حقوق

حقوق همجنسگرایان

سلام. کسی که همجنسگرا است چه گناهی کرده؟ تمایلی به جنس مخالف نداره و باید برای اون هم حقوقی درنظر گرفته بشه. هنوز مشخص نشده همجنسگرایی یک بیماری قابل درمانه یا یک ویژگی ژنتیکی غیرقابل درمان. اما اگه کسی نمیتونه درمان کنه و تلاش براش فایده ای نداره، آیا درسته که به خواسته ی اون احترام نذاریم؟ گفته میشه چنین چیزی مانع بقای نسل میشه اما حقیقت اینه که تعداد این آدم ها بسیار کمه و مشکلی پیش نمیاره. این فرد ازدواج نکنه یا با همجنس خودش ازدواج کنه تفاوتی نمیکنه و درهرحال بچه دار نخواهد شد. اصلا چه مشکلی داره چنین چیزی؟  

آیا برای مسافرت رفتن پسر، اجازه پدر الزامی است؟

انجمن: 

با سلام
پسری هستم با 20 سال سن و هنوز تحت تکفل پدرم هستم
آیا برای رفتن به مسافرت، اجازه پدر الزامیست؟

خرید و فروش حق

با سلام و احترام

آیا میتوان حق را فروخت؟ یا واگذار کرد؟

مواردی ذکر میشود
حق مالکیت
حق شیربها
حق نفقه
حق طلاق
حق امتیاز ( مثل سرقفلی...)
حق مالکیت معنوی
حق استمتاع جنسی
حق ولایت بر فرزند
و مانند اینها

آیت الله خامنه ای

مدافعین حرم چقدر پول می‌گیرند؟

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
متاسفانه مدت هاست شایعاتی بر سر زبان ها افتاده مبنی بر این که مدافعان حرم در قبال اعزام به سوریه و سایر کشور ها حقوق های نجومی دریافت می کنند و کمتر کسی است که در این خصوص چیزی نشنیده باشد. شایعات بی اساسی مانند همین موضوع، به سرعت در فضای کشور ما رشد می کنند به طوری که عده زیادی از مردم بعد از مدتی بدون هیچ گونه دلیلی این شایعات را می پذیرند. شایعاتی از این دست علاوه بر این که باعث آزرده خاطر شدن خانواده های معظم شهداء و مجاهدین می شود، به روحیه رزمندگان جبهه مقاومت ضربه می زند و راه را برای نفوذ فرهنگی دشمن باز می کند.

متاسفانه آنطور که باید و شاید به این شایعات پاسخ داده نشده است و دشمن تا آنجا که توانسته پیشروی کرده. لذا در این تاپیک قصد داریم به کمک سایر دوستان به این شایعات بی اساس پاسخ بدهیم و مانع پیشروی فرهنگی دشمن بشویم. ان شاء الله بتوانیم از این طریق این ذهنیت غلطی که در جامعه جا افتاده را اصلاح کنیم و ان شاء الله که این تاپیک باعث دلخوشی و رضایت خانواده های معظم شهداء و مجاهدین و شخص حضرت حجت بن الحسن العسکری (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شود.
ضمناً از مدیران محترم سایت به خصوص مدیریت فنی تقاضا دارم که ان شاء الله سعی کنند از نظر بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) توجه ویژه ای به این تاپیک کنند تا موقع جستجوی این موضوع در موتورهای جستجو افراد به اینجا منتقل شوند. ان شاء الله که با بحث های این تاپیک بتوانیم به این شایعات خاتمه بدهیم. با تشکر از زحمات مدیران.

با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد شروع می کنیم:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم.
لبیک یا زینب
و من الله التوفیق

پخش صوت در مدرسه در صورت مخالفت بعضی چه حکمی‌دارد؟

سلام علیکم

---
این سؤال و جواب رو ببینید:

من مسؤول بسیج هستم. اگر بخواهیم در ساعاتی (مثلا پس از نماز ظهر و عصر: سخنرانی های رهبری معظم، قبل از اذان صبح به مدت نیم‌ساعت مناجات و قرآن کریم، قبل از شروع کلاسها:دعای عهد) صوتی پخش شود در کل فضای مدرسه، و نمیدانم در آن ساعت خاص برای شخصی مزاحم است یا نه (مثلا کسی مطالعه میکند یا خواب است یا مریض است و ...) میتوانم پخش کنم؟

جواب (با حذف سلام و...) :
تابع قوانین و مقررات مربوطه می باشد، و در هر صورت از ایجاد مزاحمت بپرهیزید.

