جمع بندی * مدیران زن در دولت جهانی *
تبهای اولیه
اینكه هیچ پیامبر و معصومی از غیر زن زاده نمیشود و در مكتب غیر مادر رشد و نمو نمیكند، از جایگاه محوری زن در حیات دینی و اجتماعی بشر خبر میدهد . یكی از بزرگان عرفان جایگاه دینی زن را چنین به تصویر كشیده است: «زن به لحاظ داشتن قدرت خالقیت كه تنها از صفات خاص خداوند سبحان است، برای رسیدن به كمال مستعدتر است» . جایگاه اجتماعی زن، در منظر یكی از شخصیتهای جهانی این گونه است: «زن با یك دست گهواره و با دست دیگر تاریخ بشریت را حركت میدهد» .
وجود این دو ویژگی، زن را در دو بعد عرفانی و اجتماعی به رقیبی بلامنازع مبدل ساخته است; به گونهای كه اگر مردان جایگاه واقعی زن در كائنات را در مییافتند، بدان رشك میبردند .
به نظر میرسد، بشریتبه خصوص جهان غرب جایگاه رفیع زن را درنیافته است و نمیخواهد حق وی را حتی به شكل صوری به وی باز گرداند . به راستی چند درصد از وكلا، معاونان و رؤسای جمهور كشورهای غربی زن هستند و در دایرهای محدودتر چند درصد از نیروهای سازمانهای بین المللی را زنان تشكیل میدهند؟
مقام و جایگاه زن تنها در حكومت امام زمان (عج) شناخته میشود . در این حكومت است كه زن به جایگاه حقوقی و حقیقی خود دست مییابد . در این حكومت نگرش مردان به زنان دگرگون میشود; شعور فكری زن بدانجا میرسد كه به «زن بودنش افتخار میكند» و هرگز خود را با مرد نمیسنجد .
نقش حكومت اسلامی قبل از بر پایی حكومت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - بارور ساختن باور زن به خویش، رهانیدن وی از سرابهای كاذب ایسمها و ایستها و اعطای حقوق اجتماعی به وی تا مرز آسیب ندیدن گوهر وجودی او است . در حكومت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - از سویی نگرش جامعه به زن و از سوی دیگر نگرش زن به خود تغییر مییابد . حكومت مهدی (عج) به لحاظ فراگیر بودن، امنیتشغلی برای زن را فراهم میآورد و زن در سایه سار این امنیت نگرش و امنیت كاری، از توان ینیتبخشیدن به ایدهها و اندیشههایش بهرهمند میشود .
زن در حكومت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - به جایگاه رفیع و واقعی خود دست مییابد . شاید رمز رجعت زنان بزرگ موحد و حضور آنان در ساختار حكومتی مهدی - عجل الله فرجه الشریف - ، شكوفا ساختن استعدادهای آنان باشد; استعدادهایی كه در حكومتهای دیگر توان بروز نیافتند .
رجعت 400 زن در كنار 800 مرد با حضرت عیسی - علیه السلام - و نیز رجعت زنانی چون امایمن، حبابه و البیه، سمیه، و امخالد در این راستا قابل تحلیل مینماید .
گذشته از رجعت این زنان كه بیشك در حكومت امام زمان - عجل الله فرجه الشریف - از جایگاه محوری و مسؤولیتهای كلیدی برخوردار خواهند بود، وجود 50 زن در میان 313 تن یاور امام عصر - عجل الله فرجه الشریف - كه هر یك در عبودیت، زهد و پارسایی و خلاقیت و كارآمدی سر آمد افراد بشرند و روایات آنها را امیران میخوانند، نشان دهنده رسیدن زن به جایگاه حقیقی خود است . امام باقر - علیه السلام - در تفسیر آیه 148 سوره بقره به جابر بن یزید جعفی در خصوص یاران حضرت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - میفرماید:
«و یجییء و الله ثلاث ماة و بضعة عشر رجلا فیهم خمسون امراة یجتمعون بمكة علی غیر میعاد قوعا كقزع الحزیف یتبع بعضهم و هی الایة التی قال الله این ما تكونوا یات بكم الله جمیعا ان الله علی كل شیء قدیر» .
