جمع بندی منابعی برای آشنایی با عرفان اسلامی
تبهای اولیه
با سلام
من میخوام در مورد عرفان اسلامی مطالعه کنم و نیاز به کتاب هایی در این ضمینه دارم: مثلا کتاب از ایت ا.. بهجت و... باشه بهتر هست: مثلا این افراد چطور به این درجات رسیدند و...
منبع مطالعات در مورد عرفان شرقی زیاد هست ولی عرفان اسلامی کم !
سپاس
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"][/TD] | |
کارشناس بحث: استاد حافظ | |
[TD][/TD] | |
بسم الله الرحمن الرحیم
من میخوام در مورد عرفان اسلامی مطالعه کنم و نیاز به کتاب هایی در این ضمینه دارم: مثلا کتاب از ایت ا.. بهجت و... باشه بهتر هست: مثلا این افراد چطور به این درجات رسیدند و...
منبع مطالعات در مورد عرفان شرقی زیاد هست ولی عرفان اسلامی کم !
سلام علیکم
کتاب «آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی» نوشته علی امینینژاد برای شما مناسب است.
اگر به دنبال کتابی میگردید که در آن پیرامون احوالات عرفانی سخن گفته باشد؛ کتاب «کیمیای محبت» نوشته محمد محمدی ریشهری خوب است. این کتاب در مورد زندگی و احوالات عرفانی شیخ رجبعلی خیاط است.
مرحوم آیت الله کوهستانی در مورد ایشان مینویسد:
شیخ رجبعلی خیاط هر چه داشت از توحید داشت . او مستغرق در توحید بود.
جناب شیخ معتقد بود کسانی که در سیر سلوک از طریقه اهل بیت (ع) فاصله دارند، هر چند بر اثر ریاضت از نظر قدرت روحی به مقاماتی دست یابند، درهای معارف حقیقی برآنان بسته است . یک بار ایشان به شخصی از اهل ریاضت که ادعاهایی داشت برخورد. به او فرمود: حاصل ریاضت های تو بالاخره چیست ؟ آن شخص خم شد ، قطعه سنگی برداشت و آن را به گلابی تبدیل و به شیخ تعارف کرد. شیخ رجبعلی فرمود این کار را برای من کردی بگو ببینم برای خدا چه داری ؟! مرتاض با شنیدن این سخن به گریه افتاد. کرامات زیادی از این انسان پاک سیرت نقل شده است . یکی از شاگردان شیخ می گوید: سلاخی نزد جناب شیخ آمد و عرض کرد: بچه ام دارد می میرد ، چه کنم ؟ شیخ که صفت حسیب خداوند را باور داشت با نگاهی به آن شخص به او گفت : بچه گاوی را جلوی مادرش سر بریده ای و این عوض همان است ! در اواخر عمر که احساس می کرد قبل از ظهور معشوق و محبوب خویش حضرت بقیه الله الاعظم (عج) از دنیا می رود، به دوستان خود می گفت : اگر موفق به درک ظهور حضرت شدید سلام مرا به ایشان برسانید.
ممنون از راهنمایی تان: کتابی در مورد سبک زندگی اسلامی سراغ دارید: من یک کتابی در مورد فنگ شویی که از رسوم چینی ها هست خوانده بودم و خیلی جالب بود برام در مورد چیدمان خانه و یک نوع سبک زندگی بود! ایا چنین کتابی از نوع اسلامی هست!؟
===================================
در ضمن اسم چند تا عارف را لطفا ببرید که خیلی کرامات شان بالا بود ! مثل ایت ا.. بهجت :میخوام مطالعه کنم در مورد زندگی شان.
