جمع بندی سوالاتی درباره حضرت آدم(ع)
تبهای اولیه
با سلام
آیات صفحات ابتدایی سوره اعراف که داستان حضرت آدم (ع) در آن روایت شده رو میشه کامل ترین آیات درباره داستان حضرت آدم(ع) دونست که روایت آدم ابوالبشر (ع) رو با جزییات نسبتا زیادی بیان کرده. اما با این وجود باز هم شبهاتی در این داستان وجود داره که شاید پاسخ دادن بهشون تفکر عمیقی نیاز داشته باشه.
برای مثال در آیه 13 و 14 شیطان با لحنی آمرانه از خدا جاودانگی تا قیامت رو طلب میکنه و خداوند هم بی چون و چرا این خواسته ابلیس رو براورده می کنه. دلیل این کار چی بود؟ یعنی چرا با اینکه شیطان حتی حاضر نشد کلمه "رب" یا هر کلمه ی دیگری رو به کار ببره و اینکه همونز نیتش رو برای بقیه آشکار نکرده بود خدا بدون چون و چرا خواسته ش رو قبول کرد؟
فکر میکنم فعلا تا همینجا کافی باشه.
ان شاء الله سوال بعدی رو بعد از اتمام بحث درباره این سوال مطرح میکنم.
با تشکر
سلام به شما پرسشگر گرامی
در آیه 13 و 14 شیطان با لحنی آمرانه از خدا جاودانگی تا قیامت رو طلب میکنه و خداوند هم بی چون و چرا این خواسته ابلیس رو براورده می کنه
قالَ أَنْظِرْني إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (اعراف/14)
گفت: «مرا تا روزى كه (مردم) برانگيخته مى شوند مهلت ده»
خدای متعال هم اصل مهلت را پذیرفت:
قالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ (اعراف/15)
فرمود: «تو از مهلت داده شدگانى»
اما مدتش را نپذیرفت و او را نه تا روز قیامت، بلکه تا وقت معلوم _که قبل از قیامت است_ مهلت داد:
قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْني إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ
قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ
إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (حجر/36تا38)
گفت: «پروردگارا! مرا تا روز رستاخيز مهلت ده»
فرمود: «تو از مهلت يافتگانى
تا روز آن وقت معيّن»
علامه طباطبایی با استشهاد به آیه 39 سوره حجر، منظور از وقت معلوم را تا زمانی دانسته که بشر در زمین زندگی می کند و امکان گمراه شدن او توسط ابلیس وجود دارد. (الميزان، ج 12، ص 160) استاد مکارم شیرازی هم منظور از وقت معلوم را پايان اين جهان و بر چيده شدن دوران تكليف دانسته است. (تفسير نمونه، ج 11، ص 71)
با اینکه شیطان حتی حاضر نشد کلمه "رب" یا هر کلمه ی دیگری رو به کار ببره
قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْني إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (ص/79)
اینکه همونز نیتش رو برای بقیه آشکار نکرده بود
بگو: اگر آنچه را در سينه هاى شماست، پنهان داريد يا آشكار كنيد، خداوند آن را مى داند و (نيز) از آنچه در آسمان ها و زمين است، آگاه مى باشد و خداوند بر هر چيزى تواناست
ابلیس هم پس از فرمان مهلت، سریع نیتش را برملا کرد:
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ (اعراف/16و17)
گفت: «اكنون كه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو، در برابر آنها كمين مى كنم
سپس از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مى روم و بيشتر آنها را شكرگزار نخواهى يافت!»