سوگند به خداوند، سیصد و سیزده تن كه پنجاه نفر از آنان زنند، بیهیچ قرار قبلی در مكه گرد میآیند و این است معنای آیه شریف: هر كجا باشید، خداوند شما را حاضر میكند; زیرا او بر هر كاری توانا است . (1)
به اميد آن روز...
پي نوشت ها :
بحارالانوار جلد 52 ص 223
حسن ابراهيمزاده/ پرسمان پيش شماره3
سلام:Gol:
وجود 50 زن در میان 313 تن یاور امام عصر - عجل الله فرجه الشریف - كه هر یك در عبودیت، زهد و پارسایی و خلاقیت و كارآمدی سر آمد افراد بشرند و روایات آنها را امیران میخوانند، نشان دهنده رسیدن زن به جایگاه حقیقی خود است .
از کارشناسان و کاربران عزیز درخواست میکنم
به این سوال من پاسخ بدهند::ok:
وظایف این 50 نفر خانم چیست؟
پیشاپیش متشکرم:Gol:
علی یارتان:Gol:
با سلام به شما دوست عزیز
وجود 50 زن در میان 313 تن یاور امام عصر - عجل الله فرجه الشریف - كه هر یك در عبودیت، زهد و پارسایی و خلاقیت و كارآمدی سر آمد افراد بشرند و روایات آنها را امیران میخوانند، نشان دهنده رسیدن زن به جایگاه حقیقی خود است .
نکته
همانطور که خود اشاره کردید، اهمیت زن در هدایت جامعه ای سالم قابل انکار نیست، و این مهم، تنها از طریق پرورش مردان کاردان و نیکوکار میسر است و بس، پس حتی اگر هیچ زنی جزء 313 یار اصلی امام زمان علیه السلام نباشد، هیچ از شأن و جایگاه آنان کاسته نخواهد شد، زیرا نه تنها یاران خاص، بلکه شخص حضرت مهدی علیه السلام نیز پرورش یافته دامن زنی است، زنی که تحت تعلیم زنی دیگر (حکیمه عمه امام زمان) قرار داشته است.
امام خمینی (رحمة الله علیه) فرمودند:
زن نقش بزرگى در اجتماع دارد. زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش دِه زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن مرد به معراج مىرود. دامن زن محل تربيت بزرگ زنان و بزرگ مردان است(1)
پس زنان و مادران سهم زیادی در تربیت اولیاء الهی دارند، و لازم نیست به دنبال سهم مستقیم آنها در عصر ظهور باشیم، به عبارتی دیگر اگر حضور زنان در حکومت حضرت (به هر دلیلی) پذیرفته نشود، چیزی از ارزش و تأثیر آنان کاسته نخواهد شد.
حضور زنان در حکومت مهدوی:
برپايه بعضي روايات، نقش زنان در زمان حضور به نقش زنان در زمان پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) تشبيه شده است(2) و وظائفی همچون رساندن آب و غذا به رزمندگان، آشپزي، نگه داري وسايل رزمندگان، تهيه دارو، رساندن مهمات، تعمير تجهيزات، انتقال شهدا، شرکت در جنگ هاي دفاعي، تشويق رزمندگان براي عزيمت به جبهه، تشويق آنان در صحنه نبرد و ... برای آن تعريف شده است.
در بعضي روايات ديگر تصريح شده است که زنان در بخش درمان و بهداشت مشغول فعاليت هستند. از بعضي روايات ديگر مي توان استفاده نمود که تعدادي از زنان از مديران و کارگزاران حکومت امام زمان خواهند بود(3) و در پستهاي مديريتي فعالانه نقش خواهند داشت.
ضمنا حضور زنان در حکومت حضرت، محدود به آن پنجاه نفر نیست، بلکه زنان زیادی از گذشته های دور (حتی از امتهای پیشین) به دنیا رجعت کرده و در رکاب حضرت حاضر می شوند.
موفق باشید.
ــــــــــــــ
1. صحیفه امام ج 7 ص 341.
2. طبسی، نجم الدين ، چشم اندازی به حکومت امام مهدی، انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم،1385، ص68.
3. یکی از آنها قضاوت طبق کتاب الله و سنت رسول الله می باشد، ر.ک: بحارالانوار ج 52 ص 352.