سپاس
ایت الله سید جمال الدین گلپایگانی-شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی-سید هاشم موسوی حداد-میرزا علی اقا قاضی طباطبایی-میرزا جواد اقا ملکی تبریزی-ایت الله سید رضا بهاءالدینی- ایت الله محمد جواد انصاری همدانی-شیخ محمد بهاری-شیخ جعفر مجتهدی-سید احمد کربلایی تهرانی.اخوند ملاحسینقلی همدانی-
ایت الله سید جمال الدین گلپایگانی-شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی-سید هاشم موسوی حداد-میرزا علی اقا قاضی طباطبایی-میرزا جواد اقا ملکی تبریزی-ایت الله سید رضا بهاءالدینی- ایت الله محمد جواد انصاری همدانی-شیخ محمد بهاری-شیخ جعفر مجتهدی-سید احمد کربلایی تهرانی.اخوند ملاحسینقلی همدانی-
ممنون دوست عزیز:خیلی گفتی که!! من چند تا میخوام که چشم برزخی شان مثلا زیاد فعال بوده یا بیشتر توی عالم مکاشفه بودند قدیم یا بیشتر با روح ها برزخی در ارتباط بودند و...
مثلا شنیدم یکی از این عارف ها روح شاه عباس را دیده که گمان کنم رجبعلی خیاط بوده !
یا شنیدم دوباره یکی از همین عارف ها روح مولانا را دیده توی برزخ چون سنی بود : وضعیت اش جالب نبود ! که نمی دانم این شخص عارف کی بود !
=================================================================================================
راستی ایا سنی مذهب ها هم اهل عرفان و مکاشفه می شوند !؟ چون توی زندگی این عارف را که مطالعه کردم اکثریت می گفتند توسل به اهل بیت توی این راه خیلی بهشان کمک کرده!
راستی من توی یک سخنرانی شنیدم الان قطع الرجال شده !! دیگه عارفی مثل ایت ا.. بهجت و... وجود ندارد !! ایا واقعا چنین هست!؟
ممنون دوست عزیز:خیلی گفتی که!! من چند تا میخوام که چشم برزخی شان مثلا زیاد فعال بوده یا بیشتر توی عالم مکاشفه بودند قدیم یا بیشتر با روح ها برزخی در ارتباط بودند و...
مثلا شنیدم یکی از این عارف ها روح شاه عباس را دیده که گمان کنم رجبعلی خیاط بوده !
با سلام
نوعا ما انسانها به دنبال برخی لوازم و نتایج عرفان از قیبل مکاشفه و احضار ارواح و ... میگردیم اما خیلی کاری به عرفان عملی و دست به کار شدن نداریم؛
در حالی که این قابلیتهایی که دهان ما را آب انداخته، برای خود صاحبان این مقامات جدا بیاهمیت است و آن کسی که صاحب معرفت بالاست، سعی در کتمان و عدم استفاده از این امور دارد؛
حالا یا حس کنجکاویه؛ یا ... نمیدانم؛
حرص و ولع شدیدی به احضار ارواحی که از نزد ما رفتهاند داریم اما کاری با ارواح و نفوسی که در کنارمان زندگی میکنند نداریم؛
کلا این تیپی شدیم!
برای دیدار -فقط دیدار و نه بیشتر از دیدار- امام زمان که ثقل اصغر است لحظه شماری می کنیم در حالیکه هیچ کاری با ثقل اکبر -قرآن- نداریم؛ روزها میگذرد اما دریغ از تلاوت یک آیه.
تا وقتی که عزیزانمان زندهاند، دریغ از نیمنگاهی به صورتشان؛ اما به محض آن که از دنیا رفتند موقع گذاشتن سنگ لحد، همه بر سر دیدنش در درون قبر مسابقه میگذاریم
بهتر است به جای دیدن و شنیدن، یک مقدار فکر کنیم؛ البته امیدوارم راه و رسم فکر کردن را بلد باشیم.
گفتنی است مخاطب این عرائض، شما جناب عرفان ۷۱ نمیباشید؛ این مطالب به عنوان درد دل بیان شد
با سلام
من میخوام در مورد عرفان اسلامی مطالعه کنم و نیاز به کتاب هایی در این ضمینه دارم: مثلا کتاب از ایت ا.. بهجت و... باشه بهتر هست: مثلا این افراد چطور به این درجات رسیدند و...
منبع مطالعات در مورد عرفان شرقی زیاد هست ولی عرفان اسلامی کم !
