احکام دانشجوئی

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احکام دانشجوئی

سؤال: استفاده از آنتن ماهواره برای آگاهی از برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولت های عربی یا کشورهای دیگر پخش می شود چه صورت دارد؟ با توجه به اینکه برنامه های مخرب نیز دارد؟
حضرت آیت الله خامنه ای:
استفاده از این دستگاه برای دیدن شنیدن برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آن هر چند فی نفسه مانعی ندارد ولی به دلیل اینکه برنامه هایی که از طریق ماهواره توسط دولت های غربی و بیشتر کشورهای همسایه پخش می شود غالباً دربردارنده آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه های لهو و فساد هستند و حتی مشاهده برنامه های علمی یا قرآنی از طریق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام می گردد بنابراین شرعاً استفاده از آنتن های مذکور برای دیدن برنامه ها حرام است مگر آنکه برناه های مفید علمی یا قرآنی محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هیچ فساد یا ابتلا به عمل حرامی نباشد، البته اگر قانونی باشد باید مراعات شود.(1)
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
با توجه به اینکه برنامه های مخرب بیش از برنامه های مفید است قرار دادن آن در اختیار عموم جایز نیست.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
از لحاظ شرعی استفاده از برنامه های مفید و مشروع مانعی ندارد و برنامه های دیگر جایز نیست و اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد باید رعایت شود.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
استفاده از برنامه های مشتمل بر فساد و مخرب جایز نیست.
حضرت آیت الله تبریزی:
چنانچه ماهواره در جذب برنامه های دینی و معارف اسلامی یا علوم قرآنی و امثال آن مورد استفاده باشد مانعی ندارد و اگر در جهت فساد مورد استفاده باشد حرام است.
حضرت آیت الله سیستانی:
اگر انسان مطمئن از استفاده نامشروع توسط خود یا دیگران نباشد حضرت آیت الله اجازه نگهداری و استفاده از آن را نمی دهند.
حضرت آیت الله بهجت:
از آنچه موجب تخریب عقاید و استخفاف به مقدسات می شود باید اجتناب کرد.
کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید

سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟
حضرت آیت الله خامنه ای :
تقلب حرام است ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی :
مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.[1]
حضرت آیت الله بهجت :
باید جبران کند آن درس را.
حضرت آیت الله تبریزی :
تقلب دروغ عملی است و جایز نیست و اگر کسی این کار را کرد و متصدی کاری شد که خبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کار کرد مانعی ندارد و در صورتی که ان کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت آن را ندارد، تصدی آن جایز نیست.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :
تقلب در هر امری جایز نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی :
در صورتی که در یکی دو ماده درسی تقلب کرده باشد هر چند کار خلاف کرده ولی مدرک گرفته شده و ادامه تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد.
حضرت آیت الله سیستانی :
استفاده او اشکال ندارد گرچه عمل او جایز نیست.

کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید

1-ایااصولا تولیدنرم افزار حقی برای تولید کنندگان ایجاد میکند ؟
ج.امام.تبریزی.سیستانی و صافی:خیر برای انان حقی ایجاد نمی کند
بهجت.خامنه ای و وحید :بنا براحتیاط واجب برای انان حقی ایجاد میکند
مکارم .فاضل ونوری:اری از حقوق عقلائی به شمار میاید وبرای انان حقی ایجاد میکند
2-کپی وتکثیر نرم افزار بدون اجازه تولید کننده .چه حکمی دارد؟
ج. امام.تبریزی. سیستانی وصافی:اشکال ندارد
بهجت. خامنه ای و وحید:بنابر احتیاط واجب بدون اجازه ورضایت تولید کننده اصلی جایز نیست
فاضل .مکارم و نوری: این کار بدون اجازه تولید کننده اصلی .جایز نیست

بنام خدا
سوال:Gol:
حکم تقلب در امتحان چیست؟
همه مراجع:تقلب در امتحان جایز نیست1
1فاضل ؛جامع المسائل ج.1 س؛2197؛ مکارم ؛استفتائات ج1؛س1608 تبریزی استفتائات س؛1303 دفتر امام ، بهجت،،صافی،نوری ووحید
استفتائات جدید س. 527

