جمع بندی فضیلت زیارت امام رضا (ع) بالاتر از امام حسین (ع)

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فضیلت زیارت امام رضا (ع) بالاتر از امام حسین (ع)

بسم رب الحیدر

با عرض سلام و ادب و احترام و قبولی عزاداری همه عزیزان
همگی راجبه فضائل و ثواب های واقعا خیره کننده و بی نظیر زیارت کربلای معلی شنیدیم و همینجا توصیه میکنم دوستان اگه کسی هست که تا حالا مطالعه نکرده خیلی ضرر کرده
اما فرموده ای از امام جواد علیه السلام هست که اشاره به این دارند که زیارت مشهد مقدس از کربلای معلی فضیلت بیشتری دارد
آیا این فرمایش درست هست و سند معتبری داره؟
اگه اینجور باشه که زیارت مشهد مقدس خیلی فوق العاده میشه پس چرا معصومین بزرگوار دیگه به این اندازه که به زیارت کربلای معلی سفارش کردند به مشهد مقدس نکردند؟
با تشکر

اللهم عجل لولیک الفرج

یاعلی مدد

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد شعیب


با سلام خدمت شما دوست گرامی
زیارت ائمه اطهار همه از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که زیارت هر کدام از آن بزرگواران می تواند طریقی برای رسیدن به کمالات انسانی و عبودیت الهی باشد اما در این بین زیارت برخی از آن انوار مقدسه به دلایلی که بعضا در روایات آمده است و برخی از آن دلایل بیان نشده و به عنوان سری نزد اهلبیت است از دیگر حضرات پر اهمیت تر و با اثرات بیشتری بیان شده است.
برخی از این وجوه افضلیت در طول زمان های مختلف جاری و ساری است و برخی از این وجوه افضلیت به خاطر شرایط زمانی و مکانی و مسایل جو جامعه مسلمین است که در نوع دوم می تواند این افضلیت با برداشته شدن آن شرایط برداشته شود.
در مورد زیارت امام حسین همانگونه که فرمودید فضایل بیش از شماره است و بنا بر اسراری که در خود زیارت و هدایت گری ویژه امام حسین برای عموم هست همچنین به علت زنده نگه داشتن قیام امام حسین زیارت آن حضرت بسیار سفارش شده است.
از امام صادق(ع) سؤال شد:
یابن رسول‌الله مگر همه اهل بیت(ع) کشتی نجات نیستند، چرا می‌گویند"ان‌الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة" حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است. امام صادق(ع) فرمودند:
"کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع"
همه ما اهل بیت کشتی‌های نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین علیه السلام وسیع‌تر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریعتر است.
( بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴)

اما این افضلیت زیارت گاهی به خاطر مسایلی تحت الشعاع قرار گرفته و بنا بر علم الهی ائمه هدی زیارت دیگر ائمه اهمیت بیشتری می یابد
در قضیه زیارت امام رضا این به وضوح دیده می شود .
برخی از شیعیان در امام کاظم توقف کرده و برخی به طرف فرزندان دیگر امام کاظم متمایل می شوند و شیعه به شاخه های متعددی منشعب می گردد ائمه برای این که مذهب حق مشخص شود و نمود این حقیت را در زیارت آن حضرت می دیدند سفارش بسیاری به زیارت امام رضا می فرمودند

امام جواد در حدیثی زیارت امام رضا را افضل از زیارت امام حسین بر می خوانند و علت آن را توضیح می دهند:

شاه عبدالعظیم حسنی فرمود: به حضرت جواد علیه السلام عرض کردم که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شوم یا به زیارت پدرتان.
فرمود: اندکی درنک کن؛ سپس داخل اندرون شد بعد - در حالی که اشکهایش بر رخسارش جاری بود - خارج شد و...
سپس فرمود: زائران امام حسین علیه السلام بسیارند؛ اما زائران پدرم کمند.
در روایت دیگر فرمود: زیارت پدرم افضل است زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را همه مردم زیارت می کنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمی کنند.
«زیارةُ أبی أفضَلُ من زیارةِ الحسین [علیه السلام] لأنّ الحسین [علیه السلام] یَزورُهُ العامّة و الخاصَّة، و أبی لایَزورُهُ إلا الخاصّة ؛ زیارت پدرم [امام رضا علیه السلام] از زیارت امام حسین [علیه السلام] افضل است؛ زیرا امام حسین [علیه السلام] را عامّه و خاصّه زیارت می کنند، ولی پدرم را جز خاصّه [شیعیان دوازده امامی] زیارت نمی کنند.»
( رک: الكافی، ج4، ص584؛ تهذیب‏الأحكام، ج6، ص84؛ وسائل‏ الشیعة، ج14، ص562؛ كامل‏ الزیارات، ص306؛ عیون أخبار الرضا، ج2، ص261

اصل این روایت در «کافی» به این صورت آمده است: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ [علیه السلام] جُعِلْتُ فِدَاكَ زِیَارَةُ الرِّضَا [علیه السلام] أَفْضَلُ أَمْ زِیَارَةُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ ع فَقَالَ زِیَارَةُ أَبِی أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ [علیه السلام] یَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَةِ. الكافی، ج4، ص584، باب فضل زیارة أبی الحسن الرضا علیه السلام)


هر فرقه ای از شیعه، امام حسین علیه السلام را از جهات مختلفی از قبیل، شهادت آن حضرت، مخصوصا فرزند بی واسطه حضرت زهراعلیهاالسلام بودن محترم می شمارند و فرق دیگر شیعه، از قبیل: کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه و...امامت حضرت سیدالشهدا علیه السلام را پذیرفته اند؛ اما در این میان، حضرت رضا علیه السلام دارای ویژگی خاصی است که اغلب انشعابات تشیع، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا علیه السلام معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است؛ لذا در روایات عارفا بحقه قید شده یعنی این ثواب ها برای کسی است که ایشان را امام واجب الاطاعه بداند.

موضوع قفل شده است