جمع بندی بررسی سند و دلالت حدیث: «بهترین کار برای زنان آن است که مردی را نبیند و مردی او را نبیند»
تبهای اولیه
سلام
حدیثی از فاطمه عليهاالسلام نقل شده که حضرت فرموده اند:
خَیْرُ لِلْنِّساءِ اَنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ
این حدیث جزو احادیث معتبر است و در ادامه آن پیامبر حضرت «فاطمه زهرا را پاره جگر خود نامید».
تفسیرهای زیادی از این حدیث شده و هر کسی به نوعی سعی کرده این حدیث را در کنار نقش اجتماعی زنان قرار بدهد.
لازم می دانم قبل از آغاز بحث و بیان تفسیر مورد نظرم از این حدیث به بررسی اعتبار و دلالت این حدیث بپردازم
بنابراین از کارشناس محترم خواهشمندم در این خصوص نظرات خود را به طور مستنتد و مستدل بیان نمایند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"][/TD] | |
کارشناس بحث: استاد واسع | |
[TD][/TD] | |
جمع بندی
پرسش: آیا روایت «بهترين چيز براى زنان آن است كه مردان را نبينند و مردان نيز آنان را نبينند» از اتقان سندی و محتوایی برخوردار است؟
پاسخ: در روایتی درپاسخ به اینکه: برترین چیز برای زنان چیست؟ می خوانیم: «وَ رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ (علیه السلام) قَالَ: كُنَّا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ أَخْبِرُونِي أَيُّ شَيْءٍ خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ فَعَيِينَا بِذَلِكَ كُلُّنَا حَتَّى تَفَرَّقْنَا فَرَجَعْتُ إِلَى فَاطِمَةَ ع فَأَخْبَرْتُهَا الَّذِي قَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَّا عَلِمَهُ وَ لَا عَرَفَهُ فَقَالَتْ وَ لَكِنِّي أَعْرِفُهُ خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ فَرَجَعْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ سَأَلْتَنَا أَيُّ شَيْءٍ خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ وَ خَيْرٌ لَهُنَّ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ قَالَ مَنْ أَخْبَرَكَ فَلَمْ تَعْلَمْهُ وَ أَنْتَ عِنْدِي قُلْتُ فَاطِمَةُ فَأَعْجَبَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ قَالَ إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي».(1) از على (عليه السّلام ) روايت شد كه فرمود: ما نزد رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) نشسته بوديم كه آن حضرت فرمود: به من بگوييد كه چه چيزى براى زنان بهتر است؟ همه ما از جواب بازمانديم و متفرّق شديم، و من نزد فاطمه آمدم و آنچه را كه پيامبر از ما پرسيده بود و ما نتوانسته بوديم جواب دهيم، براى او باز گفتم. فاطمه گفت: ولى من جواب اين سؤال را مىدانم، بهترين چيز براى زنان آن است كه مردان را نبينند و مردان نيز آنان را نبينند. على (عليه السّلام) گويد: من به نزد رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) بازگشتم و به آن حضرت گفتم: اى رسول خدا! من پاسخ آن سؤال را مىدانم و آن اين است كه بهترين چيز براى زنان آن است كه مردان را نبينند و مردان نيز آنها را نبينند. رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمودند: چرا هنگامى كه نزد من بودى اين جواب را بيان نكردى، بگو بدانم چه كسى آن را به تو تعليم داده است؟ گفتم: فاطمه (عليها السّلام)، پس رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) از اين امر تعجّب كردند و گفتند: همانا فاطمه پارهاى از تن من است.
- بررسی روایت:
- تحلیل و جمع بندی بحث
پی نوشت ها:
1. اربلى، على بن عيسى، كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة) ، نشر: بنی هاشمی، 1381ق، چاپ: اول، تبریز، ج1 ؛ ص466. 2. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) ، 1407ق، چاپ: چهارم، تهران، ج5 ؛ ص337.3 شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه(للصبحی صالح)، دارالهجره، 1414ق، چاپ اول، قم ص 405.