با سلام
بنده شنیده ام که اگر از راه تقلب در امتحان قبول شویم و مدرک بگیریم و از طریق آن مدرک در جایی استخدام شویم و کسب درآمد کنیم ، درآمد حاصل از آن کار حرام است.
آیا این صحت دارد؟

بنام خدا
سلام
با تشکراز عنایت شما
همه مراجع (به غیر از اقای وحید):اگر تخصص لازم برای ان کار دارد ومقررات پس از استخدام نیز رعایت شده حقوقی که دریافت میکند اشکال ندارد مگر اینکه حقوق را برای مدرک بدهند کهدر این صورت اشکال دارد
وحید : استفاده از مزایای ان نهاد، جایز نیست
امام،ج2 مکاسب ص138 فاضل،جامع المسائل ج1 س2194 تا2196 ودفتر همه مراجع


بنام خدا
سوال:Gol:
تقلب در ازمون
تقلب در امتحانهائی که برای ورزیدگی وتست دانش اموزان انجام می شود،چه حکمی دارد؟
همه مراجع:تقلب در این نوع امتحانات هر چند حرام نیست؛ ولی زیان ان به خود شخص باز میگردد؛ مگر انکه بگوید:خودم نوشتم که از باب دروغ،حرام میگردد
.مکارم ،استفتائات ج1 س:1608 ودفتر: همه

[=Times New Roman]
[=Times New Roman]بنام خدا
[=Times New Roman]سوال:Gol:
[=Times New Roman]نرم افزار قفل شکسته
[=Times New Roman]تکثیر نرم افزارهایی که قبلا توسط فرد یا افراد دیگری قفل انها شکسته شده ودر بازار به صورت معمول رایت و توزیع میشوند،چه حکمی دارد؟
[=Times New Roman]امام ،تبریزی،سیستانی وصافی:تفاوتی بین ان دو در حکم نیست درهر صورت اشکالی ندارد.1
[=Times New Roman]بهجت، خامنه ای وحید: تفاوتی بین شکستن قفل نرم افزار وتکثیر نرم افزار- که قفل ان توسط دیگران شکسته شده – نیست. ودر هردو صورت بنابر احتیاط واجب تصرف وتکثیر ان جایز نیست2
[=Times New Roman]مکرم،نوری وفاضل:تفاوتی بین شکستنن قفل نرم افزار وتکثیر نرم افزار ی-که قفل ان توسط دیگران شکسته شده –نیست ودر هر صورت تصرف تکثیر ان جایز نیست
[=Times New Roman]1؛ امام ، تحریر .ج2 فروع متفرقه ، الثالث تبریزی ،صراطالنجاه ج5،س،706 دفتر ؛صافی
[=Times New Roman]2- خامنه ای: اجوبه: س1341 و1342؛ دفتر وحید
[=Times New Roman] 3-مکارم ، تحریر ج2 . فاضل ؛جامع المسائل ج،1 س1319

[=Times New Roman]:Gol:بنام خدا
[=Times New Roman]سوال دانشجوئی:
[=Times New Roman]ایا جایز است از مواد خوراکی دیگران که در یخچال مشترک نگهداری مشود چگونه است؟
[=Times New Roman]همه مراجع : استفاده از انها ، بدون اجازه صاحبش جایز نیست.1

[=Times New Roman]1) دفتر همه مراجع : واستفتائات موجود در مرکز


بنام خدا
سوال:Gol:
حکم نگاه به صورت استا د زن،در هنگام تدریس چیست؟
همه مراجع : اگر بدون قصد لذت وترس افتادن به حرام باشد ،اشکال ندارد
صافی:بنا براحتیاط واجب بدون قصد لذت نیز جایز نیست ولی اگر نگاه اتفاقی باشد اشکال ندارد1
1)توضیح المسائل مراجع م.2433 العروه الوثقی ج2؛النکاح م.31 نوری:توضیح المسائل م.2429 وحید م.2442 وخامنه ای استفتائ س؛1183 وبه بعد
صافی :توضیح المسائل مراجع 2433 جامع الاحکام ج.2 س1700 وهدایه العباد ج.2 النکاح م؛18دفتر خامنه ای

بنام خدا
سوال دانشجوئی
ایا دانشجویان دختر وپسر ، میتوانند به طور مشترک به اردوهای تفریحی سیاحتی بروند؟
همه مراجع: با توجه به اینکه اختلاط دختران وپسران باعث مفسده است،باید از ان اجتناب شود.1
استفتائ از دفتر مراجع واستفتائ موجود در مرکز