---
۱- میخواستم بگم عرفا مزاحم کسی نمییاشد ، اگر در خود مدرسه بدون اینکه صدا بیرون رود پخش‌ شود و مدیر هم اجازه داده باشد، مشکل دارد ؟
۲- اینکه از ایجاد مزاحمت پرهیز شود، مزاحمت عرفی منظور است یا مزاحمت فرد خاص و مصداقی ؟

---------

بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
ج1) به هر حال اگر به گونه‌اى باشد كه موجب اذيّت ديگران مى‌شود، جايز نيست.
ج2) حتي اگر يک نفر هم اذيت شود، نبايد پخش کنيد.
موفق و مؤيد باشيد

--------------------------------------------
این جوابها رو از سایت Leader.ir دریافت کردم ولی به بسیاری از افراد که گفتم، تقریبا همه‌شان اینگونه جواب دادند اگر مدیر اجازه دهد و خلاف مقررات نباشد مشکلی‌ندارد.
حالا من نمبدانم جواب چه کسی درست است؟
لطفا اگر میتوانید راهنمایی نمایید

البته سؤال از اصل درست‌بودنش است و آن مثال‌ها را خودم نوشتم...

با تشکر

حقوق در کلام سیدالساجدین(ع)

علی ابن حسین(ع) یا سید الساجدین علی ابن حسین ابن علی ابن ابیطالب(ع)، چهارمین امام بزرگوار شیعیان است.مادر ایشان

،شهربانو دختریزدگرد سوم ـ آخرین پادشاه ساسانی ـ بوده است. زندگی پربرکت حضرت سجاد علیه‌السلام را پس از دوران کودکی و

نوجوانی می‌توان به چند مقطع تقسیم کرد:

1-همراهی با چدر بزرگوارشان،امام حسین(ع) و حرکت به سمت مدینه
2-پس از واقعه کربلا و حرکت به سمت شام و سپس مدینه
3- برگشت به مدینه و زندکی در آنجا تا هنگام شهادت

ایشان به دست ولید بن عبدالملک مسموم شد و روح مطهرش به عالم قدس پر کشید. مدفن ایشان در جوار عموی بزرگوارش، حضرت

امام حسن مجتبی علیه السلام، است. و کلام آخر زمزمه صلوات خاص آن امام است: " السلام علیه و یوم ولد و یوم استشهد و یوم یبعث

حیا. "

در امالی شیخ صدوق(ره) حدیثی از امام سجاد(ع) نقل شده است که 50 مورد حقوق را نسبت به خداوند،نسبت به خود ، نسبت به

دیگران و نیز نسبت به نفس(بدن) آمده اند* که به ما حقوق متقابل را یادآور می شود و کمک رسان ما در رفتارهای روزمره است تا

سنجیده تر عمل کنیم.

امیدوارم این حقوق برای همگی ما مفید واقع شوند.
---------------
*البته در کتاب های گوناگون نقل های مختلفی بوده است.مثلا در تحف العقول یکی از حقوقی که نقل شده است،حق زیر است:


امّا حقّ خداوند: هیچ شریکی برای او قرار ندهی، پس چون با اخلاص این کار را انجام دهی، او نیز کفایت امر دنیا و آخرت تو را تعهّد

نماید، و آنچه را از آن دو دوست بداری برایت حفظ فرماید.

تحف العقول ، ترجمه جعفری ،ص237

حقوق یک سرباز

با سلام و عرض ارادت
1-اگر سربازی یقین داشته باشد که دستمزد او در برابر کاری که انجام داده است بسیار کم است و به او ظلم شده است .آیا می تواند نافرمانی کند؟
2-اگر فرماندهی یک سرباز را تحقیر کند یا با او برخورد فیزیکی انجام دهد آیا آن سرباز می تواند مقابله به مثل کند؟
نظر دفتر رهبری

برچسب: 

آیا برده ها از خود اختیاری دارند؟

با سلام. لطفا احادیث را بررسی سندی کنید و اگر صحیح بودند ، چند سوال دارم که اگر لطف کنید ، جوابشان بدهید (جواب را فقط از کارشناس بزرگوار می خواهم :Gol:)

از امام باقر (ع) از قول خداوند «والمحصنات من النساء الاماملكت ايمانكم (نساء 24) پرسيدم. فرمود،هو ان يأمر الرجل عبده و تحته امته، فيقول له: اعتزل امرأتك و لاتقربها، ثم يحبسها عنه حتي تحيض ثم يمسها، فاذا حاضت بعد مسه اياه ردها عليه بغيرنكاح.

