حدیث قدسی
کتاب موبایل از اوج آسمان
ارسال شده توسط صلوات در جمعه, ۱۳۹۰/۱۱/۰۷ - ۱۹:۱۷کتاب موبایل از اوج آسمان را برای شما کاربران گرامی آماده کردم که کتاب بسیار مناسبی است. در این کتاب نویسنده: علی اکبر مظاهری به گزیده ناب ترین احادیث قدسی ، ترجمه و شرح آن ها می پردازد که پیشنهاد میکنم دریافت کنید.
حدیث لولا فاطمه چه می گوید؟
ارسال شده توسط طلبه در پنجشنبه, ۱۳۹۰/۱۰/۰۱ - ۱۹:۳۰سلام
معنای حدیث چیست ؟
آیا در منابع اولیه آمده ؟
منافات با سایر روایات ندارد ؟
حدیث لولاک لما خلقت الاقلاک ولولا علی لما خلقتک ولولا فاطمه لما خلقتکما
چند نکته:
-قسمت اول آن در تأويلالآياتالظاهرة ص : 43 وسه جای بحار از قول خداوند آمده
-لولاكما لما خلقت الأفلاك نیز در بحار ج 71 ص 116 آمده:
یعنی سبب خلقت افلاک هم محمد است وهم علی زیرا علی نفس محد علیهما وآلهما السلام است :
فإن حق والدي النسب على الناس لأنهما صارا سببين للحياة الظاهرية الدنيوية و حق ذوي الأرحام لاشتراكهما في الانتساب بذلك و الرسول ص و أمير المؤمنين ع أبوا هذه الأمة لصيرورتهما سببا لوجود كل شيء و علة غائية لجميع الموجودات كما ورد في الحديث القدسي لولاكما لما خلقت الأفلاك
-قسمت دوم وسوم آن در منابع اولیه نیامده ولی اگر به گونه ای معنا شود که افضلیت فاطمه بر پیامبر فهمیده شود چون منافات با روایات دیگر دارد حدیث مورد قبول نیست
-ابن عرندس حدیث را نقل نموده است لکن بصورت مرسله
-به نظر میرسد صوفیه تکه دوم وسوم را اضافه نموده باشند
معنای حدیث :
-اگر اینگونه معنی شود که اگر وجود فاطمه که ادامه دهنده رسالت توی رسول الله است نبود از آنجا که رسالت تو ابتر می ماند توراخلق نمی نمودم که اگر اینگونه معنی شود باید امام بعد از امام را هم اینگونه بدانیم تا حضرت مهدی که خاتم الاوصیا است ولولا المهدی لما خلقتکم
تفسیر یه حدیث قدسی
ارسال شده توسط asemoone در سهشنبه, ۱۳۹۰/۰۷/۲۶ - ۲۲:۵۲با سلام
میخواستم بدونم کسی میتونه این حدیث قدسی را بیشتر برام باز کنه؟؟
ای فرزند ادم
هنگامی که در دلت سختی و در جسمت بیماری و در مالت کمبود و در روزیت محرومیت یافتی پس بدان ( علت ان ) سخن گفتن تو در اموری است که فائده ای برای تو ندارد
یعنی چی که سخن گفتن تو در اموری است که فائده ای ندارد
با تشکر
موفق باشید
خدا در اشیاء هست اما داخلشان نیست ...
ارسال شده توسط محمد در پنجشنبه, ۱۳۸۹/۱۲/۱۲ - ۱۳:۵۹امام علی(ع) میفرماید:خدا در اشیاء هست اما داخلشان نیست و خدا دور از اشیاء است اما خارج از آن نیست یعنی چی؟؟
این روایت یعنی همان آیه معروف که در سوره ق آیه 16 آمده است نحن اقرب الیه من حبل الورید یعنی من از رگ گردن به شما نزدیک تر هستم و این آیه شامل اشیاء نیز می باشد برای توضیح این آیه به مطالب زیر دقت کنید :
در اینجا نزدیكتر بودن از رگ گردن، تمثیلی است برای بیان استیلا و احاطه خداوند بر بندگان خویش؛ چون رگ گردن، رگی حیاتی برای بدن است و با قطع آن سریعا جان از بدن مفارقت میكند. خداوند برای بیان احاطه و اقتدار خویش از این استفاده نموده است نه آن كه خداوند - نعوذ باللّه - جزئی از بدن و یا موجودی دارای جرم و جسم باشد.