سپاس
یا هو یا من لا هو الا هو
سلام و عرض ادب
کتبی که بنده در این رابطه خوندم و خیلی کمکم کرد اینها هستند که براتون پیشنهاد میکنم:
کلا کتب علامه حسن زاده املی مثل ظرح مراتب طهارت و .../ - مثنوی معنوی-/ فیه ما فیه -/ مقالات شمس تبریزی-/ کتب عطار نیشابوری( منطق الطیر و تذکره الاولیا و ....)
اشارات و تنبیهات نمط های 3 و 8 و 9 و 10 در مورد معرفت نفس هست/ - تمهید القواعد-/ فتوحات مکیه و اسفار ملا صدرا هم هست که یکم سنگین هست این ها
و یکی از تجربیات مهمم رو در اختیارتون قرار میدم اینکه ریاضت هایی که انجام میشه نباید موجب ازار رسانیدن به نفس بشه و فرد رو اذیت کنه چون این خودش حجاب میشه
و در واقع نفس انسان رو از اعتدال خارج میکنه و نفس مطمعنه میشه نفس مضطربه
و یکی از تجربیات مهمم رو در اختیارتون قرار میدم اینکه ریاضت هایی که انجام میشه نباید موجب ازار رسانیدن به نفس بشه و فرد رو اذیت کنه چون این خودش حجاب میشه
و در واقع نفس انسان رو از اعتدال خارج میکنه و نفس مطمعنه میشه نفس مضطربه
مگه میشه ریاضت موجب آزار فرد نشه ؟
مثلا چه نوع ریاضتی موجب آزار نمیشه ؟
من میخوام در مورد عرفان اسلامی مطالعه کنم
سلام. به نظر حقیر کتاب "کلیات علوم اسلامی" نوشته استاد شهید مطهری برای شما مناسب است.
این کتاب چند جلد دارد و در هر جلد، دو یا سه علم از علوم اسلامی معرفی شده و توضیح مبسوط داده شده است.
یکی جلد از آن هم در خصوص عرفان اسلامی بحث کرده است که می تواند برای گام اول مطالعه عرفان، کتاب مناسبی باشد:
[SPOILER]لینک دانلود کتاب به صورت PDF:
http://lib.motahari.ir/Downloadmanager.aspx?zip=false&ids=1109[/SPOILER]
یا هو یا من لا هو الا هو
سلام و عرض ادب
ریاضت باید با میل و شوق و علاقه باشه
ریاضتی که انسان رو نابود کنه به نظرتون میتونه روح رو رشد بده ؟ ریاضت یعنی ورزش دادن روح
و به نظر من تقریبا اکثر ریاضت ها تمرینی هست برا خروج از وابستگی های مادی و ریاضت 4 تا هست در اصل :
1-عزلت نشینی
2-سکوت
3-روزه داری و صوم
4-تهجد
به خاطر اینکه نفس انسان رو مشغول به این سو نکند
این ریاضات شرایط خاصی دارن ....میتونین تو اینترنت بخونین ...یعنی مطلق نیستن چون هرگز توانایی یک موش در حد توانایی یک فیل نیست
در ضمن اسم چند تا عارف را لطفا ببرید که خیلی کرامات شان بالا بود ! مثل ایت ا.. بهجت :میخوام مطالعه کنم در مورد زندگی شان.سپاس
با سلام
میشه توضیح بدید دقیقاً چه چیزی از زندگی عرفا برای شما جذابیت دارد؟ آیا صرفا دنبال این هستید که ببینید چه کراماتی داشتند و چه کارهای خارق العاده ای انجام داده اند یا برای اینکه بتوانید الگوهایی برای بدست آوردن راه درست زندگی پیدا کنید.
انشالله که هدفتان متعالیست .
مطالعه زندگی نامه عرفا بسیار جذاب و بسیار انگیزه دهنده است و در واقع مطالعه اخلاق عملی است که اصلا خسته کننده نیست .
کتابهایی که خودم در این زمینه مطالعه کردم و بسیار جذاب بودند:
کیمیای محبت در مورد شیخ رجبعلی خیاط
فریادگر توحید در مورد آیت الله بهجت
عطش در مورد آیت الله قاضی
روح مجرد راجع به سیدهاشم حداد
در محضر لاهوتیان درباره شیخ جعفر مجتهدی
سوخته در باره آیت الله محمدجواد انصاری همدانی
نشان از بی نشان ها درباره آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی
مجموعه کتاب های "طوبای محبت" هم که سخنرانی های مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی هستند بسیار بسیار عالی است از دستش ندهید.
