شما را به جرم دزدی مجازات کنند ؟
اما درباره میمون اگر مطلب مرا به دقت مطالعه می کردید متوجه می شدید من قصد بیان چیز دیگری داشتم که به گمانم عمدا تجاهل کرده اید در هر صورت من معتقد به خلقت انسان از میمون نیستم چون من پیرو دینی الهی هستم و معتقدم خداوند انسان ، انسان آفرید نه از میمون تکامل یافت ، انسان را پاک و عاری از گناه آفرید و هیچ گناهی از پدر به پسر به ارث نمی رسد .
با سلام خدمت سینا
در پاسخ به مطلب شما درباره تحقیر مخلوقات خداوند باید عرض کنم برادر ما به پیروی از امامان خود هیچ گاه مخلوقات خدا را تحقیر نمی کنیم و خود را در خلقت برتر از آنها نمی بینیم بلکه معتقدیم همه مخلوقات خداوند هستند { امام حسن علیه السلام غذای خود!! { نه غذای مخصوص حیوانات}را با سگ نگهبان باغ دو نیم می کردند } . اما درباره پیروان ادیان دیگر باید عرض کنم این جمله امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر بسیار معروف است که به مالک اشتر فرمودند { انسانها دو گروه هستند یا برادران دینی تو هستند یا مانند تو آفریده های خداوند می باشند پس با همه به نیکی رفتار کن } . البته خودتان هم می دانید آنها که در سوریه آدم می کشند را نسبت فکری و عقیدتی با ما نیست بلکه ما آنها را تکفیری می نامیم و از آنها و کردار زشتشان تبری می جوئیم . اما در جهان هستند گروههای مذهبی که از قاتلان، قدیس های معبد را ساختند و آنها را تأیید کردند و به رسمیت شناختند اما بعد که دیدند دارند به آنها ضرر می زنند تکفیرشان کردند و به شاه فرانسه دستور دادند آنها را قتل عام کند ( مطلب را بیشتر شرح دهم ؟ ).
راستی برادر سینا همانطور که می دانید ما مسلمانها دارای مذاهب مختلفی هستیم و بر همین اساس ممکن است نظر علمای مذاهب دیگر را نپذیریم و نظریات آنها را نقد کنیم به همین دلیل بنده به صراحت عرض می کنم که شیعه اثنی عشری اصولی هستم . از آنجا که بنده دوست ندارم شما درباره مذهب من از طریق کردار تکفیری ها قضاوت و کنید ، فکر می کنم درست نیست که من بر شما از کردار دیگر مسیحیانی که ممکن است پیرو مذهب آنها نباشید استدلال کنم و به اصطلاح شما را به چوب آنها برانم برای همین خواهش می کنم بفرمائید شما تابع کدامیک از فرق مسیحیت هستید ؟ و کدام مکتب الهیاتی مسیحی را می پذیرید تا من هم بر اساس همان مکتب و اندیشه با شما مباحثه کنم .
با سلام خدمت برادران و خواهران گرامی
برادر گرامی و دوست عزیز جناب آقای سینا
فکر نمی کردم از مباحثه و گفتگو بدتان بیاید در هر صورت بنده منتظر پاسخ حضرتعالی هستم .
اما شاید دوست نداشته باشید . یا شاید هم کمی سرتان شلوغ باشد و وقت نداشته اید پاسخی به بنده بدهید امیدوارم اگر کمی سرتان خلوت شد بتوانیم با هم گفتگو کنیم
در هر صورت برادر گرامی بنده امادگی دارم تا إن شاء الله با هم بیشتر گفتگو کنیم .
با تقدیم احترام
با تشکر و تقدیم احترام .
درود بر همه دوستان
یه سوال در اینجا برای من پیش اومده اینکه یکی از دوستان اشاره کرد که مثلا فردی تصمیم میگیرد در فلان کشور سکونت کند اگر کشوری مشکلی داشته باشد باعث میشود این مشکل هم برای خود و هم تمام فرزندانش به وجود آید یا مثلا گفته شد کسی به نمایندگی از جمعی کاری را انجام دهد اشتباهش به حساب همه اون جمع گذاشته می شود دقیقا مثل آدم و حوا با خوردن میوه ممنوعه باعث شدند که اثار گناه اولیه که مرگ بود به نسل انسان راه یافت
خوب الان این مطلب درست نیست؟
با سلام
جناب سینا عجب گریزهای میزنید شما فکر کنم شعبه جدیدی از مسیحیت باز کرده اید که نه پلوس از ان خبر دارد و نه یهوه !!
