هدف خلقت

انسان های بیمار و هدف خلقت

انجمن: 
سلام خسته نباشید یه سوال داشتم واقعا هدف نهایی آفرینش عالم و انسان چیست؟ خیلی مطالعه کردم سالها ولی قانع نشدم اینهمه انسان مریض روحی جسمی و...اینها به چه کمالی قراره برسند و اصلا کمال یعنی چه؟ میگم خیلی خواندم و پرسیدم اما جواب قانع کننده و کاملی نگرفتم هیچ گاه...

هدف زندگی و خلقت

انجمن: 

سلام به دوستان
اول تشكر كنم از كساني كه اين فرصت رو در اختيار من گذاشتن تا سوال مهمي كه فكر منو چند مدتي مشغول كرده بپرسم
من نه تحصيلات حوزوي دارم نه در فقه و فلسفه و علوم اسلامي و حتي فلسفه غربي مطالعات زيادي نداشته ام و براي همين خيلي ساده و خودماني حرف ميزنم وتقاضا دارم شما هم پاسخ من رو با ادبيات ساده بديد و خيلي بحث تخصصي نشه������������

سوالم اينه كه هدف از زندگي چيه؟؟يا بهتر بگم هدف خدا از خلقت انسان چه چيزي هست؟؟؟
اگر خدا مارا آفريده چه هدفي داشته؟؟ ايا در جهت يك بازي يا سرگرمي خودش بوده يا نه به ما نياز داشته؟؟يا دليل ديگري؟؟؟

و اصلا هدف ما چيه؟،برخي هدف انسان رو بهشت ميدونن خب با اين توصيف بهشت فقط باغ بزرگي هست و لذت و شادي فراواني داره ولي بايد پرسيد كه آخرش چي بشه؟؟ما كلي غربي هارو نقد ميكنيم كه تنها به فكر لذت دنيا هستند و سعي در لذت از اين جهان با هر قيمتي دارند ولي چرا كسي نميگه بهشت ما نسخه اي بزرگ از غرب است كه تمام لذات دنيوي رو داره((حالا با نعمات بيشتري))

برخي هم هدف انسان رو لقاالله دونستن كه صادقانه بگم اين جمله يا بازي با كلمات است يا من هيچ دركي از اون ندارم.راست و حسيني من نه تنها پيوستن به خدا بلكه حتي نعوذبالله تبديل شدن به خداوند رو هم پوچ ميدونم چون اخرش خود خدا هم بايد حوصلش از بازي با انسان سر بره!!
اين رويداد پوچ و بي معني كه ذاتنا پوچ و بي معني است چه خداباور باشيم و چه بيخدا باشيم با چه هدف و منظوري ايجاد شده.خدا ميخواد قدرت نمايي كنه؟؟ميخواد ازمايش كنه؟؟يا چي؟؟

هرچه باشه باز پرسش اخر تنها يك چيزه:خب كه چي؟؟

هدف خلقت، عبادت؟

انجمن: 

سلام
منم یک سوالایی نظیر ایشون دارم
http://www.askdin.com/showthread.php?t=47680&page=9
دیدم تاپیک به نتیجه نرسیده. این سوال همیشه سوالای منم بوده. گاهی کمتر و گاهی بیشتر. چرا پس اگر چنین موضوعی ایجاد شده دیگه دنبال نشده تا به نتیجه برسیم؟ مطمئن باشید سوالات خیلی های دیگه هم هست. البته من منظورم این نیست که جواب چنین سوالاتی قطعا به نتیجه می رسه که اگه می رسید، انسان ها که سال ها روی کره ی زمین زندگی می کردند جواب داشتند. مثلا کتابی بود راجب به این که هدف آفرینش انسان چیه و همه چیز هم کاملا مشخص بود و هیچ ابهامی نبود. نمی دونم شاید اگر ابهام از بین می رفت دیگه زندگی، زندگی نمی شود.
به هر حال سوالی هست که خودم به جواب قانع کننده نرسیدم.
اینکه خداوند در قرآن می فرمایند که ما انسان را نیافریدیم جز برای اینکه من را عبادت کند. برای من که فهم عمیقی ندارم، قابل درک نیست. اصلا منظور از عبادت چی هست؟ این که نماز بخونم و ترک محرمات و انجام واجبات کنم و بعدش برم بهشت و در غیر این صورت جهنم. وقتی ظاهری به این قضیه توجه می شه واقعا قانع کننده نیست. شاید کسی بگه من اصلا نمی خوام بهشت برم. هرچند ماهیت بهشت برای من که فهم کمی دارم واقعا مسلم نیست. من با همین فهم کم میگم بهشت رو نمی خوام.
خلاصه ی کلام اینکه شاید بهتر باشد هر کسی علاوه بر اینکه نظرش رو اعلام می کنه، دلیل اینکه به اون چیزی که هست ایمان داره رو بگه. یا مسلمان شناسنامه ای هستیم و پدر و مادرمون نماز می خوندند و ما هم همین طور. خیلی کارها می کنیم، رشوه، دروغ غیبت ولی نماز می خونیم، روزه می گیریم. این چه اعتقادی هست که یک جاش می لنگه؟ اگر واقعا اعتقاد به مجازات و پاداش و اعتقاد به حضور خدا و مشاهده ی خدا هست این دو در کنار هم متضاد نیستند؟
اگر هم علاوه بر مسلمان شناسنامه ای، تحقیق هم کردیم و به یقین رسیدم خوب بفرمایید چطوری؟ من نمی گم همه ی کسانی که به یقین رسیدند از یک راه رفتند. فکر می کنم راه ها مختلفه. ولی بگید چطوری. اگر هم هنوز به یقین نرسیدید و فکر می کنید فکر کردن راجب این موضوع درست نیست که دیگه هیچی ولی بگید چرا.
اگر هم به یقین رسیدید بفرمایید چطور.
گوشه ی ذهنم می گه به یقین نمیشه رسید ولی به احتمال بالا چرا. در این مورد هم مطمئن نیستم.
مدتی هست به شبهه رسیدم، در مورد خدا، زندگی، آخرت،....
شاید حتی از گفتن اینکه به شبهه رسیدم خجالت بکشم. ولی دوست ندارم ایمانم نصفه و نیمه باشه. نماز بخونم ولی با هزار شک. شخصیت های بزرگی مثل آیت الله بهجت رو وقتی بهشون فکر می کنم، نمی دونم چی بگم. دوباره شک می کنم.
شک اذیت می کنه به خیلی چیزها شک می کنم.
انشالله بحث نتیجه برسد.

