شبهات دینی

جوان و گمراهی (مواجهه با شبهه در فضای مجازی)

با سلام. من یک پسر شانزده ساله هستم. من تقریبا از دوازده سیزده سالگی نماز هایم را کامل می خواندم قران را با معنی می خواندم و با خدا حسابی دوست بودم. اما الان حدود یکسال است که از راه خارج شدم و خدا را گم کرده ام . اما چه شد که اینجوری شد؟ من چند تا کتاب خواندم و در فضای مجازی یکسری مطالب راجب حمله ی اعراب به ایران خواندم و همچنین در یک سری جاهای قران مثل وعده های حورییان دست نخورده یا بهشت با نهرهای عسل به این نتیجه رسیدم که شاید وعده بهشت برای اعراب بیابانگرد خوب باشد اما برای کسانی که در غرب تمام این نعمت ها را دارند چه ؟ یا اینکه چرا در تمام ملل مسلمان جنگ است و هیچ خبری از پیشرفت نیست و تمام علم و تکنولوژی در کشور ها با ادیان دیگر است؟ تمام گرسنگی ها و بدبختی ها مال مسلمانان است و پول و خوشبختی برای غربیان؟و دیدن صحنه های مثل اینکه هزینه چند میلیاردی برای علامت ها می کنند ولی حواسشان به گرسنه ها نیست؟دیدن ناعدالتی های اجتماعی و اختلاف طبقاتی و کم کم به این نتیجه رسیدم که کسی که دعا می کند دیگر تلاش نمی کند. و توکل جای سخت کوشی و خرافه جای علم را می گیرند . خدایم را گم کرد ه ام و نمی توانم پیدایش کنم کمک می خواهم.

اتهام جنون و صرع، بهانه ای برای مبارزه با وحی


اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم
بنده در یکی از پیام های شبکه های اجتماعی لینک کتابی را دریافت کرده و آن را با اطلاع از نام و موضوع آن با توکل بر خداوند متعال باز کردم
خب این کتاب شبهات زیادی را در مورد حضرت محمد و دین ایشان مطرح می کند که از شما خواهش می کنم به چند تا از آن ها پاسخ دهید

* امید است کسی این کتاب را بدون توکل به خداوند نخواند *

اول پیامبر (ص) به داشتن بیماری صرع متهم می شوند و توجیه آن ها این است که ایشان هر موقع اعوذ بالله ادعای ارتباط با جبرئیل می کردند در واقع بهانه ای برای پنهان کردن بیماریشان بوده است .

در کل این کتاب اعوذ بالله تنها هدفی که دارد دیوانه جلوه دادن پیامبر گرامی است . در کل و در جمع بندی یک توضیحی در این مورد بدهید تا ان شاء الله همه ی ما مورد رحمت و هدایت خداوند قرار بگیریم .

با تشکر

روحانیون در مترو، شبهات دینی را پاسخ می دهند/گزارش تصویری


[="Blue"]اجرای طرح [="DarkGreen"]«نسیم معنوی مشاوره دینی و پاسخ‌گویی به شبهات دینی»[/] با حضور روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه در ۳۰ ایستگاه مترو تهران در حال برگزاری است.[/]
منبع

بانوان طلبه در پاسخگويی به شبهات دينی زنان جامعه اسلامی پيشگام باشند


[="Blue"][="DarkGreen"]نمايندگی اداره كل تبليغات اسلامی استان مركزی: بانوان طلبه بايستی پيشگام در پاسخگويی به شبهات دينی انباشته شده در اذهان قشر عظيم زنان در جامعه اسلامی باشند.[/]

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، حجت‌الاسلام «حسينعلی اكبری‌نيا»، رئيس اداره امور فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان مركزی در آيين بازگشايی حوزه علميه الزهرا(س) اراك، گفت: امروز با توجه به بيداری اسلامی در منطقه و درمانده شدن زنان غرب نشين از بی بندوباری و تشنگی آنان به معارف اسلامی وظيفه حوزه‌های علميه به ويژه خواهران را سنگين كرده كه بايستی با تعليم و تربيت صحيح و اصولی جوابگوی اين نيازمندی های كشور اسلامی و غير اسلامی باشند.