کتاب مقدس این اشتباه را به عنوان گناه معرفی می کند و از تعبیر (hamartaning hata ) استفاده می نماید و بر ناکامی و شکست و خود فراموشی تأکید می کند.
از آنجا که در اثر خطا و غرور انسانها از رسیدن به اتحاد با خدا و وحدت با دیگران باز می مانند، می توان گناه را اساسا مایه ویرانی وحدت و روابط مثبت جامعه بشری عصیان و نقض عهد و بیگانگی بین خدا و انسان بشمار آرود.
به همین سبب است که عهد قدیم گناه را به عنوان نوعی بت پرستی و خیانت به یهوه تفسیر می کند.
از سوی دیگر پیامبران نیز بی عدالتی اجتماعی را بسیار زیاد محکوم ساخته اند و به نفع ضعفیان و فقیران بر علیه ثروتمندان و قدرتمندان مبارزه کرده اند. عهد جدید این طرز فکر را ادامه می دهد که گناه نوعی وضعیت و اقدام بشری است که بر علیه مسیح و روح القدس است و در عین حال موجب می شود که انسان نتواند نسبت به همسایه گناهکارش عشق بورزد.
در واپسین تحلیل گناه به مرگ می انجامد ( رومیان 6: 23 ) و کوتاه سخن اینکه کتاب مقدس به عنوان یک کل هر گونه برخورد شود ذهنیت بشری را نسبت به خدا و بشر که گناهکارانه و تجاوز گرانه باشد و از مرزهای آفرینش الهی و مخلوقیت انسان در گذرد گناه تلقی می کند.
گناه نسبت به خدا منجر به ارتکاب گناهان نسبت به مخلوقات او می شود.
اما بیگانگی بین خدا و آفرینش خد ابخشی از وضعیت بشری است که گریزی از آن ندارد (رومیان 3، 23 ) بشریت تنها گناهکارانه عمل نمی کند بلکه اساسا خود گناهکار است.
جناب سینا عجب گریزهای میزنید شما فکر کنم شعبه جدیدی از مسیحیت باز کرده اید که نه پلوس از ان خبر دارد و نه یهوه !!
خیلی با حال گفتی جناب رضا
خوشمان آمد :Kaf:
[=times new roman]سلام
جناب سینا نظرتان راجع به حضرت یحیی که همزمان با حضرت عیسی میزیست و قبل از حضرت عیسی بطرز فجیعی به شهادت رسید چیست ایا گناه او را هم حضرت عیسی پاک نموده درمورد سایر پیامبران که بعضاً به شهادت رسیده اند چطور
درود بر همه دوستانیه سوال در اینجا برای من پیش اومده اینکه یکی از دوستان اشاره کرد که مثلا فردی تصمیم میگیرد در فلان کشور سکونت کند اگر کشوری مشکلی داشته باشد باعث میشود این مشکل هم برای خود و هم تمام فرزندانش به وجود آید یا مثلا گفته شد کسی به نمایندگی از جمعی کاری را انجام دهد اشتباهش به حساب همه اون جمع گذاشته می شود دقیقا مثل آدم و حوا با خوردن میوه ممنوعه باعث شدند که اثار گناه اولیه که مرگ بود به نسل انسان راه یافت
خوب الان این مطلب درست نیست؟
فَوَسْوَسَ إِلَیهِ الشَّیطَانُ قَالَ یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَا یبْلَى«120»
پس شیطان او را وسوسه کرد گفت ای آدم آیا تو را به درخت جاودانگی و ملکی که زایل نمیشود راه نمایم
سلام
اساساً این تصور که مرگ جریمه گناه ادم بود درست نیست بلکه این ایه به روشنی نشان میدهد که بهشت اولیه موضعی موقت بوده و از همین روزن هم شیطان موفق به فریب انسان شده بلکه گناه موجب دوری انسان و عدم قرب او به پروردگار میشود که البته حضرت ادم بواسطه توبه مجداداً به قرابت پروردگار دست یافت و بعنوان اولین پیامبر به زمین گسیل شد .