نوشتن پایان نامه توسط دیگری:
برخی افرادبرای نوشتن پاین نامه های درسی مبلغی را به دیگران پرداخته وانها برای انان پایان نامه مینویسند، شرعا چه صورت دارد؟
خامنه ای :جایز نیست
مکارم :هرگاه مخالف مقررات باشد جایز نیست.
بهجت: تابع مشروط بودن در قرارداد است ، اگر کمک در جمع اوری است وخودش مطالب را می فهمد واز عهده دفاع ان برمی اید، مانعی ندارد.
سیستانی :جایز نیست
فاضل :اشکال دارد.
صافی:اشکال ندارد.
تبریزی:مخالف با مقررات جایز نیست واینکه انسان نوشته ای را که مال دیگران است به عنوان نوشته خودش معرفی کند دروغ وحرام است.
استفتائات ازددگاه مراجع(اقای محمودی)

ما در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که هیچ شباهتی به گذشته ندارد. زندگی پرشتاب و سریع شده است. تولید اطلاعات، اختراعات، دانش، فن آوری و پیشرفت، سرعتی شگفت انگیز دارند.

یکی از فن آوری های دنیای امروز ((اینترنت )) است که هر روز با برنامه ها و خدماتی جدید مثل چت و... که متاسفانه مانند هر فن آوری با خود مشکلاتی را نیز به همراه می آورد که استفاده نابجا از اینترنت نیز به عنوان یکی از اختلالات رفتاری از این قبیل می باشد.

متاسفانه استفاده نابجا از اینترنت باعث بروز مشکلات روانی و اجتماعی فراوانی می شود. تحقیقات نشان می دهد کسانی که به طور پیوسته و بیمار گونه از اینترنت استفاده می کنند،

در روابط خانوادگی، فعالیت های اجتماعی و موقعیت های درسی و شغلی خود دچار مشکلات متعددی می گردند. شما هم با ما موافقید که پیشگیری بهتر از درمان است.

شيطان قدم به قدم جلو مي آيد و از روز اول به انسان پيشنهاد يك خلاف غير اخلاقي را نمي دهد بلکه از موارد كوچك وجزيي كار خود را شروع مي كند. آگاه باشید که اینترنت به دلیل تسهیل ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه با سرعت نور، در زمینه های جنسی بسیار مورد توجه قرار می گیرد؛ لذا ممکن است ناخواسته در دام افراد سودجو گرفتار آیید.

گرايش زیاده از حد به اموری همچون چت در اینترنت ممکن است باعث مشکلاتی برای شما گردد:

الف ) اعتياد اينترنتي

ب) صرف هزينه هاي بي مورد كه مهمترين آنها وقت انسان است.

ج) استرس، اضطراب و تشويش ذهن و فكر انسان شود و آرامش خاطر را از انسان بگیرد.

د) مي توان گفت گرايش به اين موارد ممکن است شروعي براي برخی ازگناهان باشد، پس با آگاهی کامل، به استفاده از اینترنت بپردازید.

هرچند ارتباط ايميلي و چت در اينترنت به صورت گفتارى و يا نوشتارى با جنس مخالف و با اين شرط كه از حدود شرعى خارج نشويم

(مثلاً براى تبادل نظر يا صله رحم و...) اشكال ندارد؛ اما بايد توجه داشت كه اين موضوع خود تابع برخي ضوابط شرعي و عرفي بوده و به هيچ وجه مطلق نمي باشد. احكام چت به قرار زير است :

يكم. ضابطه شرعي:

از نظر شرعي زندگي انسان تنها در آن چه مسلما حرام و گناه است خلاصه نمي شود تا فقط با شناسايي آن و با اجتناب از آن، بتوان سلامت رواني و جسماني خود را تضمين کرد،

بلکه گاهي لازم است آن چه مقدمات گناه و حرام را نيز فراهم مي کند مورد شناسايي قرار داد و از نزديک شدن به آن گناه قطعا اجتناب کرد.