وی ادامه داد: اين مهم امكان پذير نيست مگر در سايه‌سار يك برنامه‌ريزی دقيق و فعال و در عين حال كوتاه مدت تا نيازمندان به معارف و احكام دين از جرعه نوشی معارف بازنمانند.

حجت‌الاسلام اكبری‌نيا اظهاركرد: طلاب خواهر بايد رفعت جايگاه خود را بشناسند و بر اين توفيق الهی سجده شكر به جای آورده و افتخار كنند و سند اين سخن در روايات پيامبر(ص) وجود دارد كه فرمودند: فضيلت عالم از روياها و كوه‌ها و هر آنچه در نظام هستی قابل تصور است بالاتر است و كرسی درس عالمان دين به منزله بابی است از ابواب بهشت.

رئيس اداره امور فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان مركزی در پايان، تصريح كرد: خداوند متعال به چهار طايفه نظر خاصی دارد اولين آن اساتيد علوم دينی هستند، دومين آن متعلمان، سوم كسانی كه مراكز علمی را مساعدت می‌كنند و چهارم كسانی كه اين‌گونه مراكز و دانشجويان آن را دوست دارند.[/]
منبع

پاسخگويی به شبهات دينی جوانان در مؤسسه نوآوران انديشه

[="Blue"][="Purple"]گروه مؤسسات قرآنی مردم‏نهاد: مؤسسه نوآوران انديشه با برگزاری گفتمان‏های دينی اقدام به پاسخگويی به سؤالات و سبهات دينی جوانان كرده است. [/]

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، مؤسسه نوآوران انديشه با برگزاری گفتمان‏های دينی به‏منظور رفع مشكلات و معضلات جوانان و نوجوانان اقدام به پاسخگويی به سؤالات و سبهات دينی جوانان كرده است.

اساتيد اين مركز قرآنی كه توانمندی پاسخگويی به سئوالات و شبهات دينی نسل جوان را دارند، مطالب سودمندی را به نوجوانان و جوانان آموزش می‏دهند.

همچنين اساتيد طی جلساتی، علوم تفسير، حديث، لغت، مكاتب دنيا و نحله‌های نوظهور را آموزش می‏دهند.

در اين جلسات جوانان می‏توانند نظرات و عقايد خود را با كارشناسان دينی بازگو كنند و با دلايل قانع‏كننده راه حل مشكلات خود را بيابند. [/]
منبع

چند شبهه دینی1

شبهات دینی من : این شبهات سنگین بوده و خواهشا چنانچه احساس می کنید که در باعث ضعف عقائد شما می شود اکیدا از خواندن آنها اجتناب کنید . با تشکر

1- در حالی که امروزه تقریبا همه برهانهای خداشناسی به شدت زیر سوال رفته اند و بر بعضی از آنها به طور کامل خط بطلان کشیده شده است ، چگونه می توان هنوز به وجود خدا باور داشت ؟ قوی ترین برهانهای خداشناسی ، برهان نظم و علیت می باشد . این براهین در هزاره های پیشین توسط دانشمندان یونانی و بعد مسیحی ابداع شدند و از همان زمان نیز مورد مخالفت شدید قرار گرفتند . ابوعلی سینا هر دو این نظریات را رد کرده بود . دیوید هیوم 25 سال بر روی این نظریه (برهان نظم) مطالعه کرد و مطالعات خود را تحت کتابی به عنوان محاورات به تألیف در آورد و نهایتا به شکست خود در اثبات این نظریه اعتراف کرد . شهید مطهری نیز در این زمینه تحقیقاتی به عمل آورد که نهایتا به نتیجه قابل ذکری نرسید و در عصر حاضر آیت الله جوادی آملی با قاطعیت می گوید : "هرگز برهان نظم بدون استمداد از براهین دیگر، توان اثبات ذات واجب را ندارد". وقتی که بزرگترین براهین خداشناسی چنین مورد نقض قرار می گیرند ، تکلیف سایر براهین کم اهمیت تر چه می شود . کار اثبات خدا چنان به تنگنا کشیده است که شخصی مانند پاسکال ، نظریه دفع خطر احتمالی را عنوان می کند که بیشتر به سفسطه می ماند تا یک برهان علمی . طبق این نظریه اگر خدایی نباشد( البته تاکید پاسکال بر خدای مسیحی و تثلیث است ) که هیچ ، ولی اگر خدایی باشد و در آن دنیا ما را مؤاخذه کند چه ؟ پس عقل سلیم می گوید که بهتر است خدا را قبول داشته باشیم . یک مسلمان می تواند این نظریه را برای الله به کار ببرد و یک بت پرست برای بت ها و هر کس از هر دینی می تواند این نظریه را برای خدایان و الهگان خود به کار ببرد و حتی یک شیطان پرست نیز می تواند ادعا کند که اگر تابع شیطان نباشید بعد از مرگ احتمالا روح شما را مجازات خواهد کرد پس بهتر است تنها به شیطان پناه ببرید تا از مجازات احتمالی در امان بمانید ! حتی بعضی رو به برهانهای احساس و فطرت و امیال درونی و میل به پرستش و ... می آورند در حالی که هنوز موجودیت فطرت و احساس و... و همچنین ماهیت و خواستگاه آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد و برای اثبات خدا از طریق این براهین ابتدا باید خود فطرت و احساس اثبات شوند و سپس از آنها برای اثبات خدا استفاده کرد . به عنوان مثال یک انسان درستکار ممکن است بگوید احساس می کند که باید به جامعه خدمت کند و آن را اصلاح کند و یا یک بزهکار بگوید احساس می کند که باید از همان جامعه انتقام تمام رنجهایش را بگیرد . هر دو از احساس حرف می زنند ولی نوع احساس آنها تفاوت دارد و مسلما هر دو احساس به طور همزمان و موازی نمی توانند درست باشند .