درود بر همه دوستانیه سوال در اینجا برای من پیش اومده اینکه یکی از دوستان اشاره کرد که مثلا فردی تصمیم میگیرد در فلان کشور سکونت کند اگر کشوری مشکلی داشته باشد باعث میشود این مشکل هم برای خود و هم تمام فرزندانش به وجود آید یا مثلا گفته شد کسی به نمایندگی از جمعی کاری را انجام دهد اشتباهش به حساب همه اون جمع گذاشته می شود دقیقا مثل آدم و حوا با خوردن میوه ممنوعه باعث شدند که اثار گناه اولیه که مرگ بود به نسل انسان راه یافت
خوب الان این مطلب درست نیست؟
سلام علیکم و رحمه الله
بحث اصلی این مطلب سر گناه کار بودن حضرت آدم ( در حد گناه اول در اعتقادات مسیحیت است - یعنی گناهی که گناهان دیگر بواسطه آن بر انسان مترتب میشود و اگر این گناه نبود گناهان دیگری را بشر مرتکب نمی شد )
و ترک اولی است.
اگر بگوئیم حضرت آدم چنین گناهی مرتکب شده و ابناء آدم هم از بدو تولد با این گناه بدنیا می آیند حتی پولس هم در توضیح دلیل اتصاف چنین گناهی حداقل به ابناء بشر در می ماند و درتلاشی اصل گناه را برای ابناء بشر رد کرده در حالی که این مساله را بناچار نادیده میگیرد که انسان بواسطه این گناه است که به گناهان دیگر آلوده میگردد :
انسان به اين دليل كه گناهكار است، مورد سرزنش قرار نميگيرد. همة انسانها گناهكار به دنيا ميآيند و هيچكس با ارادة خودش پا به جهان هستي نميگذارد. چشم در اين دنيا ميگشايد و خود را گناهكار مييابد. اما اولين شخص كه منشاء نژاد انساني بود، يعني آدم، اين چنين وضعيتي را دارا نبود. او با طبيعتي گناه آلود پا به جهان هستي گذاشت.
(هنری هلی در تفسیر رومیان 5 )
باسلام و عرض احترام و خسته نباشید.میخواستم بپرسم توجیه مسیحیان بر نظریه ی دیوسرشتی و گناهکار بودن انسان از بدو تولد چیست؟خواهشمندم خیلی فوری به سوالم پاسخ دهید.
سلام
اساساً اینکه بگوئیم انسان از یدو تولد دیو سرشت است از پایه غلط است یعنی در واقع هر گودکی در بدو تولد معصوم است کما اینکه در باور های عامه مردم نیز چنین گفته میشود منتهی این انسان مختار است میتواند فرشته شود یا دیو حال از این مسیحیان دو آتشه باید پرسید حضرت مسیح با بر سر صلیب شدن به زعم انان چگونه در این اصل خلقت توانسته تغییر ایجاد نماید ؟
با سلام خدمت تمام دوستان گرامی
کسی از دوستان از برادر مسیحی ما جناب آقای سینا اطلاعی ندارد ؟
می دانید هیچ گاه حتی فکر هم نمی کردم اینقدر نسبت به بحث منطقی که به صورت محترمانه است کم لطفی کند . البته ان شاء الله خیر است .
راستش به نظر می رسد این روش درستی نیست که انسان بر خلاف آموزه های اصلی دین خودش صحبت کند . برادر عزیز ما سینا هم باید دقت می کردند که قبول مسأله ای تحت عنوان گناه نخستین برای ما بسیار سخت است زیرا با منطق جور در نمی آید .
سؤالی که در این رابطه مطرح می شود این است که چرا فقط گناه به فرزندان منتقل می شود و چرا فضائل به آنها منتقل نمی شود ؟ یعنی آیا اگر حضرت آدم متخصص انرژی اتمی بود باید فرزندان او هم متخصص انرژی اتمی می شدند ؟؟؟ چرا در مسیحیت فقط رذائل به نسل آدم منتقل می شوند و فضائل منتقل نمی شوند؟؟!! راستش اگر پاسخ مرا بدهید ممنون می شوم .
