اختلاس در آیات و روایات
ارسال شده توسط محسن .. در دوشنبه, ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۰۸:۰۰
آیا درباره اختلاس و حکم آن در آیات و روایات مطلبی آمده است؟
آیا درباره اختلاس و حکم آن در آیات و روایات مطلبی آمده است؟
"بسمه رب الشهدا و صدیقین"
سلام
دقیقا موارد استفاده از بیت المال کدام هاست؟
خرجِ مرقد امام(ره) نیز از بیت المال هست؟
خرجِ تحصیلِ طلاب از بیت المال هست؟(حقوقی که اگه اشتباه نکنم 200 یا 300 تومن بهشون میدن)
و این حرف : اگه یک نفر هم ناراضی باشه که از بیت المال در مواردی مثل خرج طلاب و خرج مرقد امام استفاده میشه
آیا از نظر شرعی ایراد داره و دیگه نباید استفاده بشه؟
یا صاحب الزمان(عج)
یا علی مدد
_____
پ.ن : بزرگوارانِ اسک دین...
خواهشا هیچکس در پاسخگویی به سوالاتم جز کارشناسِ مربوطه نظری نذاره
باتشکر.
با سلام.
چرا حضرت علی (ع) در دوران خلافتشان حق یکسانی از بیت المال برای مردم در نظر می گرفتند؟
با تشکر
سلام علیکم
باعرض ادب و احترام به محضر شما بزرگواران
با تشکر از زحمات شما استاد گرامی و کاربران محترم
در خصوص تربیت دینی کودکان سوالی از محضرتان داشتم
به کودکان 2 تا 7 سال چگونه باید مفهموم بیت المال را یاد داد؟
گاهی مادران با این موضوع مشکل دارند گاهی هم کارمندان!
مثلا مادری با کودکش به محل کار شما می آید و میخواهد با ماژیکی که برای بیت المال است نقاشی بکشد،مادر کودک به کودک میگوید از این خانم اجازه بگیر بعد بردار!
خب شما به عنوان مسئول که نمیتوانید اجازه استفادهید زیرا این ماژیک فرض برای تدریس طلاب خریداری شده است و میدانید برای بیت المال است
حال چگونه به کودک بفهمانیم نمیتوانیم ماژیک را به او بدهیم زیرا برای بیت المال است؟
البته گاهی ممکن است مسئولین مجبور شوند اجازه استفاه دهند و خودشان پولش را بگذارند،اما خب اینگونه امر به معروف و نهی از منکر شکل نمیگیرد و کودک یاد نمیگیرد که نباید از وسایل بیت المال استفاه کند
البته بعضی راه کارها به ذهن بنده حقیر میرسد مثل اینکه با پول شخصی شکلات و خوراکی و اسباب بازی های کوچک و ارزان قیمت یا ماژیک های رنگی کوچک تهیه کنیم،بعد به کودک بگویم این ماژیک را شما نمیتوانید استفاده کنید ،فقط کسانی که اینجا درس میخوانند میتوانند استفاده کنند ،شما هم که بعد ها بزرگ شدی و آمدی اینجا میتوانی استفاده کنی،حال اگر ماژیک را پس بدهی به تو یک جایزه میدهیم
(هرچند کودکان امروزی برای هرجمله ما جوابی دارند و تا حدودی قانع کردنشان سخت است اما به هرحال باید از کودکی به کودکان یاد داد که اینها بیت المال است )
از اینکه بنده حقیر را در رسیدن به این پاسخ یاری بفرمایید سپاسگزا خواهم بود
الهم اجعل عواقب امورنا خیرا
التماس دعای فرج
یازهرا(س)
مرحوم حضرت امام نماد ساده زیستی و عدم تجمل گرایی برای مردم ما بودند و البته هستند
اما متاسفانه این روزها حرم امام اصلا گویای منش فکری ایشون نیست
هزینه کردن چنین بودجه های عظیمی برای حرم ایشون چه توجیهی داره؟ چرا بیت المال به این صورت مصرف میشه؟ من مخالف ایجاد آرامگاهی آبرومند برای ایشون نیستم. اما با نگاهی به تصاویر می بینید که کار انجام شده با روح ساده زیستی بنیانگذار جمهوری اسلامی مغایرت داره
اگر حضرت امام الان زنده بودند، اصلا مسئولین مربوطه جرات چنین کاری رو داشتند؟ برای ایجاد این تجملات نظر رهبری گرفته شده؟