مالك به برده متأهل امر مي كند كه از همسرش دوري گزيند و با او نزديكي نكند، سپس زن را حبس مي كند تا حيض ببيند، (پس از پاك شدن) با او مواقعه مي كند و بعد از حيض بعدي زن را بدون ازدواج به شوهرش بازمي گرداند

كافي 5 / 481 حديث 2
تهذيب 7 / 346 حديث 1417
تفسير العياشي 1 / 232 حديث 80
وسايل 21 / 149 باب 45 من ابواب نكاح العبيد و الاماء: كيفيه تفريقالرجل بين عبده و امته اذا اراد وطيها

و اگر علت کار مالک در این حدیث را توضیح دهید ممنون میشوم :Gig:

*********************************************************

وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْکِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ مِنْ فَتَياتِکُمُ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإيمانِکُمْ بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ فَإِذا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَى الْمُحْصَناتِ مِنَ الْعَذابِ ذلِکَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْکُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيم

و هر کس از شما قدرت مالى ندارد که با زنان مؤمن آزاد ازدواج کند ، از کنیزان با ایمان که شما مسلمانان مالک آنها هستید به همسرى گیرد . خدا به ایمان شما داناتر است ، و همه نمى توانند مؤمنان واقعى را از غیر واقعى باز شناسند پس باید به مقتضاى ظاهر عمل کنید . شما همه ، اعم از آزاد و برده ، از یکدیگرید و نزد خدا باهم برابرید . بنابراین ، کنیزان را به این شرط که پاکدامن باشند ، نه پلید کار و نه دوست گیرنده از مردان ، با اذن سرپرستانشان به همسرى گیرید ، و مهرشان را برحسب متعارف به آنها بپردازید ; و هنگامى که شوهر کردند ، اگر مرتکب کار زشتى شدند ، نیمى از کیفرى که براى زنان آزاد است ، براى آنان خواهد بود . این ( ازدواج با کنیزان ) براى کسى از شماست که بیم آن دارد که با ترک ازدواج در رنج بیفتد ; و البته صبر کردن شما و خوددارى از ازدواج با آنان براى شما بهتر است ، و خدا آمرزنده و مهربان است .

چرا خداوند فرموده با کنیزان مسلمان ازدواج نکنید ؟ (و البته صبر کردن شما و خوددارى از ازدواج با آنان براى شما بهتر است) و از طرفی مالک به محض خریداری کنیز ، می تواند همسبتر با او شود ؟ و معصوم ع خریداری کنیر را مساوی ازدواج با او میداند .

مالكيت مرد نسبت به بردة مؤنث در حكم ازدواج با وي است. بنابراين هرگونه بهره برداري جنسي مرد از كنيزانش جايز است.
منهاج 2 / 275
العروه الوثقي 2 / 803

عبدالله لحام از امام صادق(ع) دربارة مردي كه از يكي از مشركان دختر يا زنش را مي‌خرد: فيتخذها؟ فقال: لابأس .
آيا حق تصرف در او را دارد؟ فرمود: مانعي ندارد

(تهذيب 8 / 200 حديث 705 و 702
استبصار 3 / 83 حديث 282 و 280
وسايل 18 / 247 و 246

و اینکه آیا در این مورد ، لازم نیست صیغه عقد خوانده شود ؟ پس حکم اختیاری که خداوند به انسان ها داده چه میشود ؟

******************************************************

وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

و هر كس از شما از نظر امكانات زندگى نتوانست زنان آزاد و با ايمان را به همسرى بگيرد، پس با دختران جوان و با ايمانتان كه [آنان را به عنوان كنيز] مالك شده‏ايد [ازدواج نماييد] و خدا به ايمان شما داناتر است. همه شما [انسان‏ها] از [جنس ]يكديگريد؛ پس آنان را با اجازه خاندانشان به همسرى بگيريد، و مهرشان را به گونه‏اى پسنديده به آنان بدهيد؛ در حالى كه پاكدامن باشند نه زناكار و نه آن كه دوستانى نهانى بگيرند. و هنگامى كه شوهردار شدند، اگر به كار زشتى دست يازيدند، بر آنان نيمى از كيفرى خواهد بود كه بر زنان آزاد است. اين طرح ازدواج با كنيزان براى كسانى از شما هست كه از دشوارى بيم دارند؛ و شكيبايى براى شما بهتر است؛ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.

