حسینیه مجازی عاشقان اباعبدالله _ ویژه محرم 1399 انجمن گفتگوی دینی
ارسال شده توسط مدیر اجرایی_فرهنگی در پنجشنبه, ۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۰۹:۴۴![](http://askdin.com/sites/default/files/gallery/images/photo_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B0-%DB%B0%DB%B8-%DB%B1%DB%B9_%DB%B1%DB%B9-%DB%B4%DB%B7-%DB%B1%DB%B7.jpg)
سلام علیکم
آیا میشه پول صدقه رو برای عزاداری امام حسن خرج کرد?
لطفا طبق نظر مشهور مراجع پاسخ دهید
جناب استاد عماد گرامی: بنده خودم در رشته تاریخ مشغول هستم. این متن را یکی از آقایان برایم فرستاده شما چه جوابی براین دارید؟
«با سلام خدمت اساتید محترم و گرامی تاریخ
به عرض می رساند طبق نقل قاضی عبدالجبار معتزلی در کتاب تثبت الدلائل النبوه، برخی از بزرگان شیعه مانند جابر بن یزید جعفی و شیخ مفید برای محسن بن علی ع عزادرای می کردند و در عزای وی شعر می سرودند. قطعا زمان این بزرگان نه انگلیس بوده و نه فرقه شیرازی. خواهشا سر دروس خود زیراّ عزای محسن بن علی ع را نزنید و دنبال اثبات این نباشید که شهادت در این تاریخ نبوده و هزار دلیل دیگر.
بگذارید این ته مانده اعتقادات طلاب سالم بماند و بدانید این مذهب خودش صاحب داردو خداوند متعال حفظ تمام مذهب را به شما مورخین محترم و گرامی نسپرده و چنین درخواستی هم از شما ندارد. ببخشید مزاحم شدم . موفق و موید باشید»
سلام
آیا روایتی مبنی بر سیاهپوش کردن خانه در ایام محرم و صفر داریم؟ از کدام معصوم؟من شنیده بودم که روایتی هست مبنی بر اینکه حضرت زهرا (س) به خانه ای که برای امام حسین(ع) سیاه پوش شده باشه سر میزنه
سلام علیکم
سوالی که دارم این است که عزاداری در اهل سنت چگونه است؟ به عبارت دیگر عزاداری مشروع در نزد آنها دارای چه احکامی است.
آیا از دیدگاه آنها عزاداری بر امام حسین (علیه السلام) مجاز است یا خیر؟
متشکرم.
سلام...
یک بحثی دارم که چند ماه یا هفته پیش هم تقریبا مشابه اش رو مطرح کرده بودم و کارشناس هم پاسخ دادن، ولی فرصت نشد که حتی من پاسخ رو درست مطالعه کنم چه برسه به اینکه پاسخ احتمالی بدم به اون تا اینکه دیگه تاپیک جمع بندی و بسته شد و اینا...پس بهتر دیدم دوباره یک تاپیک تقریبا مشابه رو ایجاد کنم و اینبار با دقت و فرصت بیشتر پاسخ رو بخونم و اگر لازم شد پاسخ ها و سوالاتی رو در ادامه مطرح کنم.
روایات کمی نداریم که ادعا می شه از ائمه به ما رسیده که در اونها به عزاداری و گریه و زاری کردن برای ائمه به خصوص امام حسین سفارش شده...و فارق از این روایت، کلا در تشیع گریه و زاری و زنجیر زدن و نوحه خوندن برای امام حسین و ائمه دیگر، جایگاه مهمی داره و علمای ما هم از مسایل منع نمی کنن هیچ بلکه خودشون هم در این جور مراسما شرکت می کنن....حالا سوالم اینه که در بهشت چه دگرگونی و چه تحولی رخ می ده که ما دیگه نوحه و گریه و زاری و اندوهی در اون از جهت واقعه عاشورا و مصیبت های ائمه نداریم...یعنی در بهشت مصیبت ها و واقعه عاشورا فراموش می شه؟یعنی زجر و درد و مظلومیت امام حسین و اهلش در واقعه ی عاشورا فراموش می شه؟ ؟نکنه ما قرق در خوشی ها و شهوات در بهشت بشیم، نکنه حوری یا حوریان، شراب و عسل و میوه های بهشتی، ما رو سرگرم خودشون کنن و ما مصیبت های امام حسین و امام علی رو فراموش کنیم؟
سلام...آیا در بهشت هم ما برای اهل بیت مراسم عزا و ناله و زاری برگزار می کنیم...هیئت تشکیل می دیم و علم بلند می کنیم؟من شنیدم از قول علمایی باید برای اهل بیت و مخصوصا امام حسین زجه زد و بلند بلند گریه کرد...آیا در بهشت هم این گریه و زاری و زجه زدن ادامه پیدا می کنه؟ خلاصه عزاداری و گریه تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟
زنجير زنى با چاقو
س: آيا استفاده از زنجيرهايى كه داراى تيغ هستند و در برخى كشورها متداول است، در عزادارى جايز مىباشد؟
ج) اگر استفاده از زنجيرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جايز نيست.
تعزيه و شبيه خوانى
س: مراسم شبيه خوانى كه در حال حاضر در خيلى جاها مرسوم است. چه حكمى دارد؟
ج) تعزيه و شبيه خوانى اگر مشتمل بر دروغ و باطل نباشد، مفسدهاى هم نداشته باشد و موجب وهن مذهب هم نشود، اشكالى ندارد، لكن بهتر است بجاى آن مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسينى و مرثيه خوانى برپا شود.
*** زنى
س: *** زنى در روز عاشورا چه حكمى دارد؟
ج) *** زنى علاوه براينكه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمىشود و در زمان ائمه (عليهم السلام) و پس از آن نيز سابقه ندارد و تأييدى از ائمه معصومين (عليهم السلام) نيز در مورد آن - نه به شكل عام و نه به شكل خاص - نشده است، در حال حاضر وهن مذهب شمرده مىشود و جايز نيست.
بالا و پايين پريدن در سينه زنى
س: آيا هروله كردن در موقع سينه زنى (بالا و پايين پريدن) صحيح است؟
ج) اگر موجب وهن مذهب يا مؤمنين يا مراسم عزادارى معصومين «عليهم السلام» باشد، جايز نيست و در هر حال بهتر است مؤمنين مراعات شؤون عزادارى معصومين «عليهم السلام» بويژه سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين «عليه السلام» را بنمايند.
موسيقى در عزادارى
س: استفاده از آلات موسيقى (مانند ارگ) و يا استفاده از طبل و سنج در مراسم عزادارى ائمه معصومين «عليهم السلام» چه حكمى دارد؟
ج) استفاده از آلات موسيقى، مناسب با عزادارى سالار شهيدان (عليه السلام) نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد.
پوشيدن لباس مشكى در عزاى اهلبيت (عليهم السلام)
س: آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى امامان معصوم «عليهم السلام» مكروه است؟
ج) كراهت آن ثابت نيست، بلكه اگر براى تعظيم شعائر باشد داراى اجر و ثواب نيز خواهد بود.