وجود
توهم تناقض
ارسال شده توسط عقل و دل در یکشنبه, ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۴:۰۷با سلام
به نظر میرسد امر متضاد و متناقضی درین عالم ندارد مثلا وجود مقابلش عدم نیست و هر چه هست وجود است هم چنین سایر مفاهیم من جمله شادی و غم و راحتی و سختی و عذاب و رحمت و ... .
بنابراین باید گفت که مثلا شادی خلاف غم نیست بلکه خود یک مفهوم مستقل است که خود درجاتی دارد و ما به اشتباه مراتب نازل شادی را غم مینامیم . خود غم چیزیست مستقل که مراتب خاص خود را دارد و اصلا ربطی به شادی ندارد . به بیان دیگر هیچ تناقضی در جهان نیست مثلا شجر و لا شجر متناقض نیستند چون لا شجر غیر قابل تصور {لا غیر قابل تصور است} است .
مایلم نظر کارشناس محترم و دوستان عزیز را جویا شوم
با تشکر
آیا سلمان فارسی وجود داشته است؟
ارسال شده توسط rezatahmasebi در چهارشنبه, ۱۳۹۲/۰۵/۳۰ - ۰۸:۰۱سلام.
یک محقق و تاریخ شناسی به نام ناصر پور پیرار یک نظریاتی را مطرح کرده از جمله:
1- کامل نبودن تخت جمشید و جعلی بودن پاسارگاد (مستند مجعولات مجلل و تخت گاه هیچ کس را دانلود کنید حتماً)
2- نو ساخته بودن دیوان حافظ وسعدی وفردوسی (نمیدونم به چه دلیلی )
3- عدم وجود خارجی سلمان فارسی
بند اول که درست و علمی هست.
با بند دوم هم کار نداریم.
اما بند سوم منو به شک انداخته.
دلایل ایشون بر عدم وجود سلمان را در لینک زیر دانلود کنید وبخونید و لطفاً با سند ومدرک جواب بدید تا به ایشون ارجاع بدیم.
حقیقت سلمان:
شنیدن زمزمه دلربای آیة الکرسی، توهم یا حقیقت؟!
ارسال شده توسط استوار در چهارشنبه, ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ - ۲۰:۵۳سلام و عرض ادب.
یکی از بندگان خدا پرسشی داشت:
آیا شنیدن زمزمه دلربای آیة الکرسی (و گاهی 5 آیه معروف انتهای سوره آل عمران) به صرف کلام الله بودن و دلربا بودنش، حقیقی هست یا میتواند ناشی از توهم باشد؟و اگر حقیقی هست، آیا راهی وجود دارد که منشاء آن را فهمید؟ فرشته است یا روح یا جن؟
وی اضافه میکرد که داروئی مصرف نمیکند و از نظر روانی و جسمی در شرایط نسبتاً خوبیست.
ایشان سیده هستند
هر شب این زمزمه را میشنوند
و هر بار که اقدام به ضبط صدا گرفتهاند، موفق نشدهاند.
ممنون از راهنمائی شما :Gol:
وجود و دوگانگی عین و ذهن در فلسفه هایدگر
ارسال شده توسط یوری در یکشنبه, ۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۱۲:۰۴سلام و درود
لطف کنید در مورد اندیشه های مارتین هایدگر در مورد وجود شناسی و تفاوت آن با موجود شناسیی توضیح دهید. و تفاوت آن را با فیلسوفان پیش از آن روشن کنید. همچنین چگونگی قایل نبودن به دوگانگی عین و ذهن را در این فلسفه توضیح دهید.
سپاس
چرا عدم بودن نیاز به علت ندارد؟
ارسال شده توسط no0thing در جمعه, ۱۳۹۷/۰۴/۲۹ - ۰۵:۳۸به نام خدا
اصل عدم بیان میکند که (( موجود شدن نیاز به علت دارد )). حال سوال من اینست که چرا نگوییم (( عدم بودن نیاز به علت دارد )) ؟
پ.ن : کاملا واضح است که با توجه به تجربه حسی روزمره این گزاره نمیتواند درست باشد . ولی آیا میتوان به روشی استدلالی نیز نشان داد این گزاره درست نیست ؟
نتایج حاصل از تشکیک وجود
ارسال شده توسط مهرشاد فراهانی در یکشنبه, ۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۱۷:۱۰با عرض سلام .
میخواستم بدانم نتایج حاصل از نظریه تشکیک در وجود که جناب ملاصدرا (ع) آن را اثبات کرده اند چیست ؟
وجود در شکاکیت هیوم
ارسال شده توسط احمدصابری در چهارشنبه, ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۱۱:۰۱سلام و احترام
در تاپیکی که درباره شکاکیت هیوم بحث شد:
شکاکیت هیوم و ختم فلسفه و الهیات
کارشناس (قول سدید) مطرح کرد که هیوم وجود خارجی را نمی پذیرد و اصلا با تقابل عین و ذهن مخالف است.
منظور هیوم دقیقا چه چیزی است؟ اگر نمی توانیم وجود را اثبات کنیم پس چگونه اصالت را به وجود می دهیم؟ هیوم اصالت ماهیتی است؟
اصلا تطبیق این اصطلاحات بر فلسفه هیوم قابل دفاع است؟
مفهوم وجود داشتن
ارسال شده توسط YA HOSEIN در دوشنبه, ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۱۵:۱۳سلام و عرص خسته نباشید . سوال من ، تعریف وجود از نظر فلاسفه ی مختلف و اسلام است
مفهوم وجود و اصالت وجود؟
ارسال شده توسط جوجه اردک زشت در پنجشنبه, ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۱۹:۲۹با سلام
یک بحث مهمی در فلسفه اسلامی مطرح هست تحت عنوان اصالت وجود. بنده چند سوال در مورد وجود و اصالتش دارم
اول اینکه چه دلیلی بر این مسئله هست که وجود و ماهیت فقط دو مفهوم ذهنی نباشند؟ در واقع بحث این هست که ما در عالم خارج موجود داریم یعنی چیزی که هست و ویژگی هایی خاصی دارید.( چرا ویژگی های خاصی دارد چون اثرات متفاوتی بر حواس ما میگذارد) بنابرین گویا مفهوم اصالت وجود مفهوم درستی نیست.
همچنین خود مفهوم وجود رو سوال دارم ازش در فلسفه اسلامی این عبارت وجود رو زیاد میبینیم اما معنای دقیق اون چیه؟
آیا وجود به معنی بودن و هستن هستش. یا نه وجود در ادبیات فلسفی ما به معنی واقعیت داشتن هست. از نظر بنده واقعیت داشتن یعنی بودن به همراه داشتن یک سری ویژگی در واقع موجود بودن. این بحث وجود اگر به معنی بودن باشه واقعا قابل تصور نیست ولی در عین این سختی درک کاملا بدیهی به نظرم میاد.
سوم اینکه اصالت وجود رو بر چه مبنایی اثبات میکنید. آیا چون ماهیت یک مفهوم ذهنی هست مفهوم وجود رو بهش اصالت میدید؟
ممنونم