موفق باشید
میشه توضیح بدید دقیقاً چه چیزی از زندگی عرفا برای شما جذابیت دارد؟ آیا صرفا دنبال این هستید که ببینید چه کراماتی داشتند و چه کارهای خارق العاده ای انجام داده اند یا برای اینکه بتوانید الگوهایی برای بدست آوردن راه درست زندگی پیدا کنید.
با سلام بر شما خواهر گرامی:
والا در مورد عرفان های مختلف دارم تحقیق می کنم خواستم در مورد عرفان اسلامی هم بدونم که خیلی جالبتر بود برام زندگینامه این عارفان: قطعا هدف یادگرفتن و پند گرفتن از زندگی این بزرگان هست
عرفان های شرقی (هندو و..) واقعا مرخرف هست ...............
مطالعه زندگی نامه عرفا بسیار جذاب و بسیار انگیزه دهنده است و در واقع مطالعه اخلاق عملی است که اصلا خسته کننده نیست .
کتابهایی که خودم در این زمینه مطالعه کردم و بسیار جذاب بودند:
کیمیای محبت در مورد شیخ رجبعلی خیاط
فریادگر توحید در مورد آیت الله بهجت
عطش در مورد آیت الله قاضی
روح مجرد راجع به سیدهاشم حداد
در محضر لاهوتیان درباره شیخ جعفر مجتهدی
سوخته در باره آیت الله محمدجواد انصاری همدانی
نشان از بی نشان ها درباره آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانیمجموعه کتاب های "طوبای محبت" هم که سخنرانی های مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی هستند بسیار بسیار عالی است از دستش ندهید.
یک سئوال شما این همه کتاب را خریدید: یعنی شما کتاب را به صورت الکترونیکی میخونید یا فیزیکی میخرید؟
من از برنامه کتابره برای خواندن کتاب به صورت الکترونیکی استفاده می کنم برای همین منابع محدود هست برام!
سپاس
با سلام بر شما خواهر گرامی:
والا در مورد عرفان های مختلف دارم تحقیق می کنم خواستم در مورد عرفان اسلامی هم بدونم که خیلی جالبتر بود برام زندگینامه این عارفان: قطعا هدف یادگرفتن و پند گرفتن از زندگی این بزرگان هست
عرفان های شرقی (هندو و..) واقعا مرخرف هست ...............یک سئوال شما این همه کتاب را خریدید: یعنی شما کتاب را به صورت الکترونیکی میخونید یا فیزیکی میخرید؟
من از برنامه کتابره برای خواندن کتاب به صورت الکترونیکی استفاده می کنم برای همین منابع محدود هست برام!
سپاس
سلام
من در طول چند سال مطالعه کردم نه یکجا
خیلی راستش عادت به مطالعه کتابهای الکترونیکی ندارم متاسفانه، خود کتاب ها را بعضیشان را خریدم بعضی هم امانت کتابخانه.
به نظرم خودتان را محدود به یک مدل مطالعه نکنید از هر جایی که می تونید چه مجازی چه واقعی منابع را تهیه کنید.
موفق باشید
هو
بسم الله الرحمن الرحیم
مطالعات در زمینه عرفان یک سیر علمی مشخص دارد که عبارت است از تحصیل منطق و فلسفه مشا و حکمت نوری اشراقی و حکمت متعالیه و چهار کتب اربعه مرجع عرفان که عبارت اند از تمهید القواعد و شرح فصوص قیصری و مصباح الانس و فتوحات شیخ محی الدین عربی که قریب به 6 الی 12 سال زمانبردار است.
باقی کتب در عرفان و تصوف اسلامی جهت تعمیق و آشنایی با تفکراتی مانند مکتب حکمت معصومیه الهیه و روش های سلوکی و تفکرات جریان های عرفان و تصوف و .. و بررسی های تطبقی مانند تطبیق صوفیسم و تائوئیسم و ... خوانده میشود.
