چگونه می توان به کمال رسید؟
تبهای اولیه
با سلام .
هنوز نشنیدم ایشان چه می فرماید .
ولی برای رسیدن تنهاترین راه این که آدم فقه یاد بگیرید و عمل کند همین .
جناب عین الحیات بسیار جالب بود ممنون .
با سلام .هنوز نشنیدم ایشان چه می فرماید .
ولی برای رسیدن تنهاترین راه این که آدم فقه یاد بگیرید و عمل کند همین .
جناب عین الحیات بسیار جالب بود ممنون .
سلام علیکم.
یادگیری فقه و معارف دینی قطعا تاثیر مهمی در به کمال رسیدن آدمی دارد ولی فقط این کافی نیست...خیلی افراد در همین انقلاب بودند که فقیه بودند و ما آخر و عاقبت اون ها رو دیدیم... به نظرم یکی از راه هایی رسیدن به کمال علاوه بر معارف دینی رعایت تقواست... مثل افرادی همچون شیخ رجب علی خیاط که با رعایت تقوا ، چقدر سرعت گرفتند دراین مسیر...
یاحق.
باسمه تعالی
با سلام:
کمال انسان متاعی گرانبها و کمیاب است حضرت علی علیه السلام در این باره فرمودند:الکمال فی الدنیا مفقود(1)و پیداست که گم شده با زحمتی مضاعف و تلاشی وافر، یافت شدنی است
از ديدگاه قرآن،انسان موجودي است كه مي تواند كمالات بسياري را به دست آورد،چرا كه انسان استعداد تعالي جوئي دارد. خداوند در نهاد و فطرت انسان استعداد سير به سوي خود را قرار داده است :يا ايها الانسان انك كادح الي ربك كدحاً فملاقيه (2
اي انسان همانا تو سخت كوشائي به سوي پروردگارت،پس با او ديدار خواهي كرد
هدف از آفرينش انسان كمال است و انساني شايسته ي عنوان انسان كامل است كه گام در مسير كمال بگذرد.
انسان یک موجود بالقوّه بوده و در بدو تولّد فاقد خوی و خصلت و کمال مطلوب است وتنها با روی آوردن به خصلتهای ویژه است که قوّه را به فعل تبدیل می کند و به تعالی و تکامل مطلوب نایل می گردد
انسان در ابتدأ باید مرز و حدود میان اخلاق ناپسند را از اخلاق پسندیده تشخیص دهد تا بتواند بر انجام یا ترک آن تصمیم بگیرد; زیرا بسیاری از اعمال زشت، از عدم شناخت انسان ناشی میشود و این اعمالِ زشت، مانع رشد و تکامل انسان است
معرفت نفس و خود شناسی از دیگر عوامل رسیدن به کمال است . امام علی علیه السلام میفرمایند: افضل المعرفة، معرفةُ الانسان نفسه(3 )بهترین شناختها آن است که انسان خودش را بشناسد و باز میفرمایند: من عرف نفسه فقد عرف ربّه(4
هر کس خود را بشناسد، همانا خدایش را شناخته است
پی نوشت:
1- غررالحکم
2- انشقاق /6
3- غررالحکم و دررالکلم،
4-غررالحکم،
یکی از عواملی که انسان رادر دستیابی به کمال مطلوب یاری می کند، عمل صالح است العمل الصالح یرفعه(5
قرآن کریم در اشاره به نقش عمل صالح در رسیدن به کمال می فرماید: نه تنهاعمل صالح دنیا را عطرآگین کرده، زندگی را طیّب و گوارا می سازد؛ من عمل صالحا منذکرٍ او انثی و هو مؤمن فلنجییّنه حیوة طیّبة(6)، بلکه می توان با کمک آن،حجابها را برچید و فاصله را کوتاه ساخت و سرانجام بر بارگاه قرب حضرت حق، گام نهادو از این رهگذر به مقام شهود کامل بار یافت(7)، و هر که خواهد به مقام قرب او راه یابد، باید از عمل صالح نردبانی تا بی نهایت بسازد و از آن بالارود؛ فمن کان یرجو لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحا(8
بنابراین انسان به وسيله علم و ايمان و عمل صالح مي تواند رشد پيدا كرده و به قرب ربوبي نايل گردد. از نظر قرآن كريم اين عوامل موجب كنار رفتن طبيعت منفي انسان و بروز فطريات مثبت می شود: در قرآن ايمان و عمل صالح همراه با يكديگر ذكر شده اند آنجا كه مي فرمايد:سوگند به عصر،همانا انسان در زيانكاري است،مگر آنانكه ايمان آوردند و كارهاي شايسته كردند و يكديگر را به حق و شكيبايي سفارش نمودند. (9
پی نوشت:
5-فاطر 10
6-نحل/ 97
7-نجم/ 9
8-کهف/ 110
9-عصر/3
به نام خدا
استاد محترم جناب سمیع،لطفا در مورد این روایت توضیح کاملی بدید،از منظر عرفانی اینگونه روایات رو چطوری معنا می کنند:
در مصباح المتهجّد از حضرت صادق (ع) روایت کرده است هرکس بعد از نماز ظهر
بگوید:
اَللّهُمَّ اجعَل صَلَواتِکَ وَ صَلَواتِ مَلائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
تا یک سال هیچ گناه بر او نوشته نمی شود .
به نام خدا
با سلام
آیت الله محفوظی با نقل خاطرهای پاسخ آیت الله العظمی بهجت به یک جوان ایرانی خارجنشین را بیان کرد.
این استاد حوزه که در نشست طلاب، فضلاء و روحانیون شهرستان فومن و شفت، سخن می گفت، عنوان کرد:
« در سفری که به خارج از کشور داشتم، جوانی ایرانی، از من درخواست دستورالعمل کرد، جواب دادم، از حضرت آیت الله بهجت(ره) دستور بگیرید، او هم نامهای برای آقا نوشت. بعد از مدتی که به ایران آمد، سوال کردم، نسخهات را گرفتی؟ گفت: در خواست زیادی داشتم، اما آقا جواب مختصری دادند که به یک خط هم نرسید، نوشته بودند: «راه رسیدن به کمال دو چیز است، تعبّد و تحرّز» والسلام، محمد تقی بجهت.
این جوان سپس خدمت آیتاللهالعظمی بهجت رسید و عرض کرد، آقا نسخه دادی، ولی مختصر بود، آقا گفتند: بگو چه نوشتم، جوان گفت: نوشتید، راه رسیدن به کمال دو چیز است تعبد و تحرز، آقا گفتند: «همین» غیر این نیست.