از اين رو در برقراري ارتباط گفتاري يا نوشتاري با جنس مخالف بايد توجه داشت كه هيچ گونه قصد لذت و ترس افتادن به حرام وجود نداشته باشد،

ولي اگر اين مساله باعث ترس افتادن به گناه باشد و يا با قصد لذت انجام گيرد و يا باعث علاقه به جنس مخالف شود و او را به تدريج به گناه بکشاند حرام است.(1)

گفتني است که همين اندازه که ترس افتادن به گناه در بين باشد اين ارتباط را حرام مي کند هر چند به گناه کشيده نشود.

و خصوصااگر دو طرف در سنين جواني باشند وتمايل و علاقه نسبت به جنس مخالف جنبه افراطي پيدا کند و روي يک فرد خاصي متمرکز شود مشکل ساز مي‌گردد و باعث گرفتاري مي‌شود

به گونه اي که خواب و خوراک را از انسان مي گيرد و او را از هر کاري باز مي دارد مضافا بر اين که قدرت فکر کردن و انتخاب صحيح را نيز از انسان سلب مي‌کند و فردي که در چنين حالتي قرار بگيرد در معرض آسيب

هاي جدي روحي قرار مي گيرد دچار افت عملکرد در هر کار ديگري که مشغول است مي شود. واقعيت اينست كه بسياري از اين نوع علاقه‏ها برآيند غريزه جنسى است و تأثير اين غريزه چه آگاهانه باشد چه ناآگاهانه بايد به شكلى معقول به كنترل درآيد

و با راهكارهاى شرعى و معقول تأمين شده و به سمت و سوئى صحيح هدايت گردد تا به مفاسد و انحرافات زيانبار منجر نشود اما اين تمايلات گر چه در ابتدا به صورت يك گرايش پاك و به صورت رفتارهاى خانوادگي ، عاطفى انسانى و معقول جلوه مى‏نمايد ولى اندك اندك تمام ذهن و فضاى انديشه فرد را به خود مشغول مى‏سازند

و آنگاه كه دست عقل و انديشه بسته شد ثمره و فوائد صحيح ومعقول اين گرايش‏ها كم كم كاهش پيدا مى‏كند تا آن جا كه موجب ركود فعاليت‏هاى مثبت همانند تحصيل، كار، توليد و... مى‏شود

و از جانب ديگر زبانه‏هاى اين آتش به تدريج پر شراره گشته و كار را به آنجا مى‏كشانند كه آدمى را به كمين‏گاه سرنوشتي شوم ره‏سپار مى‏سازد. بنابراين تمام سخن در زندگي تنها در آن چه مسلما حرام و گناه است خلاصه نمي شود.

بلکه گاهي لازم است آن چه مقدمات گناه و حرام را نيز فراهم مي کند مورد شناسايي قرار داد و از نزديک شدن به آن گناه قطعي اجتناب کرد.

دوم . ضابطه عرفي:

علاوه بر ضوابط شرعي ، نكته ديگري كه در زندگي انسان لازم است مورد توجه قرار گيرد موضع توجه به عرف در شيوه هاي ارتباطات اجتماعي است که به عنوان نمونه در فرهنگ و عرف جامعه ما اينچنين است كه روابط خانوادگي از روشهاي مرسوم و علني صورت پذيرد

اما استفاده از ارتباطاتي كه جنبه غير علني و مخفيانه دارد خصوصا در مواردي كه دو طرف نامحرم و در سنين جواني باشند و بعلاوه چنين ارتباطي از نظر دفعات بيش از حد معمول و رايج صورت پذيرد ؛

به هيچ وجه پسنديده نبوده و با ديده شك و ترديد به آن نگريسته مي شود. از اين رو هرچند در صدد دفاع همه جانبه از آن چه كه در فرهنگ و عرف رايج جامعه وجود دارد، نمي باشيم ؛

اما بالاخره توجه به عرف صحيح و منطقي يكي از مواردي است كه مورد اهتمام شرع نيز مي باشد، كه لازم است در تنظيم روابط اجتماعي مراعات شود.