اتفاقا حقیر اطلاع از اکثر منابع عرفان شرق دور و نزدیک دارم و هیچکدام به پای جامعیت منابع عرفان اسلامی چه از جهت کمیت و چه از لحاظ محتوا نمی رسد لذا باید با مشورت با یکی از اساتید یک سیر مطالعاتی مشخص و دقیق در این رابطه داشته باشید
سلام علیکم
کتاب «آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی» نوشته علی امینینژاد برای شما مناسب است.اگر به دنبال کتابی میگردید که در آن پیرامون احوالات عرفانی سخن گفته باشد؛ کتاب «کیمیای محبت» نوشته محمد محمدی ریشهری خوب است. این کتاب در مورد زندگی و احوالات عرفانی شیخ رجبعلی خیاط است.
مرحوم آیت الله کوهستانی در مورد ایشان مینویسد:
شیخ رجبعلی خیاط هر چه داشت از توحید داشت . او مستغرق در توحید بود.
جناب شیخ معتقد بود کسانی که در سیر سلوک از طریقه اهل بیت (ع) فاصله دارند، هر چند بر اثر ریاضت از نظر قدرت روحی به مقاماتی دست یابند، درهای معارف حقیقی برآنان بسته است . یک بار ایشان به شخصی از اهل ریاضت که ادعاهایی داشت برخورد. به او فرمود: حاصل ریاضت های تو بالاخره چیست ؟ آن شخص خم شد ، قطعه سنگی برداشت و آن را به گلابی تبدیل و به شیخ تعارف کرد. شیخ رجبعلی فرمود این کار را برای من کردی بگو ببینم برای خدا چه داری ؟! مرتاض با شنیدن این سخن به گریه افتاد. کرامات زیادی از این انسان پاک سیرت نقل شده است . یکی از شاگردان شیخ می گوید: سلاخی نزد جناب شیخ آمد و عرض کرد: بچه ام دارد می میرد ، چه کنم ؟ شیخ که صفت حسیب خداوند را باور داشت با نگاهی به آن شخص به او گفت : بچه گاوی را جلوی مادرش سر بریده ای و این عوض همان است ! در اواخر عمر که احساس می کرد قبل از ظهور معشوق و محبوب خویش حضرت بقیه الله الاعظم (عج) از دنیا می رود، به دوستان خود می گفت : اگر موفق به درک ظهور حضرت شدید سلام مرا به ایشان برسانید.
با سلام
استاد گرامی به نظر میاد پرسشگر محترم به دنبال عرفان نظری نیستن بلکه دنبال کتاب هایی هستن که زندگی عرفای برجسته رو مطرح کرده و مثلا برخی کرامات اون ها رو آورده
مثل همان کتاب کیمیای محبت شیخ رجبعلی
سلام
عرفان و شناختی که مستقیما از ناحیه امام زمان عج حاصل نشود موجب گمراهی است .
امام زمان (عج) در توقيعي مي فرمايند:
«تقوا پيشه كنيد، تسليم ما باشيد و كار را به ما واگذاريد كه بر ماست شما را از سرچشمه سيراب بيرون آوريم چنانكه بردن شما به سرچشمه از سوي ما بود ... به سمت راست ميل نكنيد و به سوي چپ نيز منحرف نشويد.»
کارهای خارق العاده ای که عرفای اسلامی هم مانند عرفان های دیگر انجام میدهند نشان از عرفان حقیقی عرفا نیست و لزوما آنها تمام شناخت و عرفان خود را از ناحیه امام زمان و یا ائمه لزوما بدست نیاوردند!
مثلا
آیت الله قاضی عقیده داشته مولوی به حقیقت ولایت رسیده و شیعه بوده
اما عارفان دیگر مثل شیخ رجبعلی خیاط یا آیت الله بروجردی عقیده داشتند که مولوی گمراه بوده
جدا و فارغ از اینکه کدام عقیده درست میباشد و از آنجایی که حقیقت فقط یکی از موارد بالا میباشد این بیان میکند که هر مشاهده و عملی که عرفا انجام میدهند لزوما مشاهده و عملی الهی نیست با اینکه عارفان ذکر شده آن طور که از زندگانیشان مطلع هستیم سرآمدان عرفان اسلامی اند
پس بنابراین طبق حدیث بالا اگر کسی دنبال عرفان حقیقی است باید آویزان درب خانه امام زمان عج باشد
خدا بوسیله ولی خود افاضه فیض میکند و او برای تمام بشریت کافیست!
