آصف بن برخیاء

امامت ذوالقرنین بدون مقام پیامبری

انجمن: 

به نام خدا

با عرض سلام و ادب

یک سری احادیث در اصول کافی وجود دارد که نشان می دهد ذوالقرنین امام بوده است بدون مقام پیامبری. اکثر این احادیث را علامه مجلسی (ره) صحیح السند دانسته است. به دلیل اهمیت و رمزآلود بودن مقام والای امامت خواستم این احادیث را با شما در میان بگذارم تا در این مورد بحث شود و بیشتر روشن شویم.

کتاب اصول کافی جلد دوم باب " در اينكه ائمه بكدام دسته از گذشتگان ميمانند و كراهت قول بنبوت ايشان "
http://ketaab.iec-md.org/osool_kaafi/osool_kaafi_jeld_2_002.html

1- حـمـران بـن اعـيـن گـويد: بامام باقر عليه السّلام عرضكردم : علماء (امامان ) چه موقعيتى دارنـد؟ فـرمـود: مـانـنـد ذوالقـرونـين و همدم سليمان (آصف بن برخيا) و همدم موسى عليهم السلام (يوشع بن نون يا جناتب خضر) ميباشند.

2- بـريـدن بـن مـعـاويـة گـويـد: از امـام بـاقر و امام صادق عليه السّلام پرسيدم كه مقام و منزلت شما چيست ؟ و بكدام كس از گذشتگان ميمانيد؟ فرمود: مانند همدم موسى (جناب خضر يا يوشع ) و ذوالقرنينكه هر دو عالم بودند ولى پيغمبر نبودند.

3- حـارث بـن مـغـيـره گـويـد امـام بـاقـر عليه السّلام فرمود: على عليه السّلام محدث بود، عـرضـكـردم : مـيـفـرمـائيـد پـيـغـمـبـر بـود؟ (چـون او ايـن سوال در بين سخن آنحضرت بود، براى جواب نفى ) امام عليه السّلام دست خود را اينچنين (بـبالا) حركت داد. سپس فرمود: بلكه مانند همدم سليمان يا همدم موسى يا مانند ذوالقرنين بـود، مگر بشما خبر نرسيده است كه خود على فرمود: در ميان شما هم مانند ذوالقرنين هست (و او خود على عليه السّلام است ).

با تشکر فراوان

تفاوت پیامبران تبلیغی و امام

انجمن: 

با عرض سلام و احترام

سوالی در زمینه مقام مهم امامت داشتم که خدمت اساتید محترم مطرح می کنم و اگر مطلب مهم دیگری هم در این باب صلاح دانستند ممنون می شوم که مطرح بفرمایند.

همان طور که قبلا در این آدرس http://www.askdin.com/showthread.php?p=998427#post998427 مشخص شد در تاریخ قبل از رسول الله (ص) هم کسانی بوده اند که دارای مقام امامت بودند اما پیامبر نبودند مانند ذوالقرنین و آصف بن برخیاء.
از طرفی می دانیم که در گذشته پیامبرانی بوده اند که صرفا وظیفه تبلیغ داشته اند و تشریع نکرده اند. تفاوت اینگونه پیامبران با یک امام در چیست. در واقع اینکه ذوالقرنین یا آصف بن برخیا یا خضر پیامبر تبلیغی باشند یا صرفا یک امام دقیقا در چیست و چه فرقی به حال جامعه یا خودشان دارد ؟

با تشکر فراوان