مسأله بعدی این است که تا آنجا که بنده ادیان مختلف را مطالعه کرده ام هیچ دینی حتی ادیان غیر الهی و بت پرستی و ... قائل به ذات گناهکار بودن انسان نیستند بنابراین بعید است از کسانی که پیرو حضرت مسیح آن پیامبر بزرگ الهی هستند به چنین چیزی معتقد باشند . اگر اشتباه می کنم خوشحال می شوم مرا راهنمایی کنید .
با سلام. ادعاهای عجیب و بی اساسی مثل گناه ذاتی بشر یا تولد با گناه، هرگز نگرشی رسمی در مسیحیت کاتولیک یا ارتدوکس نبوده است و سخن امثال آگوستین و شورای محلی کارتاژ نیز، منجر به رسمی شدن این نگرش نگشته است. کلیسای شرق به کل گناه اصلی، را انکار می کند و به همین خاطر آگوستین را قدیس نمی داند و کلیسای غرب نیز، گناه اصلی را صرفاً به معنای دوری از جلال و وجود میل به گناه و نه گناهکار بودن صرف می داند، و از منظر پیروان کلیسای غرب با فدا شدن مسیح، صرفاً حالت قهری که بین خدا و انسان بود از بین رفت و انسان به جلال معنوی پیش از گناه نخستین(گناه آدم و حوا)، دست یافت. مسیح از منظر کاتولیکها، گناه شخصی کسی را به دوش نکشید، بلکه گناه اصلی را به دوش کشید، تا ما را به جلال اولیه بازگرداند.
در این بین منحرفترین گونه از مسیحیت که همان فرقه پروتستان است، سخنان آگوستین را نبش قبر نموده و ادعا می کند که انسان از بدو تولد گناهکار بوده و تا به مسیح ایمان نیاورد، از گناه نجات نخواهد یافت. از منظر پروتستانها، مسیح گناهان شخصی مؤمنین را پیش و پس از مصلوب شدنش به دوش کشید، و این مسئله با عدالت خدا تناقض بنیادین دارد.
باعث تأسف است که در کتب درسی مملکت اسلامی، به جوانان ما، مسیحیت پروتستان را که از فرقه های دیگر مسیحیت منحرفتر است، به عنوان فرقه ای مترقی و منطقگرا معرفی می کنند، حال آنکه پروتستانها در بین مسیحیان، مثل خوارج یا شاید هم وهابیها در بین مسلمانان بوده و الهیاتی بی انعطاف و ضعیف را مطرح می کنند.
با سلام خدمت تزکیه دوست گرامی
برادر یا خواهر گرامی
اموزه گناه نخستین ابداع قدیس آگوستین نبوده است بلکه پیش از او دیگر دانشمندان مسیحی نیز به آن معتقد بوده اند دو مثال خدمتتان عرض می کنم :
اول : قدیس ایرنئوس (متوفی 180 میلادی) که پیش از اگوستین بود {حوا با این نافرمانی مرگ را برای همه به ارمغان آورد ما همه از آدم هستیم و چون از آدمیم وارث اوصاف او هستیم در واقع از طریق اولین آدم ما از فرمان خدا سرپیچی کردیم بدین طریق که فرمانش را اجابت نکردیم } irenaeus 1992 3:22)
دوم : ترتولیان متوفی 200 میلادی { شیطان منشأ هر شر و فسادی است او بود که انسان را فریفت و باعث شد از فرمان خدا سرپیچی کند. به خطر گناه او بود که انسان به مرگ دچار شد و همه نژاد بشر که نطفه آدم بودند ناقل محکومیت شدند } tertolian 1914 3:2
اگر تمایل داشته باشید می توانیم مثالهای دیگری نیز ذکر کنیم .
