حج تمتع

حج و کمک غیر مستقیم به آمریکا و اسرائیل

سلام

چند وقت پیش فتوای مراجعی در رابطه با کسب و کاری به چشمم خورد
در توجیه حرام بودن آن کسب و کار برخی از مراجع گفته بودند چون سرمایه در گردش این کسب و کار به اسراییل و بازار تسلیحات ممکن است کمک حال باشد ، در نتیجه آن کسب و کار حرام است.

در هفته گذشته خبری مبنی بر خرید چند صد میلیاردی اسلحه توسط عربستان از امریکا شنیده شد
باتوجه به اینکه یکی از محلهای درامد عربستان پول حج میباشد ، چرا مراجع ما حج را در مقطع فعلی حرام اعلام نمیکنند؟

آیا رفتن به حج تمتع 1395 واجب است؟

انجمن: 

به گفته مراجع تقلید مراسم حج تمتع (واجب) امسال 1395 نباید اجرا بشه و از سر بیرون کنیم؟ آیا رفتن حج تمتع مگر جزوء واجبات نیست؟
برچسب: 

لطایفی در باب حج

انجمن: 

بسمه تعالی

شبلى به حج رفته بود و پس از انجام اعمال حج به حضور امام سیدالساجدین علیه السلام مشرف شد، امام علیه السلام از وى پرسید:
اى شبلى حج گزاردى ؟
شبلى : آرى یا ابن رسول الله .
امام علیه السلام : زمانى كه به میقات فرود آمدى آیا نیّت كرده اى كه جامه معصیت را از خود به در آوردى و جامه طاعت پوشیدى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : زمانى كه از جامه خود برهنه شدى آیا نیّت كردى كه از ریاء و نفاق برهنه شدى ؟
شبلى : نه .

امام علیه السلام : زمانى كه غسل كردى آیا نیت كردى خویشتن را از بدى ها و گناه ها شستشو دادى ؟

شبلى : نه .
امام علیه السلام : آیا خویشتن را پاكیزه كردى و احرام بستى و عقد وقت حج بستى ؟
شبلى : آرى .
امام علیه السلام : زمانى كه خود را پاكیزه كردى و عقد بستى آیا نیّت كردى كه آن چه را خداوند متعالى حرام كرده است ، بر خویشتن حرام كرده اى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام زمانى كه عقد حج بستى آیا نیت كردى كه هر عقدى براى غیر خداوند عزّوجلّ است گشودى ؟
شبلى : نه .
سپس امام علیه السلام فرمود: آیا در مقام ابراهیم علیه السلام وقوف كردى و در آن مقام دو ركعت نماز گزاردى ؟
شبلى : آرى .
امام علیه السلام در این هنگام صیحه اى برآورد كه نزدیك بود از دنیا مفارقت كند سپس فرمود: آه آه كسى كه به مقام قرب رسیده و با خدا مصافحه كرده كجا است . حق تعالى با آن عظمت و جلال مسكینى را به این مقام برساند آیا جایز است بر او كه حرمت چنین پروردگار مهربان را ضایع كند؟ هرگز چنین نیست كه كسى با خدا مصاحفه كند بعد از آن مخالفت او را جایز داند. پس از آن فرمود:
آن گاه كه در مقام ابراهیم ایستادى آیا نیّت كردى كه بر انجام هر طاعت ایستادى ، و پشت به هر معصیت كردى ؟

شبلى : نه .
امام علیه السلام : آن گاه كه در مقام ابراهیم دو ركعت نماز گزاردى آیا نیّت كردى كه چون نماز ابراهیم علیه السلام نماز گزاردى ؟ و به نمازت بینى شیطان را به خاك مالیدى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : در مقام نایستادى و در آن نماز نخواندى .
پس از آن فرمود: آیا بالاى چاه زمزم برآمدى ؟

شبلى : آرى .
امام علیه السلام : آن گاه كه بر بالاى چاه زمزم برآمدى آیا نیّت كردى كه بر طاعت برآمدى و چشمت را از معصیت پوشاندى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : آیا سعى میان صفا و مروه را به جاى آوردى و در میان آن دو مشى و تردّد داشتى ؟
شبلى : آرى .
امام علیه السلام : از سعى میان صفا و مروه آیا نیّت كردى كه در میان خوف و رجایى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : پس نه سعى كردى و نه مشى و تردّد بین صفا و مروه .
پس از آن فرمود: آیا از مكه خارج شدى و به منى رفتى ؟