بنابراین درست است که افرادی مثل اقای قاضی و شیخ رجبعلی خیاط و... شیعیان ائمه هستند اما توسل به خود امام زمان شما را به عرفان حقیقی نزدیک میکند نه پیروی از دیگران
بعضی ها چنان محو سیره زندگی و عملکرد و اذکار عرفا میشوند که از اصل که مسیر امام زمان است غافل میشوند.
عرفان و شناخت به وسیله امام زمان برای یک شیعه حاصل میشود
نه بوسیله اذکار عجیب و غریب
وقتی به امام زمان رسیدی گویی به تمام عرفان حقیقی رسیده ای
برای اینکه به امام زمان برسیم به ذکرها و ریاضات من در آوردی احتیاج نیست
یک کتاب مثل کتاب مفاتیح الحیات ایت الله جوادی املی را جلوی خود بگذاریم و ببینیم چقدر زندگیمان مطابق فرمایشات ائمه اطهار است!
فاصله شیعیان از امام زمان به اندازه فاصله آنها از فرمایشات آنهاست
بسم الله الرحمن الرحیم
سؤال:
چگونه میتوان به شناسایی عرفان اسلامی دست یافت؟
پاسخ:
عرفان در لغت به معنای شناخت و آگاهی که در انسان به دو گونهی حضوری و حصولی محقق میشود.
در شناخت حضوری، شخص خود واقعیت را بدون واسطهی صورت ذهنی مییابد اما در شناخت حصولی، انسان از طریق صورتهای ذهنیاش به واقعیتهای بیرونی آگاهی مییابد.
از آنجا که قویترین و عمیقترین شناخت، همان شناخت حضوری است؛ پس بهترین راه برای شناسایی عرفان اسلامی، ذوق شخصی در سایه سیر و سلوک عملی است؛ به این معنا که انسان در سایه عمل به دستورات شریعت، در وادی طریقت قرار گرفته، و سرانجام به شهود حقیقت دست مییابد و از این طریق به عرفان ناب و حقیقی خواهد رسید.
پس از این شناختِ حضوری، به لحاظ ارزش، شناخت حصولی قرار خواهد داشت که میتوان به گونههای مختلفی به آن دست یافت؛ از جمله، مطالعهی آثار نگاشته شده توسط عارفان در دو حوزهی عرفان عملی و عرفان نظری است.
البته اگر بخواهیم انگیزه خود را بر مطالعهی این آثار که از ادبیات و اصطلاحات خاصی برخوردار است، تقویت کنیم، مطالعهی شرح حال برخی عارفان و مرور برخی گزارشات آنان از حالات عرفانی خویش مفید فایده است؛ به عنوان نمونه، کتاب «کیمیای محبت» نوشته محمد محمدی ریشهری که در مورد احوالات عرفانی شیخ رجبعلی خیاط نگاشته شده است.
در زیر پس از ارائهی تعریفی از «عرفان نظری» و «عرفان عملی» به ذکر برخی آثار که در سنت علمی - حوزوی شیعه مورد اقبال محققین است اشاره میکنیم:
عرفان نظری، ترجمه و تعبیر معارفی است که از شهود حقایق هستی در مرحله فناء و بقای بعد از فنا به دست میآید.[1]
عرفان عملی به مجموعه برنامههایی که سالک عملا در خود پیاده میکند تا منازل و مقامات را طی کرده و در نهایت به لقاء حقتعالی نائل آید، گویند.[2]
سیر مطالعات عرفان نظری به قلم استاد علی امینینژاد:
«در طول تاریخ عرفان اسلامی و شیعی هیچ یک از کتابهای نگاشته شده تخصصی عرفانی و نیز کتابهای عرفان نظری در سطوح پایینتر، ویژگی آموزشی نداشتهاند. قریب به اتفاق این کتابها تمام مباحث عرفانی را نیز پوشش نمیدهند.
