حجاب
بدحجابی نزدیکانم را چگونه تحمل کنم؟
ارسال شده توسط alxes در سهشنبه, ۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۱۷:۳۱چگونه با دوستان ناباب رابطه ام را قطع کنم؟
ارسال شده توسط رسانه در چهارشنبه, ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۱۸:۲۸تفاوت رفتن به روضه با گوش دادن به آن در خانه
ارسال شده توسط Savora در چهارشنبه, ۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۳:۱۰حجاب اجباری ؛ معلول سخت گیری فقها و دخالت مصلحت در دین
ارسال شده توسط امیدنو در یکشنبه, ۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۱۳:۵۶نفی حجاب اجباری بر اساس آیه حجاب
ارسال شده توسط رزوه در جمعه, ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ - ۱۲:۰۴سلام بر شما دوستان
این متن رو در یکی از کانالها دیدم. نفی حجاب اجباری بر اساس آیه حجاب. از کارشناس محترم در خواست پاسخ به آن را دارم.
متشکرم.
نویسنده: اخوان:
این روزها به شدت بحثهای گوناگونی در خصوص حجاب اجباری و اختیاری رواج پیداکرده. طرح حجاب اجباری، طرحی حکومتی در مقابل طرح حجاب اختیاری با خاستگاه مردمی است.
نگارنده خود در اینکه رعایت حجاب امری پسندیده و خداپسندانه است شکی ندارم، اما از آنجاکه قائل بر داشتن حق انتخاب انسان از سوی پروردگارم، بر آن شدم تا با استناد بر آیات قرآن «حجاب اختیاری» را اثبات کنم، باشد که طرفداران حجاب اختیاری در مواجهه با طرفداران حجاب اجباری، که از جمله طرفداران ولایی و نظام هستند، پاسخی مستدل با منشأ قرآنی داشته باشند.
در کل قرآن در مورد حجاب سه آیه (کمترین آیات) آمده است؛ آیات ۳۳ و ۵۹ در سوره احزاب و آیه ۳۱ در سوره نور، که به جهت عدم اطاله کلام ترجمه این آیات و سپس نظرم را به سمع شما عزیزان میرسانم.
ترجمه آیه ۵۹ سوره احزاب: ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنهای مؤمنان بگو روسریهای خود را بر خویش بیافکنند، نزدیکتر است به (عفاف و عفت) آنکه شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.
توضیحی در مورد آیه فوق: همانگونه که میبینید در این آیه از کلمه «قُل» به معنای گفتن استفاده شده است. یعنی «بگو»... ای پیامبر به همسران و دخترانت بگو... بگو فعل و حکم امری و دستوری نیست، بلکه به معنای پیامی را رساندن از جانب خداست، مثل اینکه به کسی بگوییم به فلانی بگو چنین کند. دستور و امری در ارتباط با فلانی در کار نیست و اگر چنین هم نکند، جرمی را مرتکب نشده است. مثالی دیگر، به فلانی بگو فلان واکسن را بزند تا از ابتلای به فلان مرض مصون بماند، حال اگر فلانی به آن پیام توجه نکرد در واقع جرمی مرتکب نشده است هم میتواند انجام دهد و هم ندهد، و از اینها که بگذریم در این آیه مخاطبین آن زنان و دختران رسول خدا و زنهای مؤمنه بودهاند و آیه دلالت بر عمومی بودن حجاب ندارد که اگر چنین بود، حتما در این آیه از کلمه «ناس» به معنای مردم (به صورت عام) استفاده میشد؛ «قُل الناس». در این آیه خداوند به پیامبر نفرموده است که زنان و دختران خود و زنهای مؤمنه را اجبار به رعایت حجاب کند و جمله یا کلمهای که نشان از اجبار کردن مخاطبین آیه به حجاب اجباری باشد، در آیه نیامده است.
در سوره نور آیه ۳۱ چنین آمده است (ترجمه: ... و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که بینیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکردهاند، آشکار نکنند و پاهای خود را نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته میدارند، معلوم گردد. ای مؤمنان، همگی به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید. استاد اخوان:
در آیه باز خطاب خداوند به یک قشر خاص از زنان، یعنی زنان مؤمنه است و در بر گیرندهی عمومیت به معنای مردم نیست و آیه جنبهی عمومی ندارد و هیچ واژهای که بتوان از آن معنای اجبار استخراج کرد، در آیه وجود ندارد و همچنین آیه فاقد مکلف کردن حتی زنان مؤمنه به حجاب اجباری و نهادن تکلیف بر گردن آنان است و آیه در واقع پیامی غیر جبری و غیر دستوری است که در حد توصیه و یا پیشنهاد بیان شده و مخاطب عمومی به معنای ناس «مردم» ندارد.
در سوره احزاب آیه ۳۳ نیز چنین آمده است و باید توجه داشت که این آیه کاملا اختصاصی و اختصاص به اهل بیت رسول خدا دارد. (ترجمه آیه ۳۳ سوره احزاب: و در خانههایتان قرار گیرید و مانند روزگار عهد جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستادهاش را فرمان ببرید، خدا فقط میخواهد آلودگی را از شما اهل خانه (اهل البیت رسول خدا) پاک کند و شما را از هر رجس و پلیدی پاکیزه گرداند.) در این آیه کلا مخاطب خداوند، خانواده رسول اکرم هستند نه جامعه و مردم. چنانچه در دو آیه قبلی همسران و دختران رسول خدا و سایر زنان مؤمنه بودهاند و هیچ نشانهای از جبری بودن حجاب در آیه وجود ندارد، هر چند برای اهل بیت رسول خدا و زنان مؤمنه گفته رسول حتی اگر به صورت توصیه و سفارش هم باشد، امری واجب و حکمی نافذ است.