شبلى : آرى .
امام علیه السلام : به منى رفتى آیا نیت كردى كه مردم را از زبان و دل و دست خود ایمن گردانیدى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : پس به منى نرفتى .
بعد از آن امام علیه السلام فرمود: آیا در موقف عرفه وقوف كردى ؟ و بر جبل الرحمة برآمدى ؟ و شناختى و خداوند متعالى را در جبل الرحمة و جمرات خواندى ؟

شبلى : آرى .
امام علیه السلام : در موقف عرفه آیا معرفت حق سبحانه و تعالى و اطلاع او را بر سرائر و قلب خود شناختى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : بر جبل الرحمة كه بالا رفته اى آیا نیّت كرده اى كه خداوند هر مؤ من و مؤ منه را رحمت مى كند؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : آیا به مزدلفه (مشعر) رفتى ؟ و از آنجا سنگ ریزه ها از زمین بركندى ؟ و مشعر الحرام مرور كردى ؟
شبلى : آرى .
امام علیه السلام : آن گاه كه در مزدلفه مشى مى كردى و از آن سنگ ریزه ها بر مى كندى آیا نیّت كردى كه هر معصیت و جهل را از خود بركندى و هر علم و عمل را در خود نشاندى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : به مشعرالحرام مرور كردى آیا نیّت كردى كه شعایر اهل تقوى و اهل خوف را شعار قلب خود قرار دادى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : در مزدلفه مشى نكردى ، و آن سنگ ریزه ها برنداشتى ، و به مشعرالحرام مرور نكردى .
پس از آن امام علیه السلام فرمود: در منى نماز گزاردى ؟ و رمى جمره كردى ؟ و حلق راءس (سر تراشیدن ) را انجام دادى ؟ و فدیه (قربانى ) خود را ذبح كردى ؟ و در مسجد خیف نماز خواندى ؟ و به مكه بازگشتى ؟ و طواف افاضه به جاى آوردى ؟

شبلى : آرى .
امام علیه السلام : آنگاه به منى رسیدى و رمى جمره ها كردى آیا نیّت كردى كه به مطلب خود رسیدى و هرگونه حاجت تو برآورده شده است ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : آن گاه كه سر تراشیدى آیا نیّت كردى كه از پلیدى ها پاك شدى و از هر گناه و بد عاقبتى كه بنى آدم را است به درآمدى مثل آن روزى كه از مادر متولد شدى ؟
شبلى : نه .

امام علیه السلام : آن گاه كه در مسجد خیف نماز خواندى آیا نیّت كردى كه نترسى مگر از خداوند و امیدوار نباشى مگر به رحمت او؟

شبلى : نه .
امام علیه السلام : آن گاه كه قربانى خود را ذبح كردى آیا نیّت كردى كه طمع را سر بریدى و به ابراهیم علیه السلام به ذبح فرزندش اقتدا كردى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام : آن گاه كه به مكه بازگشت كردى و طواف افاضه به جاى آوردى آیا نیّت كردى كه افاضه (كوچ كردن ) به رحمت خدا كردى و به طاعت او بازگشت كردى و به سوى او تقرّب جستى ؟
شبلى : نه .
امام علیه السلام فرمود: به منى نرسیدى ، و رمى جمره ها نكردى ، و حلق راءس ‍ انجام ندادى ، و قربانیت را ذبح نكردى ، و در مسجد خیف نماز نگزاردى ، و طواف افاضه به جاى نیاوردى ، و به سوى خداوند تقرّب نجستى ، چه این كه تو حج نكردى .
پس شبلى از تفریط حجّش به ندبه و زارى افتاد و پیوسته آداب حج مى آموخت تا سال دیگر از روى معرفت و یقین حج بگزارد.

برچسب: 

تناقض یا تفاهم در سفر حج تمتع؟

انجمن: 

حرمین شرفین تحت سیطره آل سعود می باشد و کمک آنها در تخریب وجهه اسلام و دخالت در کشتار مسلمانان در کشورهای مختلف (سوریه-عراق-پاکستان-...) و ایجاد تفرقه مسئله ای روشن و بارز است. مسافرت به عربستان (حج) به شکل کمک اقتصادی و فرهنگی و تایید اجتماعی وهابی ها می باشد.

حج یکی از فروع دین است و از طرفی کمک به ظالم ، حال به هر شکل محکوم و گناه است.

سوال این است ...........این تناقض چگونه حل شدنی است؟

مسئله اهم و مهم است؟ مسئله واجب و مستحب است؟

داستان صفوان جمال را شنیده اید: شخصی که شترهایش را جهت سفر حج کرایه داده بود.این داستان با این سوال مشابهت ندارد؟

پیشاپیش از جواب سنجیده کارشناس محترم کمال امتنان را دارم.