اعتقادی - کلامی

کتاب انحرافی در زمینه قضا و قدر

انجمن: 

سلام
من در یک کتابی از قول یک نویسنده که خودش مطالب و روایات مختلفی رو جمع آوری و برداشت کرده بود خواندم که انسانها درسته اختیار دارند ولی از انتخاب گذشته خود در عالم ذر هم دست نمیکشند و صرفا این جهان برای اتمام حجت بیشتر است و کسی نمیتواند خلاف انتخاب قبلی اش در عالم ذر، مسیر جدیدی را در این دنیا بپیماید یعنی اگر جهنم را در عالم ذر انتخاب کرده باشد در این دنیا نمیتواند بهشت را انتخاب کند و بالعکس،که من این شبهه و مطلب را با تماس تلفنی با مجموعه شما در میان گذاشتم و کارشناسان شما با ضرس قاطع بیان کردند که این سخن اشتباه است و طبق آیات قرآن و روایات محکم و صحیح،همه انسانها در هر لحظه از زندگی خود میتوانند سرنوشت و تقدیر خود را عوض کنند و توبه کنند و خداوند طبق آیات محکم قرآن تغییر دهنده تقدیرها و سرنوشت ها و تبدیل کننده سیئات به حسنات است و سخن ها در آن کتاب، اشتباه و غلط است چرا که اگر اینگونه بود ارسال انبیا و امامان و قرآن و... بیهوده می‌بود و همینطور سایت راسخون بخش دینی اش و سایت اقای مکارم شیرازی هم طبق یک مکاتبه اینترنتی با ضرس قاطع بیان کردند که آن سخنان و نتیجه گیری آن شخص در آن کتاب اشتباه و غلط است و همان سخنان کارشناسان شما را بیان کردند و گفتند اگر هم همچین چیزی باشر صرفا در حد زمینه است نه علت تامه.
حال بنده دچار یک شبهه ای شدم، وقتی مرکز شما و سایر مراکز دینی با قاطعیت و طبق آیات و روایات محکم و صریح قرآن و روایات،نتیجه گیری آن شخص در آن کتاب را اشتباه،ناقص و غلط بیان کردند، پس چطور آن نویسنده آن مطالب گمراه کننده را نوشته و همه مجوز های مربوطه را گرفته و کتابشو چاپ کرده و تو بازار منتشر کرده که یکی عین بنده مدتها در این شبهه سرگردان شود،میخوام بگم چگونه من که نویسنده نیستم با تحقیق از مراکز معتبر دینی فهمیدم اون سخنان نویسنده اشتباه است ولی آن شخص نویسنده چرا انقدر غلط و ناصحیح سخن گفته و برای خودش جمع بندی کرده و در جامعه پخش کرده است؟
باتشکر از شما.

گزاره هایی درباره وجود و ماهیت

سلام .لطفا ببینید که ایا جملاتی که من به کار بردم در مورد وجود و ماهیت درست است یا خیر؟ اگر نه لطفا توضیحات لازم رو بفرمایید. و من رو از سر درگمی نجات بدید. و اما جملات: ماهیت هر شی یا موجودی بدون وجود یا همان هستی نمیتواند تحقق خارجی پیدا کند. ماهیت ها ممکن الوجود هستند . / موجودات دارای ماهیت یا اشیاء دارای ماهیت ممکن الوجود هستند.که برای تحققشان در خارج باید دارای وحود یا هستی بشوند/ . ماهیتها قالبهایی هستند که اگر محتوی وجود شوند تحقق خارجی پیدا میکنند یعنی ماهیت ها نیازمند به وجود هستند. این وجود که در ماهیت قرار میگیرد ضروری ست یعنی ضروری الوجود است یا همان واجب الوجود است یعنی خداست. /
لطف بفرمایید اگر اشکالی در این جملات هست برایم توضیح دهید. و سوال بعد اینکه چرا میگویند که برای اینکه ماهیت یک موجود تحقق خارجی پیدا کند نیاز به وجود دارد؟ چرا نمیگویند که ماهیت یک موجود برای اینکه تحقق خارجی پیدا کند نیاز به جسم دارد ؟ چرا به وجود یا همان هستی وصلش میکننند

پاداش کارخیرغیر مسلمان

ما در سراسر جهان افرادى را مى‏شناسیم که مسلمان یا شیعه نیستن، اما انسانهاى خوبى هستند و درست کردارند. بسیارى از اختراعات توسط دانشمندان غیر مسلمان انجام شده است. آیا درست است که همگى آنها را به این دلیل که مسلمان نیستند، مستحق جهنم و عذاب الهى بدانیم؟