اما مدتش را نپذیرفت و او را نه تا روز قیامت، بلکه تا وقت معلوم _که قبل از قیامت است_ مهلت داد:
خوب فرقش چیه همون تا ابده دیگه یکی دو ثانیه کمتر
خوب فرقش چیه همون تا ابده دیگه یکی دو ثانیه کمتر
امور اين جهان را از آسمان به سوى زمين تدبير مى كند سپس در روزى كه مقدار آن هزار سال از سالهايى است كه شما مىشمريد به سوى او بالا مى رود (و دنيا پايان مى يابد)
اصلن برای چی باید شیطان باشه ؟ خدا که نیتش رو میدونسته
پرسش:
آیات صفحات ابتدایی سوره اعراف که داستان حضرت آدم (علیه السلام ) در آن روایت شده رو میشه کامل ترین آیات درباره داستان حضرت آدم(علیه السلام ) دونست که روایت آدم ابوالبشر (علیه السلام ) رو با جزییات نسبتا زیادی بیان کرده. اما با این وجود باز هم شبهاتی در این داستان وجود داره که شاید پاسخ دادن بهشون تفکر عمیقی نیاز داشته باشه.
برای مثال در آیه 13 و 14 شیطان با لحنی آمرانه از خدا جاودانگی تا قیامت رو طلب میکنه و خداوند هم بی چون و چرا این خواسته ابلیس رو براورده می کنه. دلیل این کار چی بود؟ یعنی چرا با اینکه شیطان هنوز نیتش رو برای بقیه آشکار نکرده بود خدا بدون چون و چرا خواسته ش رو قبول کرد؟
پاسخ :
در پاسخ به چند نکته توجه نمایید :
1. در خواست شیطان از خداوند متعال آمرانه نبود، بلکه ابلیس از خدای متعال درخواست کرد تا روز قیامت به او مهلت دهد: قرآن کریم می فرماید: «قالَ أَنْظِرْني إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ؛ (1) گفت: مرا تا روزى كه (مردم) برانگيخته مى شوند مهلت ده» خدای متعال هم اصل مهلت را پذیرفت « قالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ...؛(2) فرمود: «تو از مهلت داده شدگانى..»
اما مدتش را نپذیرفت و او را نه تا روز قیامت، بلکه تا وقت معلوم که قبل از قیامت است مهلت داد:
قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْني إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ؛(3)گفت: «پروردگارا! مرا تا روز رستاخيز مهلت ده فرمود: «تو از مهلت يافتگانى تا روز آن وقت معيّن .»
2. خداوند علام الغیوب است و از نیات پنهان، همانند نیات آشکار، آگاه است و چیزی بر او پوشیده نیست
« قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما في صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ ؛(4)بگو: اگر آنچه را در سينه هاى شماست، پنهان داريد يا آشكار كنيد، خداوند آن را مى داند و (نيز) از آنچه در آسمان ها و زمين است، آگاه مى باشد و خداوند بر هر چيزى تواناست.»
ابلیس هم پس از فرمان مهلت، سریع نیتش را برملا کرد: « قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ؛(5)گفت: «اكنون كه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو، در برابر آنها كمين مى كنم سپس از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مى روم و بيشتر آنها را شكرگزار نخواهى يافت.»
3.افزون بر این خداوند به شیطان مهلت داده تا امتحان انسانها را تکمیل کند. انسانها علاوه بر عوامل درونی، شیطان را نیز در مقابل خود میبینند که وسیله امتحان الهی بوده و تلاش در گمراهی انسان میکند و انسان طبیعتاً با گذشت از این موانع میتواند به آنچه شایسته مقام او است، برسد.
خداوند به اقتضای عدالتش، عمل هیچ شخصی را نابود نمیکند؛ شیطان از جمله افرادی بود که مدت زمان طولانی، خداوند را عبادت میکرد. خداوند با دادن این مهلت خواسته تا عبادت طولانی او را قبل از روز قیامت به نحوی جبران کند که در آخرت جزای خیری برای او باقی نماند(6)
پی نوشت ها :
1.سوره اعراف آیه 14 .
2.سوره اعراف ،آیه 15
3.سوره حجر، آیات 36 تا 38 .
4.سوره آل عمرانآیه 29 .
5.سوره اعراف، آیه 16 و 17 .
6.خویی، میرزا حبیب الله ، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، بیروت (۱۳۷۸ش/۲۰۰۸م) ج 2، ص 63.