در اینجا خداوند می فرماید با آنها ازدواج کنید ، ولی در حدیث قبلی که نشان دادم ، امام ع فرمودند مالکیت ، معنای ازدواج را دارد .
دوم اینکه در اینجا آزاد یا برده و کنیز نداریم زیرا خداوند واژه انسان را استفاده کرده است : همه شما [انسان‏ها] از [جنس ]يكديگريد
و برای ازدواج با آنها ، اجازه نیاز است (پس آنان را با اجازه خاندانشان به همسرى بگيريد) و حتی اگر همسر او را نیز همان مالک کنیز خریده باشد و شوهرش اجازه ندهد چطور میشود ؟ (عبدالله لحام از امام صادق(ع) دربارة مردي كه از يكي از مشركان دختر يا زنش را مي‌خرد: فيتخذها؟ فقال: لابأس .
آيا حق تصرف در او را دارد؟ فرمود: مانعي ندارد

(تهذيب 8 / 200 حديث 705 و 702
استبصار 3 / 83 حديث 282 و 280
وسايل 18 / 247 و 246
)
ولی در حدیث های قبلی اینطور نبود و می توانستند با کنیز رابطه برقرار کنند بدون اختیار خودش

*************************************
آیا این حدیث ها صحیح هستند ؟

محمد بن مسلم از امام باقر(ع) مي‌پرسد آيا كنيز در نماز سرش را بپوشاند؟ فرمود: ليس علي الامه قناع.
بر كنيز مقنعه و روسري لازم نيست

كافي 3 / 394 حديث 2
وسايل 4 / 409 باب 29 ابواب لباس مصلي

***************************************

لا، قد كان ابي اذا رأي الخادم تصلي و هي مقنعه ضربها، لتعرف الحره من المملوكه.
حماد لحام از امام صادق(ع) مي‌پرسد آيا كنيز مي‌بايد در نماز سرش را بپوشاند؟ مي‌فرمايد: نه. پدرم (امام باقر(ع)) زماني كه مي‌ديد كنيزان در نماز مقنعه پوشيده‌اند، آنها را مي‌زد تا زن آزاد از كنيز تمايز داده شود
علل الشرايع 346
محاسن 318 حديث 45
وسايل 4 / 411 حديث 5562

آیا برده ها از خود اختیاری دارند؟ تکلیف اختیاری که خداوند به همه ی انسانها میدهد تا راه صحیح یاغلط را با انتخاب خودشان بپیمایند در این مسئله چه میشود ؟ در این مسئله حتی همسر کنیز ، اختیاری نسبت به زن خودش ندارد .

محدوده گذشت، شرایط گذشت، شرایط جدل و بحث

به نام خدا
با سلام . وقت شما بخیر

در بعضی احادیث از مجادله کردن نهی شده ولی در بعضی احادیث میبینیم بیان کردن حق به ما توصیه شده؟

نقل قول:
سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است

نقل قول:
حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زیرا که نجات تو در آن است… تقواى الهى پیشه کن و باطل را فرو گذار هر چند [به ظاهر] نجات تو در آن باشد، زیرا که نابودى تو در آن است.

همچنین در بعضی احادیث به بخشش ظلم و ستم توصیه و در احادیث دیگر از سکوت در برابر ظلم نهی شده؟

تکلیف ما چیست؟ مجادله را رها کنیم یا حق را بگوییم؟
در برابر ظلم حق خود را بگیریم یا بخشش کنیم؟

ممنونم.

متعه ؛ ستم به همسر اول

[="Tahoma"][="#4169e1"]سلام علیکم
در تاپیک دیگری بحث از زن و جایگاهش در دین اسلام بود که با دوستی بحث به اینجا کشید:
اگر مردی با اینکه زندگی اول او زندگی خوب و سالمی است، بخاطر هوسبازی، اقدام به صیغه یا ازدواج مجدد کند، اولاً عقد صحیح است؟ ثانیاً این کار مشکل شرعی دیگری ندارد؟
مثلاً درجاهایی فتوا می بینیم که عقد صحیح است ولی فرد، معصیت کرده!
این مساله که مطرح شد، درکدام مقوله می گنجد؟ عقد صحیح است و عقوبتی برای مترتب نیست؟
یا عقد صحیح است(اثر وضعی دارد) ولی عقوبت هم دارد؟
یا اصلاً عقد صحیح نیست؟

مرجع حقیر امام خامنه ای هستند اما بحث در آن تاپیک، از نظر مراجع دیگر مانند مکارم شیرازی و آیت الله روحانی بود.
اگر نظر هرسه مرجع گفته شود ممنون می شوم.:Gol:
موید باشید
یاعلی[/][/]