در قرآن آمده: انسان را آفریدیم و از مكئونات و وسوسه های نفس او آگاه هستیم و از رگ گردنش به او نزدیك تریم.(1)
راغب در مفردات گوید: توسوس از ماده وسوسه به معنی افكار نامطلوبی است كه در دل انسان میگذرد و اصل آ؛ از كلمه وسواس گرفته شده كه به معنی صدای زینت آلات زنان و همچنین پیام و صدای مخفی است.
لذا منظور در آیه این است كه وقتی خداوند از خطورات قلبی و وسوسههای زودگذری كه از فكر انسانها میگذرد آگاه است مسلماً از تمام عقاید و اعمال و گفتار آنان با خبر میباشد - برای این كه خداوند خالق انسان است، بدیهی است كه خالق و آفریننده به تمام خصوصیات و ویژگیها و زوایای مخلوق خویش علم و آگاهی دارد - ، از این رو در دنباله آیه فرموده ما از رگ گردن به شما نزدیكتریم.(2)
مراد از نزدیكی خداوند متعال از رگ گردن به انسان این است كه خداوند چون خالق و سازنده انسان است لذا به تمام خصوصیات او علم و آگاهی دارد - و روشن است كه احاطه علمی پروردگار سبب نمیشود كه خود را به او نزدیك نكنیم، بلكه بر عكس باید با جدیّت و تلاش فراوان هر چه بیشتر خود را به او نزدیك نماییم. سعدی میگوید: یار نزدیكتر از من به من است. وین عجبتر كه من از او دورم. اتّفاقاً بعضیها قرب الهی را به معنی متصف به اوصاف الهی گرفتهاند یعنی همان طوری كه خداوند بزرگ عالم، فادر، رحیم، عطوف و... است انسان هم باید سعی و كوشش كند تا متصف به صفت علم و قدرت و... گردد. در حدیث قدسی میخوانیم كه خداوند بزرگ فرموده: عبدی اطعنی حتی اجعلك مثلی...بنده من مرا اطاعت كن تا شما را مثل خود قرار دهم. همان زوری كه من به چیزی میگویم وجود پیدا كن، وجود پیدا میكند، شما هم این گونه شوی.
خلاصه كلام این كه مراد از نزدیكتر بودن خداوند به انسان از رگ گردن، به معنی احاطه علمی و قدرت اوست و چنین امری موجب نمیشود كه انسان خود را به خدا نزدیك نكند، چون همان طور كه گفتیم قرب خدا به مفهوم احاطه وجودی است. قرب معنو ی انسان به خدادر سایه عبادت و بندگی و تخلّق به اخلاق الهی میباشد.
پی نوشتها:
1. ولقد خلقنا الأنسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید (آیه 16 سوره ق).
2. به كتاب المیزان، ج 18، ص 547 و تفسیر نمونه، ج 22، ص 244 مراجعه شود.
منبع:تبيان
راز خوشبختی ؟
ارسال شده توسط مجید در شنبه, ۱۳۸۹/۰۲/۲۵ - ۱۲:۲۷آنچه که مربوط به تو است:
من پادش هر عمل نیک تو را بیش از میزان استحقاق می دهم
آنچه که مربوط به من وتو است:
این که تو دعا کنی ومن هم اجابت کنم
آنچه که میان تو و مردم است :
نسبت به مردم همان رفتار کنی که می خواهی دیگران درباره بکنند