م.8

امکان وجودی

با سلام و احترام
با فرض اینکه موجودات به اصطلاح امکانی ازلی باشند دیگر از راه اثبات حدوث آنها امکان وجودیشان ثابت نمیشود و در واقع وجود آنها نمیتواند محکوم به امکان و احتمال باشد؛بلکه فقط محکوم به ضرورت می باشد و آنچه که در مورد موجودات محکوم به امکان است شکل و صورت فعلی آنهاست.
در کتاب تبیین براهین راهی دیگر برای اثبات امکانی بودن موجودات معهود آمده که ظاهرا اشکال فوق را ندارد لطفا این راه یا هر آنچه این موضوع را اثبات میکند را توضیح و تبیین فرمایید!

چرا غیر مسلمان ها باید جزیه بدهند؟

انجمن: 

فلسفه ی جزیه چیست و چرا غیر مسلمان ها باید جزیه بدهند.
همچنین مقدار آن چه قدر است؟

مشکلات زندگی ما آزمایش است یا عذاب

سلام - میخواستم چجوری بفهمم مشکلاتم آزمایش است یا عذاب
ما یه جایی خوندیم خداوند مشکلات بر مردم یا قومی برای ازمایش فرستاد انها فکر کردن عذاب کردیم .....
با توجه به سوال من مشکلاتی در زندگی دارم میبینم نمیتوان تشخیص داد و بی سابقه است و لعنتیه
و فکر میکنم دستکاری ما است و مردم چنین مشکلم ندارن میبینم خوارم میکنه و یا سحرم کردن و.... نمیدونم این دفعاتی 7 یا 9 بار هرچند بار از خدا خواستم چیزی از این مشکلاتم به من بگوید نمیگوید و هیچی نمیگه . هیچی بعضی وقتا راحت میشم نگفته و بعضی وقتا به دید مردم که مشکلم ندارن ناراحت شدید میشوم
داغوونم شما درباره اش چی میگیین ....

ماوراء الطبیعه و قرآن

داشتم با یکی از کسانی که از اسلام برگشته بود راجع به روح صحبت میکردم و میگفتم روح یک چیز ماوراالطبیعی هست و با علوم طبیعت قابل اثبات یا رد کردن نیست که او به من جوابی داد که من جوابی براش نداشتم!

او به من گفت همان روحی هم که خدا به انسان دمیده باید از نظر مادی قابل اثبات باشد چرا که برعکس چیزی که تو فکرش رو میکنی ماوراالطبیعه بعدها توسط فلاسفه مسلمان به اسلام چسبانده شد و اگر از نگر محمد بخواهیم به مسئله نگاه کنیم او چیزی از ماوراالطبیعه نمیدانسته و حتی در قرآن وقتی حرف از زنده کردن مردگان میزنه میگه تمامی اجزاء بدن انسان مرده رو خدا میتونه دوباره جمع کنه در صورتی که اگر محمد اطلاعی از ماوراالطبیعه داشت میتوانست به راحتی بگوید روح یک چیز ماوراالطبیعی هست و با مرگ جسم نابود نمیشود تا فلاسفه مسلمان مثل ابن سینا گیر کنند و بگن معاد جسمانی فقط از طریق صدق نبی قابل باور هست وگرنه از نظر منطقی چنین چیزی قابل اثبات نیست! پس روح وجودش باید از نظر مادی اثبات شود.

آیا در قرآن سخنانی آمده است که نشان بدهد روح ماوراالطبیعی هست یا اینکه اصلا از قرآن میتوان فهمید ماوراالطبیعه ای در کار هست؟!

انتظار از اسلام

با سلام و احترام
ضمن تشكر از جنابعالي و ساير دست اندر كاران سايت،
مدت طولاني است كه يك سوال مهم ذهن مرا بخود مشغول كرده كه هنوز نتوانسته ام پاسخ قانع كننده اي براي آن پيدا كنم.
البته پاسخهاي قابل توجهي دريافت نموده ام ولي خيلي قانع كننده نيستند. اكثر پاسخ دهنده ها به متن سوال توجه كامل نمي كنند لذا پاسخ آنها پاسخ كاملي براي اينجانب نمي باشد. شايد دليلش اين است كه اين سوال از نظر آنها مهم نبوده و وقت زيادي براي آن اختصاص نمي دهند.

خواهشمندم سوال را با دقت بخوانيد:

همانگونه كه مي دانيم اسلام يك دين كامل براي تمامي ابعاد فردي و اجتماعي (از قبيل فرهنگي، اقتصادي، سياسي، صنعتي، معنوي، نظامي، و غيره ) مي باشد. لذا انتظار مي رود مسلمانان از يك زندگي كامل همراه با پيشرفتهاي فردي و اجتماعي در زمينه هاي اقتصادي، صنعتي، نظامي ، و ... بهمراه عدالتگستري برخوردار باشند. با بررسي شرايط كنوني مسلمانان و همچنين تاريخ معاصر مي بينيم كه اين انتظار در مورد مسلمانان برآورده نشده است. البته اينجانب در مورد تاريخ غير معاصر نيز اطلاعاتي (هر چند ناكافي) دارم. شايد كسي بگويد در برخي از دوره ها ي گذشته كشورهاي اسلامي به يك اقتدار و رفاه قابل قبولي رسيده بودند؛ بله درست است اما بنظر مي رسد كه اين دوران هم كوتاه و موقت بوده و هم اينكه انتظارات مورد اشاره بطور كامل برآورده نشده بودند. فقط كمي اقتدار و رفاه ( و البته بدون عدالتگستري) در بازه زماني كوتاه نصيب مسلمانان شده است. بهر حال از يك دين كاملي مثل اسلام انتظار مي رود حداقل يك حكومت نسبتاً كامل در يك گوشه اي از جهان راه اندازي كرده باشد. اين موضوع نيز قابل توجه است كه حتي در زمان خود پيامبر اكرم (ص) نيز اين حكومت بطور كامل راه اندازي نشد زيرا همانطور كه تاريخ گواهي مي دهد بلافاصله پس از رحلت آن بزرگوار فساد پنهاني كه در ميان تعدادي از افراد مهم حكومتي و ذينفوذ وجود داشت در واقعه تعيين جانشين براي پيامبر (ص) خود نمايي كرد و حتي اجازه ندادند مراسم تدفين رهبر حكومت تمام شود. و اين خود بيانگر اين است كه تا آن تاريخ شايسته سالاري در جامعه اسلامي نهادينه نشده بود.

