استجابت دعا
تطبیق زمان استجابت دعا بر ساعات شبانه روز
ارسال شده توسط سوالات من در جمعه, ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ - ۱۷:۴۴بررسی یک حدیث درباره آمرزش خداوند
ارسال شده توسط °مهسابانو° در سهشنبه, ۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۱۶:۰۱آیا این نشانه ای از سوی خدا بود؟
ارسال شده توسط رسانه در شنبه, ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۱۳:۵۸چرا دعاهامون مستجاب نمیشه؟
ارسال شده توسط Mahdi314 در شنبه, ۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۲۰:۰۶مانع استجابت دعای ما چیست؟
ارسال شده توسط رسانه در شنبه, ۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۱:۵۴سلام
طاعات قبول
پنج سال است که ازدواج کرده ایم، همسرم برای یافتن شغل مناسب و حلال به هر دری زده است هربار به بن بست خورده ایم، در حالیکه دارای تحصیلات عالی، استعداد،توانایی و هوش بالا، خیرخواهی وظاهر و اخلاق نیکو و... میباشد به لطف خدا (الحمدلله)
تمامی موانع استجابت دعا را بررسی کرده ایم سعی شده کوچکترین ناخالصی در ارتباط با خدا و در سبک زندگی دینی و اعمال و رفتارمان نباشد
هرآنچه توانسته ایم در تلاش برای کسب حلال به کار برده ایم با وجود تحصیلات بالا و اعتبار خانوادگی و اجتماعی حتی حاضر شده ایم نفسمان را زیر پا بگذاریم و در جایگاه شغلهای کم اعتبار یا بی اعتبار جامعه هم قرار بگیریم ، اما متأسفانه باز هم توفیقی حاصل نشده
هرآنچه از دعا و نذر و استغاثه به ذهنمان آمده یا از اولیا خدا شنیده ایم به کار برده ایم اما باز هم...
تنها یک مورد ذهن بنده را به خود مشغول کرده است، که به نظرم آمد شاید آن مانع باشد
ما در این مدت از حقوق پدر همسرم که ارتشی بازنشسته است ارتزاق کرده ایم ایشان کاهل النماز هستن و مثلا یک نوبت میخوانند و چندین روز نمیخوانند
آیا این می تواند مانع استجابت دعای ما باشد؟
طریقهی صحیح در نظر گرفتن عدم استجابت دعا
ارسال شده توسط alirezaa در یکشنبه, ۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۲:۴۴عرض سلام.
مدتی پیش در زمان نیمه شعبان در کربلای معلی حضور داشتم که در روایات به شدت بر استجابت دعا در آن تاکید شده. در آن مکان و زمان شریف برای حاجتی دعا کردم. چند روز است که علایمی از استجابت دعا دیده نشده و با خودم فکر کردم که خب حتما خیر و صلاحی در عدم استجابت آن بوده. به این فکر افتادم که خوب است برای حالت عدم استجابت دعا برنامه ریزی کنم تا آماده باشم زیرا که عنصر زمان بسیار حیاتی ست در مورد حاجت من. شاید استجابت دعای من اصلا دقیقا برعکس آنیست که در ذهن دارم و این بن بست خود نوعی نشانه وهدایت است به آن سمت.
اما بلافاصله به این فکر افتادم که شاید صبر بیشتری لازم است و اصولا با آن همه تاکیدی که در مورد استجابت دعا در آن زمان و مکان شریف شده و حاجت من- که حداقل از نظر خودم خالی از گناه و معطوف به خیر اخروی ست- برآورده خواهد شد و شاید شک نوعی بی ادبی باشد و خود شک اصلا موجب گرداندن قضا و عدم استجابت نهایی شود. از طرفی تعیین وقت هم برای استجابت دعا نهی شده.
یک جور وسواس و دوراهی!