سلام. من خیلی در مورد عدالت علی شنیدم و خوندم. اما همچنان متوجه نیستم که منظور از بیت المال شامل چه مواردی است. ان طور که اطلاع دارم امام علی چیزی به نام بیت المال را به طور مساوی بین مردم پخش می کرد. خب این بیت المال ایا پول است و یا چه چیزی است؟ لطفا با مثالی امروزی و قابل فهم این بیت المال را برای من توضیح دهید که دقیقا چه چیزی است؟ ایا همین یارانه ای است که در حال حاضر در ایران به حساب مردم واریز می کنند؟؟ دومین سوالم هم بی ارتباط با اولین سوالم نیست و اون اینکه اگر می گوییم بیت المال باید به طور مساوی بین مردن پخش شود ایا این به این معنی است که حقوق ماهیانه یک کارگر باید با حقوق ماهیانه یک پزشک برابر باشه؟؟؟ مثلا ایا به این معنی است که حقوق ماهیانه رییس مایکروسافت باید با حقوق کارمندانش برابر باشه؟؟!!! خب به نظر من اگه این طوری باشه این خودش باعث هرج و مرج میشه و دیگه کسی رغبت نمی کنه سال ها درس بخونه و زحمت بکشه و اون وقت حقوق ماهیانه اش برابر با همه قشر جامعه باشه!!! مثلا اگه قرار باشه همه افراد ماهی 100 میلیون حقوق بگیرند. اون وقت هرج و مرج پیش میاد. اون انگیزه وتلاش از بین میره. اما وقتی که یک نفر از نظر سرمایه متوسط هست وقتی اون فرد ثروتمند رو میبینه انگیزه پیدا می کنه که تلاشش رو بیشتر کنه. اما اگه خب قرار باشه بیت المال به طور مساوی بین همه پخش بشه یک جامعه کدری و بی انگیزه ای رو خواهیم داشت. البته این توضیحاتم هم خودش به نوعی سوال بود. ممنون میشم اساتید گرامی توضیح دهند.
در روز قیامت کسانی که حقی به گردن ما دارند حقشان را از ما میخواهند.
و قطعا کسانی هستند که ما حقی به گردن آن ها داریم.
پس آیا بهتر نیست که ما حق خود را نبخشیم تا با ثوابی که از دیگران گرفته ایم حق دیگران را ادا کنیم؟
نمیدونم منظورم رو رسوندم یا نه.
اما اگه ما دیگران رو ببخشیم اونوقت باید از ثوابهای خودمون بدیم به دیگران.
اما اگه دیگران رو نبخشیم از ثواب اونا به دیگران میدیم.
ایا این استدلال درسته؟
[="Indigo"]من خوندم تو احکام که که:
س: كسى كه در دوران تحصيل در مدرسه يا دانشگاه استفادهى بىمورد از وسايل اعم از گچ و ماژيك و آب و…كرده و همچنين كارهايى را انجام داده كه باعث آسيب رساندن به بيتالمال مىشود (مانند نوشتن روى ميزها و…) براى اداى دين چه كارى بايد انجام دهد؟ باتوجه به اينكه انجام اين كارها به دليل عدم آگاهى بوده و هم چنين مقدار ضررى كه به بيتالمال زدهايم براى ما نامعلوم است.
ج) ضامن است و مقدار ضرر يقينى را بايد به بيتالمال بازگرداند.
یا غفور
سوالاتی که در مورد بیت المال داریم رو در این تاپیک ان شاءالله قرار میدیم
سوال: من برای محل کارمون مقداری وسیله خریدم از پول شخصی حق داشتم که پولش رو بگیرم اما نگرفتم میشه به جاش از تلفن محل کار استفاده کنم؟
کارشناس بحث : سجاد
[="navy"][="arial black"]با عرض سلام و خسته نباشید
سوال:
آیا لازمه هر حکومت اسلامی اجرای "همه" قوانین اسلام است؟
[="darkred"]برای مثال:[/]
اگر در یک حکومت اسلامی، یکی از احکام اسلام بطور قانونی تغییر داده شود(قانونی تصویب و اجرا شود که خلاف قوانین اسلام باشد)، آیا اعتبار حکومت اسلامی هنوز هم پا بر جا می ماند؟
یا اسلامی بودن حکومت از اعتبار ساقط میشود؟
این سوال بیشتر از آن جهت برای بنده حایز اهمیت است که رعایت قوانین اسلامی، شرعا" واجب است. پس اگر حکومتی با تغییر یک یا چند قانون از قوانین اسلام از اعتبار اسلامی بودن ساقط گردد، دیگر رعایت قوانین آن حکومت شرعا" واجب نمی باشد(ا[="tahoma"][="black"]گر اشتباه است، با ذکر دلیل اصلاح بفرمایید[/][/]).
با تشکر از پاسخگویی شما[/][/]