1-امام ، استفتاءات، ج‏3، س‏52؛ آيت اللّه بهجت، توضيح‏المسائل، م‏1936؛ آيت اللّه مكارم، استفتاءات، ج‏1، س‏819؛ آيت اللّه تبريزى، استفتاءات، 1622؛ آيت اللّه صافى، جامع‏الاحكام، ج‏2، ص‏1673؛ آيت اللّه نورى، استفتاءات، ج‏2، س‏656؛ آيت اللّه فاضل، جامع‏المسائل، ج‏1، 1718؛ آيت اللّه خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س‏1145؛ العروة الوثقى، ج‏2، (النكاح) م‏3؛ آيت اللّه سيستانى، sistani.org، (اينترنت)، س‏20 و 19؛ دفتر آيت اللّه وحيد.
:Sham::Gol:

اگر دیگران از ورقه امتحانی ما تقلب کردند ، تکلیف چیست؟

آیا ما مسئول هستیم؟؟؟

تقلب در موارد درسی چه حکمی دارد؟
تقلب مطلقا جایز نیست.
رهبری: استفتائات جدید شماره( 1) س:528 (نظر مرجع دیگری را خواستید تایپ کنید تا جواب بگیرید)
با توجه به حکم بالا اگر هنگام تقلب شما هم معاونت داشتید کار حرامی انجام دادید(چون در فتوی لفظ مطلقاامده) ولی در صورتی که شما خبر نداشتید واو خودش ورقه شما را دیدبر شما حرجی نیست

با سلام
بنده برای چند سایت مقالات علمی تهیه می کنم، سوالم این است:
بعضی از این مقالات را از کتابها با ذکر عنوان نویسنده تایپ می کنم ؛ اما جدیدا مطالب را از سایت ها و سی دی ها تهیه می کنم . برای اینکه جدیدترین مقالات و علم روز دنیا را در اینترنت بهتر می تونیم پیدا کنیم.
سوالم این است که آیا اگر چند مقاله از چند سایت و مجله را کنار هم قرار بدهم و منبع آنها را هم ذکر نکنم و فقط نام خودم را به عنوان گردآورنده مقالات عنوان کنم؛ از لحاظ شرعی اشکال دارد؟

[=Palatino Linotype][[=Palatino Linotype]quote=مسافر;11560] حکم تهیه مقالات بدون ذکر منبع چیست؟ با سلام بنده برای چند سایت مقالات علمی تهیه می کنم، سوالم این است: بعضی از این مقالات را از کتابها با ذکر عنوان نویسنده تایپ می کنم ؛ اما جدیدا مطالب را از سایت ها و سی دی ها تهیه می کنم . برای اینکه جدیدترین مقالات و علم روز دنیا را در اینترنت بهتر می تونیم پیدا کنیم. سوالم این است که آیا اگر چند مقاله از چند سایت و مجله را کنار هم قرار بدهم و منبع آنها را هم ذکر نکنم و فقط نام خودم را به عنوان گردآورنده مقالات عنوان کنم؛ از لحاظ شرعی اشکال دارد؟ [/quote]
[=Palatino Linotype]
[=Palatino Linotype]خدمت كاربر محترم جنابِ مسافرعرض سلام دارم :
[=Palatino Linotype]احتراما
[=Palatino Linotype]سوال شما مربوط به كپي رايت يا فتوكپي از كتابها برمي گردد ،به استفتائات زير توجه كنيد:
[=Palatino Linotype]سوال1-ایااصولا تولیدنرم افزار حقی برای تولید کنندگان ایجاد میکند ؟
[=Palatino Linotype]جواب :خامنه اي:بنا براحتیاط واجب برای انان حقی ایجاد میکند
[=Palatino Linotype]سوال2-کپی وتکثیر نرم افزار بدون اجازه تولید کننده .چه حکمی دارد؟
[=Palatino Linotype] خامنه ای :بنابر احتیاط واجب بدون اجازه ورضایت تولید کننده اصلی در صورتي كه توليد كننده داخلي باشد جایز نیست.واگر توليد كننده خارجي باشد تابع قرارداد است.
[=Palatino Linotype]با توجه به دو استفتائات بالا اخذ مطالب از سايت ديگران يا سي دي ديگران در صورتي روي سي دي يا روي كتاب نوشته اي مانندِ( كليه اين حقوق محفوظ يا جملاتِ ديگر كه دال بر حقوق باشد) مو جود باشد، اخذ ان مطالب بدون رضايت صاحبِ حق جايز نيست وبه نام خود (گرد اورنده) تمام كردن گناهي ديگر است.
[=Palatino Linotype]اجوبه س/1341و1342 چنانچه نظرِ مرجعِ خاصي را طالب باشيدبه لينك
[=Palatino Linotype]http://www.askdin.com/showthread.php?t=1086[=Palatino Linotype] قسمت اجكام - در ساير موارد- با موضوع احكام دانشجوئي اشاره شده است
[=Palatino Linotype]

نیایش سبز;8671 نوشت:
اگر دیگران از ورقه امتحانی ما تقلب کردند ، تکلیف چیست؟

آیا ما مسئول هستیم؟؟؟


چه قدر اين مسئله سخته...
وقتي وسط امتحان برگه رو از زير دستت مي کشن بيرون و برگه خودشونو ميذارن چيکار کني؟!