به هر صورت، سوالم این است که آیا اهل بیت نور علیهم السلام توصیه ای کرده اند برای شخصی که مثل من در بزرخِ بعد از دعا قرار گرفته و نمیداند آینده را بر اساس استجابت دعایش پیش برود یا بر عکس. مثلا دعایی یا ذکری و بعد استخاره ای که راهگشا باشد؟
و سوال دیگر اینکه آیا برنامه ریزی کردن برای حالت عدم استجابت دعا، رواست و مورد رضای خداوند، یا به معنی عدم توکل است؟
نظام علی و معلولی و خدا
ارسال شده توسط ابوالبرکات در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۹:۰۶با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز و گرامی
چند وقت پیش موضوعی با عنوان خدای فعال یا خدای تابع ایجاد کردم که در آن مباحثی مطرح شد که نهایتا به این جا رسید که خداوند جز در موارد معدودی که آن ها را معجزه می نامیم در نظام علی و معلولی دخالتی نمی کند. حالا کاری به تفصیل اون مبحث نداریم. در روایت داریم که (ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها). یادم می آید که زمانی پدرم کتابی داشت از جناب آقای قرائتی. کتابی بود با کاغذهای کاهی. در آن کتاب شخصی از ایشان سوال کرده بود که خدا چرا کودکان ناقصه را خلق کرده است و آیا این کار با عدل الهی منافات ندارد؟ ایشون جواب دادند که تقصیر خدا نیست و تقصیر پدر و مادر اون بچه هست که اصول بهداشتی را رعایت نکرده اند و خداوند که نمی تواند معجزه کند و جایی که نظام علی و معلولی چیزی را موجب می شود ، از آن جلوگیری کند. دقیقا همین جوابی که در آن تاپیک به من دادند. اما زمانی که می گوییم نظام علی و معلولی ، دقیقا داریم از چه چیزی صحبت می کنیم؟ تصوری که من از نظام علی و معلولی دارم این است که نظام علی و معلولی حاکم بر عالم مانند یک تابع چند متغیره است که تعداد متغیرهای آن بسیار زیاد می باشد . خروجی تابع هم اتفاقاتی است که در دنیا در هر زمان و در هرمکانی اتفاق می افتد . متغیرهای این نظام همان قوانین و ورودی های این قوانین هستند . قوانین فیزیکی و طبیعی ، سنن تاریخی ، قوانین حاکم بر روابط اجتماعی و... . مثلا اگر من الان دارم این متن را می نویسم و در عین حال دارم گردو می خورم و در این جا نشسته ام حاصل تعامل و تقابل هزاران هزار علت و معلول می باشد . سنت های تاریخی ، فرهنگی ، طرز رفتار پدر و مادر من با من ، قوانین اقتصادی حاکم بر کشور که پدر من در تعامل با آن ها توانسته است این خانه را بخرد و من الان در آن بنشینم ، قوانین فیزیکی حاکم بر امواج مخابراتی و ماهواره ای که می توانیم از طریق اینترنت با هم ارتباط برقرار کنیم و هزاران قوانین دیگر . این نظام چیره ناپذیر است . یعنی ما دقیقا نمی توانیم تمامی متغیرها و تمامی ساز و کارهای موجود در آن را به طور کامل بفهمیم . اما یک ویژگی دارد که نمی توان آن را انکار کرد و آن ویژگی ، کور و صلب و بی شعور و ناآگاه بودن این نظام است . یعنی این نظام قدرت تحلیل ندارد و هر ورودی که بگیرد روی آن تحلیل آگاهانه انجام نمی دهد و خروجی را پس می دهد . دقیقا مانند کامپیوتر که درست است که دستگاهی پیچیده می باشد اما آگاهانه عمل نمی کند . زمانی که از نظام علی و معلولی صحبت می کنیم بدانیم یا ندانیم این ویژگی را پیشفرض خود در نظر می گیریم. سوالی که این جا مطرح است این است که رابطه ی خدا ، ما و این نظام به چه شکلی است؟ آیا خدا ما را به این دنیا آورده است و ما را هم به عنوان یک ورودی به این تابع وارد کرده است تا در این عالم تصادف ها و تصادم های نظام علی و معلولی زندگی کنیم و سپس ما را از این دنیا ببرد و برویم آن طرف و به حساب های ما برسد؟ شاید گفته شود که هدف این است که انسان امتحان بشود و این ساختار زمینه ی امتحان الهی را فراهم می آورد. مشکلی ندارد که! به نظر من هم مشکلی نداره. اما فقط یکی دوتا مشکل این وسط وجود داره. این که روی عنایات الهی در این دنیا نمی توان حساب کرد . این که خدا اثری در این دنیا نمی گذارد. خدا را در این جا به معنای موجودی فوق نظام علی و معلولی در نظر می گیریم که مهمترین ویژگی اش آگاهی اوست . چند روز پیش من در حرم حضرت معصومه سلام الله بودم و به ایشان متوسل شدم و حاجتی از ایشان خواستم . نیم ساعته حاجتم بر آورده شد . حاجتم هم یک چیزی بود که با محاسبات معمولی حالا حالاها درست نمی شد. حال شوال من این است که آیا حضرت معصومه کاری کرده است که حاجت من برآورده بشه یا این که نظام علی و معلولی با تصادفات و تصادم هایش موجب شده که دقیقا در همین زمان حاجت من برآورده بشه؟ اگر اون تعریفی که من از نظام علی و معلولی داشتم درست باشه در این جا حضرت معصومه کاری نکرده است . خدا هم کاری نمی کنه. یا چند روز پیش سر نماز داشتم به خدا می گفتم که خدایا مرا در این دنیا تنها نگذار. بعدش پیش خودم گفتم این چه دعاییست که من کردم. قرار است که خدا آن طرف بنشیند و تعاملات نظام علی و معلولی را با من نگاه کند و مرا امتحان کند. قرار نیست که اثری در دنیا بگذارد. دعا کردم ولی استجابت آن معلوم نیست چیست. خلاصه اگر حرف بنده را در مورد نظام علی و معلولی قبول کنیم تالی فاسدش اینه که نمی توانیم فعالیت خدا در این دنیا را قبول کنیم. نمی توانیم دعایی برای دنیا بکنیم. ما چه دعا کنیم و چه نکنیم اتفاقات برای ما پیش می آید . چه خوب و چه بد .سوال مهم اینه که چگونه نظام علی و معلولی را قبول کنیم و در عین حال فعالیت (دقت کنید فعالیت) خدا در این دنیا (دقت کنید در این دنیا) (البته اگر این فعالیت را قبول داشته باشید) را بپذیریم؟ نظر خودتان را در مورد این مطلب بگویید تا در ادامه تالی فاسد های دیگری خصوصا در مورد جامعه ی غرب را بیان کنم.
امید در شرایط سخت
ارسال شده توسط راک در شنبه, ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۲۲:۱۲سلام من نمازهام برقراره شاکر خدا بودم کمک کردم به مردم به ناموس کسی نگاه نکردم و سعی کردم همیشه مثبت اندیش باشم زندگی جوری ناعادلانه برام رقم خورد از حدود یک سال پیش که در حیرتم!از خدا خواستم صدقه دادم نمازامو خوندم تلاش کردم ولی شکست عشقی خوردم فهمیدم بیماری دارم مشکل حافظه پیدا کردم یه مدت تنها شدم تو عمرم انقدر به افسردگی نزدیک نبودم بحث من اینه ما خدارو به خاطر خواسته هامون نمیپرستیم ولی خب خود خدا به واسطه اثبات رحمانیتش کمک میکنه دیگه چجوری میتونه این کارارو باهام بکنه اخه چرا؟؟؟؟منکه ادم شاد و سرزنده ای بودم زیرک و باهوش یه مدت که به خدا نزدیکتر شدم زندگیم سخت تر شد حالا چیزی که لازم دارم قوت قلبه اینکه خدا وجود داره و حال الآنمو میبینه تنهام نمیذاره امید و توکلم به اونه ولی نیاز به اثبات و یادآوری دارم دینداری تو این شرایط خیلی سخته و یک سوال دیگم اینه که من باتمام وجود و با نیت خیر عاشق یک دخترم و دعای زیاد کردم به نظرتون تاثیر داره؟
چند نمونه از حجاب ها بین انسان و خدا
ارسال شده توسط یا رحمن در یکشنبه, ۱۳۹۴/۰۵/۱۱ - ۲۳:۴۲بسم الله الرحمن الرحیم
چند نمونه از حجاب هایی که بین انسان و خدا بر اثر کارهایش به وجود می آید و او را از خیلی چیز ها مانند استجابت دعا محروم می سازد بی زحمت نام ببرید.