خداوند عذاب و پاداش زنان بدحجاب و با حجاب و مؤمنه را در هیچ کجای قرآن به احدی جز خود محول نکرده است و در هیچ کجای قران، حدود مجازات و... تعیین نشده است. و رسول خدا نیز چنین نکرده است. در حالیکه در سایر موارد مثل قتل و زنا و سرقت، احکام جزایی به خوبی بیان شده است. لذا حتی اگر حجاب را واجبی الهی بدانیم، این واجب الهی نیز اختیاری است و با داشتن حق انتخاب، حق همه حتی همسران و دختران پیامبر بوده است. اصلا پذیرش رسالت از سوی پیامبر نیز اختیاری بوده و نه اجباری، از روی جبر و اجبار. رسالتی را تبلیغ کردن و رنج بسیار بردن در راه تبلیغ رسالت، فاقد ارزش است.
با اون چادری هایی که تبرج میکنن چکار باید کرد؟
ارسال شده توسط mehrant در شنبه, ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۱۸:۱۹سلام.
با توجه به اینکه اخیرا استفاده از فضای مجازی توسط همه ما خیلی زیاد شده،
و از برنامه هایی مثل اینستاگرام و... زیاد استفاده و فعالیت میکنیم بنا به دلایل زیاد،
در این فضا اخیرا زیاد مواجه میشیم با خانمهایی که ظاهرا چادری هستند و خودشون رو چادری و مذهبی معرفی میکنن ولی با گذاشتن مکرر عکسهایی از خودشون با چادر در حالیکه آرایش کردن، یا با ژستها و حالات جلب توجه کننده، یا با حرفها و پستها و استوری و مطالب به شدت توجه و دلبری و جلب توجه میکنند.
۱- سوال اولم : آیا از کنار چنین مواردی رد بشیم و چیزی نگیم؟
یا بگذاریم به این رفتارها ادامه بدن و باعث جلب توجه خیلی از جوونها بشن و یا دید عموم رو نسبت به چادریها و مذهبی ها منفی کنن؟
۲- سوال دومم: اگر بخواهیم مانع چنین رفتارهایی در اونها بشیم چه کنیم؟ اگر بهشون بگیم اینکار باعث جلب توجهه و گناهه که معمولا جواب هایی میدن که از بیحجاب ها و غیرمذهبی ها بدتره... مثلا میگن:
* مجبورت که نکردن بیای پیج منو ببینی نمیخوای آنفالو کن
* پیج خودمه هر عکسی دلم بخواد از خودم میگذارم
* به شما ارتباطی نداره از شما نظر نخواستم
دوستان چادری ام بی چادر شده اند
ارسال شده توسط Peransa در سهشنبه, ۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۱:۴۲سلام به همگي
طي يه سال گذشته پنج تا از دوستهاي صميمي من چادر رو گذاشتن كنار با اين استدلال كه حجاب بدون چادر هم كامله و چادر يه مبحث تاريخيه نه ديني
همشون هم اهل نماز و حجاب و دين هستن
خانواده هاشون هم مذهبي ...
من تو خانواده كاملا غير مذهبي چادري شدم
و الان خيلي تو فشار روحي هستم
قبلا دلم خوش بود به همين دوستهاي مذهبيم چون برا انتخاب چادر خيلي فشارهاي زيادي از سمت خانواده ام تحمل كردم و هميشه به اين دوستهام پناه ميبردم
الان حس ميكنم بي خودي انقدر سختي به خودم دادم
ميتونستم بدون چادر هم محجبه باشم
واقعا سر دو راهي موندم
بدون چادر ميشه حجاب كامل داشت؟
من به خاطر خدا چادري شدم ولي الان بعد تحمل سختي ها
حس ميكنم خسته شدم از چادر
جنبه های سیاسی امر به معروف و نهی از منکر
ارسال شده توسط رسانه در دوشنبه, ۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۲۳:۵۷با سلام خدمت کارشناسان محترم
سوالم این بود که چند درصد از امر به معروف و نهی از منکر های اولیای الهی (حضرت محمد و حضرت علی ) جنبه سیاسی اجتماعی داشته و چند درصدش حنبه شرعی و دینی
و اینکه اگر ما به محیطی وارد شدیم که برخی از جنبه های امربه معروف و نهی ازمنکر رو غیر قانونی میدونستن آیا این وظیقه ازما ساقط میشه و فقط موی دختر خانوم ها مهم میشه یا نه ؟
با تشکر
بررسی سند و دلالت حدیث: «بهترین کار برای زنان آن است که مردی را نبیند و مردی او را نبیند»
ارسال شده توسط nevisande در یکشنبه, ۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۹:۳۱سلام
حدیثی از فاطمه عليهاالسلام نقل شده که حضرت فرموده اند:
خَیْرُ لِلْنِّساءِ اَنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ
این حدیث جزو احادیث معتبر است و در ادامه آن پیامبر حضرت «فاطمه زهرا را پاره جگر خود نامید».
تفسیرهای زیادی از این حدیث شده و هر کسی به نوعی سعی کرده این حدیث را در کنار نقش اجتماعی زنان قرار بدهد.
لازم می دانم قبل از آغاز بحث و بیان تفسیر مورد نظرم از این حدیث به بررسی اعتبار و دلالت این حدیث بپردازم
بنابراین از کارشناس محترم خواهشمندم در این خصوص نظرات خود را به طور مستنتد و مستدل بیان نمایند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.