2- امروزه نظریه تکامل ( به عبارت بهتر تطوّر یا فرگشت ) به شدت و به طرز خدشه ناپذیری از ناحیه علم ژنتیک و فسیل شناسی حمایت می شود و تاکنون هیچ دلیل علمی که بتواند خلاف آن را اثبات کند بوجود نیامده است و این بدان معنی است که انسان نه حاصل زاد و ولد آدم و حوا و نسلهای بعد از آن است ، بلکه موجودی کاملا حاصل تکامل موجودات تک سلولی اولیه می باشد و یافته های فسیل شناسی نیز این امر را تایید می کنند و جالب اینکه ساختار ژنتیکی شامپانزه ها به انسان شبیه تر است تا بقیه میمونها ! طبق تحقیقات به عمل آمده از کتب آسمانی، قدمت آدم و هوا نهایتا مربوط به ده هزار سال پیش می شود در حالی که آثار بدست آمده از انسانهای قدیم در نوع امروزی ، تا بیست هزار سال قدمت دارند و فسیل های کشف شده از انسان امروزی مربوط به چند صد هزار سال پیش می باشد . حال چگونه می توان نظریه آدم و هوا را که در تمام ادیان ابراهیمی مطرح است را توجیه کرد ؟

3- نظریه بیگ بنگ به طور کامل و با پرداختن به جزییات ، آفرینش جهان را از هیچ و بدون حضور عامل خارجی شرح داده است . پس جای خدا در آفرینش کجاست ؟

4- یک سوال تکراری که جواب قانع کننده ای تا کنون به آن داده نشده است :در مورد عدالت خداوند گفته می شود که چگونه خداوند عادل است در حالی که به جرم بعضی از گناهان یک انسان ، نسلهای بعد از او را نیز به سبب گناه جدشان مورد مجازات قرار می دهد ؟

5- خداوند به آفریدن ما هیچ نیازی نداشته است و ما نیز قبل از آفریده شدن ، هیچ بودیم و به خدا احتیاجی نداشتیم ، پس چرا خدا ما را آفرید ، در حالی که هیچ یک به دیگری نیازی نداشته ایم ؟ آیا خدا بی هدف و بیهوده دست به این عمل زده است ؟ و اگر هدفی داشته است ، بر اساس چه نیازی این کار را انجام داده است ؟ و اگر بر اساس نیازی این کار را انجام داده باشد ، پس چگونه می تواند خدایی غنی و بی نیاز مطلق باشد ؟ آیا طبق براهین قرآنی که میل خدا به پرستیده شدن و مورد تأیید قرار گرفتن از جانب انسان را دلیل آفرینش بشر بیان می کند ، خود نیز بیانگر نوعی از نیاز نیست ؟