اما سؤالی داشتم که اگر امکان دارد لطف کنید به آن جواب دهید :{
با تقدیم احترام و تشکر
با سلام و روز بخیر
من دو سؤال از دوستان عزیز مسیحی دارم که شاید ادعا می کنند برایمان نامفهوم هستند و چون معنی آنها را نمی دانیم پس قضاوت اشتباه درباره آموزه های مسیحیت می کنیم
سوال شماره 1 ( مقصود از گناه اصلی چیست ؟)
سوال شماره 2 ( جلال اولیه چیست ؟)
دوستان لطفا توضیح دهند تا مبانی بحث مشخص شوند .
با تشکر
با سلام.
با سلام خدمت تزکیه دوست گرامی
برادر یا خواهر گرامی
اموزه گناه نخستین ابداع قدیس آگوستین نبوده است بلکه پیش از او دیگر دانشمندان مسیحی نیز به آن معتقد بوده اند دو مثال خدمتتان عرض می کنم :
اول : قدیس ایرنئوس (متوفی 180 میلادی) که پیش از اگوستین بود {حوا با این نافرمانی مرگ را برای همه به ارمغان آورد ما همه از آدم هستیم و چون از آدمیم وارث اوصاف او هستیم در واقع از طریق اولین آدم ما از فرمان خدا سرپیچی کردیم بدین طریق که فرمانش را اجابت نکردیم } irenaeus 1992 3:22)
دوم : ترتولیان متوفی 200 میلادی { شیطان منشأ هر شر و فسادی است او بود که انسان را فریفت و باعث شد از فرمان خدا سرپیچی کند. به خطر گناه او بود که انسان به مرگ دچار شد و همه نژاد بشر که نطفه آدم بودند ناقل محکومیت شدند } tertolian 1914 3:2
اگر تمایل داشته باشید می توانیم مثالهای دیگری نیز ذکر کنیم .
اما سؤالی داشتم که اگر امکان دارد لطف کنید به آن جواب دهید :{بلکه گناه اصلی را به دوش کشید، تا ما را به جلال اولیه بازگرداند} منظورتان از گناه اولیه چیست ممکن است ما را روشن بفرمائید؟
با تقدیم احترام و تشکر
با سلام و روز بخیر
من دو سؤال از دوستان عزیز مسیحی دارم که شاید ادعا می کنند برایمان نامفهوم هستند و چون معنی آنها را نمی دانیم پس قضاوت اشتباه درباره آموزه های مسیحیت می کنیم
سوال شماره 1 ( مقصود از گناه اصلی چیست ؟)
سوال شماره 2 ( جلال اولیه چیست ؟)
دوستان لطفا توضیح دهند تا مبانی بحث مشخص شوند .
با تشکر
البته من مسیحی نیستم، ولی بر اساس پرسش و پاسخهایی که با مسیحیان داشته ام، می توانم تا حدودی در این بحث کمک کنم.
گناه اصلی ممکن است در دو معنا به کار برود: 1.گناهی که آدم انجام داد[که به این گناه، گناه اولیه یا نخستین نیز می گویند] و 2.آثار این گناه اولیه.[1] پس روشن است که وقتی ما گناه اصلی را به آدم یا حوا نسبت بدهیم، از همان گناه نخستین یا اولیه سخن می گوییم، ولی وقتی گناه اصلی را به نسل آنها نسبت می دهیم، از تأثیرات گناه اولیه سخن می گوییم.
اعتقاد به وجود تأثیرات گناه اولیه بر نسل بشر هیچگونه اختصاصی به مسیحیت ندارد و در یهودیت نیز وجود دارد. یهودیان نیز می گویند که بشر بعد از گناه اوّلیه دچار مرگ شد و مجبور شد برای ادامه ی حیات زحمت بکشد. این عبارات دقیقاً همان چیزهایی است که کلیسای غرب هم می گوید و البته می گویند که میل به گناه نیز در بشر ایجاد شد.[2] کلیسای شرق نیز به کل منکر گناه اصلی، در معنای ایجاد میل به گناه به صورت وراثتی از گناه آدم، است و معنای آن در کلیسای شرق، فقط به ارث بردن مرگ را به عنوان گناه اصلی می شناسد.[3] با گناه اولیه، انسان که مانند خدا بود[و این همان جلال و شکوهی هست که از آن سخن می گویم]، از این مقام افتاد و کارش به جایی رسید که در اثر گناهانش، خدا از خلقت او پشیمان شد[4] پیش از گناه اوّلیه، آدم نه میرا بود و نه میلی به گناه داشت. طبق استدلال کلیسای کاتولیک، گناه باعث ایجاد میل به گناه می شود[5] و آدم که میلی به گناه نداشت میل به این عمل را پیدا کرد. در کلیسای غرب، مسیح برای برداشتن آثار این گناه نخستین بر نسل بشر مصلوب می شود، ولی در این دنیا میل به گناه از بین نمی رود و فقط آن شکوه نخستین بودن به انسان باز می گردد. از منظر مسیحیان، با تعمید، ما از آثار این مصلوب شدن، بهره مند خواهیم شد.