در دوران ما حجة الاسلام استاد سید یدالله یزدانپناه برای نخستین بار یک دوره عرفان اسلامی را در ۹۰ جلسه ارائه کردند که ویژگی آموزشی دارد، یعنی تقدم و تأخر و منطقی مطالب در آن رعایت شده و مجموعه مباحث عرفان نظری را نیز در بر میگیرد. به این ویژگیها بایستی عدم گرایش به نظرات خاص و همچنین و از همه مهمتر رعایت گرایش شیعی عرفانی را نیز افزود.
بنابراین، کتاب فوق در عرفان نظری همان نقشی را بازی میکند که بدایة الحکمه در آموختن حکمت صدرائی آن را بر عهده دارد و در واقع مقدمهای برای ورود به مباحث تخصصیتر عرفانی و فراگیری کتب رسمی درسی حوزوی در زمینه عرفان نظری یعنی تمهید القواعد، فصول الحکم و مصباح الانس است.
این کتاب با ویرایش دکتر سید عطاء انزلی با نام مبانی و اصول عرفان نظری چاپ شد و پس از آن حجة الاسلام استاد علی امینی نژاد آن را درس بندی کرده و با افزودن چکیده مطالب و پرسشهای هر درس، تحریری نو از مطالب آن نیز ارائه دادهاند که با عنوان حکمت عرفانی به چاپ رسیده است.
از استاد یزدانپناه اثر نفیس دیگری نیز به نام فروغ معرفت در اسرار خلافت و ولایت نیز در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسید که شرح رساله مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة اثر قویم امام خمینی رحمة الله علیه است. این کتاب مشتمل بر مقدمهای مفصل است که ۳۳۰ صفحه از جلد نخست کتاب را در بر میگیرد. صفحات ۷ تا ۳۰۱ از این مقدمه شامل مطالب مقدماتی بسیار مفیدی در مورد جایگاه عرفان در دین، سیر تاریخی و ادوار عرفان نظری، شخصیتهای برجسته عرفان نظری، تأثیر و تأثر حکمت متعالیه صدرایی و عرفان نظری و در انتها جایگاه امام خمینی (ره) در عرفان نظری میباشد.
لیست ذیل در واقع یک سیر مطالعاتی عرفان نظری است که برای خواننده مبتدی و به ترتیب توصیه میشود.
البته برای درک عمیقتر مبانی عرفانی، گذراندن یک دوره فلسفه اسلامی (مشاء و اشراق) و حکمت متعالیه نیز الزامی است که در این سطح میتوان این نیاز را با کتابهایی مانند بدایه الحکمة (نوشته علامه طباطبایی) و شروح فارسی آن و یا آموزش فلسفه (نوشته آیتالله مصباح یزدی) رفع نمود:
۱- امینینژاد- علی، آموزش پودمانی مبانی عرفان اسلامی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۹۲.
۲- امینینژاد- علی، آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ سوم، ۱۳۹۳.
۳- امینینژاد- علی، بابائی-مهدی، کرمانی- علیرضا، مبانی و فلسفه عرفان نظری، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۹۰.
۴- یزدانپناه، سید یدالله، تحقیق و نگارش هلالیان، سعید- فروغ معرفت در اسرار خلافت و ولایت- چاپ و نشر عروج، چ اول، ۱۳۹۵ (صص ۷ تا ۳۰۱).
۵- یزدانپناه- سید یدالله، تحقیق و نگارش امینینژاد-علی، حکمت عرفانی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۹۰.
۶- یزدانپناه – سید یدالله، تحقیق و نگارش انزلی – سید عطاء، مبانی و اصول عرفان نظری، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ چهارم، ۱۳۹۲.[3]
منابع
[1]. امینینژاد، علی، تحریری از درسهای عرفان نظری استاد سید یدالله یزدانپناه، حکمت عرفانی، ص ۶۱ – ۷۴. به نقل از سایت عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت.
[2]. امینینژاد، علی، تحریری از درسهای سید یدالله یزدانپناه، حکمت عرفانی، ص ۵۷ – ۶۱ به نقل از سایت عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت.
[3]. برگرفته از سایت: http://eview.blog.ir/post/17