6- چرا باید به دستورات قرآن عمل کنیم در حالی که احادیث زیادی ( چه در احادیث اهل سنت و چه در احادیث شیعیان ) مبنی بر تحریف آن وجود دارد و نوری طبرسی نیز در کتاب فصل الخطاب خود این امر را اثبات کرده و تاکنون هیچ جوابیه محکم و قابل قبولی برای رد آن نیامده است ؟ و همچنین در هنگام خواندن قرآن به تناقضات آشکاری( خارج از حوزه ناسخ و منسوخ ) بر می خوریم که انسان را دچار شک و تردید می کند . مانند اینکه قرآن می گوید : «سپس اراده آفرينش آسمان فرمود در حالي كه به صورت دود بود، به آن و به زمين دستور داد به وجود آئيد و شكل گيريد، خواه از روي اطاعت و خواه اكراه! آنها گفتند: ما از روي طاعت مي‏آئيم! سوره فصلت آیه 11 » و در جایی اشاره می کند که زمین و آسمان از هم شکافته شده اند و جهان کنونی شکل گرفته است . در این صورت آیا به گفته قرآن ، جهان ابتدا منبسط بوده و بعد متراکم شده و یا اینکه ابتدا متراکم بوده و بعد منبسط شده است ؟ در مورد همین آیه اخیر ( سوره انبیاء آیه 30 ) قرآن خطاب به کفار می گوید : « آيا كافران نديدند كه آسمان‌ها و زمين در ابتدا به هم پيوسته بودند و ما آنها را از هم جدا كرديم و هر چيز زنده‌اي را از آب پديد آورديم؟ آيا باز هم ايمان نمي‌آورند؟» سوال این است که کفار در هنگام خلقت هنوز وجود نداشتند ، پس چگونه می بایست با دیدن چیزی که هرگز ندیده اند به وجود خدا پی ببرند ؟ یا در سوره زخرف آیه 19 آمده :« و فرشتگان را كه بندگان خدايند، زن پنداشتند. آيا به هنگام خلقتشان آنجا حاضر بوده‌اند؟» سوال این است که آیا تنها راه تشخیص جنسیت ، حضور در هنگام تولد است ؟

7- یا اینکه قرآن بارها مرکز تفکر انسان را قلب معرفی می کند و هر چند مفسرین منظور از قلب در قرآن را چیز دیگری دانسته اند ، اما در نهج البلاغه صراحتا می بینیم که امام علی (ع) منظور از قلب را همان قلبی که درون سینه ماست معرفی می کند و این در حالی است که امروزه همه به خوبی می دانند که مرکز تفکر انسان مغز است . در مورد تعدی طلبی قرآن نیز تاکنون اشخاص بسیاری به مقابله برخواسته اند و به ظن بسیاری ، آثار آنها از آیات قرآنی بهتر بوده اند و نمونه آخر همان کتاب فرقان الحق می باشد که از حیث بلاغت و فصاحت و معنا و هماهنگی و عدم تضاد ، ادعای برتری بر قرآن را دارد . بر چه اساسی باید برتری قرآن را بر دیگر آثار اثبات کرد ؟

8- یک سوال که نمی دانم تا چه حد پایه علمی دارد : یک نوع بیماری به نام صرع لب آهیانه مغز وجود دارد که این بیماران در هنگام حمله صرع دچار توهمات مذهبی می شوند و مثلا یک مسیحی ممکن است حضرت عیسی را ببیند و یا یک مسلمان ، پیامبر یا یکی از امامان را مشاهده کند . حال بیگانگان چنین القاء می کنند که پیامبر نیز در هنگام نزول وحی دچار حالتی شبیه به غش و عواملی شبیه به حمله صرع می شده است و احادیثی را از جانب زنان پیامبر نقل می کنند که گفته می شود پیامبر گاه انجام کارهایی را مدعی می شد که هرگز انجام نداده بوده است و نتیجه گیری دشمنان اسلام از این استدلال این بوده است که( اعوذ بالله) هر چه به پیامبر وحی می شده است در واقع حاصل توهمات او بوده است .

9-چگونه می توان ادعا کرد که یکی از اهداف پیامبر مبارزه با برده داری بوده است در حالی که خود برده داشته است ( مانند انس ) و چند زن او نیز از کنیزان بوده اند ؟ و ائمه نیز بردگان زیادی داشته اند و حتی چند تن از آنان خود فرزند کنیزان بوده اند ؟