پس این سخنان اختصاصی به مسیحیت ندارد که بر سر ایرنئوس یا ترتولیان بودن منشأ آن بحث کنیم. مسئله ی آگوستین و شورای محلی کارتاژ این بود که تکلیف کودکان تعمید نیافته، چیست؟ کلیسا هرگز آموزشی رسمی در این مورد مطرح نکرده است. هرگز نه صراحتاً مدعی شده که به بهشت می روند و نه ادعا کرده که به جهنم می روند. در زمان آگوستین برخی گفتند محلی به نام لیمبو بین بهشت و جهنم هست که کودکان به آن می روند و آگوستین علیه این مسئله قیام کرد و تأکید کرد که نوزادان تعمید نیافته به جهنم می روند، زیرا بدون تعمید مرده اند و شورای محلی کارتاژ نیز آنرا تأیید کرد. این نگرش هرگز در یک شورای جهانی یا توسط پاپ، تأیید نشد، و لذا کلیسا این نگرش را نپذیرفته است، زیرا گناهان شخصی باعث جهنمی شدن فرد می شوند و نه گناه اصلی. گناه اصلی ایجاد میل به گناه می کند و این می تواند باعث گناه و جهنمی شدن شود، ولی جایی نیامده که خود گناه اصلی به خودی خود، کسی را جهنمی می کند. در واقع گناه اصلی باعث وجود گناه شخصی در نسل آدم نمی گردد.[6] روشن است که منظور از گناه شخصی، گناهی هست که خود فرد مرتکب شده است.
حال نظر به اینکه از هر باور راستکیش مسیحی، جنازه ای بیجان به پروتستانها رسیده است، این فرقه ی ضاله ادعا می کنند، خود گناه نخستین، مانند یک گناه شخصی در تمام نسلهای بشر حاضر است! یعنی فرد از ابتدای تولد تا دم تعمید، گناهکار است، و مضحک اینکه به محض ایمان و تعمید، پاک می شود! پروتستانها تمام روشهای دیگر پاکی از گناه را باطل دانسته و تنها راه خلاصی از آنرا تعمید و ایمان می دانند. عیسی مسیح نیز از منظر پروتستانها برای گناهان شخصی تمامی بشر مصلوب شد، تا پیروانش را نجات بدهد، یعنی خدا یک بیگناه را به خاطر گناهان انسانهای دیگر، مجازات کرد و بهانه می آورند که او خودش داوطلب این مسئله بود، ضمن اینکه او خدا بود، ولی مسئله اینجاست که لازمه عدالت این است که هر کس مسئول عمل خودش باشد. عهد عتیق هم چنین آموزشی می دهد.
پیش از گناه نخستین، انسان همکار خدا بود و موجودی بود در صورت خدا، و به قول قرآن، خلیفة الله بود و خدا در خلقتش فرمود: تبارک الله احسن الخالقین. این جلال اولیه بشر بود. بشر مقیم بهشت بود، مرگی برایش نبود، رنجی برایش نبود و مجبور نبود برای ادامه حیات، تلاش کند، و گناه نخستین، اینها را بر هم زد و حالت قهر بین خدا و انسان ایجاد کرد! چنانکه در بالا گفتم، طبق نگرش یهودیت و کلیسای غرب، انسان مجبور شد برای زندگی رنج بکشد، بعلاوه گناه نخستین، باعث آمدن مرگ به جهان شد، و پیش از آن بشر فانی نبود، و این مسئله از نسلی به نسل دیگر رسید، و البته کلیسا، ایجاد میل به گناه را نیز به مسئله اضافه می کند، ولی گناه شخصی خاص را فقط پروتستانها، مطرح می کنند. مسیح در نگرش کلیسای غرب، مصلوب می شود، تا این حالت قهر را بر هم بزند و انسان آن مقام اولیه را پیدا کند، ولی میل به گناه و لزوم تلاش برای زندگی و وقوع مرگ از بین نرفت.