اينجانب اين سوال را از افراد گوناگون اهل فن پرسيده ام. از ميان پاسخ هاي دريافت شده دو پاسخ بيشتر قابل توجه هستند كه البته با توضيحات ذيل نمي توانند پاسخ منطقي براي سوال من باشند:

1- ايراد از اسلام نيست بلكه ايراد از مسلماني ماست. بعبارت ديگر، اگر ما نميتوانيم به فرامين اسلام عمل كنيم تقصير اسلام چيست؟ اگر پاسخ اين است، توجه شما را به اين موارد جلب مي نمايم كه اولا اين دين بايد براي پيروانش قابل دستيابي و قابل اجرا باشد. اگر بگوئيم كه اين دين كامل و نجات بخش است ولي اجراي فرامين آن امكان پذير نمي باشد (يا حداقل تاكنون امكان پذير نبوده) به نظر اين حقير اين يك ضعف محسوب مي شود زيرا اسلام آمده تا همين مردم با اين ويژگيها و توانمنديها را نجات داده و به سعادت برساند نه اينكه فرامين آن قابل پياده سازي نباشند. مثل اين است كه بگوئيم در ميان يك سيلاب بسيار وحشتناك و كشنده يك سرپناه بسيار امن و محكم وجود داشته باشد كه بخاطر بلند بودن آن هيچ كس نتواند از آن بالا برود تا به امنيت و آسايش كامل برسد يا حداقل فعلا كسي نميتواند از آن بالا برود تا يك روزي يك شخص خيلي بلند قد بيايد و همه ما را به بالاي آن برساند. پس اين سرپناه محكم فعلا براي افراد گرفتار در سيلاب كاربردي جز حسرت خوردن ندارد.

2- برخي نيز در پاسخ به سوال بنده مي گويند كه اسلام دين كاملي است و اگر انتظار ايجاد يك حكومت مقتدر، پيشرفته، مرفه، عدالتگر، و در يك كلام يك حكومت آرماني را داريم شرايط پياده سازي كامل آن هنوز فراهم نشده و به مرور زمان اين شرايط فراهم شده و مردم آمادگي لازم براي بهره مندي از آن را كسب خواهند كرد و تبلور آن را در حكومت مهدوي (عج) خواهيم ديد. اگر پاسخ اين است كه بايد گفت ما نميدانيم حكومت امام عصر (عج) چه زماني محقق خواهد شد. شايد 20 سال ديگر، 100 سال، 500 سال، 3000سال و يا بيشتر. در اين صورت ديني كه قرار است در آينده نامشخص بداد مردم برسد كامل بودن آن در زمان حال چه معنايي دارد. آيا قرار نيست مسلمانان روي آسايش و پيشرفت را بصورتي كه توضيح داده شد ببينند؟

با تشكر

دلایل آقای مصباح یزدی

سلام اگر امکان دارد در مورد دلایل آیت الله مصباح یزدی در مورد علیت و اینکه با علم حضوری قابل اثبات است و اینکه از بدیهیات است بیشتر توضیح بدهید و در این زمینه فیلسوفی با ایشان هم نظر می باشد؟در ضمن اگر از بدیهیات است چرا بعضی ها با این دلایل مخالفند؟همچنین اگر امکان دارد منابعی معرفی کنید .با تشکر فراوان از وقتی که می گذارید.اجرکم عندالله...

آیا تعداد و کمیت نشانه ی حقیقت است؟

سلام.
چرا تنها 23 درصد مردم دنیا مسلمان هستند و چرا طبق آمار از هر 10 مسلمان تنها یک نفر شیعه است؟
اگر اسلام بر طبق اصولی منطقی و عقلانی استوار است چرا اینگونه هست؟
چرا دین اول دنیا مسیحیت است؟

آیا جز پیامبر اسلام وحضرت ابراهیم پیامبران دیگری هم به امامت رسیدند؟

انجمن: 

به نام خدا
با سلام و عرض خسته نباشید.
آیا جز پیامبر اسلام وحضرت ابراهیم پیامبران دیگری هم به امامت رسیدند؟
:Gol:ممنون:Gol:
التماس دعا
یا حق

آیا وجود خدا بدیهی است؟

انجمن: 

سلام .
ببخشید سوال دارم و اون رو به صورت واضح بیان میکنم.
متکلمان ما اعتقاد دارند که وجود خداوند بدیهی است و بی نیاز به اثبات.
برخی دیگر مانند ابن سینا هم اعتقاد به بدیهی بودن خدا دارند اما از آوردن برهان دفاع میکنند.
برخی دیگر هم وجود خدا را بدیهی نمیدانند و معتقد هستند باید اثبات شود.

نظر اسلام در این باره چیست؟آیا وجود خداوند بدیهی و بی نیاز به اثبات است؟
لطفا بر اساس قرآن و روایات پاسخ دهید.
تشکر