سیاست بیمه و دیه
تبهای اولیه
بسم الله الرحمن الرحیم
من خودم بشخصه افرادی را دیدم که با سرعت میروندن وقتی بهشون میگم که چرا اینقدر سرعت میرید ممکنه بزنید به کسی اونوقت چی؟ میگن به درک بیمه است ماشین!!
این که بیمه به این شکل وجود داره و باعث میشه مردم به جان مسلمان کمتر اهمیت بدن و به درآمد و یا تفریح خودشون بدون در نظر گرفتن این جان بپردازن آیا خلاف حکمت دیه نیست؟؟
با سلام خدمت شما دوست گرامی
اگرچه به نظر می رسه جای این سوال در بخش فقه و احکام باشه ولی به هر حال باید بهش پرداخته بشه .
یکی از اصلی ترین حکمت های وضع قانون دیه این است که فردی که در سانحه ای دچار مشکل میشه ، با دریافت دیه بتونه زندگی خودش رو از جهت اقتصادی اداره کنه . این نکته که به نظر مسئله ای اساسی میاد ، حتی با وجود بیمه ها ، حفظ میشه .
مسئله بعدی این است که بیمه فقط خسارت مالی حادثه رو متقبل میشه ولی اگر کسی واقعا و از روی قصد یا بی احتیاطی به کسی صدمه بزنه ، پاسخگویی اخروی ش به عهده ی خودش است . فلذا وجود بیمه منافاتی با بازدارندگی از وقوع جرم نداره .
نکته ی بعدی این که فرد مقصر در حادثه ، اگرچه مرتکب اشتباه شده است ولی معمولا به تنهایی قادر به پرداخت دیه نیست و اگر بیمه هم در این زمینه کمک نکند (یا اصلا بیمه نداشته باشد) ، خیلی وقت ها به زندانی شدن فرد مقصر منجر میشه و خانواده دیگری رو هم دچار مشکل میکنه . پس وجود بیمه در این بین موجب میشه که هم خانواده حادثه دیده بتونه به جنبه اقتصادی زندگی برسه و هم خانواده مقصر بیش از اندازه درگیر این مشکل نشه .
موفق باشید
سلام بر آقا بیکرانگی و آقا پیام
اگرچه به نظر می رسه جای این سوال در بخش فقه و احکام باشه ولی به هر حال باید بهش پرداخته بشه
ببخشید من دوست داشتم تو بحث سیاست اینو مطرح کنم نمیدونم اگه اینجا طبق فرموده
ارتباط این سوال باقرآن برای بنده معلوم نیست ولی هزینه های عمومی جامعه اسلامی غیر ازدیه است
قسمت قرآنی است ببخشید کمکم کنید که بذارمش سر جاش من فکر کردم قسمت سیاست اینو گذاشتم
یکی از اصلی ترین حکمت های وضع قانون دیه این است که فردی که در سانحه ای دچار مشکل میشه ، با دریافت دیه بتونه زندگی خودش رو از جهت اقتصادی اداره کنه . این نکته که به نظر مسئله ای اساسی میاد ، حتی با وجود بیمه ها ، حفظ میشه .
درسته اما مهمتر از این حکمت حکمت بازدارندگی است ولکم فی القصاص حیاه یا اولی الالباب لعلکم تتقون
و چون دیه جایگزین برای قصاص است عامل تقوا شدن باید در دیه هم باشد اما با این سیاست بیمه این عاملیت از بین میرود
مسئله بعدی این است که بیمه فقط خسارت مالی حادثه رو متقبل میشه ولی اگر کسی واقعا و از روی قصد یا بی احتیاطی به کسی صدمه بزنه ، پاسخگویی اخروی ش به عهده ی خودش است . فلذا وجود بیمه منافاتی با بازدارندگی از وقوع جرم نداره
کسی که خودش به فکر آخرتش هست که نیازی به بازدارندگی دیه نداشته که بعد بخواد بحث بیمه پیش بیاد!! حتما آدمی هست که ایمانش ضعیفه و براش مهم نیست که این کار رو میکنه این دلیل اصلا قابل قبول نیست
نکته ی بعدی این که فرد مقصر در حادثه
خوب همین که مقصر هست کافیه برای این که خودش نتیجه اعمالش رو به عهده بگیره تا دیگری جرات نکنه مقصر باشه!!
اگرچه مرتکب اشتباه شده است
وقتی ما به این جور افراد کمک کنیم باعث میشیم که از این مقصرها زیاد بشه و این خودش یه کمک به قتل دیگرانه
ولی معمولا به تنهایی قادر به پرداخت دیه نیست و اگر بیمه هم در این زمینه کمک نکند (یا اصلا بیمه نداشته باشد) ، خیلی وقت ها به زندانی شدن فرد مقصر منجر میشه و خانواده دیگری رو هم دچار مشکل میکنه
اولا این که به تنهایی قادر به پرداخت بیمه نیست باید بیشتر احتیاط کنه دوما مگر در اسلام ندارم و ان کان ذوعسره فنظره الی میسره؟ یعنی اگر بدهکار در پرداخت بدهی خودش معسر بود باید مهلت داده شود تا زمان توانایی؟ پس زندان فرستادن چه معنایی دارد؟؟
باید حکومت برای اون آقا اقساط ببنده تا طی این اقساط دیه رو به صاحب خون بپردازه مثل مهر!!
پس وجود بیمه در این بین موجب میشه که هم خانواده حادثه دیده بتونه به جنبه اقتصادی زندگی برسه و هم خانواده مقصر بیش از اندازه درگیر این مشکل نشه
اتفاقا بیمه باعث میشه اون شخص چندین خانواده دیگه رو هم بدبخت کنه و دیگران هم که اینو میبینن میرن چندین خونواده رو بدبخت میکنن چون بیخیال میشن!!