تمثیلات اعتقادی

انجمن: 

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان

همان طور که می دانید زبان تمثیل برای بیان برخی امور نامحسوس و مبهم خیلی راهگشاست، و گاهی بسیار دلچسب و فراموش نشدنی هست، همان طور که قرآن کریم و روایات نیز از آن بهره فراوان گرفته اند، لذا حقیر تصمیم گرفتم تا تاپیکی رو راه اندازی کنیم و با کمک شما دوستان از تمثیلات برای فهم بهتر مسائل اعتقادی بهره ببریم. لذا از همه دوستانی که در ذهنشون نسبت به مسائل اعتقادی مثال روشنی دارند که اون مسئله رو فهم پذیرتر و در ذهن ماندگارتر می کند، یا اگر نسبت به تمثیلات مطرح شده نکته نظری دارند از نظرشان استقبال می کنیم.
هر پست تمثیلی از سه قسمت تشکیل شده: 1- موضوع 2- تمثیل 3- بیان علمی(که حالا بعد از تمثیل فهم پذیرتر شده است)
این پست اول بنده:

تمثیل اول: علم خداوند و اختیار ما

برای خیلی ها علم خداوند از ازل به سعادت و شقاوت انسان ها، با اختیار خود انسان قابل جمع نیست، اینها میگن اگر خدا علم داره به این که ما بد خواهیم بود یا خوب، پس سرنوشت ما مشخص هست و تغییر آن غیر ممکن، پس ما دیگر چه اختیاری داریم؟

الف) تمثیل:

فرض کنید شما یک دوستی دارید، که شناخت شما نسبت به او نسبتا خوب و جامع است، مثلا می‌دانید که از رنگ زرد خوشش می‌آید، از لباس آستین کوتاه خوشش نمی‌آید، یقه هفت دوست نداره، و...، اگر شما با این دوستتان به یک مغازه برای خرید لباس بروید، می‌توانید با توجه به شناختتان از او، لباسی که انتخاب خواهد کرد را پیشگویی کنید، شما می‌دانید که او لباس آستین بلند زرد رنگی را انتخاب خواهد کرد که یقه هفت نباشد.
خب شما قبل از انتخاب او، به نتیجه این خرید علم داشتید اما علم شما موجب اجبار او نمی‌شود، چرا که علم شما به انتخاب اوست و نشأت گرفته از اوصافی است که شما نسبت به آن آگاه هستید، طبیعتا هر چه شناخت عمیق تر باشد، علم به جزئیات این انتخاب بیشتر و دقیق تر خواهد بود.
خداوند نیز چون خالق تمام انسان‌هاست از آنها شناخت کامل و بدون اشتباه داشته و محیط بر آنان است، و می‌داند که آنها خود چه راهی را انتخابی خواهند کرد.

ب) بیان علمی مسئله:
مسئله بالا را اگر بخواهیم به صورت علمی بیان کنیم، تقریر آن چنین خواهد شد:
علم به علت، موجب علم به معلول می‌شود، یعنی اگر کسی علم به علت چیزی داشته باشد، یقینا به خود آن معلول هم علم خواهد داشت، همان طور که یک منجم و ستاره شناس به خاطر علمی که از اجرام آسمانی و حرکات آنها دارد، می‌تواند معلول آن، یعنی کسوف و خسوف را پیش بینی کند، بدون این که آنها را مجبور به وقوع چنین امری نماید.
خداوند نیز علت تامه این جهان است، و به خود نیز علم تام دارد، پس به علت این جهان به شکل کامل علم دارد، و علم کامل او به علت این جهان، موجب علم کامل او به تمام معلول ها در این جهان خواهد شد، لذا بدون این که انسان ها را مجبور کند، به انتخاب آنها علم کامل دارد. (الالهیات، آیت الله سبحانی، ج1، ص113)

50 درس اصول عقائد برای جوانان


مجموعه اى دقيق و مستدل و در عين حال جالب و شيرين از اعتقادات خالص اسلامى براى همگان به ويژه جوانان.
اين مجموعه در پنج قسمت مختلف با دقت و ظرافت و ابتكار خاصى تهيه شده است. اين كتاب به زبانهاى عربى، انگليسى، اردو و بسيارى از زبانهاى زنده ديگر دنيا ترجمه و چاپ شده است.
نویسنده: آیت الله مکارم شیرازی
تعداد جلد: 1 جلد
زبان: فارسى
تعداد صفحات: 400 صفحه
نوبت چاپ: چهاردهم

فرمت: html