[1] دانشنامه کاتولیک، ذیل واژۀ گناه اصلی.
[2] سخنرانی پاپ ژان پل اوّل، تأثیرات گناه اصلی برای کل بشریت، 1 اکتبر 1986.
[3]گناه اصلی، یک نگرش ارتدوکس، رونالد کروچر و دیگران، 2 ژوئن 2006.
[4]پنج باب اوّل، سفر تکوین، در تورات را بخوانید.
[5]تعلیم دینی کلیسای کاتولیک، واتیکان، بند 405.
[6]همان.
http://www.askdin.com/thread33571.html
جمع بندی .
سوال : میخواستم بپرسم توجیه مسیحیان بر نظریه ی دیوسرشتی و گناهکار بودن انسان از بدو تولد چیست؟
خواهشمندم خیلی فوری به سوالم پاسخ دهید.
پاسخ:
عيسويان بر اين باورند كه چون آدم در بهشت از درخت ممنوعه خورد، مرتكب گناه گرديد و از جنت بيرون شد. اين گناه پدر، دامن تمام فرزندان او را گرفته است. و اگر خداوند مى خواست تمام فرزندان آدم را به خاطر اين گناه به عذاب گرفتار كند، با رحمت و مهربانى او سازش نداشت. بار اين گناه بر دوش بشريت سنگينى مى كند و حضرت عيسى آن را به دوش خواهد گرفت. آدم گناه كرد و از بهشت بيرون رانده شد، فرزندانش سرنوشت تيره اى يافتند، تا كه مسيح ظهور كرد و با خون خود آن گناه ازلى را از دامان انسانيت پاك نمود.
پس در نگاه مسیحیان به واسطة گناه حضرت آدم در بهشت، این گناه بر همه فرزندان او نوشته و ثبت شده است. به جهت گناه ذاتی بشر، عیسی(ع) خود را فدا کرد و به صلیب کشیده شد تا کفاره گناهان بشر بشو د . گفتنی است یک سر اصلی و نخستین که در نگاه مسیحی ها برای همه ضرورت دارد، تعمید است. با اعتقاد آنها انسان با تعمید به جامعه مسیحیت وارد می شود . رسالت کلیسا در طول قرون را بر عهده می گیرد. این رسالت عبارت است از گواهی دادن به کارهای نجات بخش خدا به وسیله عیسی. به عقیده هر مسیحی تعمید وسیله ای است که با آن خدا همه آثار زندگی و مرگ عیسی را عطا می کند.
یک مسیحی فقط یک بار، هنگام ورود به جامعه مسیحیت، تعمید می پذیرد.
تعمید اصولاً با گونه ای از شستشو انجام می شود. در برخی از کلیساها رسم است که با ریختن آب بر سر شخص، وی را تعمید می دهند. در برخی از کلیساهای دیگر رسم است که شخص برای تعمید به زیر آب می رود و بیرون می آید. کلیساهایی نیز تعمید شونده را به آب های طبیعت،مانند نهرها و دریاچه ها، می برند. هنگام تعمید، کشیش این عبارت را که از آخر انجیل متّی اقتباس شده، می خواند: " تو را به نام پدر،پسر و روح القدس تعمید می دهم". برخی از کلیساهای پروتستان تنها به نام عیسی تعمید می دهند.
از زمان های دور، رسم بر این بوده که تعمید اعضای جدید کلیسا در عید شکوهمند "پاک" که بزرگ ترین عید مسیحیان است انجام گیرد(1)
پی نوشت:
1. توماس میشل، کلام مسیحی، حسین توفیقی، نشر اساطیر . تران بی تا . ص 75.