دلتنگ مهدی (عج);24295 نوشت:
نقل نمایش پست ها نوشته اصلی توسط : نیایش سبز اگر دیگران از ورقه امتحانی ما تقلب کردند ، تکلیف چیست؟ آیا ما مسئول هستیم؟؟؟ چه قدر اين مسئله سخته... وقتي وسط امتحان برگه رو از زير دستت مي کشن بيرون و برگه خودشونو ميذارن چيکار کني؟!


انچه در پست شماره 15 امده اين است اگر تقلب در اختيار شما بوده وشما هم معاونت بر تقلب داشتيد اين از مصداق تقلب است وجايز نيست.
اگر منظور از سوالتان اين است كه هيچ اختياري در تقلب نداشتيد حرف همان است كه در بالا امده است كه اشكال ندارد.

اسراء;24359 نوشت:

انچه در پست شماره 15 امده اين است اگر تقلب در اختيار شما بوده وشما هم معاونت بر تقلب داشتيد اين از مصداق تقلب است وجايز نيست.
اگر منظور از سوالتان اين است كه هيچ اختياري در تقلب نداشتيد حرف همان است كه در بالا امده است كه اشكال ندارد.


بلاخره وقتی برگه شون رو میذارن زیر دستت تا بنویسی و از برگه خودتم دوری و دسترسی نداری میشه معاونت در تقلب!خواسته یا نا خواسته
من تو این موقعیت ها قرار می گیریم و اون وسط امتحان چیکار کنم؟
دلم نمی خواد ولی مجبور بنویسم براشون دیگه!

دلتنگ مهدی (عج);24362 نوشت:
بلاخره وقتی برگه شون رو میذارن زیر دستت تا بنویسی و از برگه خودتم دوری و دسترسی نداری میشه معاونت در تقلب!خواسته یا نا خواسته من تو این موقعیت ها قرار می گیریم و اون وسط امتحان چیکار کنم؟ دلم نمی خواد ولی مجبور بنویسم براشون دیگه!

با تشكر از پيگيري شما
اچه كه شما در بالا قيد كرديد از مصادق معاونت بر اثم از نوع خواسته است نه نا خواسته ودر اين حالت اجباري نيست.
مي توانيد با اطلاع دادن به مسئول مربوطه ويا راه حل ديگر مشكل را حل كنيد.

دلتنگ مهدی (عج);24362 نوشت:

به نظر میرسه این حرف که "مجبوریم" اصلا سخن درستی نیست و اگر اینگونه باشد باید گناهان بسیاری در طول روز انجام دهیم.بخاطر تعارفات،ترسیدن از رسوا شدن ها،خجالت ها و موارد دیگر.
نکته اینجاست که:
خداوند در این سرا ما را می آزماید
حداوند بیش از حد توان ما،ما را آزمایش نمیکند.
ما در شرایط هر چند سخت که باشیم،میتوانیم از اراده و اختیارمان استفاده کنیم

مثل ننوشتن بر برگه،به مسئول اطلاع دادن و غیره.
بله،به شرطی که جز خداوند مد نظر نباشد و ترس از از بین رفتن دوستی ها با این اشخاص سبک را نداشته باشیم.چه،نه در دنیا به کار میآیند که دنیا مزرعه آخرت است و نه در آخرت که یوم الحسرت است.

و نکته ی شریف اینکه ما در هر لحظه در حال خودسازی هستیم،و نه گاهی.و همین لحظه آن چیزی میشویم که میگوییم،میبینیم،میشنویم و انجام میدهیم.و لازم نیست تا قیامتی بیاید و ما ساخته بشویم.
گویا امام باقر (ع) بودند که با تصرف در بینایی آن شخص در حج،صور ملکات افراد را برایش نمایان کرد و آن شخص دد دور تا دور کعبه ، به جای انسان،حیوانات و گرگ و پلنگ میدید.

موضوع قفل شده است