اگر

► اگر دانشجویی درس نخواند !؟ ◄



البته دانشجویان بعد از درس خواندن، خیلى فعّالیتها در دانشگاه مى‌توانند بکنند. بى‌رودربایستى باید به شما عرض کنم که اگر شما بخواهید درس خواندنتان را فداى این کارهایى بکنید که خیال مى‌کنید خوب است – حالا یا خوب است، یا خوب هم نیست – بنده هیچ اعتقادى به این کار ندارم. درس، اوّل است. فلسفه‌ى حضور شما در آن‌جا درس خواندن است. اگر واقعاً دانشجویى درس نخواند، بلاشک بدانید که او مشغول ذمّه است؛ یعنى ذمّه‌اش مشغول مردم و خدا و همه است! هرکسى که سهمى در ایجاد این دانشگاه دارد، ذمّه‌اش مشغول به اوست و باید پیش خداى متعال جواب دهد. حالا در دنیا ممکن است کسى یقه‌ى کسى را در این‌طور چیزها نگیرد؛ اما در روز قیامت یقیناً سؤال خواهند کرد که چرا درس نخواندى؟! پس، اوّل درس خواندن است.

بلاشک درس خواندن همه‌ى وقت دانشجو را نمى‌گیرد؛ براى او وقتى باقى مى‌ماند که باید این وقت را براى مسائل فکرى، براى مسائل سیاسى – البته سیاستبازى نمى‌گویم – استفاده کند. کار سیاسى در دانشگاه نباید حالت افراط و تفریط داشته باشد. یک وقت هست که تفریطى وجود دارد؛ اصلاً دانشگاه همین‌طور مثل یک مرده است! این همه جوان وجود دارند که گاهى در مسائل سیاسى، نه موضعى مى‌گیرند و نه حرفى مى‌زنند! بنده در موقعى گفتم خدا لعنت کند کسانى را که دانشگاه را به این طرف سوق مى‌دهند. یک وقت هم دانشجو را در همه‌ى مسائلى که هیچ ارتباطى با او ندارد – مسائل و مشکلات گوناگونى که مربوط به گروهها و جناحهاست – بیایند وارد کنند؛ از نیروى جوان او استفاده کنند و او را این طرف و آن طرف بکشانند؛ این هم به نظر من افراط است.
منبع

آيا اگر کسي دو نفر را در حال زنا ببيند، سکوت کند يا آنها را معرفي نمايد؟

سلام

اگرکسي دو نفر را در حالت زنا ديد و آن شخص دوستش بود و به خاطر آبروي دوستش سکوت کرد آيا اين شخص هم به خاطر سکوتش گناهکار ميشود؟


خير، بلکه بهتر آنست که سکوت کند و آنرا نزد کسي بازگو نکند، و بعدا آنها را نصيحت کند.

پيامبر صلي الله عليه وآله فرموده :
«من ستر مسلما ستره الله في الدنيا و الآخرة».
يعني: هر کس عيب مسلماني را بپوشاند، خدا عيب او را در دنيا و آخرت مي‌پوشاند».

در ضمن اگر کسي دو نفر را در حال زنا ببيند، چنانکه بعد از آن در بين مردم اظهار بدارد که فلاني مرتکب زنا شده است، در آنصورت قاضي شرع از وي مي خواهد که براي اثبات ادعايش سه شاهد ديگر بياورد که آن صحنه را ديده باشند، اگر سه شاهد نياورد او را به جرم اتهام حد مي زنند، چنانکه خداوند متعال مي‌فرمايد :

«وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلاَتَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَداً وَ أُولَئِکَ هُمْ الْفَاسِقُونَ». (نور: 4)

يعني:«کساني که به زنان پاکدامن نسبت زنا مي‌دهند؛ سپس چهار شاهد نمي‌آورند؛ بديشان هشتاد شلاق بزنيد و هرگز گواهي دادن آنان را نپذيريد، و چنين کساني فاسق هستند».

اگر چهار مرد مسلمان، آزاد و عادل شهادت بدهند که آلت تناسلي فلان مرد را در فرج فلان زن مانند فرورفتن ميل در سرمه‌دان، و ريسمان در چاه، ديده‌اند بر آن زن و مرد حد جاري مي‌شود.
ولي اگر سه نفر شهادت بدهند و چهارمي شهادت ندهد، حد قذف (تهمت) بر آن سه نفر جاري مي‌شود، به دليل آيه کريمه.
و هدف از اين احکام اينست که :
اولا: بندگان گناهکار فرصت توبه بيابند، و پشيمان شوند و چه بسا توبه کنند و خداوند گناهشان را بخشيد بدون آنکه بر آنها حدي جاري گردد.
دوما: هرکسي که با شخص ديگري عداوت يا کينه داشت ممکن است به دروغ و از سر بي تقوايي به کسي تهمتي بزند، بنابراين براي جلوگيري از اين فتنه، احکام سختي را براي اثبات جرم قرار داده اند.
سوما: گناه در بين مردم افشاء نشود، زيرا افشاي گناه در جامعه، فساد بدنبال دارد، لذا شايسته است که گناه خود و ديگران را مخفي نمود و آنرا در بين مردم افشاء نکرد.

بنابراين شايسته آنست که اگر کسي مرتکب گناهي شد، در خفاء توبه کند و نزد ديگران مطرح نکند، همچنين اگر کسي گناه فرد مسلماني را مشاهده نمود آنرا مخفي کند و نزد کسي بازگو نکند.

والله اعلم