هدف از خلقت انسان از دیدگاه علمای امامیه

انجمن: 

سلام .
به طور مختصر و کلی هدف از خلقت انسان رو اول از دیدگاه روایات میخواستم بدونم و اینکه علمایی چون شیخ صدوق و مفید و طوسی و سید مرتضی و علامه مجلسی و... و همچنین دیگر بزرگان چون امام خمینی(ره) ، شهید مطهری و ... اگر در این زمینه نظراتی بیان داشتند ممنون میشم بیان کنید .
ممنون

شبهه 1: براهین اثبات خدا

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت همگی
:Sokhan:طبق قولی که به دوستان داده بودم که شبهاتی که خانم یا آقای sasan2012 گذاشته بودند و قرار شده بود که بعد از 40 روز که آنها را تفکیک کنند تا هم سنگین نباشند و هم باعث نشود درست به آنها پرداخته شود ولی این کار رو نکرد من این پست های جدا از هم رو می ذارم ان شاءالله که مفید واقع شود و خیر باشه
شبهات دینی من(sasan2012) : این شبهات سنگین بوده و خواهشا چنانچه احساس می کنید که در باعث ضعف عقائد شما می شود اکیدا از خواندن آنها اجتناب کنید . با تشکر

1- در حالی که امروزه تقریبا همه برهانهای خداشناسی به شدت زیر سوال رفته اند و بر بعضی از آنها به طور کامل خط بطلان کشیده شده است ، چگونه می توان هنوز به وجود خدا باور داشت ؟ قوی ترین برهانهای خداشناسی ، برهان نظم و علیت می باشد . این براهین در هزاره های پیشین توسط دانشمندان یونانی و بعد مسیحی ابداع شدند و از همان زمان نیز مورد مخالفت شدید قرار گرفتند . ابوعلی سینا هر دو این نظریات را رد کرده بود . دیوید هیوم 25 سال بر روی این نظریه (برهان نظم) مطالعه کرد و مطالعات خود را تحت کتابی به عنوان محاورات به تألیف در آورد و نهایتا به شکست خود در اثبات این نظریه اعتراف کرد . شهید مطهری نیز در این زمینه تحقیقاتی به عمل آورد که نهایتا به نتیجه قابل ذکری نرسید و در عصر حاضر آیت الله جوادی آملی با قاطعیت می گوید : "هرگز برهان نظم بدون استمداد از براهین دیگر، توان اثبات ذات واجب را ندارد". وقتی که بزرگترین براهین خداشناسی چنین مورد نقض قرار می گیرند ، تکلیف سایر براهین کم اهمیت تر چه می شود . کار اثبات خدا چنان به تنگنا کشیده است که شخصی مانند پاسکال ، نظریه دفع خطر احتمالی را عنوان می کند که بیشتر به سفسطه می ماند تا یک برهان علمی . طبق این نظریه اگر خدایی نباشد( البته تاکید پاسکال بر خدای مسیحی و تثلیث است ) که هیچ ، ولی اگر خدایی باشد و در آن دنیا ما را مؤاخذه کند چه ؟ پس عقل سلیم می گوید که بهتر است خدا را قبول داشته باشیم . یک مسلمان می تواند این نظریه را برای الله به کار ببرد و یک بت پرست برای بت ها و هر کس از هر دینی می تواند این نظریه را برای خدایان و الهگان خود به کار ببرد و حتی یک شیطان پرست نیز می تواند ادعا کند که اگر تابع شیطان نباشید بعد از مرگ احتمالا روح شما را مجازات خواهد کرد پس بهتر است تنها به شیطان پناه ببرید تا از مجازات احتمالی در امان بمانید ! حتی بعضی رو به برهانهای احساس و فطرت و امیال درونی و میل به پرستش و ... می آورند در حالی که هنوز موجودیت فطرت و احساس و... و همچنین ماهیت و خواستگاه آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد و برای اثبات خدا از طریق این براهین ابتدا باید خود فطرت و احساس اثبات شوند و سپس از آنها برای اثبات خدا استفاده کرد . به عنوان مثال یک انسان درستکار ممکن است بگوید احساس می کند که باید به جامعه خدمت کند و آن را اصلاح کند و یا یک بزهکار بگوید احساس می کند که باید از همان جامعه انتقام تمام رنجهایش را بگیرد . هر دو از احساس حرف می زنند ولی نوع احساس آنها تفاوت دارد و مسلما هر دو احساس به طور همزمان و موازی نمی توانند درست باشند .